Retour Heiligenblut vlak voor kerst

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pindaklaas
dorpsstraat

Retour Heiligenblut vlak voor kerst

Bericht door Pindaklaas »

We hebben met ons gezin besloten dat we graag eens samen naar de sneeuw willen. Ik heb zelf al heel wat jaren jaarlijks een lang weekend gedaan met vrienden. De rest van het gezin is inmiddels zo jaloers dat we nu een paar dagen samen gaan proberen. We hebben een optie op een huis in Heiligenblut.
Het idee is om op zondag 21 december overdag die kant op te gaan. Terugreis na een lange ochtend skieen op de 24e. De Großglocknerstraße is natuurlijk dicht in de winter (piste loopt over de weg heen). Via Lienz aanrijden is dan het kortste.
Heeft iemand hier enig idee of wij grote drukte kunnen verwachten op die momenten? Zondag lijkt mij nog niet heel druk, maar zou de aanloop naar kerstavond nog drukte geven op de doorgaande routes? Veel wintersporters gaan pas vandaf 2e kerstdag op pad, de grootste wintersportdrukte lijken we nog voor te zijn.
En kunnen we nog voor onverwachts gesloten tankstations ed komen te staan op kerstavond, langs de autobahn?
ronny forgeron
verkeersader

Re: Retour Heiligenblut vlak voor kerst

Bericht door ronny forgeron »

Langs de autobahn niet, daarbuiten en in Oostenrijk zal alles dicht zijn.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Voor Duitsers (en ik gok ook Oostenrijkers) is kerstavond groot. Die zitten dan allemaal bij hun familie. Ik ben één keer op de 24e ‘s avonds naar Hamburg gereden en dat was een zeer lege A1. En inderdaad, op een gegeven moment wilden we toch eens een hapje eten, maar toen we een volkomen uitgestorven wegrestaurant zagen, zijn we toch maar doorgereden. Daar heb je dan dus wel even een plan voor nodig.

Tankstations maak ik me minder druk over. Behalve de Autobahn heb je natuurlijk ook nog de automaten. Met de prijzen zou ik verwachten dat je nog vol gooit vlak voordat je Oostenrijk uit rijdt; dat zal nog relatief vroeg zijn. Daarna hoef je vermoedelijk nog maar één keer te tanken in Duitsland.
Pindaklaas
dorpsstraat

Voor de terugreis ga ik er vanuit dat we behalve brandstof, volledig zelfvoorzienend moeten zijn. Met een flinke stapel pannenkoeken achterin de auto overleven we de tocht wel :woop:
Als ik lief wil zijn voor de baas, zal ik in Oostenrijk de tank nog volgooien. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik op kosten van de werkgever ook in het buitenland mag tanken. Op wat (sonder)maut en euro's voor de wc na, is de reis voor ons in principe gratis.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Pindaklaas schreef: zo 28 sep 2025, 13:10 Voor de terugreis ga ik er vanuit dat we behalve brandstof, volledig zelfvoorzienend moeten zijn. Met een flinke stapel pannenkoeken achterin de auto overleven we de tocht wel
Ha! Ik ben groot fan van zelf eten meenemen voor onderweg - pannenkoeken moest ik ook eens uitproberen. Maar … ik vind het toch ook wel lekker om even een pauze buiten de auto te kunnen hebben. Benen strekken, even verandering van omgeving. Waar dat in de warmere tijden van het jaar prima op parkeerplaatsen kan, verlang ik bij trips naar de wintersport al snel naar zoiets als een kop koffie binnen. Zo’n stop zal op 24 december later in de middag of avond lastiger worden. Maar goed, als je nog een ochtend op de ski hebt gestaan is dat voor jou vermoedelijk een prijs die je bereid bent te betalen!
Pindaklaas
dorpsstraat

