Nieuwegein - Salzburgerland (Taxenbach) februari 2026

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Nieuwegein - Salzburgerland (Taxenbach) februari 2026

Bericht door Autostrada »

Met de overgang naar de wintertijd in het verschiet sta ik mezelf toe om al even na te denken over de wintersport van 2026...
Eerder dit jaar zijn wij voor het eerst op wintersport geweest. De reis leidde in de vakantieweek van midden (de week voor carnaval was dat) naar het Bregenzerwald. Wij hebben een geslaagde week gehad, maar wintersport is niet bepaald goedkoop kan ik je zeggen. Daarom waren wij in eerste instantie ook niet van plan om in 2026 weer te gaan, maar de kinderen bleven maar herhalen hoe geweldig ze Oostenrijk vonden en waren zelfs teleurgesteld dat wij deze zomer naar Spanje gingen en niet op wintersport... Zodoende hebben wij dan toch maar de knoop doorgehakt en zijn uiteindelijk uitgekomen in het Salzburgerland (obv wat er nog beschikbaar was qua accommodatie en niet de 5-cijfers aantikte voor een week huur :facepalm: ). Het Bregenzerwald was prettig aan te rijden vanaf Nederland, het scheelde ook dat wij in 2025 niet samen vielen met de carnaval. Komend jaar is dat wel het geval - en de bestemming is dit keer Taxenbach (niet ver van Zell am See en Kaprun), een stuk verder rijden en "achter München". Wij hebben de accommodatie geboekt vanaf 14 februari 2026 en kunnen vrijdag 13 februari op z'n vroegst om 12h30 uit Nieuwegein vertrekken (de file in...)

Graag leg ik jullie het volgende voor:
- Nieuwegein - Taxenbach, aankomst op zaterdag 14 februari
- Overnachting geen probleem (heeft zelfs de voorkeur zodat er zaterdag de 14e tijd is voor boodschappen, ski's regelen, etc)
- Vertrek uit Nieuwegein vanaf 12h30 op de 13e, reis gaat met een EV (pakweg 90 km/h) en derhalve de nacht doorrijden niet echt voorkeur (want vermoeiend elke paar uur stilstaan)

Vertrekmoment: doe ik er goed aan om vrijdag om 12h30 direct te gaan rijden? Of wachten tot de storm is gaan liggen rond 18h en dan op pad?
Route: waar ga ik de grens over? en hoe vervolgens verder?

Als ik de route inklop in Google Maps geeft deze 1001km via de traditionele wintersport route dwz A12 > [D} > A3 > A9 > A99 > A8 > [A] > A10 > B311
Dit lijkt mij natuurlijk vragen om problemen op die vrijdag; het begint al met de grens met DE bij Elten, dan passage Ruhrgebied en later op de dag de passage van München en A8. Laten we het route A noemen.

Een alternatief zou zijn om 'linksrheinisch' te gaan, via Eindhoven of Nijmegen naar Venlo en dan de A61 naar Karlsruhe, daar de A8 (Pforzheim...) en dan zoals A. Hiermee omzeil ik het gelazer bij Elten en vermijd ik het hele Ruhrgebied; er zal wel een flinke stroom verkeer vanuit regio zuid komen bij Venlo maar hoe problematisch dit is op de A61 weet ik niet. Nadeel is wel de knelpunten van Pforzheim en Ulm (Albaufstieg). Die kunnen er weer afgehaald worden door de A6 te nemen naar Nürnberg en daar de A9 te pakken, dat voegt nog geen 25km toe tov route A. Laten we dit route B noemen (en variant via A6 route C).

Hier valt ook in te variëren; je kunt natuurlijk ook via de A77 de grens over en dan de A57 nemen, dan kan je nog weer terug wieberen naar de A3 en zelfs A45. Over A45 gesproken, er is een kans(je) dat die in deze periode (net) weer open is en dus een eventueel alternatief vormen (?)
Qua kilometers is dit weer allemaal lood om oud ijzer; zo'n 25km extra tov route A (er vanuitgaande dat de A45 open is en dan een doorsteek van A77/A57 naar de A45 via de A40/A42/A2. Nadeel is wel dat ik dwars door het Ruhrgebied moet op vrijdag middag, wel de vrij rustige grenspassage van de A77. Laat dit route D zijn.

