Reisadvies Noorwegen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Reisadvies Noorwegen

Bericht door Hajo »

Voor eind augustus, begin september volgend jaar heb ik de volgende route in gedachten. Het is nog "werk in uitvoering", het zal vrijwel zeker afgewisseld worden met lokale wegen.

Ik begin uiteraard in Oslo, twee of drie dagen. Vervolgens de E18 naar Kristiansand, dan de E39 naar Stavanger en Bergen. Misschien ook Trondheim. Daarna de E16 door een aantal lange tunnels, waaronder de nu nog langste wegtunnel ter wereld: de 24,5 kilometer lange Laerdaltunnel. Ik blijf verder de E16 volgen terug naar Oslo.

Maar hoe kom ik in Oslo? Met de eigen auto? Dat wordt een flinke reis. Of vliegen naar Oslo en een auto huren? Hier ben ik nog niet over uit. Ik moet ook nog nagaan wat ik ga bezoeken aan bezienswaardigheden zoals natuurschoon, musea en dergelijke. En hotels waar ik wil overnachten bekijken. Maar ach, het is nog ver weg... ;)

Tips, iemand? :)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Autostrada
autoweg

Re: Reisadvies Noorwegen

Bericht door Autostrada »

Neem wat geld mee... En alcoholische dranken - als dat je ding is.

Je hebt ook een ferry tussen het noorden van Denemarken en Noorwegen (Hirsthals - Larvik), daarmee kun je nog wel wat kilometers van de reis naar Oslo afhalen.
Vorig jaar heb ik een auto gehuurd in Noorwegen, dat ging allemaal zeer soepel; zoals je zou verwachten in Noorwegen. Je kunt met de huurauto gebruik maken van alle toltrajecten, je rekent dat naderhand af met de verhuurmaatschappij (via de creditcard die je hebt opgegeven).
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: wo 05 nov 2025, 18:35Maar hoe kom ik in Oslo? Met de eigen auto? Dat wordt een flinke reis.
Mijn tip, als je met de eigen auto wil gaan en de reis behapbaar wil maken: de ferry van Kiel naar Oslo van Color Line, of van Kiel naar Göteborg met Stena Line. Kiel is vanuit het midden van het land 6 uurtjes rijden. Color Line vertrekt om 14:00 uur, dus dat is aan de vroege kant, en de overtocht duurt 20 uur. Daarom kan Stena LIne een alternatief zijn, die vertrekt om 18:45 en dat kun je prima halen als je in de ochtend (een uur of 08:00, 09:00) vanuit Nederland vertrekt (hou rekening met iets van 2 uur inchecktijd). Met Color Line moet je wel heel vroeg wegrijden vanuit Nederland. De overtocht van Stena Line is 14,5 uur: je komt om 09:15 aan.

Ik heb zelf alleen ervaring met Stena Line. Het is een prima overtocht, de schepen van Stena Line op die route zijn goed. Aan boord heb je voldoende tijd voor diner, en het ontbijt de volgende ochtend is ook prima. Vanaf Göteborg rij je in zo'n 2 uur naar de grens met Noorwegen bij Svinesund, en Oslo is zo'n 3,5 uur in totaal.

Onderweg kun je eventueel een pauze maken bij de rotstekeningen van Tanum (Vitlycke), dat is UNESCO Werelderfgoed en vanaf de E6 maar een paar minuten rijden en er is een wandelpad langs de rotsschilderingen. Ideaal om even een halfuurtje te wandelen als je alleen bij de rotsschilderingen van Vitlycke gaat kijken, trek een uurtje meer uit als je ook nog de drie andere sites wil bezoeken, ze liggen allemaal binnen een paar kilometer van elkaar. Bij de laatste afrit voor de grens zit (een kilometer of 3 vanaf de afrit) een groot winkelcentrum wat ideaal is om inkopen te doen als je met de auto door Noorwegen rijdt; veel Noren rijden hierzelf ook naartoe om boodschappen te doen, want vrijwel alles is in Zweden een stuk goedkoper. Oslo is oké, mooi en verzorgd, maar ook een beetje een gezapige stad, en erg duur. Als je van kunst houdt is het Nationaal Museum met de originele versie van het wereldberoemde schilderij "De Schreeuw" van Edvard Munch een aanrader. Munch heeft dit werk vier keer geschilderd; het Munch-museum (ook in Oslo) heeft twee andere versies van het werk, en een vierde versie is in privébezit.

