En de Voorjaarsnota wordt daar soms ook voor gebruikt zie het jaar ervoorHet nieuwe kabinet trekt miljoenen extra uit voor digitaal politiewerk en politiewerk in de wijken. De politie is blij met het extra geld en ziet hierdoor kansen om de organisatie beter aan te laten sluiten op wat de huidige tijd vraagt.
Dus ik bestrijd ten zeerste het beeld dat 'dit het is' qua budget, sterker nog er wordt steevast met geld van buiten naar het ministerie geschoven. Nog een onderbouwing, een Eerste Kamerdebat uit 2016:In het coalitieakkoord van het demissionaire kabinet Rutte IV is voor ruim 1 miljard euro structureel geïntensiveerd in JenV. Daarnaast is bij Voorjaarsnota 2023 geïntensiveerd in bewaken en beveiligen (112 miljoen euro structureel), jeugdbescherming (50 miljoen euro structureel) en verkeershandhaving (ongeveer 15 miljoen euro structureel). De begroting van JenV is in de eerste jaren hoger, omdat bij Voorjaarsnota 2023 de budgettaire gevolgen van de hogere asielraming incidenteel voor de periode 2023 tot en met 2026 zijn verwerkt. Ook voor de tijdelijke opvang van Oekraïense ontheemden is alleen incidenteel budget beschikbaar gesteld.
En dan verder in de discussie over groeiende tekortenMevrouw Helder (PVV):
Ik wil het even positief benaderen. Ik meen een toezegging gehoord te hebben van de collega van de VVD, namelijk dat de VVD de politie niet failliet laat gaan. Ik heb hier een rekensommetje over de inzet van het eigen vermogen van de politie voor onvoorziene lasten in 2013. De lasten voor
de inzet van politie bij evenementen die niet doorbelast zijn, bedragen 60 miljoen. In 2014 bedragen de zelf opgevangen lasten voor een nieuw politie-uniform 57 miljoen.
De geplande investeringen vonden beperkt plaats, met name in de ICT. Uit de boeken weten wij dat 2015 een tekort opleverde van 72 miljoen. De VVD laat de politie niet failliet gaan, dus kan de politie wat cash tegemoetzien?
De heer Van Veen (VVD):
De VVD laat de politie niet failliet gaan, omdat er gewoon geleverd wordt op het moment dat er geleverd moet worden. Ik heb dezelfde cijfers als mevrouw Helder van de PVV en ik constateer dat er een mutatie op het eigen vermogen van de politie heeft plaatsgevonden. Volgens mij hebben wij morgen een algemeen overleg over de politie. Dat is een mooie aanleiding om daar eens met de minister over te debatteren. Hoe ziet hij de meerjarenraming van de reserves bij de politie?
Mevrouw Helder (PVV):
Ik blijf het positief benaderen. De VVD zegt: wij leveren wanneer er geleverd moet worden. Iedereen heeft tot nu toe gezegd dat er geleverd moet worden. Over het bedrag gaan wij nog steggelen; dat doe ik graag.
Dus wat ik tussen de beleidstaal heen lees, is dat Yesilgoz zegt:Mevrouw Kooiman (SP):
Ik vind dit frappant. Het tekort is geen 50 miljoen. Dat is eigenlijk alleen maar de generieke taakbijstelling van het ministerie. Het tekort dat het ministerie heeft weggehaald bij de politie kun je doorschuiven naar de komende jaren, maar dat komt dan weer op ons bordje. Het probleem ziet echter op het hele budget. Mensen bij de politie zelf zeggen dat er alleen dit jaar al een tekort van 134 miljoen is. In de volgende jaren zal er een tekort van ongeveer 300 miljoen zijn. Als we de in de media uitgelekte berichten mogen geloven, moet de hele veiligheidsketen daarin meedelen en komen we er dan ook nog niet aan. Het wordt tijd dat de Partij van Arbeid een standpunt inneemt en ervoor gaat zorgen dat veiligheid daadwerkelijk betaald wordt.
De heer Marcouch (PvdA):
Er is een discussie over de begroting voor 2016. Het probleem dat daarop ziet, moet op korte termijn opgelost worden. Daarnaast zijn er tekorten op de lange termijn. De Partij van de Arbeid vindt dat die ook moeten worden opgelost, maar zoals gebruikelijk is Prinsjesdag het aangewezen moment daarvoor. Ik heb gelezen dat er in 2016 een gat is van ruim 50 miljoen. Ik wil van de minister weten hoe hij dat gaat oplossen.
En dat bestrijd ik ook niet, het zou alleen maar logisch zijn (en natuurlijk budgettair tactisch gespeeld). Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan dat dan de boetes onder geen beding verlaagd kunnen worden "want dan moeten we Politie ontslaan".Ik heb geen geld om mee te schuiven, daar moet extra Rijksgeld voor worden vrijgemaakt
Nee, dat hangt slechts van dat extra, externe budget af, dus wel onder beding, alleen niet intern. Dat is nog steeds de platte weergave, maar wel met die, breder kijkende nuance toegevoegd. Maar dat maakt wel opeens het verschil dat die boetes niet 'bevroren' zouden zijn om budgettaire redenen.