Nieuwegein - Salzburgerland (Taxenbach) februari 2026

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Nieuwegein - Salzburgerland (Taxenbach) februari 2026

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: vr 13 feb 2026, 14:31 Kreuz Kōln West. De vraag wat nu. Was aan het doorsteken van A61 naar A3 vanwege files op de 61 maar als ik GM nu kijk vraag ik me af wat wijsheid is?
Via A4 naar A45? Terug via de 1 naar de 61?
Google Maps geeft voor Köln West-Nürnberg op het moment 4u54 op de A3, 5u08 op de A61 (en dan verder A60-A3), 5u05 voor A4/A45. Ik zou zelf naar het laatste neigen. Maar het is feitelijk allemaal sh** en het is in zekere zin een gok waar de eerste echt grote files ontstaan. Maar dat is dan meteen het voordeel van de A45: geen grootstedelijke gebieden tussen Köln en Nürnberg en je blijft het langste uit de A3-drukte.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Bij Hanau langs de A45. Wat een top weg is dat. Deed me denken aan de Franse A75. Doorgestoken via de A4. Inclusief het 1+1 stuk. Wat file gehad maar niets out of the ordinary.

Hopen dat de opstoppingen op de 3 langzaam afnemen. Eerst laden en gele M.

So far so good!!
Autostrada
autoweg

Vanuit Nürnberg de ervaringen van vandaag.

Zoals gepland zijn we om 12h10 bij de basisschool vertrokken (in Nieuwegein). De A2 had op had moment al congestie voor knp Deil dus ik ben naar de A12 gereden. Waze gaf aankomst in Nürnberg om 19h30 (630km via de BAB3), maar Tesla zat daar flink boven, ook omdat die rekening houdt met laadstops (2x) met een ETA rond 20h30. Zowel Tesla als Waze wilden eenmaal op de A12 het liefst bij Elten de grens over, maar ik zag dat de Ruhrpot al 1 drama was en ANWB meldde 15 minuten vertraging bij Elten. De A12 was goed te doen, niet echt druk, beetje 115 a 120 km/h kunnen rijden :wijsvinger:

Bij Grijsoord zijn we de A50 op gegaan, ging ook prima. Valburg voorbij, waar ik er op was gekomen als ik via Deil was gereden. Was het sneller geweest? Ik denk het niet; je rijdt maar een paar km om via Grijsoord, als je dat met 120km/h doet mag je maar een paar minuten vertraging pakken bij Deil wil het al omslaan. Het reed in ieder geval lekker.
A73 op, de colonne met wintersporters in. De A73 is echt een bokken weg. Eindeloze treintjes helemaal tot Venlo, veel 85 a 95 km/h, héél af en toe boven de 100 km/h maar amper. Op de BAB57 was er veel vertraging dus bij Rijkevoort rechtdoor gegaan. Zowel Tesla als Waze in overeenstemming.

Bij Zaarderheiken best wel wat file op de parallelbaan komende vanaf de A67, daar rijd je dan mooi voorbij op de hoofdrijbaan, maar na het samenvoegen toch wat stop en go. Heel lichtjes, misschien een minuutje of 2, niets aan de hand.

De A74 op en de grens over, vol gas! Nee natuurlijk. Eén lange colonne van sukkelende Hollanders. Regenachtig weer, druk verkeer, opletten. Bij Mönchengladbach wilde Waze ons de A52 op hebben naar Neuss. Ik denk terecht. Tesla wilde rechtdoor. Een lastige keuze; want de A52 komt onherroepelijk uit op de A57 en dan zit je eigenlijk in de fuik van het Ruhrgebied. Mijn vrouw checkte en zei ‘ja dan ga je door de buitenwijken van Keulen”. Denk dat Waze ons tot het einde van de A57 wilde leiden en dan door de stad naar de Zoobrücke. De afrit kwam ook wat sneller dan ik had verwacht en had de A52 als snelweg ook niet zo helder in de mental-map zitten, ik was er gewoon voorbij voordat ik die keuze helemaal kon afwegen. Tesla ging nog steeds voor de A61. Bij Garzweiler heb je dan wat stukjes 2x3 en kon het gas er wel op, maar het was me al snel duidelijk dat de A61 aftuffen in een treintje met 110km/h vandaag geen optie was. Overal chaos en gedoe. Tesla gaf voor de supercharger bij Kerpen (20 plekken) een wachttijd van 10 minuten dus ik zei tegen vrouwlief; hoe ziet de ring van Keulen er uit? Wat oranje rood. Maar ja, het is overal oranje rood.

Bij Kreuz Kerpen de A4 op gegaan, wat fellere regen nu. Liep nog mooi door, binnen no time bij Kreuz Köln-West, de filestaart begon daar, dus die kon ik mooi omzeilen want wij gingen heel kortstondig de A1 op richting de supercharger van Frechen. 12 plekken naast een Subway onder hoogspanningsmasten, best wel treurig. Maar geen kip te bekennen (behalve bij de Subway) en dat betekent vol laad vermogen. Keurig toilet bij de Subway (pap weet je nog die WC’s in Frankrijk!) en even de benen gestrekt.

Op Google Maps zag ik toen overal bal, de A3 bij Montabaur zag er akelig uit en ik dacht “nee dit gaat hem gewoon niet worden”. Even rust genomen, maar niet overdreven lang gestopt (denk 20 mins) en de accu zat al weer boven de 90% dus doorladen heeft dan weinig zin. De auto weer in en terug de A1 op naar de A4, Waze was het eens, via de parallelbaan nog een paar honderd meter file kunnen omzeilen en toen aansluiten. Maar dat viel me enorm mee, op Waze en Google Maps erg rood, maar dit is dus een file voor een of andere brug waar vrachtverkeer alleen op de rechterstrook mag, personen auto’s mogen op rijstrook 1 en 2 rijden. Dat ging eigenlijk gewoon best wel vlot, misschien 5 a 10 minuutjes oponthoud over het hele stuk, maar zeker geen stilstand, meer continue 60 km/h. Voor we het wisten waren we bij Dreieck Heumar en dan moet je héél even een zeer tegennatuurlijk stukje rijden, want Oberhausen staat dan weer op de borden, maar al heel snel sla je dan af richting Olpe.

Daar waren we alle Nederlanders plotsklaps kwijt, geen enkele meer te zien. A4, leuk - voor mij een nieuw stuk weg. Ging prima, nog steeds wat regen, maar gewoon 120km/h lekker tuffen. Weinig vrachtverkeer. Ik wist dat er een 1+1 stuk op de A4 zit voor Olpe, dus kneep ‘m wel een beetje, maar ook dat viel heel erg mee. We hebben wel heel even stil gestaan, maar de gebruikelijke truc om eerst rechts tussen de vrachtwagens te gaan hangen terwijl de linkerbaan zich in een harmonica werkt ging prima. 5 minuutjes, meer was het niet, de filestaart stond bij het bord ‘invoegen over 800m’. Daarna weer door, best leuke weg die A4 op dat stuk.

Kreuz Olpe-Süd, de A45 op. Gelijk fan van die weg! Beetje oponthoud op de eerste paar honderd meter (van 3 naar 2) maar hooguit een minuutje, vrij veel Nederlanders ook weer. Prachtig door het Sauerland, geen moment hoef je je te vervelen op de A45. Weinig vrachtverkeer; wel onnoemelijk veel baustelles maar ik had er weinig last van. Geen echt smalle doorgangen en veelal 100km/h of 80/h, nergens oponthoud gehad. Nog steeds regenachtig weer maar wel ontspannen tuffen. Voor je gevoel moet je bijna bij Frankfurt zijn maar die A45 gaat maar door en door, alleen maar bos. Het werd ook steeds rustiger, voorbij Giessen zeker. Lekker doorknallen met 140 km/h.

Met dat tempo liep de accu wel weer wat leeg, dus om 17h30 gestopt bij Autohof Neuberg. Dat is blijkbaar een dingetje, ik dacht bijna in de USA te zijn. Hotel, fastfood restaurants, EV laders van alle merken, een tankstation met 1,63 per liter - de Hollanders massaal in de rij. Daar de gele M bezocht terwijl de auto aan de supercharger stond, als enige op de 8 beschikbare plekken. Gegeten (helemaal vol met Nederlanders, ik hoorde ze zeggen “werd jij door Waze ook helemaal binnendoor naar deze weg gestuurd?” - ik neem aan vanwege de issues bij Montabaur) en even toilet geweest, toen was de auto op 100%. Tesla rekent alleen een tarief voor ‘laadpaalkleven’ als de supercharger meer dan 50% bezet is, maar er stonden maar 2 andere auto’s dus even gewacht tot de frites op waren en toen met 100% accu weer te weg op. Inmiddels in het donker.

Laatste stukje A45, lekker vol gas, heel ontspannen. Ineens een man in een geel hesje in de middenberm wild zwaaiend. Parachute uit. Blijkt er iemand een trailer/aanhanger verloren te zijn; staat tegen de vangrail gebotst op rijstrook 1. Zonder verlichting natuurlijk. Daar kwamen we goed weg, gelukkig een heldere geest om 200m voor het ongeval te gaan staan, alsnog gevaarlijk. De bocht om, de A3 op… Ai. Dat was zuur. Een eindeloze trein Nederlanders ging het met 85km/h. Deed me heel erg denken aan de Franse autoroute in de zomer; iedereen maar op de linkerbaan elkaar hemelaal gek duwen terwijl er op rijstrook 3 amper iemand rijdt. En dan kan je wachten tot dat de harmonica in elkaar trekt en sta je stil. Zeer vermoeiend in het donker, gelukkig wel droog nu. Na het afslaan van de A81 ging het iets beter, 120 km/h en na het afslaan van de A7 nog beter, 140km/h, prima. Ik kreeg er wel vertrouwen in, A3 ligt er ook goed bij op dat stuk. Tot je ineens een heel lang stuk krijgt waar alle markering als een soort mozaïek over de gehele rijbaan verspreid ligt, helemaal uit elkaar gebarsten. Witte markering is het. En een paar stukken 4+0. Dan ben je wel blij dat je daar ‘s avonds om 19h30 zit… Het laatste stuk 4+0 net voor de A73 en daarna nog een klein stukje A3 om neer te strijken in de buitenwijken van Nürnberg. 8 uur gedaan over 650km, incl 2x laden en avondeten. Not great, not terrible either. Viel ons iig 200% mee. Broerlief rijdt nog vloekend bij Colmar opweg naar overnachting bij Basel (“wat een k-dag op de weg!”).

De auto staat te laden bij het hotel, morgen nog zo’n 5 uurtjes (incl laden), ik ga via de A3 en B20. Zeker na mijn ervaring op de gebaande paden vandaag.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Niet slecht inderdaad. Als je morgen langs de B20 nog een koffiestop zoekt om de boel even in tweeën te hakken: je zou Eggenfelden in kunnen rijden. Je zit zo op het centrale plein, parkeert daar en tentjes te over. Er staan zelfs charters, als ik het zo zie.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Fijn om te lezen dat jullie er zonder al te veel vertraging door zijn gekomen!
Via de B20 vandaag lijkt een goede optie, zelf nog nooit gereden en staat ook niet echt op mijn netvlies. Op dit moment stuurt Google je nog via de gebruikelijke route (4h15 incl. een korte file na München) in plaats van via de B20 (4h35). Andere optie is via Lansdhut (4h28), maar het doet elkaar allemaal niet veel. Rond München en dan richting Salzburg zal het de komende uren wel vastlopen, de alternatieven zouden ook mijn voorkeur hebben. Goede reis vandaag!
Autostrada
autoweg

In Salzburg aan de lader. Prima tot zover. die B20 is blijkbaar een insider tip route. Veel Belgen.
Autostrada
autoweg