Tot slot nog wat out-of-the-box routes; "over Kassel naar de Alpen" is een redelijk gekend alternatief, wat misschien niet zo voor de hand ligt vanaf Nieuwegein, maar het kan een optie zijn. Ik moet dan wel eerst redelijk filevrij aan de Duitse grens bij Enschede zien te komen (A12/A50?), de overgang met de A1/A30 lijkt me bij voorbaat al kansloos, maar de Kassel route is ook te bereiken via de N35 en B54. Via die kant naar de A45 is zo'n 50 kilometer om ten opzichte van route D (en dus zo'n 75 tov A). Dan zou ik via de A43 naar de A45 rijden. Route E.

Een variant op E is bij Unna de A44 volgen naar Kassel; deze route kan ook uit als de A45 nog dicht zit half februari 2026, die kans acht ik toch wel 50%. Qua kilometers voeg je er dan nog eens 10 aan toe tov E, maar niet meer via het Ruhrgebied (wel de drukke A44 en passage van Kassel en de A7 met baustelles). Ook moet je dan langs Nürnberg (A73), ik weet niet of dit een mogelijk knelpunt is (waarschijnlijk op deze vrijdag sowieso wel). Variant F.

Ga je helemaal gek dan kun je bij Kassel ook nog de A44 volgen (die is niet helemaal klaar) naar de A4 en dan A71. Dit voegt geen kilometers toe tov F, wel deels OWN. Variant G.

Tot slot nog wat alternatieven 'aan de andere kant', als ik München van de route wil halen kan ik vanaf de A3 de B20 nemen over geruime afstand. Dit scheelt in afstand zelfs iets (15 km minder) en vooral het stuk tussen de A3 en A94 ziet er op de Michelin kaart aardig recht-toe-recht-aan uit. Ik weet niet hoe de B20 zich houdt op drukke vrijdag tussen de A94 en Salzburg, dat is toch wel meer gepiel door dorpjes. Ik zou evt een overnachtingsadres kunnen nemen langs de B20, maar denk dat ik er beter aan toe om al een stuk verder te zitten (Bischofshofen?). De B20 haalt wel heel München van de route. En de A8.

Via Kufstein kan je ook nog doorsteken naar Zell, maar ik denk dat de route via Bischofshofen de voorkeur verdient?

Ervaringen? Tips? Suggesties? Waar te overnachten? Nog andere routes? Alle suggesties welkom!
Jablan
stadsweg

Re: Nieuwegein - Salzburgerland (Taxenbach) februari 2026

Bericht door Jablan »

Ik zou proberen op vrijdag nog eerder te vertrekken, zodat je langer in daglicht rijdt. Zeker met een overnachting onderweg en kinderen aan boord.
Wel zou ik nagaan of in Taxenbach e.o. winkels op zaterdagmiddag/avond open zijn, anders proviand voor 2 dagen meenemen.

Grens zou ik laten afhangen van de dag. Alleen wanneer bij Elten fors tijdverlies wordt gemeld, is een andere grensovergang (A77) slimmer. Wat is nu een kwartier op de hele reis?

De standaard route Arnhem - München is in de wintermaanden oké, zeker als je de drukte in Nederland gewend bent. Grotendeels drie rijbanen en dan heb je minder last van de vrachtwagenkolonne rechts op vrijdag.

A45 is een doorlopende Baustelle, ook wanneer die bij Lüdenscheid weer open gaat. Via Kassel is vanuit Midden-Nederland eerder een omweg.

Belangrijker is waar je ongeveer wilt overnachten. Iets voorbij Frankfurt of omgeving Würzburg of zelfs voor Nürnberg? Dat is beslissend voor je route.

Voor Taxenbach zou ik kijken naar een grensovergang tussen Kufstein en Salzburg, in Duitsland de A93, B307, B21, A8 of in Oostenrijk de A12, B176, B178, A1/A10. Binnendoor rijdt goed en je kunt eerder de boodschappen doen.
Autostrada
autoweg

Dank voor de tips.
Helaas kan ik vrijdag niet eerder vertrekken ivm school van de kinderen, anders had ik dat uiteraard gedaan, aangezien je dan voor de grote drukte door het Ruhrgebied bent.

Idealiter zou ik vrijdag al zo ver mogelijk komen; tot aan de Oostenrijkse grens bijvoorbeeld. De supermarkt in Taxenbach is open tot 19h15 op zaterdag; dus dat zal de belemmering niet vormen denk ik.

Ik kan lastig inschatten hoe de grensovergangen zullen zijn; ik heb wel eens forse vertraging gehad op de overgang tussen de A12 en BAB93. Ik weet niet of eenzelfde beperking (grenscontroles etc) bestaat voor de overgang tussen de BAB8 en A1/A10?
De overgang tussen de B307 en B176 is mogelijk nog wel een interessante, als ik vanaf de A8 kom. En deze is eventueel nog te combineren met de A93 + B15n, maar volgens mij moet je dan dwars door Landshut om naar de B15 te komen dus dat lijkt minder optimaal dan doorsteken via de B20.

De B305 is voor zover ik weet langdurig versperd bij Schneizlreuth, waardoor je moet omrijden via Bad Reichenhall; dat is een essentiële schakel op de route naar de B21. In feite kun je dan beter de B21 nemen vanaf de A8, dat zou ik dan doen als de grensovergang met de A10 dramatisch is (maar dan moet je er nog wel op tijd af kunnen aangezien ausfahrt 115 vrij dicht op de grens ligt) of de A10 verderop voorbij Salzburg veel vertraging geeft. Het voordeel van deze B21 route is wel dat deze te combineren is met de B20 (ik zou de B20 nemen als het grootschalig vast loopt op de A9 / A8).
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Je reisafstand is rond de 1000 km. Met 90 km/u zou ik de overnachting op ongeveer 400 km van huis plannen. Seligenstadt, Aschaffenburg of een dorp in de buurt (wij hebben een voorkeur voor kleinere plaatsen zodat je geen uur nodig hebt om de stad weer uit te komen).

Grens Duitsland/Oostenrijk.
B307 of B21 vind ik zelf prettiger rijden dan de A93 met LKW-Blockabertigung of het laatste stuk A8 bij slecht weer of wanneer de Duitsers/Oostenrijkers erg enthousiast bezig zijn met hun controles. Op dat soort dagen zijn de kleine grensovergangen prettiger, minder stress in het verkeer dan op de Autobahn.
Via-Dorpen voor je routeplanner: Schleching, Reit im Winkl, Schneizlreuth.
In jouw geval: je bent met je gezin onderweg en dan is binnendoor vaak leuker voor kinderen, omdat er veel meer te zien is. Dan maak je van de reis al een beetje vakantie.
Beslis op de dag zelf hoe je rijdt.

Vertraging onderweg kan altijd gebeuren. Toch valt het op de lange afstanden altijd mee, zelden meer dan uur langer onderweg en vaak loop je de vertraging weer wat in.
Autostrada
autoweg

Er valt wel wat voor te zeggen om niet helemaal te proberen om op vrijdag nog naar de Oostenrijkse grens te rijden. Met vertrek rond 12h30 gaat dat een latertje worden, zelfs in gunstige omstandigheden. Als ik met 90 km/h reken zou Stuttgart / Nürnberg (maw 700km vanaf Nieuwegein) zo'n beetje het maximaal haalbare zijn op met aankomst op een nog redelijk tijdstip (rond 21h 's avonds). Idealiter ligt de accommodatie dan rond Nürnberg, dat laat de meeste opties open over de te kiezen route.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Met vertrek op vrijdagmiddag en een gezin met schoolgaande kinderen zou ik de boog niet te strak spannen en ergens tussen Frankfurt en Nürnberg een plek zoeken, ergo regio Würzburg. Kitzingen, Biebelried zijn in de buurt van de A3/A7 en dan ben je behoorlijk vrij in je routekeuze.

Het is carnavalsweekend en in Saarland, Bayern, Thüringen het begin van een week vakantie, daarmee is het een iets drukkere vrijdag dan normaal op de weg.
In Oostenrijk is het precies een vrij weekend voor het hele land. In de ene helft eindigen, in de andere helft beginnen de schoolvakanties.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Jablan schreef: di 28 okt 2025, 9:05 Het is carnavalsweekend en in Saarland, Bayern, Thüringen het begin van een week vakantie, daarmee is het een iets drukkere vrijdag dan normaal op de weg.
Iets drukker?? Die vrijdag is gegarandeerd absolute topdrukte. Standaard. Niks aan te doen, en je gaat er heus wel komen, maar reken op vertragingen en erg druk verkeer. Mijn ervaringen de laatste jaren zijn dat op de vrijdagen voor de schoolvakantieweken de routes door Duitsland richting wintersportgebieden nog drukker zijn dan op zaterdagen.
Autostrada
autoweg

^^ Ja ik denk ook dat dit een dag met topdrukte gaat worden en meer dan “een beetje druk”.
Het alternatief is om zaterdag te gaan rijden, met vroeg vertrek , maar daarvoor is Taxenbach (met EV) net iets te ver; geven dat we zaterdag middag het liefst al willen settelen en ski’s regelen etc. Of het betekent absurd vroeg vertrekken (rond 03h zoiets) wat ook weer zijn weerslag heeft.

Die vrijdag gaat het achteraan sluiten worden, ik neig nu naar een overnachting bij Ingolstadt (optimistisch) of tussen Würzburg en Nürnberg; dat houdt inderdaad de meeste opties qua route keuze open. De afweging is dan hoeveel we op vrijdag willen rijden en hoeveel nog op zaterdag.

Ook zie ik mezelf nog wel via Kassel rijden ipv via de geijkte A3/A61; maar als NRW geen vakantie krijgt is dat wellicht niet nodig (want wel iets meer kilometers (hoewel dat reuze mee valt)).
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

In NRW wordt volop carnaval gevierd, dus daar zullen heel veel scholen die dagen vrij zijn. Wat wel een overweging is: Noord-Nederland heeft geen vakantie, Midden- en Zuid-Nederland wel. Daardoor zal de noordelijke route over Kassel wellicht wat rustiger zijn. De zuidelijke routes (3 en 61) zullen dat zeker niet zijn.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

Beetje mosterd na de maaltijd (lees: Spuit 11 geeft modder), maar ik zou absoluut via Venlo rijden en vervolgens via A61 - A6 - A7 naar Ulm, of de A6 verder volgen tot Nürnberg. Zeker met een EV heb je er toch weinig last van dat je op de A61 bijna nergens harder mag dan 120 of 130 km/u, en je mist de idioot drukke spits in het Ruhrgebied.

Dat gezegd hebbende zou een overnachting in de regio Heilbronn (of misschien nog wat oostelijker) voor de hand liggen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Autostrada
autoweg

T-hijs schreef: ma 03 nov 2025, 10:05 Beetje mosterd na de maaltijd (lees: Spuit 11 geeft modder), maar ik zou absoluut via Venlo rijden en vervolgens via A61 - A6 - A7 naar Ulm, of de A6 verder volgen tot Nürnberg. Zeker met een EV heb je er toch weinig last van dat je op de A61 bijna nergens harder mag dan 120 of 130 km/u, en je mist de idioot drukke spits in het Ruhrgebied.

Dat gezegd hebbende zou een overnachting in de regio Heilbronn (of misschien nog wat oostelijker) voor de hand liggen.
Ik ben nog niet weg… Nog 3 maanden te gaan zelfs 8-)

Dus A61 met als doel om het Ruhrgebied te mijden? Het voordeel van de A61 is natuurlijk dat ik niet over Emmerich (grenscontroles) hoef, en het hele Ruhrgebied links kan laten liggen. Ik kom denk ik wel vol in de uittocht vanuit Zuid-Nederland terecht (die op dat moment ook vakantie hebben). De A61 heb ik wel ver boven de A3 qua voorkeur; het enige alternatief dat ik ook nog niet heb afgeschreven is de A7 via Kassel, te bereiken via Münster of Osnabrück - met andere woorden ‘via de andere kant’ om het Ruhrgebied heen (via Münster kom je nog wel via Kreuz Unna).

Eerder dit jaar heb ik de A61 genomen, dat was op weg naar het Bregenzerwald, aansluitend de A8 naar Ulm. Groot verschil was toen dat ik a) om 06h kon vertrekken uit NL en b) de vakantie van regio midden niet gelijk liep met regio zuid, noch met de Duitse vakanties. Gevolg was dat het aanmerkelijk rustiger op de weg was (alsnog hadden we toen wat file bij Pforzheim en Ulm). Via de A61 kan ik uiteraard ook nog ‘terug’ steken naar de A3, via de A60 of A6.

Qua overnachting neig ik nu inderdaad naar de omgeving van Nürnberg / Ingolstadt. Dat betekent naar alle waarschijnlijkheid wel dat ik ergens onderweg moet gaan eten en na het avondeten dan nog een uurtje / anderhalf uur moet doorpakken naar de accommodatie.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

^^
Ja, vermoedelijk krijg je veel te maken met andere vakantiegangers. Maar dat krijg je, zij het in mindere mate, op de andere routes ook. Ik denk dat het niet loont om een andere route te nemen, ook niet via de meer dan 70 km langere route via Hengelo en Osnabrück (ook grenscontrole trouwens).
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Pittige opgave, gezien het betreffende weekend en je belemmeringen qua vertrektijd.

Qua route en drukte denk ik dat het behoorlijk om het even is. Via Stuttgart ontloop je de meute vanuit Bayern en Thuringen voor een groot deel van de route, maar uiteindelijk ontkom je daar vanaf München niet aan. Heel België en grote delen van Noord-Frankrijk (regio Nancy-Metz, Strasbourg) krijgen dat weekend trouwens ook vakantie. Hoewel die natuurlijk meer in Frankrijk op vakantie gaan, ga je dat juist op de route via Stuttgart ook nog wel merken verwacht ik. Dan is de route via Kassel waarschijnlijk weer gunstiger.

Nog niet genoemd hier: laadfiles op drukke reisdagen? Ik heb er zelf geen ervaring mee en misschien is het bangmakerij, maar je hoort toch wel verhalen dat het op dit soort dagen aanschuiven is bij laadpalen op drukke routes. Wintersport betekent een relatief hoog aandeel leaserijders, zeker op de gebruikelijke routes naar de Alpen zou dat vrijdagmiddag en zaterdag ook nog wel een vertragende factor kunnen zijn. Uiteraard kun je uitwijken naar laadpalen aan het onderliggend wegennet, maar ook dat kost weer extra tijd en beperkt je ook enigszins in je flexibiliteit.

Los van de discussies over de exacte route en het exacte tijdstip, ik denk dat je sowieso een lange zaterdag voor de boeg hebt. Ik zou dat zelf waarschijnlijk ook wel op de koop toenemen, maar mocht je daar echt geen zin in hebben dan is misschien achter de meute aanrijden een optie? Zaterdagochtend vertrekken en een lange reisdag tot omgeving Rosenheim. 'S ochtends om een uur of 7 weer op pad, dan ben je om 9 uur op je bestemming. Kost je wel een 'extra' overnachting, maar je rijdt op zaterdag echt achter de drukte aan. Files van/naar skigebieden nemen vanaf een uur of 2 behoorlijk snel af, daar zou je geen last van hoeven te hebben. Ik snap dat je liever op zaterdag al wat dingen regelt (ski's, skipassen, evt. skiles etc.) maar ik vraag me af of je daar op deze zaterdag wel aan toe komt.
Autostrada
autoweg

^^ Dank voor je tips en weerspiegelingen.
Ik denk inderdaad dat het een pittige opgave is, en een 'file-vrije' route gaat er simpelweg niet zijn. Ik probeer het ergste te vermijden zodat het iig een beetje leuk blijft. En alles wat ik aan de voorkant aan kan zie komen heb ik liever voor vertrek helder dan dat ik er gaandeweg achter kom (vandaar dit voor-werk).

Op dit moment neig ik licht naar een route via Kassel tov de A61; maar dat staat nog alles behalve vast - het is wel om via Kassel. Ik vermoed dat de route via Kassel iets rustiger is dan de A3/A61 corridor en derhalve ook iets minder laadstress, want inderdaad - die ga je wel hebben op zo'n dag als deze, zeker in Duitsland (zeer beperkt snelladers op raststättes itt Frankrijk). Het klopt dat veel Nederlanders die (zakelijk) een EV rijden precies op dat moment richting Oostenrijk onderweg zijn en dit heeft zijn weerslag op de -redelijk beperkte- Duitse laadinfrastructuur. Natuurlijk wordt daar wel keihard in geïnvesteerd, maar het aantal EV rijders groeit ook nog steeds. De sleutel is hier ook voorbereiding; als je van te voren een beetje uitkient waar je moet gaan laden weet je in ieder geval of je aan rijdt op een snellader met 2 of 16 plekken; dat gaat nogal een verschil maken in de kans dat je moet aansluiten in de rij. De gemiddelde automobilist vertrekt gewoon en ziet wel waar het schip strandt, dus ook daar kan ik een relatief voordeel uit halen door wat voorwerk te doen.

Als ik op vrijdag tot pakweg Ingolstadt kom, dan moet ik op zaterdag nog een kleine 300km rijden. Dan moet ik wel via München, dus dan zal er wel oponthoud zijn, maar dermate veel dat ik van 09h00 tot 17h00 bezig ben? Dat lijkt me toch stug (ik hoop het niet althans).
In dat geval zou de route via de B20 toch uit moeten kunnen; ik kan er ook voor kiezen om in de omgeving Regensburg te overnachten, maar dan ben ik in de basis al gecommitteerd aan de B20, terwijl het met overnachting rond Ingolstadt nog (enigszins) open ligt. Met overnachting in Nürnberg is dat ook het geval, maar resteren er weer meer kilometers voor de zaterdag.

Als ik zaterdag achter de meute aan rijdt, zou ik er sterk de voorkeur aan geven om dan maar tot Oostenrijk door te rijden. Al met al neem ik denk ik de chaos op vrijdag en zaterdag ochtend liever op de koop toe; dat is dan wel onder de premisse dat ik zaterdag rond een uur of 14h aan kan komen. Ik kan hem ook omdraaien: als ik zaterdag om 14h er wil zijn, wanneer moet ik dan vertrekken / hoe de rit op te knippen gegeven een vertrek uit Nieuwegein op vrijdag om 12h30 (en niet eerder).
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Autostrada schreef: vr 07 nov 2025, 12:08Op dit moment neig ik licht naar een route via Kassel tov de A61; maar dat staat nog alles behalve vast - het is wel om via Kassel.
70 km omrijden lijkt veel, maar in filevrije omstandigheden praten we over 35-40 minuten extra. Waarbij je wel een route krijgt die sowieso wat rustiger is en prettiger rijdt.

Of het uit kan hangt af van de vraag hoeveel meer vertraging je op andere routes oploopt, en wat het je waard is om een rustiger rit te hebben. Met het risico dat het alsnog tegenvalt, maar helemaal uitsluiten dat je geen problemen tegenkomt lukt nooit.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Vanuit Nieuwegein via Kassel zou ik eerder kiezen voor A12-grens (evt via 's -Heerenberg een lange file ontwijken)-A3-A2-A1-A44-A7.
De Duitse A30 en A33 hebben snelheidsbeperkingen en de A33 is een veredelde, bochtige Bundesstraße.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Daar krijg je dan wel de drukkere A2 en A44 voor terug. En zo lang zijn die snelheidsbeperkingen op de A30 en A33 niet, de enige die echt wat langer is is de 100 km/u bij Osnabrück. Ik begrijp de opmerking over de A33 niet zo goed, het is mijns inziens een prima Autobahn, relatief rustig en ook niet heel bochtig. Overal gewoon Autobahnprofiel, niet substandaard, het enige nadeel is dat er geen Rastatätte langs de A33 zit en dat je dus een langer stuk zonder Raststätte hebt tussen Brockbachtal en Am Biggenkopf.

Sinds de A33 gereed is, is mijn voorkeursroute richting Beieren en verder via de A30, A33, A44 en A7, en niet meer over de A3 of A61. Maar vanaf Nieuwegein kan via de A3, A2 en A1 naar de A44 inderdaad een goede optie zijn - alleen zijn de A30 en A33 mijns inziens echt niet zo slecht als ze hier nou worden voorgesteld.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

^^
Het doel van Autostrada is om de vakantiefiles te omzeilen. Ik kan me niet voorstellen dat dat echt gaat lukken via A3-A2-A1-A44, dwars door het Ruhrgebiet heen op die drukke vrijdagmiddag aan het begin van de voorjaarsvakantie. Dan span je echt het paard achter de wagen en kun je veel beter via de A61 Duitsland doorkruisen. De snelheidsbeperkingen die hierboven worden genoemd zijn inderdaad relatief kort; behalve dat rijdt Autostrada in een elektrische auto, dus zal hij sowieso niet snel harder gaan dan 120-130 km/u. Ook om de laatste reden herhaal ik mijn pleidooi voor de A61. ;)
Autostrada
autoweg

T-hijs schreef: ma 10 nov 2025, 8:30 ^^
Het doel van Autostrada is om de vakantiefiles te omzeilen.
Onnodige vakantiefiles omzeilen ;)

Mij lijkt de route via de A3 en A2 onder normale omstandigheden veruit het zinvolst; ik ben echter bang dat ik op deze bewuste vrijdag al veel tijd kwijt ben bij Arnhem / grensovergang Elten, en dan ook nog wat op het gedeelte A2 -> A44.
Er zijn 3 manieren om van Nieuwegein op de A44 bij Kassel te komen;
- Basisvariant: A3 -> A2 -> A44
- Variant A33: NL A1 -> A30 -> A33 -> A44; deze variant is 33km langer dan de basisvariant
- Variant Münster: NL A35 -> B54 -> A1; deze variant is 40km langer dan de basisvariant

Als ik uitga van file-vrije omstandigheden op die routes, dan is 33km omrijden zo'n 20 minuten extra en de route via Münster zo'n 30 minuten extra.
Het voordeel van de route via Münster is dat ik niet via Niedersachsen de grens over hoef, en dus niet langs de controle bij De Lutte moet. Het nadeel is een stuk OWN en dat ik alsnog via Kreuz Unna moet (filegevoelig stuk A1).

Ik zal moeten laden net na Osnabrück en het klopt dat dit langs de A33 eigenlijk nergens kan. Er zitten wel wat laders bij de afritten Dissem am Teutoburgerwald en Borgholzhausen, maar dit zijn kleintjes (2 plekken). Bij Bielefeld zit wel een supercharger, maar die ga ik op winterbanden niet halen in 1x vanaf Nieuwegein. De voorgaande supercharger zit bij Hengelo, dus dat is zonde. Dit is een nadeel aan de A30/A33 corridor.
Via Münster zijn er meer opties; er zit een supercharger op het knooppunt van de B54 met de A1 en niet veel verderop bij Hamm en vlak daar na bij Kamen.

Qua overnachting kijk ik nu naar de omgeving Nürnberg / Ingolstadt. Als je de A44 / Kassel route naast de A61 zet krijg je de volgende vergelijking:

De A61 route via knooppunt Valburg (en dus niet afsnijden via de Maas en Waalweg), A73, A61, A6 als basisvariant
De A44 / Kassel route benaderd via Münster (maw meest ongunstige variant) = 34 km langer