Pannenkoeken zijn ons als gezin op reis naar Frankrijk vorig jaar prima bevallen. Daarvan weet ik zeker dat het een succes is. Koffie drinken mijn vrouw en ik vrijwel alleen 's ochtends. Onderweg overleven we wel zonder, en anders zal een automaat langs de autobahn vast ook wel koffie willen zetten. Ik verwacht dat de kinderen na 3 dagen skieen uitgeteld achterin liggen. Daar hoeven we niet lang voor te stoppen.
Heeft iemand misschien een idee wat ik op de 21e kan verwachten? Is dat weekend een hele uittocht naar familie toe, of zit dat toch meer op de vrijdagmiddag en zaterdag?
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Mijn gevoel als Duitse: Of je bent 22/23-12 vrij - dan ga je waarschijnlijk vrijdag na werk/school of zaterdag en blijft tot na de 25e. Of je moet die dagen werken, dan ga je de 23e. De 21e zal geen heel drukke reisdag zijn.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Pindaklaas schreef: zo 28 sep 2025, 15:07Heeft iemand misschien een idee wat ik op de 21e kan verwachten? Is dat weekend een hele uittocht naar familie toe, of zit dat toch meer op de vrijdagmiddag en zaterdag?
Check. Kerstmis in Duitsland is dit jaar woensdag-vrijdag. =>
Vrachtverkeer zal na vrijdag 19 december stilvallen.
Zondag 21 is op de weg waarschijnlijk nog iets stiller dan woensdag 24 december.
Heiligabend is alles dicht, maar op de heenweg zul je ook beperkte openingstijden tegenkomen.
Het weer kan de grotere spelbreker zijn. 2e helft december, alles mogelijk, van warme regen tot aanvriezende mist of sneeuw.
Ik zou er niet over gaan stressen. Je komt aan als je er bent ;)
Pindaklaas
dorpsstraat

Stressen doe ik gelukkig niet zo snel over de drukte. Ik ben bij onbekende routes/reistijden vooral benieuwd wat ik tegen kan komen onderweg. Vooral om goed voorbereid op weg te gaan.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Als je vaker lange ritten hebt gedaan, dan zal dit meevallen. Laatste 2 weken van het jaar zijn relatief rustig op de Autobahn. Iets minder Baustellen dan in de rest van het jaar en in verhouding wat meer zondagrijders op de weg, maar alleen tussen 9 en 17 uur.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Richting Oostenrijk zal het vrijdag 19 en zaterdag 20 december behoorlijk druk zijn met wintersportverkeer. Vrijdag 26 en zaterdag 27 december zal het zelfs heel druk worden. Dan begint traditiegetrouw voor Duitsers de drukste wintersportweek van het jaar. Op zondag rijden is relatief rustig, op de 24e idem.
Laatst gewijzigd door paolie op ma 29 sep 2025, 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Dit jaar valt 21 december op een zondag.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ typefoutje. Hersteld.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Heiligenblut is wel een eind rijden (met name in de winter). Prachtige omgeving overigens en erg sneeuwzeker.
Je hebt ook nog een autotrein van de ÖBB tussen Mallnitz en Bad Gastein (Böckstein). Je bespaart daarmee 70km rijden via de Tauernautobahn. De trein gaat wel maar 1x uur dus het moet net precies uitkomen wil het sneller zijn.
Pindaklaas
dorpsstraat

De trein is misschien wel een goede optie als het slecht weer is onderweg. Bij goed weer is de Felbertauern route (B108) het kortste en snelste alternatief denk ik.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Leuk initiatief, veel plezier alvast!

In 2017 ben ik de week voor kerst in het Ötztal geweest. Wat ik me vooral herinner is dat het overal ontzettend rustig was. Uitgestorven pistes, een deel van de restaurants in het dorp was nog gesloten, we waren de enige bezoekers in een complex met 7 of 8 appartementen. Wellicht speelde mee dat kerst toen op maandag en dinsdag was, wij zijn tot en met zaterdag de 23e gebleven. In jullie geval zullen er ook al wel weektoeristen zijn die van 20 t/m 27 december blijven.

Ik kan me niet voorstellen dat het erg druk is op de weg, de Duitsers gaan inderdaad pas (ruim) na de 24e op pad. Wij zijn destijds ook pas zaterdagmiddag gaan rijden (het weer was matig de hele week, zaterdag was wel erg mooi). Tot een uur of 2 geskied, een stevige lunch op de berg en daarna richting huis vertrokken. Zelden zo vlot en over zulke lege wegen gereden, zelfs de Fernpas was rond een uur of 4 bijna uitgestorven. Wel vermoeiend rijden daardoor, vrijwel de hele route in het donker en weinig afleiding. Ik kan me voorstellen dat dat voor jullie ook een grotere uitdaging kan worden dan de verkeersdrukte.
Pindaklaas
dorpsstraat

Even de terugkoppeling:

Zowel heen als terug een prima reis gehad. Zondag was het heerlijk rustig op de weg, tot net voorbij München. Daarna tot Rosenheim behoorlijke file, maar vanaf de A93 weer uitgestorven. De route over de Felbertauernstraße viel mij qua reistijd wel wat tegen, maar dat het niks met drukte te maken. Ik had zelf het aantal kilometers binnendoor wat onderschat.
Terug op kerstavond ging ook prima. We wilden eerst nog met de gondel de berg op om daar van het uitzicht te genieten en wat te drinken. In het dal sneeuwde het toen al wat, en op de webcams zagen we dat het bovenop de berg niet beter was. Daarop besloten om aan de terugweg te beginnen. Al na een paar kilometer besloot de jongste dat de zojuist genuttigd mandarijn retour afzender mocht :pukey: Gelukkig alles wel netjes in een zakje...
Op de weg was het heel rustig. Geen enkele file of vertraging gehad. Wel behoorlijke sneeuwval, in intensiteit steeds minder wordend tot het helemaal droog werd bij Nürnberg. Zeker tot aan de Felbertauerntunnel was de weg net aan schoon genoeg om zonder vertraging door te kunnen rijden. Daarna werd de weg schoner.
Rond twee uur vroeg ik een van de kinderen eens te kijken tot hoe laat de McDonald's langs de snelweg open waren. Om 15.00 h bleek overal en slotje op te gaan. De eerste de beste McDonald's daarom maar aangedaan voor een vervroegd avondeten, waar we de laatsten waren die nog konden bestellen...
Nog even getwijfeld om de A45 te nemen, gewoon omdat het kon. Omdat ik er niet bekend ben, en geen idee had over de beschikbare voorzieningen op dat tijdstip, toch maar doorgereden over de A3. Ook omdat dat toch de kortste route blijft. Kort na Frankfurt nog even getankt, en daarna in één streep naar huis.
Autostrada
autoweg

Mooi! En hoe beviel Heiligenblut? Heb je er op de ski's gestaan?
Pindaklaas
dorpsstraat

Voor het gemak even een post van mij op een wintersport forum hierheen gekopieerd:
Net voor de kerstdagen hebben wij hier een paar heerlijke dagen gehad. Zoals eerder hier gemeld had onze hele groep, los van mijzelf, (vrijwel) geen ski ervaring. De groep, bestaande uit twee gezinnen, is twee dagen lang alleen op de oefenweide geweest. Die ligt midden in het dorp en heeft prima sneeuw. Een gezellige en fijne locatie als je het mij vraagt. De jongsten konden zich vooral met sleeën vermaken, op dezelfde weide waar de ouderen hun les hadden. Zo konden we steeds bij elkaar blijven. Om te proeven aan de wintersport is dit een prachtige omgeving.
Zelf ben ik nog wel het gebied in geweest. Daarbij viel het mij wel op dat de enige volledig blauwe piste (nr 11), die kleur niet zou moeten hebben. Daar is hij echt te steil voor.
Zoals hier aangegeven is het skigebied zelf inderdaad niet geschikt voor beginners. Voor nu was de oefenweide ideaal en hebben we absoluut geen spijt van onze keuze. Voor een volgende trip kijken we wel naar een gebied met meer vlakke, blauwe pistes. Dan kunnen de beginners uit onze groep een goede volgende stap zetten in hun ontwikkeling.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pindaklaas schreef: vr 26 dec 2025, 21:51De route over de Felbertauernstraße viel mij qua reistijd wel wat tegen, maar dat het niks met drukte te maken. Ik had zelf het aantal kilometers binnendoor wat onderschat.
2,5 uur geeft Google Maps aan vanaf Wörgl tot Heiligenblut via de Felbertauerntunnel.

Het is inderdaad best een eind: ruim 160 kilometer. Ik vind zelf op dit soort wegen dat je een beetje in afstanden van 30 kilometer denkt en dat dat soort stukken toch wel lang duren vergeleken met meer gedachteloos op de autosnelweg rijden. Er liggen ook redelijk veel dorpjes op de route (buiten de Felberntauernstraße).

Ruim een jaar geleden reed ik binnendoor van Hermagor naar de Achensee. Mooie route, niet druk, maar het is wel een halve dag rijden inclusief een paar stops.

Voor mijn gevoel verkijk je je ook makkelijk op de grootte van Oostenrijk. Tirol ben je vaak zo doorheen, maar oostelijker zijn de afstanden toch wel wat groter.
Autostrada
autoweg

^^ In het geval van Heiligenblut speelt ook wel een rol dat het vanaf de Felbtauerntunnel nog meer dan een uur is (81km) om weer terug te komen naar de Alpenhoofdkam. Wat dat betreft ligt de tunnel erg ongunstig (of Heiligenblut ligt ongunstig, het is maar hoe je het bekijkt).
Hemelsbreed ligt Heiligenblut zo'n 25 kilometer van het goed/zeer goed bereikbare Zell am See / Kaprun. Toch ligt het ruim 1,5 uur rijden verder. Ik denk ook dat dit de populariteit van Heiligenblut parten speelt, voor zover ik kan nagaan heeft het gebied te kampen met financiële tekorten, terwijl het wel erg hoog gelegen ligt en de pistes tot 2900 meter hoogte gaan met een groot gedeelte van het gebied boven de 2000m. Het lijkt me er dan wel weer relatief rustig; voor dagjes mensen uit Duitsland is dit gebied nagenoeg onbereikbaar.
Pindaklaas
dorpsstraat

Het was voor een vakantieperiode inderdaad heerlijk rustig. Daarom hebben we ook voor Heiligenblut gekozen. Het zal ze wel parten spelen dat qua pistes tussen de oefenweide de de eenvoudigste pistes een behoorlijk verschil zit in benodigd niveau. Ze missen de instapcategorie aan pistes.