13h30 aangekomen. Precies 5 uur over gegaan. Zeer weinig oponthoud gehad, alleen op de Oostenrijkse A10 wat stop & go maar ging verder helemaal soepel. Volgende week terug denk ik weer B20. Eerst vakantie!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De B20 helemaal van de A3 tot Salzburg? Da's een eind binnendoor. Aan de andere kant: geen navigatiesysteem zal dit aangeven dus het zal wel gestaag doorrijden. De weg is relatief goed uitgebouwd, alhoewel het zuidelijk deel wat minder. Maar wel beter dan een paar honderd kilometer intensief verkeer en daarna stop-and-go van München tot Rosenheim of met een beetje pech ook tot Salzburg.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Ik heb die weg juist leren kennen door mijn Tomtom, destijds in 2007 een van de eersten met live file informatie. Er was toen sprake van hevige sneeuwval en de A9 en A8 stonden muurvast. Via de B20 reden we toen weliswaar over een besneeuwde, maar verder rustige weg naar Salzburg.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: za 14 feb 2026, 15:14 De B20 helemaal van de A3 tot Salzburg? Da's een eind binnendoor. Aan de andere kant: geen navigatiesysteem zal dit aangeven dus het zal wel gestaag doorrijden. De weg is relatief goed uitgebouwd, alhoewel het zuidelijk deel wat minder. Maar wel beter dan een paar honderd kilometer intensief verkeer en daarna stop-and-go van München tot Rosenheim of met een beetje pech ook tot Salzburg.
Vanmorgen reden we rond 08h30 de BAB3 op bij Nürnberg, vanaf het viaduct zagen we het al: weer compleet bal. Bij Kreuz Nürnberg ging het hele zwikkie er af, of beter, wij verlieten de hele stoet. Rest van de A3 prima te doen, wat regen maar behalve van inhalende vrachtwagens hadden we geen enkele last. Waze en Tesla wilden ons terug naar de A9 hebben, eerst via de A6, later via de A93. Op een gegeven moment wilde Waze wel via de B20, Tesla nog steeds niet - er zijn in die contreien geen super chargers. Bij Straubing de A3 verlaten de B20 op, prima weg. 2+1 over een heel lang gedeelte. Soms zit je even achter een sloom voertuig, maar dan kan je er vrij snel wel weer langs. Weinig vrachtverkeer.
Eingenlijk helemaal tot Burghausen gewoon 100 km/h kunnen rijden. Je hebt ook niet echt het gevoel dat je binnendoor rijdt.

Dat komt na Burghausen zeer zeker wel, daar de grens over gestoken, elders controle dus files - Waze en Tesla eensgezind. En dan krijg je een langs stuk door allemaal dorpjes via de L501. Maar reed prima door, nergens verkeerslichten. Bij Oberndorf bei Salzburg kom je dan op de B156, da’s veel beter uitgebouwd. Via een gek slingertje aan het einde rij je zo de A1 op bij Salzburg, tegen de richting in zeg maar. De volle drukte kwamen we weer tegen op de A10, wat stop en go vanwege werkzaamheden aan de middenberm, maar geen echte vertraging. Ik zie wel dat het er nu vast staat.

Vanaf Bischofschofen ook prima, best goede weg die B311. Geen verkeerslichten en veel 100 km/h. Ook daar staat het nu vast, maar hadden wij geen issues.

Al met al viel het zo reuze mee.

Komende zaterdag gaan we terug, ik denk rond 06h30 via de B20 en dan A3, A73, A70, A7 naar Kassel en dan Elten of Osnabrück. Dit aan de voorkant pakken van de vertraging en de navigatie-systemen routes links laten liggen heeft in dit geval zeer goed uitgepakt en we hebben zo een prima ontspannen rit gehad. Wel lang, maar niet vervelend. En nergens laadstress.
Laatst gewijzigd door Autostrada op za 14 feb 2026, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hoe wilde Tesla je dan leiden na het Kreuz Regensburg? Keren en terug naar de A93?

Je bent dan al wel eerder naar Oostenrijk doorgestoken dan ik had gedacht, ik dacht dat je de B20 echt tot ter hoogte van Salzburg had gevolgd (dat laatste stuk lijkt ook het minste te zijn). Bij Freilassing kan je doorsteken van de Duitse B20 naar de Oostenrijkse A1. De B156 oogt ook niet erg hoogwaardig, al zal die waarschijnlijk niet zo druk zijn.

Je ziet dat navigatiesystemen tegenwoordig weinig doen met vertraging op meer dan 100 of 150 kilometer afstand, dus niet al bij Nürnberg de A3-B20 aangeven om de A8 na München te vermijden. Dit is ook een reden dat ik af en toe toch even de verkeerslaag op Google Maps raadpleeg, om te kijken of Waze mij niet tot de laatste afrit voor een file laat gaan om dan binnendoor te rijden. Eerder kiezen voor een 30 kilometer langere snelwegroute is dan in totaliteit toch vaak sneller of het rijdt in elk geval fijner door.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: za 14 feb 2026, 15:14 De B20 helemaal van de A3 tot Salzburg? Da's een eind binnendoor. Aan de andere kant: geen navigatiesysteem zal dit aangeven dus het zal wel gestaag doorrijden. De weg is relatief goed uitgebouwd, alhoewel het zuidelijk deel wat minder. Maar wel beter dan een paar honderd kilometer intensief verkeer en daarna stop-and-go van München tot Rosenheim of met een beetje pech ook tot Salzburg.
Als je pech hebt is ook Nürnberg-München al zeer intensief met af en toe een opstopping. En dan moet je nog beginnen aan A99-A8.

Ik heb de route één keer gereden. Kwam toen van Zell am See op een vrijdagmiddag en zag de bui al hangen. Ik vond het bepaald okee rijden, en we hebben het lange stuk binnendoor toen in tweeën gehakt op het al genoemde plein in Eggenfelden (in mijn geval echter een avondmaaltijd).. Dat is dus ook inclusief het minste deel ten zuiden van Freilassing. Absoluut minder, maar niet groter maken dan het is.

En ja, het kost even, maar het was zoveel meer ontspannen dan een rit over volle snelwegen langs München. Het hielp denk ik wel dat ik reed op een tijdstip met weinig vrachtverkeer.

Mijn reisverslag van toen
Autostrada
autoweg

Chris schreef: za 14 feb 2026, 16:07 Hoe wilde Tesla je dan leiden na het Kreuz Regensburg? Keren en terug naar de A93?

Je bent dan al wel eerder naar Oostenrijk doorgestoken dan ik had gedacht, ik dacht dat je de B20 echt tot ter hoogte van Salzburg had gevolgd (dat laatste stuk lijkt ook het minste te zijn). Bij Freilassing kan je doorsteken van de Duitse B20 naar de Oostenrijkse A1. De B156 oogt ook niet erg hoogwaardig, al zal die waarschijnlijk niet zo druk zijn.
Tesla wil dat je terug gaat naar superchargers, in eerste instantie terug via de A6 naar de A9, maar als je genoeg doorrijdt dan wil ‘ie je bij Regensburg de A93 op hebben en dan de B15n naar Landshut. Als je dat allemaal negeert komt ie nog wel op de proppen met een supercharger bij Neuötting langs de A94 en vanaf daar springt ie dan door naar Salzburg. Je kunt dit allemaal negeren door gewoon op Waze te rijden, of alle laadstops te verwijderen of handmatig een niet-Tesla snellader toevoegen aan je route. De batterij pre-conditionering werkt dan ook gewoon, het enige verschil is dat het systeem niet weet hoe druk de lader is bij aankomst. Een veelgehoorde wens is om een “third party” routeplanner te kunnen gebruiken, naar verluidt werkt Tesla hier aan (bijv Apple CarPlay support). De vraag is dan hoe goed deze geïntegreerd is met de systemen van de auto, aangezien het belangrijkste voordeel is dat de planner van Tesla best wel slim is. Hij houdt rekening met stijgen en dalen, de temperatuur, de actuele wind sterkte en richting, en de drukte bij de superchargers. Een Waze kent deze functies niet, ook al is de onderliggende ‘engine’ qua route-keuze misschien beter.

De overgang bij Freilassung kent controle en daar staat derhalve semi-permanent file.

Die wegen in Oostenrijk zijn prima, niet heel hoogwaardig maar je rijdt gewoon op de vMax.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.facebook.com/AKTIVNEWS/post ... kHPH5zUWKl

Iemand heeft foto's zitten maken van het vakantieverkeer op de A8 bij Irschenberg en Bad Reichenhall. Op bijna elke foto zie je Nederlandse kentekens. Ook wel Belgische en Poolse.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Autostrada schreef: za 14 feb 2026, 15:48
Tesla nog steeds niet - er zijn in die contreien geen super chargers.
Bij Mühldorf zijn er twee, 16 stalls in totaal. Vanuit de B20 is dat wel 20 km omrijden.
Autostrada
autoweg

Vandaag zijn we terug gereden vanuit Taxenbach naar Nieuwegein.
Om 06h00 zijn we in een bijzonder winterse setting vertrokken. De afgelopen dagen had het enorm veel gesneeuwd, een dik pak overal. De bomen, de huizen, de bergen - prachtig. Gelukkig waren de wegen vanochtend vroeg wel schoon en zo gingen we in alle vroegte de B311 op. Een Nederlandse colonne het dal uit, aangevuld met opmerkelijk veel Tsjechen. Die hoek van Oostenrijk is blijkbaar populair onder Tsjechen.
Op de A10 was het gelijk al behoorlijk druk. Er zijn daar werkzaamheden aan de middengeleider, met een versmald profiel. De vMax is daar veelal 80 km/h, dat was in alle vroegte al wel billen knijpen qua drukte. Richting Salzburg ging het wel iets beter, maar nog steeds erg druk. Ik zag de files al op doemen op de BAB8 en had helemaal geen trek in een eindeloze dag in treintjes dus bij Salzburg de A1 op tot afrit 290. Die is incompleet, maar wel te berijden vanuit Knoten Salzburg waardoor je direct de B156 op kunt. Dat is een prima weg, de hele stroom verkeer kwijt. Dan rijd je gewoon 's ochtends vroeg door het Oostenrijkse platteland. Rustig door de besneeuwde velden.

Net zoals op de heenweg gewoon iets voorbij Oberndorf de B156 af; dan wat lokale wegen, St. Georgen bei Salzburg, Ostermiething, Tarsdorf. Allemaal gehuchten waar je doorheen komt, geen enkele VRI en daartussen 100 km/h. De slinger over de Salzach bij het (prachtige in een dik pak sneeuw bedekt) Burghausen en dan moet je even het stadje door (slaperig op zaterdag ochtend met de VRI's in "oranje-knipper stand") en dan kom je op de B20. Dan ben je eigenlijk de-facto klaar met binnendoor rijden en kun je gewoon weer cruisen. Je kunt via Marktl nog wat kilometers afsnijden, maar daar had ik vanochtend geen zin in, via de A94 (die daar 1x2 is) de slinger gemaakt en de B20 weer verder. Het klopt dat er een Tesla supercharger is bij Mühldorf langs de A94, maar daar heb je op de B20 echt weinig aan. Bij Eggenfelden wel een tankstation met snellader. Die maar gepakt, het laadvermogen was niet optimaal; +1'C buitentemperatuur en van de geadverteerde 150 kW haalden we net de helft. Even koffie gehaald en verse broodjes en toen maar door gereden, de accu niet helemaal vol. De B20 verder af gereden, een enkele Nederlander en verder nauwelijks verkeer. De B20 voegt geen kilometers toe tov de route via München, je bespaart je wel het gelazer van Dreieck Intall en de hele A9 langs Ingolstadt.

Inmiddels begon het te regenen, veel winterdienst op de weg ook, overal zout zout en nog eens zout (vandaag zo'n 4 liter ruitenwisservloeistof er doorheen gespoten). Nog steeds dicht bij het vriespunt en een natte weg, funest voor het EV bereik. Via de klaverlus de A3 op en vol gas. Veel spray van de regen van het wegdek maar zeer licht verkeer. Met 150 km/h richting Regensburg. Wij kwamen daar in de chasse-patat te zitten dat we de supercharger bij Nürnberg niet meer gingen halen, maar bij Regensburg eigenlijk nog 'te vol' aan zouden komen. Uiteindelijk heb je weinig keus, ook omdat het rijbereik zeer matig was door de condities. Gelukkig zit de supercharger bij Regensburg pal aan de A3 bij afrit 101 bij een Aral station. Verse koffie en even naar het toilet, binnen no-time de accu weer op 80% en de weg weer op. Door de regen naar Nürnberg, nog altijd zeer weinig verkeer. Dat dat zou gaan veranderen was een gegeven, en ja daar kwamen de dakkoffers in grote getalen zodra we de kruising met de A9 bereikt hadden. Het liep tegen stop & go aan bij de versmalling naar 2x2 bij voorbij Kreuz Fürth, een enkele minuut vertraging gepakt maar niets dramatisch. Wel inspannend rijden. Op een gegeven moment geen enkel tegenverkeer meer vanuit de richting Würzburg. Niet veel later zagen we waarom; een volsperrung op de andere rijbaan. Een Nederlands gezin met aangeslagen gezichten op rijstrook 2 in een stukje 4+0 met de hele voorkant van de auto in de prak. Op de achterbank 2 kinderen. Politie erbij en brandweer met een soort rode/roze spul op het wegdek (om olie weg te halen?). Daarachter een gigantische opstopping. Op onze rijbaan een kijkersfile met een paar minuten vertraging en zo ging het weer verder.