Al met al is Kassel dus 'mentaal' wel een flink stuk om, maar met overnachting bij Nürnberg valt het tov de A61 echt reuze mee. Dat komt omdat je via de A61 beter uit komt op de A8 en de route via München. Maar ik ga niet op deze bewuste vrijdag via Pforzheim, de Alpaufstieg en Ulm. Dan verklaar ik mezelf redelijk voor gek.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

^^
Klopt. Albaufstieg moet je op dat moment echt niet doen; beter om de A6 verder te volgen, waarbij ik zelf eerder via A7-A8 zou rijden (en Nürnberg dus zou missen; in plaats daarvan zou ik de buurt van Augsburg een overnachtingsadres zoeken).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Overigens is het gepland dat in december 2025 al bijna de hele verbreding van de A3 tussen Würzburg en Nürnberg gereed komt. Twee korte stukken volgen rond februari 2026. Maar dat betekent dus dat je niet meer een tientallen kilometers lange baustelle op dat traject hebt (of daarvoor via Bamberg te hoeven rijden, als je vanuit Kassel komt).
Autostrada
autoweg

^^ Is de A3 dan integraal 2x3 vanaf Kreuz Oberhausen tot Nürnberg? Ik reed onlangs naar Berlin en besefte me dat de hele Duitse A2 integraal 2x3 is. Best een stukje autobahn.

En mooi dat die omweg via Bamberg dan niet meer nodig is! (Ook al scheelt het slechts 2 km).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ja dan is er in wezen een continu stuk met 2x3 rijstroken van Oberhausen tot het Dreieck Inntal (A3-A9-A99-A8).

Afgezien van de vele baustellen dan. En her en der door een knooppunt waar het even terug gaat naar 2x2 (zoals Dreieck Heumar, Wiesbadener Kreuz).
Autostrada
autoweg

Chris schreef: wo 12 nov 2025, 20:14 Ja dan is er in wezen een continu stuk met 2x3 rijstroken van Oberhausen tot het Dreieck Inntal (A3-A9-A99-A8).

Afgezien van de vele baustellen dan. En her en der door een knooppunt waar het even terug gaat naar 2x2 (zoals Dreieck Heumar, Wiesbadener Kreuz).
Dat is ook wel een indrukwekkende statistiek. Een veel langer stuk dan het langste stuk 2x3 in Frankrijk denk ik.
Ja op de knooppunten gaat het over een paar honderd meter terug naar 2x2, maar goed dat doet doorgaans niets af aan de doorstroming.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Langste stuk 2x3 in Frankrijk is denk ik Langres-Monaco (op een heel kort stukje 2x2 bij Dijon en de Fourvièretunnel bij Lyon na). Dat is toch ook wel een aardige lengte.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik reed in september van de regio Tarragona naar de regio Arles. Dat is ook bijna 500 kilometer met 2x3 rijstroken. Als je een traject als bij Dijon mee mag rekenen, dan ook het stukje A9 dat nog 2x2 is bij Avignon. Dan kom je op circa 1.000 kilometer van Tarragona tot Langres dat nagenoeg helemaal 2x3 is.
Autostrada
autoweg

^^ Je vergeet gemakshalve wel deze; dat is meer dan “even het knooppunt door”; https://maps.app.goo.gl/yLhDeHwtNwNbDh9T6
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ "Nagenoeg helemaal."

Ook met die paar km 2×2 tussen La Jonquera en de grens kun je nog steeds stellen dat de route nagenoeg helemaal 2×3 is. Dat is korter dan het al genoemde stuk van de A9 bij Avignon (Orange-Remoulins).
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 20 dec 2025, 0:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

^^ Ja als je her en der een oogje dichtknijpt is het idd bijna 1000km 2x3 van Langres tot Tarragona. Het stuk 2x2 op de Frans-Spaanse grens is overigens wel filegevoelig, zeker de versmalling van de A9 naar de AP-7. Ik meen wel dat er plannen zijn om dit integraal naar 2x3 te brengen.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ In Turkije is er overigens ruim 1500 km 2x3, van Edirne tot Şanlıurfa: https://www.google.com/maps/dir/41.7004 ... FQAw%3D%3D

Ik vraag me af hoeveel trajecten daar wereldwijd nog aan kunnen tippen.