Op de route kosten vooral de doortocht van Lienz en het stuks ten noorden van de Felbertauern (veel dorpjes) veel tijd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de drukke reisdagen is dat noordelijk deel van de route in Oostenrijk ook nog meer verstopt met skiverkeer. Het Zillertal is hier ook notoir voor, kennelijk duurt het op zulke zaterdagen 2 uur om het dal uit te komen. Vaak lost die file daluitwaarts ook pas in de loop van de middag op, als je dan nog helemaal naar Nederland moet rijden is het haast niet te doen. Hetzelfde geldt voor de Fernpass / Reutte route.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: zo 28 dec 2025, 13:34 Op de drukke reisdagen is dat noordelijk deel van de route in Oostenrijk ook nog meer verstopt met skiverkeer. Het Zillertal is hier ook notoir voor, kennelijk duurt het op zulke zaterdagen 2 uur om het dal uit te komen. Vaak lost die file daluitwaarts ook pas in de loop van de middag op, als je dan nog helemaal naar Nederland moet rijden is het haast niet te doen. Hetzelfde geldt voor de Fernpass / Reutte route.
Ja dit speelt natuurlijk wel bij veel gebieden. Het Zillertal moet je inderdaad voor 05h verlaten of je komt er amper meer doorheen. Overigens geldt dat ook op zonnige weekenddagen, omdat het Zillertal goed bereisbaar is vanuit Duitsland krijg je ook in het weekend rond 15h / 16h congestie het dal uit. Wat dat betreft zijn het communicerende vaten - des te gemakkelijker bereikbaar een skigebied is, des te meer aanwas in de weekenden.

Fernpass / Reutte is inderdaad ook zo'n berucht voorbeeld; maar dito congestie heb je het Paznaundal uit (Ischgl), de gebieden in de regio Milaan die bereikbaar zijn via een betrekkelijk smal dal (Passo del Tonale bijv) en de gebieden in de Dolomieten zijn ook erg berucht (de bottlenecks van Belluno en het Pustertal).
Pindaklaas
dorpsstraat

Chris schreef: zo 28 dec 2025, 13:34 Het Zillertal is hier ook notoir voor, kennelijk duurt het op zulke zaterdagen 2 uur om het dal uit te komen.
...
Hetzelfde geldt voor de Fernpass / Reutte route.
Gisteren las ik verhalen van mensen die er dal in ook meer dan twee uur extra over deden. Ben je bijna op je bestemming, sta je eindeloos naar de auto voor je te gluren...

De Fernpass is qua drukte heel vaak drama. Zondagmiddag half januari heb ik daar ook regelmatig bijna een uur verspeeld. Dit keer staat Ischl op het programma voor die periode. Dan ga ik zeker langs de Arlbergtunnel.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Vanuit het Zillertal ben ik één keer op zondag terug gereden (zeldzaam hotel dat zondag-zondag-boekingen deed), één keer zijn we op vrijdagavond na het skiën maar naar München gereden. Was de kop er maar af voor de terugreis. Het past denk ik wel aardig in een breder plaatje dat skiën zich steeds meer in een paar gebieden concentreert; gebieden met maar een paar liften en weinig sneeuwkanonnen zijn uit. Gebieden als het Zillertal zijn winnaars in dat verhaal, maar in het verkeer zijn ze daar totaal niet klaar voor gebleken.
Autostrada
autoweg

Pindaklaas schreef: zo 28 dec 2025, 13:58 De Fernpass is qua drukte heel vaak drama. Zondagmiddag half januari heb ik daar ook regelmatig bijna een uur verspeeld. Dit keer staat Ischl op het programma voor die periode. Dan ga ik zeker langs de Arlbergtunnel.
Ik geef je geen ongelijk wat dit betreft; maar voor Ischgl moet je door het dorpje See. Daar staat een verkeerslicht en valt in de categorie die hier boven al genoemd is: "ik ben er bijna, maar doe er toch nog 1,5 uur over...".