Bij de autohof van Geiselwind weer geladen, ik ben toch wel gefascineerd door de schaal en omvang van die autohöfe, meerdere tankstations, hotels, restaurants en snelladers in alle soorten en maten. Weer verse koffie en de accu in no-time vol, dat is toch wel fijn aan die Tesla superchargers, bijna nooit gelazer bij die dingen. Met vrouwlief kort overlegd, maar wij zagen inmiddels opstoppingen ontstaan achter Würzburg en bij Montabaur en eigenlijk vrij unaniem gekozen om bij Biebelried de A7 te pakken richting Kassel. En weg waren alle dakkoffers. Heerlijk ontspannen tuffen, nog af en toe regen, soms een flauw zonnetje. En nog altijd een sneeuwdek! Sinds Taxenbach onafgebroken! Prima weg die A7, af en toe wat baustelles maar de ellende zit richting zuiden, richting noorden geen versmalling naar 1 rijstrook. Lekker tuffen met 150 km/h en bij Kircheim waar de korte dubbelloop zit met de A4 weer naar de supercharger. Het leuke is wel dat je een beetje buiten de gebaande paden komt, leuk cafétje aan de rand van de parking met heerlijke verse broodjes. Rustig geluncht, het was rond 12h00 en de accu tot 100% laten vollopen in de tussentijd. De kids geïnstrueerd dat dit een uitstekend moment zou zijn om in slaap te vallen, en zo geschiedde zowaar. Ineens wordt de A7 dan 2x3 zonder dat er verkeer bij komt, dan kan je echt vol gas knallen. Het stuk autobahn waar je met 150km/h in rijstrook 2 zit en dan ingehaald wordt alsof je 80 rijdt. Op dit stukje van de A7 krijg je wat steile afdalingen, dit markeerde het einde van de sneeuw die er sinds de start van de rit onafgebroken had gelegen.

Bij Kassel wilde Waze de A44 op, Tesla de A49. Voor de laatste gekozen, goede keus aangezien de A44 op dat eerste stuk file had. Een Polizei busje wat ons eerder had ingehaald haalde ons opnieuw in na Kreuz Kassel-West, een teken dat Tesla het bij het rechte eind had. De A44 op; irritante weg is dat toch. Ondanks dat de intensiteiten op papier laag zijn krijg je enorme treintjes vorming door 2x2 in combinatie met heuvelachtig terrein en veel vrachtverkeer. Dan heb je de Dacia Duster die daar weer met 95 km/h langs gaat en een heel treintje wat met 2m afstand op de voorganger aan het aanduwen is omdat het freie fahrt heet. Dan krijg je de bekende harmonica en ben je weer terug bij af. Dat houdt eigenlijk het hele stuk aan tot Dortmund. Als je dan even voorbij zo'n opstopping bent krijg je weer een paar kilometer dat je denkt "geen kip op de weg!" en dan ineens zit je weer achter van alles en nog wat. Oponthoud hadden we echter niet en zo tikten de kilometers mooi weg. De achterbank in diepe rust. Bij afrit Kamen de drukke A1 af om weer te laden. Tesla wilde een korte stop en dan bij Zevenaar nogmaals laden, maar door even iets langer te staan en een rondje te rennen met de kids zat de accu op 95% en konden wij in één moeite naar Nieuwegein. De A2 op, vol met gele platen. Op de A2 heb je geen tempo limiet, maar de Nederlands aldaar lijken te denken "ik rijd 130km/h, ik hoef echt niet naar rechts". Zo'n stuk weg waar bij een verkeerstelling de meeste auto's op rijstrook 1 rijden... :facepalm:

Je bent altijd wel even bezig op de A2, wat file net na dreieck Bottrop, waar de A31 erbij komt en je vanwege een baustelle van 4 naar 2 rijstroken moet. Een minuutje of 2 verloren hooguit, niets te klagen. Inmiddels weer harde regen en laatste stukje Holland Linie. Ook daar weer zo'n rare mix van Nederlanders die met 105 km/h gewoonte vast in rijstrook 1 rijden en de wakkere Hollander die nog even de 180 km/h wil aantikken. In de regen opletten geblazen. Toch goede vaart kunnen maken en lekker door kunnen rijden, zo'n 140km/h gemiddeld. En ja hoor - daar zagen wij ze. De flashers van RWS! :DVM50F: De grens nog niet over en in de file! Zowel Tesla als Waze wilde ons bij Beek de weg af hebben, richting noorden naar de Arnhemseweg (N335). Over de A18 heen, dwars door Didam (bordjes: VOLG UW NAVIGATIE NIET!) - schuldig aan het probleem dus... Dwars door het dorp, langs de kerk, de N813 op naar de afrit Zevenaar. Daar kan je dan invoegen vooraan in de file. Stop en go over het stuk naar Duiven en daar weer de Hollandse Dacia Duster parade op rijstrook 1. Dat duurde eigenlijk gewoon tot Nieuwegein, af en toe nog even boven de 100km/h kunnen rijden, maar het vermoeiendste stuk van Taxenbach tot Nieuwegein ligt gewoon tussen Elten en ring Utrecht. Smalle rijstroken (zeker het stuk A12 met spitsstrook), veel druk verkeer, langzaam gehannes op rijstrook 1, file... Gelukkig was de hele rit door Duitsland soepel verlopen.

En dat gezegd hebben kwamen we om 17h30 aan in Nieuwegein, 11h30 na vertrek uit Taxenbach, ruim 1050km verderop (via Kassel). Al met al helemaal geen slechte score op deze 'notoire' wisseldag van de wintersport.

We kijken terug op een zeer sneeuwrijke maar geslaagde week!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dacia Duster trauma? :p

Die Autohof bij Geiselwind is één van de grootste van Duitsland. Langs de A3 heb je er een aantal die vrij groot zijn, en ze hebben tussen Frankfurt en Nürnberg ook veel reguliere Raststättes uitgebreid, waardoor er flink wat meer parkeercapaciteit voor het vrachtverkeer is.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: za 21 feb 2026, 20:40 Dacia Duster trauma? :p
Nee hoor. Ik zie ze alleen opvallend vaak op de linkerbaan met een slakkengangetje. Voor mij staan ze synoniem voor “de linksplakker”, maar dat heeft natuurlijk niets met Dacia te maken (al vind ik Duster wel een interessante naam voor een auto…).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Je ziet wel hoeveel het uitmaakt als je niet de navi-route neemt die iedereen neemt. Velen rijden die hele 1000 kilometer van Oostenrijk naar Nederland in een flipperkast van intensief verkeer, stop-and-go, files, etc. De A9-A3 route.

Misschien maakt het qua totale reistijd niet eens zoveel uit, maar het rijdt wel stukken relaxter.

Mijn pa was ook altijd fan van de Kassel-route. Van Zwolle naar Tirol. Het is niet heel veel langer maar rijdt veel rustiger. De laatste jaren met name in de zomer wel erg veel werkzaamheden op de A7 helaas.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Sinds de A33 compleet is, is hij vanuit Noord-Nederland des te aantrekkelijker. Heb je dat A2/A3-stuk er niet in zitten. Van/naar Amsterdam kan dat nog net uit (lichte omweg ten opzichte van Bergh, maar die is het waard), naar Nieuwegein is dat echt geen optie.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voorheen reed hij ook vaak via de B54-A1-A44 route van Enschede naar Kassel. Dat is in afstand niet zoveel langer dan de A33. En nu met de grenscontroles bij De Lutte overigens ook weer een interessant alternatief.