Maatregelen van scholen tegen verkeersoverlast

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Maatregelen van scholen tegen verkeersoverlast

Bericht door Palance »

Pino schreef: zo 26 okt 2025, 20:34 Dus ben je dan een verwerpelijke curlingouder als je nu je kind wat minder vrijheid geeft op “ga jij lekker rondfietsen” dan jezelf indertijd had? Alles binnen grenzen natuurlijk, maar een “ach die ouders van tegenwoordig” vind ik wel heel makkelijk.
Het probleem is dat als veel ouders denken dat het kind zo weinig mogelijk risico mag lopen (wellicht ingegeven door de argumenten die je al gaf maar even niet gequote heb) dat je juist meer risico creëert. Ik noem drukte geconcentreerd op bepaalde tijdstippen in woonwijken die er helemaal niet op ingericht zijn, ook al is die drukte maar beperkt tot bepaalde momenten. Dan heb je nog veel parkeerbewegingen, dubbelparkeren, deuren die snel opengegooid worden, en ouder die snel wegwillen, want eigen schema. Gevolg: een onoverzichtelijke chaos met grotere kans op hetgeen je juist wil vermijden: ongevallen.

Daar kun je je wijken wel op inrichten. In Rhoon bestond deze afzetstrook (deze situatie bestaat al heel lang niet meer), in Barendrecht is er een school waar de straten eromheen zowel een stopverbod als een eenrichtingsweg kennen rond schooltijden, zoals hier.

Maar de algemene klacht is juist dat er teveel ouders niet willen meewerken en kindlief - ja, daar is de curlingouder weer - hoe-dan-ook voor de deur moeten afzetten, ook al kan of mag het niet of is het even niet handig. En dan kom je tot ingrepen zoals in de openingspost.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Iemand noemde ook al eerder hoe dat soort dingen bij uitstek gebeurt wanneer het kind al bijna te laat is. Als je even 08.30 uur neemt als de tijd waarop de bel gaat: dit gebeurt altijd om 08.28 uur, niet om 08.16 uur. En dan is die naderende deadline het excuus om iedereen maar voor jou te laten wijken - behalve dan dat daar een stuk of tien ouders denken iedereen voor hen te laten wijken én er dan dus ook een paar lui tussen zitten die met de fiets aan de late kant zijn.

Alleen al het feit dat dit zo vlak voor de bel gebeurt vind ik veelzeggend. Want dat zijn dus ouders die niet een ochtendritueel op kunnen tuigen met gepaste marges en dus rust, en waardoor je dan dit soort stress-moves krijgt. Die ook de school-benadering “deuren open vanaf 08.15 uur en laat je kind vooral rustig de klas inkomen en daar wat aarden voordat we 08.30 uur beginnen” totaal optioneel vinden. Kán een gevolg zijn van curling -kind altijd maar blijven pamperen in plaats van “nu aankleden en over vijf minuten aan het ontbijt”- kan ook een gevolg zijn van gewoon zelf niet fatsoenlijk plannen, wekker zetten en overzicht bewaren. Loopt ook doorgaans vol over in de ouders wiens kinderen altijd gymkleren vergeten en vergelijkbaar. Als ik kijk naar welke kinderen in mijn straat om 08.27 uur naar school rennen, zie ik vooral ouders in de tweede categorie. Het zijn ook altijd dezelfde kinderen, net zoals het in mijn basisschoolklas altijd dezelfde kinderen waren die altijd op de rand zaten, en met enige regelmaat erover (hoe ze ook naar school kwamen).

In die zin genoeg ouders om de maat te nemen in dit verhaal; en terug naar de concrete verkeersveiligheid heb ik geen klachten over genomen maatregelen. Maar wat VVN deed vond ik dan dus een onverdiende trap naar óók die ouders die om een legitieme reden de auto kiezen en daarbij het spel netjes spelen.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 26 okt 2025, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Gelukkig zijn er ook kinderen die gewoon zelf aangeven dat ze iets zelfstandig willen kunnen doen. De vrijbuiter zal dat eerder doen dan de huismus; sommigen zul je moeten afremmen, anderen een spreekwoordelijke schop onder de kont geven om het gewoon eens te proberen.

Maar als het kind zelf de motivatie heeft en het gevoel van verantwoordelijkheid en vrijheid ervaart, scheelt het een hoop strijd.

Aan de ouders om telkens die balans te zoeken voor hun kind. Maar daarbij geldt ook maar al te vaak 'als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan'. Zo is het leven nou eenmaal, goed (binnen bepaalde marges) om al een beetje mee te leren omgaan op jonge leeftijd. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Pino schreef: zo 26 okt 2025, 15:29 ^^ Da’s leuk als je school volgens ideaalmodel op max drie minuten fietsen zit, maar de realiteit is anders. Als gezegd, ikzelf zat ooit op een 5 kilometer op de basisschool,
Was dat de norm op die school?

