[F] Castres

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[F] Castres

Bericht door Chris »

Castres is een kleine stad met 42.000 inwoners in het departement Tarn in Zuid-Frankrijk. Het ligt een eindje ten oosten van Toulouse. Het stedelijk gebied telt 58.000 inwoners en de agglomeratie ongeveer 80.000, samen met Mazamet. Het inwonertal is licht krimpend sinds de jaren '70.

Het is de derde stad van de voormalige regio Midi-Pyrénées, na Toulouse en Tarbes. Het heeft wel een interessant centrum, maar omdat de stad vrij klein is, is het niet echt levendig. Ik was er op een zondag met mooi weer en het was bijna uitgestorven.

De kathedraal, aan de andere kant was een parkeerterrein, dus dat komt niet mooi op foto's uit.
Afbeelding
Castres - Cathédrale Saint-Benoît 01 by European Roads, on Flickr

Ervoor ligt een straat waar nog wat verkeer overheen komt. Links het Hôtel de Ville.
Afbeelding
Castres - Hôtel de Ville 01 by European Roads, on Flickr

De N112 heeft hier ooit gelopen. De N112 loopt nog steeds tussen Castres en Mazamet. Oorspronkelijk was de N112 een veel langere route, van Toulouse naar Agde. De N112 verloopt hier waarschijnlijk al meer dan 100 jaar niet meer, omdat het later werd verlegd naar de centrumring, thans de D612, en nog weer later via de voie express rond Castres.
Afbeelding
Castres - Hôtel de Ville 09 by European Roads, on Flickr

Castres is gelegen aan de rivier de Agoût, waar hangende huizen op de oevers zijn gebouwd. In de verte de Pont Neuf.
Afbeelding
Castres - L'Agoût 02 by European Roads, on Flickr

Vanaf de Pont Neuf, naar de Pont Vieux.
Afbeelding
Castres - L'Agoût 04 by European Roads, on Flickr

De brug van de centrumring (Boulevard Henri Sizaire).
Afbeelding
Castres - L'Agoût 08 by European Roads, on Flickr

De Pont Neuf.
Afbeelding
Castres - L'Agoût 11 by European Roads, on Flickr

Onder de Quai Tourcaudière bevindt zich een parkeergarage met twee dekken.
Afbeelding
Castres - L'Agoût 16 by European Roads, on Flickr

Die garage is vrij groot, strekt zich uit tot de Pont Miredames.
Afbeelding
Castres - L'Agoût 17 by European Roads, on Flickr
Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [F] Castres

Bericht door Vinny »

Voor dit soort plaatsjes is de term 'postcard city' bedacht. Het ziet er erg fotogeniek uit, maar al het leven lijkt eruit verdwenen te zijn... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Al komt het omgekeerde in Europa meer voor: dat die plaatsen overspoeld worden door toeristen. Dan is een verlaten stadje zoals dit misschien ook wel een mooie afwisseling. Al is Frankrijk natuurlijk dikbezaaid met dit soort stadjes, vandaar dat het publiek zich wat verdeelt waar dat in andere landen zich concentreert op de paar fotogenieke plaatsjes die een land rijk is.

Algemeen staat het leven in plaatsen onder druk door de verschuiving naar online en krimpende bevolking, het meest nog in de niet-fotogenieke plaatsjes.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Overtoerisme kan je wel makkelijk vermijden als je dat wil. Als ik in juni of september door Europa rij heb ik zelden te maken met overtoerisme. Er zijn ook leuke steden of locaties om te bezoeken zonder dat het overlopen is met toeristen. Maar ja, iets als Venetië, Parijs of Barcelona, dat is altijd druk met toeristen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Firenze vond ik in september ook redelijk te lijden hebben onder overtoerisme. Maar eten in zijstraatjes helpt al veel te mijden. Het scheelt dat ik de hotspots al 16 jaar geleden gezien heb.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: di 14 okt 2025, 17:47 Overtoerisme kan je wel makkelijk vermijden als je dat wil. Als ik in juni of september door Europa rij heb ik zelden te maken met overtoerisme. Er zijn ook leuke steden of locaties om te bezoeken zonder dat het overlopen is met toeristen. Maar ja, iets als Venetië, Parijs of Barcelona, dat is altijd druk met toeristen.
Het hangt ook af van de lokatie in die steden. Ik ben vaker in Parijs geweest. De Eiffeltoren en Sacré Coeur e.d. heb ik al lang en breed bezocht. Daarom namen we telkens een hotel in een buurt waar niet veel toeristen zitten en bv nog lokale markten worden gehouden (voor de kenners: In het 13e). Van daaruit nam ik vaak het OV naar plekken die minder bekend zijn onder toeristen en waar het dan ook - relatief - wat rustiger was.
Dat overtoerisme in steden concentreert zich nogal op bepaalde hotspots en een enkele winkel waar kuddedieren komen die iets bij zo’n influencer hebben gezien, maar verder zijn er genoeg mooie plekken waar het lang niet zo erg is. Maar dat geldt voor Amsterdam net zo.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

waldo79 schreef: di 14 okt 2025, 19:46 Firenze vond ik in september ook redelijk te lijden hebben onder overtoerisme. Maar eten in zijstraatjes helpt al veel te mijden. Het scheelt dat ik de hotspots al 16 jaar geleden gezien heb.
Van die topbestemmingen, zeker met een redelijke kans op goed weer in de randen van de zomer, zijn tegenwoordig toch wel de hele zomertijd behoorlijk druk. Je komt dan echt op de wintermaanden buiten de vakanties als je een rustiger moment wil hebben.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen