Voorrang bij kruispunt met uitritconstructie

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: Voorrang bij kruispunt met uitritconstructie

Bericht door Wimpie25 »

^^
Gezien dat daar de meest voorkomende vorm van voorrangsregeling is, wordt dat zelden aangegeven. Tenzij er verwarring zou kunnen zijn over het feit dat de kruisende straat een uitrit van een privéparking of een privéterrein zou zijn.

Het gros van de binnensteden in Vlaanderen zien er als volgt uit, daar wordt van uitgegaan dat je de voorrangsregels kent.

https://www.google.com/maps/place/Frede ... FQAw%3D%3D
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik ben wel gecharmeerd door de Duitse manier om kruispunten met voorrang van rechts te markeren. Met een stippellijn dwars op de weg. Dat is nog duidelijker dan een verkeersbord. Eigenlijk zou elk kruispunt met voorrang van rechts zo gemarkeerd moeten worden vind ik. Want voorrang van rechts wordt steeds meer de uitzondering.
Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wimpie25 schreef: di 21 okt 2025, 13:50 ^^
Buiten de bebouwde kom wordt voorrang van rechts vrijwel standaard aangegeven.

https://maps.app.goo.gl/1bHzzvjZEJuyqNyC6
Bij jou ja.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Toch een redelijke standaard die je over heel Vlaanderen vindt? In veel gemeenten brengen ze ook nog een markering op het wegdek aan.

Bijvoorbeeld hier Rosmeer bij Bilzen, een typische landelijke streek met veel van die boerderijdorpen waar je niet altijd de luxe hebt van moderne wegen.

https://www.google.com/maps/@50.8440116 ... FQAw%3D%3D
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Alfa schreef: di 21 okt 2025, 19:54 Ik ben wel gecharmeerd door de Duitse manier om kruispunten met voorrang van rechts te markeren. Met een stippellijn dwars op de weg. Dat is nog duidelijker dan een verkeersbord. Eigenlijk zou elk kruispunt met voorrang van rechts zo gemarkeerd moeten worden vind ik. Want voorrang van rechts wordt steeds meer de uitzondering.
Afbeelding
Nadeel vind ik dat die blokken veel op haaientanden lijken (vanuit een rijdende auto), en bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje en Portugal dergelijke blokken juist gebruiken als ware het haaientanden. En dat maakt het behoorlijk verwarrend.
Willekeurig voorbeeld: https://maps.app.goo.gl/43ZoZSVsazUd9fLeA
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Dat kom je in NL ook wel tegen hoor, die blokken.

Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ Geheel tegen de richtlijnen in... :yesyesyes:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ De mening van VVN heeft voor mij in dit geval nauwelijks relevantie, waarmee ik niet wil zeggen dat ik jouw bericht waardeloos vind. :top:
Kaasdrager
woonerf

Bericht door Kaasdrager »

Robonus schreef: wo 22 okt 2025, 12:43 Dat kom je in NL ook wel tegen hoor, die blokken.

Afbeelding
Ik heb volgens mij nog nooit van mijn leven blokmarkering op deze manier gebruikt zien worden. Als fiets/voetgangeroversteekplaats wel, maar niet om een complete zijweg te benadrukken.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Wimpie25 schreef: di 21 okt 2025, 16:13 ^^
Nochtans een redelijk eenvoudige gelijkwaardige kruising zoals je er zovelen vindt op lokale wegen in België. Er is in dit geval geen hoofdrijbaan dus er wordt met wegmarkeringen en signalisatie een regeling uitgewerkt.

Hier nog een typisch voorbeeld.

https://maps.app.goo.gl/np2yabdBg15D4T7t8
Er komt wel een vliegtuig van rechts... Best voorrang geven! :hap: :rofl2: :rofl2:
www.google.com/maps/@50.9962505,4.86374 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
WouterF
polderweggetje

Bericht door WouterF »

Attietattie schreef: wo 22 okt 2025, 14:05 ^^ De mening van VVN heeft voor mij in dit geval nauwelijks relevantie, waarmee ik niet wil zeggen dat ik jouw bericht waardeloos vind. :top:
De mening van de VVN onder die link
Wanneer een zijweg een zandpad betreft hoef je geen voorrang te verlenen.
is ook wel spannend. Zouden er nergens in Nederland 2 zandwegen elkaar kruisen?
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Bedankt he! Je hebt mijn nieuwsgierigheid getriggerd, dus ben maar even een kijkje op hun site gaan nemen. En als er een quiz te doen is, ben ik er als de kippen bij omdat daar nog wel eens fouten in staan. Nou... vraag 1:
Afbeelding

Dit gaat natuurlijk ook fout:
Afbeelding
Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter »

^^
Antwoord A en C.

Leg uit?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bij 1: het effect is inderdaad dat je niet linksaf mag slaan, maar dat is niet wat het bord aangeeft. Het geeft aan dat het een eenrichtingsweg is (waardoor je niet linksaf mag).

Bij 2: mag wel. Je moet de richting volgen die de pijl aangeeft. Maar er staat nergens dat je niet in een ander vak mag gaan staan om díe pijl vervolgens te volgen.

Edit: als ze willen dat je niet meer van voorsorteervak wisselt, moeten ze een doorgetrokken streep aanbrengen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

WouterF schreef: vr 24 okt 2025, 12:26 is ook wel spannend. Zouden er nergens in Nederland 2 zandwegen elkaar kruisen?
Er zijn in allerlei delen van Nederland zandwegen die openbaar (voor autoverkeer) toegankelijk zijn en elkaar kruisen. De voorbeelden zijn talloos, alleen is er niet overal Streetview.

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Voorbeeld 3

Af en toe kom ik op zoek naar RVV 1966 borden nog wel eens op zo'n zandpad uit en zo nu en dan rij je dan door zulke hopen mul zand met diepe sporen door dat je hoopt dat je auto niet om één of andere reden stil zal vallen omdat je er dan waarschijnlijk niet meer wegkomt. :lol:
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Attietattie schreef: vr 24 okt 2025, 14:24 Bij 1: het effect is inderdaad dat je niet linksaf mag slaan, maar dat is niet wat het bord aangeeft. Het geeft aan dat het een eenrichtingsweg is (waardoor je niet linksaf mag).

Bij 2: mag wel. Je moet de richting volgen die de pijl aangeeft. Maar er staat nergens dat je niet in een ander vak mag gaan staan om díe pijl vervolgens te volgen.

Edit: als ze willen dat je niet meer van voorsorteervak wisselt, moeten ze een doorgetrokken streep aanbrengen.
Ad1 Misschien formeel juist, maar dan wordt het regelmatig fout gebruikt. Naar rechts kan een tweerichtingsweg zijn (voor auto's), die dan normaal gesproken jouw kant moeten opdraaien. De combinatie van voertuigen waar het voor geldt zie je bijna nooit (tenzij alleen voor vrachtwagens), vrijwel altijd de uitzonderingen, meestal (brom)fietsen. Natuurlijk heb je ook het bord verplicht rechtsaf slaan voor de kruising, maar daar is in de oude binnenstad niet altijd plek voor.
Ad2 Ik zie het probleem ook niet. Als een auto al zo ver vooraan staat voor rechtsaf, dan bereik je zonder achteruitrijden de linkerstrook (twee opschuiven) niet meer. Maar achteruit rijden (zonder verkeer te hinderen) is op een normale Bibeko weg niet verboden. Het plaatje toont geen ander verkeer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...