Ik woonde in een dorp, en zelfs dat dorp had 3 lagere scholen. Dat was net de tijd dat er een minimum grootte van klassen werd ingevoerd en twee scholen gingen samen en juist mijn klas had te weinig kinderen om er twee van te maken dus wij zaten met 40 in de klas.
Laat er in totaal 350-400 kinderen naar school gegaan zijn in die tijd.
Ik kan me nauwelijks indenken dat de ruimtelijke planning in dichter bebouwd gebied zodanig is dat je dan verder van school komt te wonen. Maar uiteraard waren er bij ons ook kinderen die in het buitengebied woonden, maar 5 km was bij ons echt een uitzondering. Dan woonde je echt op de hei.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Op die school waren er velen zoals ik; allemaal kinderen voor wie er basisscholen dichterbij waren (en wanneer confessioneel of openbaar onderwijs belangrijk voor je was: ook van hetzelfde soort als mijn basisschool). Maar de kwaliteitsverschillen in het Rotterdamse waren indertijd dusdanig dat veel ouders wel wat extra logistieke uitdaging over hadden voor beter onderwijs. De planning van de wijken was het probleem niet geweest; bredere maatschappelijke dynamiek in de jaren ‘70 en ‘80 des te meer.

Nu denk ik dat er in Rotterdam en elders genoeg veranderd is om dit niet meer heel relevant te maken voor schoolkeuze tegenwoordig. Mijn eigen ervaringen als kind haal ik vooral aan om wat ze vertellen over kinderen op basisschoolleeftijd laten fietsen. En dan verhoudt wat ik toen zag in mijn omgeving met kinderen die iets verder van mijn basisschool woonden zich aardig met wat ik nu zie bij kinderen die wat verder weg wonen van de basisschool van mijn kinderen. Wat verder ook de oorzaak was/is van de afstand van huis naar school.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: zo 26 okt 2025, 22:29 ^^ Iemand noemde ook al eerder hoe dat soort dingen bij uitstek gebeurt wanneer het kind al bijna te laat is. Als je even 08.30 uur neemt als de tijd waarop de bel gaat: dit gebeurt altijd om 08.28 uur, niet om 08.16 uur. En dan is die naderende deadline het excuus om iedereen maar voor jou te laten wijken - behalve dan dat daar een stuk of tien ouders denken iedereen voor hen te laten wijken én er dan dus ook een paar lui tussen zitten die met de fiets aan de late kant zijn.

Alleen al het feit dat dit zo vlak voor de bel gebeurt vind ik veelzeggend. Want dat zijn dus ouders die niet een ochtendritueel op kunnen tuigen met gepaste marges en dus rust, en waardoor je dan dit soort stress-moves krijgt. Die ook de school-benadering “deuren open vanaf 08.15 uur en laat je kind vooral rustig de klas inkomen en daar wat aarden voordat we 08.30 uur beginnen” totaal optioneel vinden. Kán een gevolg zijn van curling -kind altijd maar blijven pamperen in plaats van “nu aankleden en over vijf minuten aan het ontbijt”- kan ook een gevolg zijn van gewoon zelf niet fatsoenlijk plannen, wekker zetten en overzicht bewaren. Loopt ook doorgaans vol over in de ouders wiens kinderen altijd gymkleren vergeten en vergelijkbaar. Als ik kijk naar welke kinderen in mijn straat om 08.27 uur naar school rennen, zie ik vooral ouders in de tweede categorie. Het zijn ook altijd dezelfde kinderen, net zoals het in mijn basisschoolklas altijd dezelfde kinderen waren die altijd op de rand zaten, en met enige regelmaat erover (hoe ze ook naar school kwamen).
“Het zijn ook altijd dezelfden” is inderdaad een wijsheid die wel opgaat als het gaat om welke kinderen te laat komen. Net als dat er ook kinderen zijn die elke dag zo op tijd zijn dat ze telkens nog even voor het gesloten hek moeten wachten trouwens. Maar die mentaliteit eruit krijgen, en dan vaak dus bij de ouders en niet eens bij de kinderen zelf, is voor een school ook niet makkelijk. Er zijn op onze school ook genoeg ouders die duidelijk af en toe worden aangesproken op het te laat komen van hun kinderen, want die zijn dan opeens een week elke dag opvallend keurig op tijd. En dan verslonst het weer. En dat is dan in de ochtend, ‘s middags komen die ouders ook weer aanracen een paar minuten na de bel, op het moment dat de school dus al leegstroomt, met veel kinderen op straat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen