Nieuwegein - Salzburgerland (Taxenbach) februari 2026

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Nieuwegein - Salzburgerland (Taxenbach) februari 2026

Bericht door verfmeer95 »

^^ Interstate 75 wellicht? Die heeft ook over een behoorlijk lange afstand 3 rijstroken of meer.
Je verslaat hier in ieder geval wel de Algerijnse Autoroute Ouest-Este mee, die is maar zo'n 1200 km lang.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Ja dat is wel een uitdaging. Zonder enige claim dat dit de langste is in de US, bij Naples (FL) verbreedt de I-75 van 2x2 naar 2x3, vanaf dat punt dwars door Georgia tot aan Chattanooga (TN) telt de I-75 doorlopend 3 rijstroken of meer, zonder kortere onderbrekingen. Dit is zo’n 1200km. Best behoorlijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

I-75 telt door Macon, Georgia deels nog 2x2 rijstroken. Het 2x3 tracé volgt daar de bypass: I-475.

In China zijn wellicht wel langere trajecten met 2x3 rijstroken. Er zijn daar ook enkele corridors van 'honderden kilometers' met 2x4 rijstroken.
Autostrada
autoweg

Als ik kijk naar het huidige verkeersbeeld dan weet ik wel dat die vrijdag voor de krokus taai gaat zijn.
Het staat nu op al mijn beoogde routes in meer of mindere mate vast;
A1 richting Bad Bentheim
N35 richting Gronau
A12 richting Emmerich
A73 bij Nijmegen

Wat dat betreft is de route via Enschede / Kassel dus ook niet echt gegarandeerd buut-vrij.

In Duitsland is de A61 duidelijk een betere keuze dan de A3, maar dat spreekt denk ik voor zich.
Op de A7 loopt het hopeloos vast tussen Fulda en Würzburg, volgens Die Autobahn is daar langdurig maar 1 rijstrook beschikbaar richting zuiden; ADAC melt daar nu 30 minuten tijdsverlies. Onder die omstandigheden kan de route via Kassel zeker niet uit (tenzij je helemaal om rijdt via de A71).
Misschien dat de A45 nog wel wat verlichting kan brengen vanaf eind van deze maand.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Ik zou niet teveel stressen en 1-2 uur extra tijd inplannen, zowel voor de vrijdag als zaterdag. Geen enkele route is gegarandeerd vrij van werkzaamheden of files.

Even zijstraat:
Autostrada schreef: vr 19 dec 2025, 13:44N35 richting Gronau
In je lijst is dit het meest onvoorspelbare stuk. Buiten de spits ontstaan tussen Enschede en Gronau snel oplossende files, veroorzaakt door bestuurders, die ter plaatse onbekend zijn.

Dit is de grensovergang: Streetview. Aan de Duitse kant een blauwe Maut-paal, waar nogal wat mensen langzaam gaan rijden. Aan de Nederlandse kant het portaal met de camera's van de marechaussee, waar nogal wat mensen langzaam gaan rijden.
Iets verderop de kruising met verkeerslichten. Voor de kruising staan de borden met max. 70 en na de kruising het bord autoweg. Nogal wat mensen blijven na de kruising hardnekkig langzaam rijden, vooral niet harder dan 70 km/u.
Verder aan beide kanten van de grens de mogelijkheid voor controles. In Nederland heel bescheiden vlak voor de kruising met de Oostweg in Enschede, in Duitsland worden de parkeerplaatsen tussen Gronau West en Gronau Mitte hiervoor gebruikt (en wel in beide richtingen).

Het hele deel Enschede - Gronau vraagt oplettend rijden.

Zelf hebben we trouwens een abonnement op afgesloten tunnels in Oostenrijk. Phyrn- of Tauernautobahn maakt geen verschil, er is altijd wel een onverwachte afsluiting. Dit jaar was het vooral de Plabutschtunnel in Graz, het was elke keer door de stad rijden. Juist vanwege dit soort grappen houden we een marge van 1-2 uur aan.
Autostrada
autoweg

Vandaag een beetje op Google Maps kijkende denk ik toch dat ik ga afzien van de route via Kassel, zoals ik daar eerder al over twijfelde.
De A7 heeft nog steeds een baustelle met slechts 1 rijstrook richting het zuiden tussen Fulda en Würzburg. Dat geeft doordeweeks niet echt problemen, maar op de vrijdagmiddag loopt het daar toch wel aardig vast. ADAC gaf vandaag zelfs 50 minuten tijdsverlies daar. Ik kan me van de baustelle op de BAB30 bij Osnabrück herinneren dat je op de autobahn denkt "ah heerlijk rustig" en je vervolgens bij een versmalling van 2 naar 1 ineens muurvast staat en heel veel tijd verliest (vooral tov de inschatting van Waze). De route via Kassel is zo'n 40km om (maw zo'n 20 a 25 min), als daar dan nog 30 min vertraging bij komt mag ik een uur verliezen op een A61/A3 alternatief wil het negatief uitpakken.

Derhalve neig ik nu dan toch weer naar een meer klassieke route, de overnachting ligt bij Nürnberg, aangezien ik op de zaterdag via de A3 en B20 wil gaan rijden. Daarnaast heb ik terug zitten rekenen vanaf 12h vertrek en wil ik niet zeer laat op de avond aankomen in het hotel dan is Ingolstadt / Regensburg (waar ik eerst naar keek) niet echt reëel. Voor wat betreft de B20 op zaterdag; ik denk dat dit uit kan qua tijd tov de route van München, al geef ik direct toe dat dit wel een beetje een onzekere gok is en nog wel zuur kan uitpakken.

Enfin, allereerst dus naar Nürnberg, zo'n 625km vanuit Nieuwegein - dat moet te doen zijn op de vrijdag. De meest voor de hand liggende keuze is dan ofwel de A61 en bij Koblenz terug steken naar de A3, ofwel de A45 pakken. De A61+A6 vind ik wel erg ver om (meer dan 60km, dan kan ik net zo goed via Kassel gaan). De A45 kan ik dan benaderen via de A2 (Elten) of A42 (A77>A57) of A4 (A77>A57>A46>A3). Het ontloopt elkaar allemaal niet zo gek veel qua afstand, de vraag is alleen hoeveel file daar zal staan op de vrijdag middag.
Autostrada
autoweg

In het kader van 'autostrada adviseert autostrada' vandaag de ADAC verkeersprognose bekeken.
Uiteraard wordt er een weekend met topdrukte verwacht richting de Alpen; met name op vrijdag tussen 13h en 19h - en ja, laat ik daar nou net bij horen. Voor zaterdag kan voorspelde sneeuwval nog voor additionele problemen zorgen.

Na het afschrijven van een variant via Kassel (te ver om, en gedoe op de A7), neigde ik naar de A45; te bereiken vanaf de NL A77 en dan A42. Nu lees ik in de ADAC voorspelling dat de A40 komend weekend (do avond tot ma ochtend) in beide richtingen dicht is tussen Kreuz Duitsburg en Kaiserberg... Het lijkt me dat dit verkeer straks massaal op de A42 terecht komt. Ook levert dit natuurlijk weer allemaal extra drukte/gedoe op langs de routes in de Ruhrpot.
Maw die optie valt dus ook af.

Blijft over: gewoon de meute volgen en de A61 nemen, en doorsteken via de A48 naar de A3 (overnachting adres is geboekt bij Nürnberg); komt uit op zo'n 650km. Als ik Frankfurt wil vermijden evt nog via de A6 / Heilbronn, da's wel een flink stuk om (705km); maw dan mag ik een half uur vertraging pakken om langs Frankfurt te komen (en moet ik buut vrij blijven via Heilbronn, wat zeker geen gegeven is).

Twee exotische alternatieven die ik nog heb:
De A45 benaderen via de A43; de grens over via de N35 naar Münster en dan afzakken; komt neer op 705km (ondanks dat je gevoelsmatig enorm omrijdt, "valt dit dus nog mee", maar ja, moet ik wel langs Krz Kamen en Unna - daar is het in mijn ervaring ook permanent bal. Ook hier voor geldt, dit moet qua vertraging dus een half uur beter zijn dan via de A61.
Of, nog exotischer - via de N35 naar Münster, dan naar Kreuz Unna en dan naar Kassel, en dan in plaats van de A7 de in aanbouw zijnde A44 naar de A4; via de A71 en A73. Ook dit klinkt als een mijl op zeven maar klokt uit op 730km. Wel een hoop gedoe binnendoor natuurlijk. Al met al mag de vertaging een uur zijn op de reguliere route wil dit uitkunnen (alhoewel ik wel denk dat dit navenant rustiger rijden zal zijn).

Nog tips tops of andere kritiek?
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Autostrada schreef: ma 09 feb 2026, 11:46 Twee exotische alternatieven die ik nog heb:
De A45 benaderen via de A43; de grens over via de N35 naar Münster en dan afzakken; komt neer op 705km (ondanks dat je gevoelsmatig enorm omrijdt, "valt dit dus nog mee", maar ja, moet ik wel langs Krz Kamen en Unna - daar is het in mijn ervaring ook permanent bal. Ook hier voor geldt, dit moet qua vertraging dus een half uur beter zijn dan via de A61.
Bedoel je niet via de A1? B54 tot Münster, dan de A1 tot Westhofener Kreuz, en daar de A45 op. Je komt dan niet op de A43. Heel behoorlijke route, al is het denk ik iets van 13-14 jaar geleden dat ik die eens gereden heb.
Of, nog exotischer - via de N35 naar Münster, dan naar Kreuz Unna en dan naar Kassel, en dan in plaats van de A7 de in aanbouw zijnde A44 naar de A4; via de A71 en A73. Ook dit klinkt als een mijl op zeven maar klokt uit op 730km. Wel een hoop gedoe binnendoor natuurlijk. Al met al mag de vertaging een uur zijn op de reguliere route wil dit uitkunnen (alhoewel ik wel denk dat dit navenant rustiger rijden zal zijn).

Nog tips tops of andere kritiek?
In plaats van de A45 benaderen via de A42 is de A2 er ook nog als optie, die ligt maar een paar kilometer noordelijker. Ook kun je denken aan A3-A4 via Köln naar Olpe. Wel wat kans op vertraging op de A4, maar dat deel is geen heel belangrijke vakantieroute voor de wintersport.

Vanaf Kassel naar Eisenach over de deels in aanbouw zijnde A44: ik vraag me af of dat in de praktijk veel sneller gaat zijn dan de omweg via Kirchheim. Het scheelt wel flink in kilometers, maar het is een route die sowieso al langzamer is natuurlijk. Via Erfurt is een interessante route, waarbij je lange tijd uit de drukte blijft.

Maar als je de N35 overweegt, neem ik aan dat je langs KP Buren komt. Dan ligt A1 en dan de Duitse A30-A33-A44, ondanks werkzaamheden, toch nog altijd meer voor de hand dan N35, B54, A1 en A44. Via Osnabrück is dan simpelweg korter en volledig autosnelweg. De vertraging moet dan groot zijn wil je via Münster en Dortmund sneller zijn, wat ook niet per se een gegeven is.

Uiteindelijk is het moeilijk te zeggen wat op zo'n dag de beste, of minst slechte, route zal zijn. Een groot deel zal afhangen van je eigen voorkeuren. Een omweg nemen over rustiger wegen kan ervoor zorgen dat je fijner rijdt, maar dan neem je vooraf al tijdsverlies, en als dan om wat voor reden dan ook iets tegenzit, heb je nog meer tijdsverlies en misschien geen goede alternatieven.

Onder de streep zou ik zeggen, vanaf Nieuwegein: via de A77 de grens over, en dan bij Keulen doorsteken naar de A3. Tenzij de vertraging op de A3 tussen Keulen en Frankfurt echt groot is, dan naar de A61, of naar de A4-A45 via Olpe.

Het voordeel van de A3 is dat deze grotendeels drie rijstroken per richting heeft. Mocht er voorbij Frankfurt problemen zijn op de A3, dan kun je vanaf de Mönchhof-Dreieck via de A67 naar de A6, of vanaf Würzburg via de A7 naar de A6 - al denk ik dat die laatste niet nodig zal zijn. De B8 kan hier ook nog een uiterste redmiddel zijn.
Autostrada
autoweg

Coen Tunnel schreef: ma 09 feb 2026, 12:07 Bedoel je niet via de A1? B54 tot Münster, dan de A1 tot Westhofener Kreuz, en daar de A45 op. Je komt dan niet op de A43. Heel behoorlijke route, al is het denk ik iets van 13-14 jaar geleden dat ik die eens gereden heb.
Ja correct, ik bedoelde uiteraard via de N35 tot Münster en dan de A1 naar de A45.
In plaats van de A45 benaderen via de A42 is de A2 er ook nog als optie, die ligt maar een paar kilometer noordelijker. Ook kun je denken aan A3-A4 via Köln naar Olpe. Wel wat kans op vertraging op de A4, maar dat deel is geen heel belangrijke vakantieroute voor de wintersport.
Daar heb ik zeker naar gekeken, maar vanaf de A57 kom je niet zonder problemen op de A3/A4; de ring van Köln geeft sowieso vertraging. Nu kan dat alsnog wel een relatief gunstig alternatief zijn.
Onder de streep zou ik zeggen, vanaf Nieuwegein: via de A77 de grens over, en dan bij Keulen doorsteken naar de A3. Tenzij de vertraging op de A3 tussen Keulen en Frankfurt echt groot is, dan naar de A61, of naar de A4-A45 via Olpe.
Je de grootste keuze begint sowieso al bij de school van de kids; richting de A27 en dan de A28 naar Amersfoort (en dus via N35) of zuidwaarts naar de A2 en dan de A15 (en dus via de A73 of A77 de grens over).
De rest zal ik moeten gaan bijsturen op basis van de actuele ontwikkelingen (mijn vrouw vind dit soort ritjes met Autostrada altijd héél prettig...)
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

Twee gedachtes van mijn kant:
1. Je kunt ook de A61 volgen tot Köln en daar via de A4 naar de A3.
2. Nürnberg toch maar aanrijden via A61-A6. Tegen de tijd dat je bij Heilbronn bent, is er daar niet zoveel ellende meer te verwachten, lijkt me.

Ikzelf zou voor optie 2 gaan. Hobbelt over het algemeen heel aardig door met 100-110, soms even 120. Goed voor je rijbereik en daarmee loop je echt geen enorme vertraging op. De A61 blijft sowieso mijn favoriete route.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Als je wil doorsteken van de A61 naar de A3, zou ik dat persoonlijk niet via de A4 doen maar via de A48 bij Koblenz.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zeker op deze vrijdagmiddag lijkt het me wenselijk om pas zo laat als mogelijk op de A3 terecht te komen. De doorsteek bij Koblenz past daarbij. A6 afrijden zou op zich een optie zijn, maar worden wel heel veel extra kilometers. Dan zou ik denk ik eerder voor de A45 opteren.
Autostrada
autoweg

paolie schreef: ma 09 feb 2026, 15:13 Als je wil doorsteken van de A61 naar de A3, zou ik dat persoonlijk niet via de A4 doen maar via de A48 bij Koblenz.
De doorsteek A61 > A3 zou ik alleen maken om op de A45 te komen. Doorsteken met louter als doel om op de A3 te komen zou ik idd via de A48 doen ipv via Köln, maar volgens mij had Coen Tunnel dat ook zo in gedachten (het doel om op de A45 te komen).
Pino schreef: ma 09 feb 2026, 15:38 ^^ Zeker op deze vrijdagmiddag lijkt het me wenselijk om pas zo laat als mogelijk op de A3 terecht te komen. De doorsteek bij Koblenz past daarbij. A6 afrijden zou op zich een optie zijn, maar worden wel heel veel extra kilometers. Dan zou ik denk ik eerder voor de A45 opteren.
Ja de A3 wil ik als de pest vermijden, dat is al gelijk volle bak bal bij Elten, dan Kreuz Oberhausen, dan Ring Köln; en dan praten we over een normale vrijdag spits zonder incidenten en zonder Carnaval... De A61 zal de "default" route zijn die veel Nederlanders voorgeschoteld krijgen in hun navigatie, dus ik denk inderdaad dat de A45 een optie kan zijn. De A45 is in de basis maar via 3 echt kansrijke routes te benaderen; vanuit het noord-westen (A1, dus via Münster), dwars door de Ruhrpot (A2/A40/A42), of via Olpe (A4). Als het alternatief via de Ruhrpot afvalt, is het een valide vraag of doorsteken bij Köln nog zin heeft, aangezien doorsteken via Köln vanaf de A57 net zo ver is als gewoon de A61 pakken en die helemaal af te rijden tot Mainz.

En dan blijft over de A45 te benaderen vanaf de A1, dat kan ook weer in allerlei vormen. Feit is wel dat je via N35 / Münster zo'n 55km extra kwijt bent tov Arnhem; zelfs zonder rekening te houden met accu gebruik is dat dus 30 min file die je mag pakken via Arnhem. En tov de A61 gaat het ook om 40+ minuten die je kwijt mag zijn tov de A45, als je die via Münster benaderd.

Nu weet ik niet of de afsluiting van de A30 nog enige invloed heeft op de drukte op de A1 vs A12?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nog moeilijk te zeggen wat de default-route zal zijn die "de Nederlander" voorgeschoteld zal krijgen in zijn navigatie. Het zijn regio's Midden en Zuid die vakantie krijgen. Ik zou vermoeden dat velen vanuit Midden de A3 voorgeschoteld gaan krijgen, in ieder geval iedereen die boven de A12 woont. Maar vanuit veel plaatsen in Zuid (met name: iedereen die langs Eindhoven en Venlo komt) is de A3 korter in kilometers naar de Ring München dan de A61. Al is dat verschil dan weer zo minimaal dat een beetje file bij Köln ofzo kan leiden tot "There's a better route" en dan toch maar de A61.

Ik herken wel wat je zegt over de A45: hij is wat lastiger te bereiken, en als je eenmaal de keuze voor die route hebt gemaakt (of je hem nu benadert via Dortmund of de A4), zit je er wel in. Voordeel van de A61 is dat je altijd een "out" hebt. Als het vervelend wordt, is een doorsteek naar de A3 nooit ver weg (of desnoods de al genoemde A6 over Heilbronn). En het is een snelweg waar je in mijn ervaring vaak eindigt in treintjes van 110 km/h, maar die niet vaak enorm vast loopt - waar de A3 veel meer harmonica-files kan krijgen rond bijvoorbeeld de steden en knooppunten.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

^^
En dat is nou precies de reden dat ik zo'n grote voorkeur heb voor de A61! :)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ In mijn geval nooit van harte Thijs. Maar het is met regelmaat de minst slechte. Laat me het een verstandshuwelijk noemen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Autostrada schreef: ma 09 feb 2026, 14:11Daar heb ik zeker naar gekeken, maar vanaf de A57 kom je niet zonder problemen op de A3/A4; de ring van Köln geeft sowieso vertraging. Nu kan dat alsnog wel een relatief gunstig alternatief zijn.
Op dit soort dagen kan de route door de stad nog wel eens beter doorrijden. A57 tot het einde, Innere Kanalstraße, en binnen drie kilometer zit je alweer op de autobahnähnliche Zoobrücke, de B55a, die naar Kreuz Köln-Ost gaat waar die vloeiend in de A4 overgaat, of je kan naar de A3 afslaan.

Maar goed, je committeert je dan wel aan de A3 - als je daar zo lang mogelijk mee wil wachten, dan is inderdaad de A61 het alternatief.
Autostrada
autoweg

Dank voor jullie reacties. Als je een rit naar de ring van München plot vanaf Den Haag, Rotterdam, Leiden en Utrecht (toch aardige slok op een borrel) lijkt de eerste default route in veel gevallen de A12 (dus BAB3) te zijn. Dit is vanuit die steden gewoon korter dan eerst naar de A15 te rijden, die tov Rotterdam toch wat te zuidelijk begint en niet lekker aansluit op de A73 (behalve via de Maas en Waalweg, waar je jezelf rijk rekent als je denkt dat dat sneller is).
Verkeer uit Amersfoort zit met een dichte A30; maar verder komt de rest van Gelderland (wijde omgeving Apeldoorn) en Overijssel al snel ook op de A12 uit.

Verkeer vanaf Eindhoven (wat de grens over gaat bij Venlo) moet dwars door Kóln (de route van Coen Tunnel hier boven), als je op de autobahn (A1) wilt blijven is het al snel 1km langer via de A3 dan via de A61. Ik denk dat dat verkeer dus al wel vrij snel richting de A61 wordt gestuurd.

Alleen voor Twente is de A45 een logische route, dat maakt hem natuurlijk ook relatief aantrekkelijk.

Ik denk dat de keuze inderdaad al op het schoolplein gemaakt wordt; richting Hengelo (pun intended) of richting de BAB61.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: ma 09 feb 2026, 19:59 Als je een rit naar de ring van München plot vanaf Den Haag, Rotterdam, Leiden en Utrecht (toch aardige slok op een borrel) lijkt de eerste default route in veel gevallen de A12 (dus BAB3) te zijn. Dit is vanuit die steden gewoon korter dan eerst naar de A15 te rijden, die tov Rotterdam toch wat te zuidelijk begint en niet lekker aansluit op de A73 (behalve via de Maas en Waalweg, waar je jezelf rijk rekent als je denkt dat dat sneller is).
Voor wat het waard is: ik ben in mijn Rotterdamse jaren toch verrekt veel naar de kant van München gereden en dat ging dan over de A61. Nu is naar de kant van Rosenheim de route over Bergh en de A3 ongeveer even lang -twee kilometer korter vanaf Terbregseplein, vier kilometer langer vanuit het Centrum, precies gelijk vanaf Kethelplein-, wat impliceert dat het voor navigatie mogelijk ook een soort “flip of the coin” is. Maar in tijden dat mensen zelf hun routes nog bepaalden, was de gang naar Venlo (op weg daarheen had je eerst geen alternatief voor Eindhoven; pas later kwam de A73) voor velen in de Rijnmond een soort automatisme op weg naar Zuid-Duitsland - ook omdat de reputatie van drukte op de A3 niet iets is van gisteren.

Die A3-drukte wordt in die zin denk ik ook maar deels gemaakt door Hollanders. De Duitsers in de stedenrij Oberhausen-Duisburg-Düsseldorf-Köln maken hem veel meer; die hebben ook geen keuze en komen niet zo snel op de A61 uit. Dat is het voornaamste wat op de A61 doorgaans net wat meer rust brengt.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Grappig, want vanuit Maastricht reden wij eigenlijk nooit de 61. Altijd de 4 en dan de 3.
Vind dat in principe ook nog steeds de prettigste route om heel eerlijk te zijn. Niet zozeer vanwege de 61 maar meer vanwege de 8. Via de 6 naar Nürnberg voelt dan weer echt als een enorme omweg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als de A3 rustig is, vind ik die ook prettiger. Het probleem is die ‘als’. Kijkend naar mijn herinneringen van vroeger: A61 was mede vaste prik omdat we de ene keer naar Basel reden, dan weer naar Ulm/Fernpass, dan weer eens naar de meren ten westen van München (combinatie van meer en stad was voor ons nog best vaak een tussenstop op heen- of terugweg), en dan misschien eens naar de A8-oost. Dan ga je toch minder zitten narekenen per rit.

Omdat je praat over een tijd dat de A99 langs Dachau er nog niet lag, denk ik dat naar de kant van Salzburg/Rosenheim het echt wel beter zou zijn geweest om over Nürnberg te rijden. Maar ik weet niet of we in deze tijd wel ooit specifiek die kant uit zijn gereden; eerder waren de meren ten westen van München een eerste overnachting op de heenweg of laatste overnachting op de terugweg, en dan zit je dus al in de A8-hoek. Omgekeerd kan ik me voorstellen dat mensen die juist die richting Rosenheim veel meer gewoon waren (bijvoorbeeld op weg richting Joegoslavië) de A3 als logisch referentiepunt hadden en de A61 veel minder in hun systeem hebben gehad.

Uiteraard eens met wat je zegt over A6, maar op tijdstippen met vrij extreem verkeer naar het zuiden moet je hem maar in het achterhoofd hebben als laatste redmiddel…
Autostrada
autoweg

De file voor Elten slaat nu al terug tot voorbij Oud-Dijk (07h00).
Wordt een taaie dag.
We gaan het zien straks; ik rij in de basis via de A61 tenzij het al overal vast staat, dan via Münster.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zou inderdaad de grensovergang op de A12 mijden. Veel plezier ondanks mogelijk fileleed.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Gedoe op de A3 bij Wiesbaden wegens bergingswerkzaamheden. Gaat nog de hele middag duren. Je kon hem ergens aan zien komen ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat soort dingen maken reizen in Duitsland onvoorspelbaar, maar de A3 is er nog extra berucht door vanwege het bochtige en ongunstige alignement, intensief (vracht)verkeer en veel mensen die ondanks die omstandigheden toch heel snel willen rijden. Er gebeuren op dit traject vaak ongevallen die direct in veel verkeershinder resulteren.

De laatste keer dat ik op dat traject passeerde vond ik het asfalt nogal wisselvallig (erg veel freesvlakken waardoor het een erg onrustig rijgedrag geeft vergeleken met strak asfalt), en de maximumsnelheid lijkt elke 1 tot 3 minuten wel te veranderen.

Ik denk dat de A3 veiliger zou worden met een maximumsnelheid van 130 km/h, of in elk geval een dynamische maximumsnelheid met een VBA-installatie, waardoor er bij druk verkeer gewoon 120-130 km/h ingesteld kan worden. Er zijn zoveel locaties waar de maximumsnelheid om allerlei redenen terug naar 80 of 100 km/h gaat dat het oorspronkelijke snelheidsregime enorm versnipperd is geraakt. In mijn ervaring is dat bijna nergens in Duitsland zo erg als op de A3 Köln - Frankfurt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat grote delen van Duitsland veiliger zouden worden met een maximumsnelheid van 130. Maar dan moeten mensen zich er ook wel aan gaan houden. Als je een A61 ziet met op grote delen een variabele maximumsnelheid die meestal op 130 staat: daar wordt toch ook vrij veel harder gereden wanneer het verkeer het enigszins toelaat. En ook wanneer het verkeer het eigenlijk niet toelaat. Uiteindelijk is dat, samen met de staat van Duitse infrastructuur en lastig alignement op een weg als de A3, gewoon een structureel probleem. Freie Fahrt wanneer het rustig genoeg is - nou best (kun je nog steeds veel van vinden qua veiligheid en milieu, maar het zij zo). Maar die eeuwige pogingen om 160+ te gaan rijden wanneer het er qua drukte gewoon niet in zit. Auto's van de linker rijstrook afduwen om 160 te kunnen rijden wanneer het daar eigenlijk te druk voor is, het per se links willen zitten om maar hard te kunnen rijden wanneer het even wat minder stroperig wordt, dan diep het gas in en onvermijdelijk daarna ook weer hard remmen. Het zijn nog niet eens alle Duitsers die daar last van hebben, maar de minderheid die het probleem veroorzaakt is er feiteiljk wel altijd. Het maakt zeker op de wat drukkere momenten de wegen structureel onrustig en zorgt, zelfs als het niet tot ongevallen leidt, voor files.

Rijbaan trouwens toch alweer vrij - hebben ze sneller gedaan dan eerder aangekondigd.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

^^
Die ervaring van het jakkeren heb ik helemaal niet op de A61; althans niet waar een al dan niet dynamische maximumsnelheid geldt. Het is een van de redenen dat ik eigenlijk altijd de A61 verkies boven de A3.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Mensen die denken te kunnen jakkeren, pakken uit principe de A3. Maar ik kan er toch moeilijk omheen dat ook ik wel eens op rustiger tijdstippen als een vrijdagavond of zondagochtend de A61 ben afgereden met behoorlijk hoge snelheden. En, wanneer het wél drukker is en er niet heel veel meer dan 110-120 km/h in zit, zie je ook weer die enorme Duitse focus op de linkerbaan en die snelle gang naar het gaspedaal -en dan weer terug naar de rem- wanneer er nét even een klein beetje ruimte zit. Het is maar vooral om te zeggen: de bewegwijzerde maximumsnelheid doet niet veel in Duitsland, in ieder geval bij een forse minderheid. Je hebt een bredere mentaliteitsverandering nodig om meer rust op de autosnelwegen te brengen die uiteindelijk ook betere doorstroming zal brengen op de wat drukkere tijdstippen.
(maar de Freie Fahrt-brigade zal natuurlijk altijd beginnen over de tijdstippen en wegvakken waar regulering weinig brengt)
Autostrada
autoweg

Kreuz Kōln West. De vraag wat nu. Was aan het doorsteken van A61 naar A3 vanwege files op de 61 maar als ik GM nu kijk vraag ik me af wat wijsheid is?
Via A4 naar A45? Terug via de 1 naar de 61?
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Ik zou dat laatste overwegen.
De A3 lijkt overigens te kampen met een Vollsperrung bij Montabaur.

-edit- De Vollsperrung is er weer af, maar de vertraging bij Montabaur is fors.
Ubi volentia est, via est