Eerder dit jaar zijn wij voor het eerst op wintersport geweest. De reis leidde in de vakantieweek van midden (de week voor carnaval was dat) naar het Bregenzerwald. Wij hebben een geslaagde week gehad, maar wintersport is niet bepaald goedkoop kan ik je zeggen. Daarom waren wij in eerste instantie ook niet van plan om in 2026 weer te gaan, maar de kinderen bleven maar herhalen hoe geweldig ze Oostenrijk vonden en waren zelfs teleurgesteld dat wij deze zomer naar Spanje gingen en niet op wintersport... Zodoende hebben wij dan toch maar de knoop doorgehakt en zijn uiteindelijk uitgekomen in het Salzburgerland (obv wat er nog beschikbaar was qua accommodatie en niet de 5-cijfers aantikte voor een week huur
Graag leg ik jullie het volgende voor:
- Nieuwegein - Taxenbach, aankomst op zaterdag 14 februari
- Overnachting geen probleem (heeft zelfs de voorkeur zodat er zaterdag de 14e tijd is voor boodschappen, ski's regelen, etc)
- Vertrek uit Nieuwegein vanaf 12h30 op de 13e, reis gaat met een EV (pakweg 90 km/h) en derhalve de nacht doorrijden niet echt voorkeur (want vermoeiend elke paar uur stilstaan)
Vertrekmoment: doe ik er goed aan om vrijdag om 12h30 direct te gaan rijden? Of wachten tot de storm is gaan liggen rond 18h en dan op pad?
Route: waar ga ik de grens over? en hoe vervolgens verder?
Als ik de route inklop in Google Maps geeft deze 1001km via de traditionele wintersport route dwz A12 > [D} > A3 > A9 > A99 > A8 > [A] > A10 > B311
Dit lijkt mij natuurlijk vragen om problemen op die vrijdag; het begint al met de grens met DE bij Elten, dan passage Ruhrgebied en later op de dag de passage van München en A8. Laten we het route A noemen.
Een alternatief zou zijn om 'linksrheinisch' te gaan, via Eindhoven of Nijmegen naar Venlo en dan de A61 naar Karlsruhe, daar de A8 (Pforzheim...) en dan zoals A. Hiermee omzeil ik het gelazer bij Elten en vermijd ik het hele Ruhrgebied; er zal wel een flinke stroom verkeer vanuit regio zuid komen bij Venlo maar hoe problematisch dit is op de A61 weet ik niet. Nadeel is wel de knelpunten van Pforzheim en Ulm (Albaufstieg). Die kunnen er weer afgehaald worden door de A6 te nemen naar Nürnberg en daar de A9 te pakken, dat voegt nog geen 25km toe tov route A. Laten we dit route B noemen (en variant via A6 route C).
Hier valt ook in te variëren; je kunt natuurlijk ook via de A77 de grens over en dan de A57 nemen, dan kan je nog weer terug wieberen naar de A3 en zelfs A45. Over A45 gesproken, er is een kans(je) dat die in deze periode (net) weer open is en dus een eventueel alternatief vormen (?)
Qua kilometers is dit weer allemaal lood om oud ijzer; zo'n 25km extra tov route A (er vanuitgaande dat de A45 open is en dan een doorsteek van A77/A57 naar de A45 via de A40/A42/A2. Nadeel is wel dat ik dwars door het Ruhrgebied moet op vrijdag middag, wel de vrij rustige grenspassage van de A77. Laat dit route D zijn.
Tot slot nog wat out-of-the-box routes; "over Kassel naar de Alpen" is een redelijk gekend alternatief, wat misschien niet zo voor de hand ligt vanaf Nieuwegein, maar het kan een optie zijn. Ik moet dan wel eerst redelijk filevrij aan de Duitse grens bij Enschede zien te komen (A12/A50?), de overgang met de A1/A30 lijkt me bij voorbaat al kansloos, maar de Kassel route is ook te bereiken via de N35 en B54. Via die kant naar de A45 is zo'n 50 kilometer om ten opzichte van route D (en dus zo'n 75 tov A). Dan zou ik via de A43 naar de A45 rijden. Route E.
Een variant op E is bij Unna de A44 volgen naar Kassel; deze route kan ook uit als de A45 nog dicht zit half februari 2026, die kans acht ik toch wel 50%. Qua kilometers voeg je er dan nog eens 10 aan toe tov E, maar niet meer via het Ruhrgebied (wel de drukke A44 en passage van Kassel en de A7 met baustelles). Ook moet je dan langs Nürnberg (A73), ik weet niet of dit een mogelijk knelpunt is (waarschijnlijk op deze vrijdag sowieso wel). Variant F.
Ga je helemaal gek dan kun je bij Kassel ook nog de A44 volgen (die is niet helemaal klaar) naar de A4 en dan A71. Dit voegt geen kilometers toe tov F, wel deels OWN. Variant G.
Tot slot nog wat alternatieven 'aan de andere kant', als ik München van de route wil halen kan ik vanaf de A3 de B20 nemen over geruime afstand. Dit scheelt in afstand zelfs iets (15 km minder) en vooral het stuk tussen de A3 en A94 ziet er op de Michelin kaart aardig recht-toe-recht-aan uit. Ik weet niet hoe de B20 zich houdt op drukke vrijdag tussen de A94 en Salzburg, dat is toch wel meer gepiel door dorpjes. Ik zou evt een overnachtingsadres kunnen nemen langs de B20, maar denk dat ik er beter aan toe om al een stuk verder te zitten (Bischofshofen?). De B20 haalt wel heel München van de route. En de A8.
Via Kufstein kan je ook nog doorsteken naar Zell, maar ik denk dat de route via Bischofshofen de voorkeur verdient?
Ervaringen? Tips? Suggesties? Waar te overnachten? Nog andere routes? Alle suggesties welkom!