Combinaties van de veerboten zijn ook mogelijk natuurlijk: je zou heen met Stena Line kunnen gaan en terug met Color Line, bijvoorbeeld. Je zou ook naar Hirtshals kunnen rijden, zoals Autostrada al aangeeft (al is dat een lange reis vanaf Nederland), en gelijk de boot pakken naar Larvik of Kristiansand, en Oslo aan het einde van je reis plakken. Of als je eerst naar Göteborg vaart kun je Oslo ook aan het einde van je reis doen, en doorsteken via de veerboot Moss-Horten of de Oslofjordtunnel naar de E18.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Ik sluit me aan bij het verhaal van Coen Tunnel.

Hier zowel ervaring met Color Line (heen) en Stena Line (terug). Beide boten waren voor ons vrijwel even duur. Op de Color Line heb je wat meer vermaak, maar wordt je portemonnee ook makkelijk lichter (luxe van een cruise moet toch ergens van worden verdiend). Ook de Stena Line heeft trouwens wat entertainment maar is qua sfeer toch meer een veerboot. Tip: boek buffet bij voor diner en ontbijt. Kwaliteit daarvan is bij beide maatschappijen prima. Houd er rekening mee dat je bij beide ferry's ruim voor vertrek aanwezig dient te zijn.

Mocht je tegen de reistijd aanhikken in combinatie met de vertrektijd van de boot: in Kiel zijn flink wat betaalbare hotels te vinden. Wij zaten bij B&B Kiel City; niks bijzonders, wel goedkoop en je zit vlakbij zowel het centrum als de terminals van zowel Stena Line als Color Line. Dit hotel heeft ook familiekamers.

Als je teruggaat via Göteborg en een overnachting zoekt (wat wel aan te raden is als je vanuit Noorwegen moet komen) dan kan ik daar het Quality 11 Hotel aanraden. Ook prima voor een nacht en betaalbaar. Voor een hapje eten ga naar Lucy's Burger even verderop in de wijk Eriksberg.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dank, heren. Dat zijn waardevolle tips. :top:

Eén probleem: ik ben niet zo happig op scheepsreizen, vooral niet als zo'n tripje meerdere uren duurt. Twintig uur is een marteling. :ziek: Ik kan niet tegen dat geschommel en gewiebel. En het idee dat er tientallen meters water onder me zitten vind ik ook niet prettig.

Als ik met mijn eigen auto ga kan ik natuurlijk via de Øresundbrug rijden. Of oversteken bij Helsingør naar Helsingborg. Via Google kwam ik erachter dat de oversteek Puttgarden - Rødbyhavn ongeveer 45 minuten tot 1 uur duurt. Dat moet denk ik nét lukken. :)

Met vliegen en een huurauto heb ik dit "probleem" natuurlijk niet. Die huurauto zal dan wellicht een elektrisch voertuig zijn.

Ik moet er nog eens nader induiken (pun intended). ;)
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Hajo schreef: do 06 nov 2025, 8:17Via Google kwam ik erachter dat de oversteek Puttgarden - Rødbyhavn ongeveer 45 minuten tot 1 uur duurt. Dat moet denk ik nét lukken. :)
Omrijden via Kolding is, een beetje afhankelijk van de wacht- en vaartijden van het veer, redelijk concurrerend qua tijd. En als dieselrijder kan het zelfs concurrerend zijn in prijs als je de boot laat boekt.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je krijgt er echter wel de permanente megafile genaamd Hamburg-Elbtunnel bij. Op weg naar Puttgarden is Hamburg veel minder problematisch. Ik denk ook wel dat de Puttgarden-route je trip aardig in tweeën kan hakken. Het is een relaxte dag rijden vanuit Nederland, afvaarten genoeg om niet enorm in de zorgen te zitten bij file onderweg, hapje eten aan boord en overnachten aan de Deense kant. Vanaf daar nog 750 kilometer naar Oslo, wat wederom een vrij relaxte dag rijden is.

De optie “in Kiel overnachten om de volgende dag relaxed de boot te kunnen pakken” doet mij dan weer weinig. Ja, leuk als je houdt van de verplaatsing per boot, maar ikzelf denk dan: laat me dan de volgende ochtend over de weg verder gaan en dan ben ik ook rond zes uur ‘s avonds in Oslo - eerder dan met die nachtboot.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: do 06 nov 2025, 8:17Eén probleem: ik ben niet zo happig op scheepsreizen, vooral niet als zo'n tripje meerdere uren duurt. Twintig uur is een marteling. :ziek: Ik kan niet tegen dat geschommel en gewiebel. En het idee dat er tientallen meters water onder me zitten vind ik ook niet prettig.
Ik heb een vrouw die makkelijk zeeziek wordt en niet dol is op kleine boten. Maar van die grote ferry's zoals die van Stena Line wiebelen nauwelijks. Je vaart ook niet door heel ruige wateren. En het grootste deel van de tijd lig je in bed, en de meeste mensen kunnen daar een stuk beter tegen dan als ze staan of lopen.

Maar als je het niks vindt, dan kun je uiteraard ook over de weg naar Noorwegen. Kopenhagen kun je in één dag makkelijk redden, zoals hier al genoemd via de veerboot Puttgarden-Rødbyhavn of over de bruggenroute via Kolding. Via Puttgarden is in mijn ervaring een tikje sneller, maar de boot is vaak iets duurder dan de tol plus extra brandstofkosten. Je hebt er wel een fijn rustmomentje voor terug, het scheelt 130 km rijden, je staat meestal niet langer dan een half uur te wachten voor de boot, en vanaf Rødbyhavn is het nog maar twee uurtjes tot Kopenhagen.

Hotelletje ergens aan de zuidkant van Kopenhagen, niet ver van de E20, en dan rij je de volgende ochtend zo de brug over naar Malmö en vervolgens de E6 langs de Zweedse kust naar Noorwegen. Best een aardige route. Via Helsingør-Helsingborg kan ook, maar je bent in principe niet sneller en veel goedkoper is het ook niet.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Die megafile voor de Elbtunnel valt tussen 20.00 en 7.00 uur best mee. :dyn_hyp:
Dat 's avonds rijden is me op zich wel goed bevallen, maar ik had toen een bestemming in Midden-Jutland. Dat is wel een ander verhaal dan wanneer je door moet, of onderweg wilt overnachten met beperkte receptietijden.

Mijn vaste alternatief bij +30 vertraging voor de Elbtunnel is de A1-A21-B205. Bij duidelijk minder vertraging kan de omweg niet echt uit qua tijd.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: do 06 nov 2025, 10:10 Maar van die grote ferry's zoals die van Stena Line wiebelen nauwelijks. Je vaart ook niet door heel ruige wateren. En het grootste deel van de tijd lig je in bed, en de meeste mensen kunnen daar een stuk beter tegen dan als ze staan of lopen.
Ik zou denken dat op dit vlak er ook wel wat verschil zit tussen Kiel-Göteborg en Kiel-Oslo. Op de eerste blijf je op vrij beschutte wateren tussen de Deense eilanden of tussen Denemarken en Zweden. In de laatste ga je op een gegeven moment toch het Skaggerak door, waar stromingen van de Noordzee naar de Oostzee min of meer haaks op je vaarweg staan. Zeker als je dan ook een wat sterkere westenwind hebt, kan het daar wat meer spoken.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Hajo schreef: do 06 nov 2025, 8:17 Dank, heren. Dat zijn waardevolle tips. :top:

Met vliegen en een huurauto heb ik dit "probleem" natuurlijk niet. Die huurauto zal dan wellicht een elektrisch voertuig zijn.

Ik moet er nog eens nader induiken (pun intended). ;)
Afhankelijk van hoe lang je gaat is vliegen wel een fijne optie, zeker als je onderweg ook nog moet overnachten of met veerboten moet. Het scheelt zowel heen- als terug een volle reisdag, en wellicht nog wel meer (bij vertrek vanaf Schiphol in de ochtend kun je nog dezelfde middag in het museum in Oslo staan). Zoals gezegd is het huren van een auto in Noorwegen een fluitje van een cent, spreekwoordelijk dan - want niets is er goedkoop.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Coen Tunnel schreef: do 06 nov 2025, 10:10
Hajo schreef: do 06 nov 2025, 8:17Eén probleem: ik ben niet zo happig op scheepsreizen, vooral niet als zo'n tripje meerdere uren duurt. Twintig uur is een marteling. :ziek: Ik kan niet tegen dat geschommel en gewiebel. En het idee dat er tientallen meters water onder me zitten vind ik ook niet prettig.
Ik heb een vrouw die makkelijk zeeziek wordt en niet dol is op kleine boten. Maar van die grote ferry's zoals die van Stena Line wiebelen nauwelijks. Je vaart ook niet door heel ruige wateren. En het grootste deel van de tijd lig je in bed, en de meeste mensen kunnen daar een stuk beter tegen dan als ze staan of lopen.
Ik kan dit volledig bevestigen. Grote veerboten wiebelen echt nauwelijks en de wateren van de Oostzee/Öresund zijn zo kalm dat je er amper wat van merkt. Ik heb zelf op de veerboot Kalmar-Klaipeda geslapen en heb zelfs een heerlijke nacht gehad. Grote veerboten zijn echt prima om een overtocht mee te maken en er is voldoende aan boord te doen tot je gaat slapen :woop:
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Coen Tunnel schreef: do 06 nov 2025, 10:10 Hotelletje ergens aan de zuidkant van Kopenhagen, niet ver van de E20, en dan rij je de volgende ochtend zo de brug over naar Malmö en vervolgens de E6 langs de Zweedse kust naar Noorwegen. Best een aardige route. Via Helsingør-Helsingborg kan ook, maar je bent in principe niet sneller en veel goedkoper is het ook niet.
Houd dan wel even de werkzaamheden bij Kopenhagen luchthaven in de gaten, die kunnen tijdens de spits nog wel wat roet in het eten gooien.

Voor wat betreft Helsingør-Helsingborg: als je deze van te voren boekt, is het spaartarief ticket toch wel substantieel goedkoper dan de brug-tol (met online ticket). Het lage-prijsticket biedt een flexibiliteit van 1 uur voor tot 1 uur na de geboekte afvaart.

Als je de brug retour neemt heeft het al zin om een abo te overwegen overigens.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

sven_engelen schreef: do 06 nov 2025, 11:39 Ik kan dit volledig bevestigen. Grote veerboten wiebelen echt nauwelijks en de wateren van de Oostzee/Öresund zijn zo kalm dat je er amper wat van merkt. Ik heb zelf op de veerboot Kalmar-Klaipeda geslapen en heb zelfs een heerlijke nacht gehad. Grote veerboten zijn echt prima om een overtocht mee te maken en er is voldoende aan boord te doen tot je gaat slapen :woop:
Ik heb de grote veerboot IJmuiden-Newcastle toch echt behoorlijk wiebelig gehad, en dat zonder dat het echt hard waaide. Mijn vrouw zelden zo misselijk gezien. Zuidwestenwind op een overtocht van zuidoost naar noordwest, gecombineerd met de manier waarop de getijstroom door de Noordzee loopt, droeg daar naar mijn gevoel toen behoorlijk aan bij. Mede daarom mijn opmerking dat je meer hebt aan rustige wateren 8-)
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Hajo schreef: wo 05 nov 2025, 18:35 Ik begin uiteraard in Oslo, twee of drie dagen. Vervolgens de E18 naar Kristiansand, dan de E39 naar Stavanger en Bergen. Misschien ook Trondheim. Daarna de E16 door een aantal lange tunnels, waaronder de nu nog langste wegtunnel ter wereld: de 24,5 kilometer lange Laerdaltunnel. Ik blijf verder de E16 volgen terug naar Oslo.
Wat geheel vrijblijvende tips:

1. Focus niet op de steden. Die zijn best aardig, maar Noorwegen bezoek je vanwege de fjorden en bergen. Ik zou dus eerder een huisje of hotel aanraden in 'the middle of nowhere' dan in een van de steden.

2. Verkijk je niet op de afstanden in Noorwegen en de lage gemiddelde reissnelheden, met name in het fjordengebied. Google Maps is heden ten dage natuurlijk wel een ideaal hulpmiddel bij het plannen van routes. Op basis van een ouderwetse wegenkaart was het vroeger veel lastiger een juiste inschatting te maken.

3. Ik weet dat je het niet zo op schepen hebt, maar de fjorden zijn echt het mooiste vanaf een boot. Plan dus zeker een mooie ferryovertocht in je route, bijvoorbeeld over de Nærøyfjord, van Gudvangen naar Kaupanger.

Succes!
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Pino schreef: do 06 nov 2025, 11:53
sven_engelen schreef: do 06 nov 2025, 11:39 Ik kan dit volledig bevestigen. Grote veerboten wiebelen echt nauwelijks en de wateren van de Oostzee/Öresund zijn zo kalm dat je er amper wat van merkt. Ik heb zelf op de veerboot Kalmar-Klaipeda geslapen en heb zelfs een heerlijke nacht gehad. Grote veerboten zijn echt prima om een overtocht mee te maken en er is voldoende aan boord te doen tot je gaat slapen :woop:
Ik heb de grote veerboot IJmuiden-Newcastle toch echt behoorlijk wiebelig gehad, en dat zonder dat het echt hard waaide. Mijn vrouw zelden zo misselijk gezien. Zuidwestenwind op een overtocht van zuidoost naar noordwest, gecombineerd met de manier waarop de getijstroom door de Noordzee loopt, droeg daar naar mijn gevoel toen behoorlijk aan bij. Mede daarom mijn opmerking dat je meer hebt aan rustige wateren 8-)
Dat bedoel ik dus. Ik loop al groen aan als ik dit lees... Brrr. :ziek:

Die veren die de fjorden oversteken zijn denk ik geen groot probleem. Hangt ook weer van de duur van de overtocht af, maar ik denk dat ik dit wel aankan. Ik zal wel moeten, anders spreek je al snel over een omweg van 100 kilometer of zo.

Nu ja, te zijner tijd maar eens rustig gaan zitten en het een en ander gedetailleerd uitpluizen. Met zo min mogelijk scheepsreizen. :D
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De overtochten door de fjorden duren over het algemeen zo'n 5 tot 20 minuten.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat moet lukken zonder over de reling te hangen. :D
bobbob
woonerf

Bericht door bobbob »

Ik lees hier wat dingen over kalme wateren en dat grote veerboten niet zo wiebelen. Ik heb roh andere ervaringen, in winter en zomer.
De nachtboot Oslo naar Frederikshavn hebben we een keer heel slecht geslapen door de dreunen van de golven op de boeg, met bijbehorende bewegingen.
Op de overtochten van 4 uurtjes tussen Hirtshals en Kristiansand hebben we ook al meerdere keren een leuke ruige zee gehad, waar niet iedereen even goed tegen kon.

Als je dit wilt voorkomen kan je ook de bruggen rijden van Denemarken naar Zweden. Zeker omdat ik lees dat je naar omgeving Oslo wilt is dat prima te doen, niet veel langer als met de boot, maar wel meer autorijden.
Je kan de eerste brug van vasteland Denemarken naar het eiland ook voorkomen door een korte overtocht te maken van Puttgarden naar Rødby, die is maar 30 of 45 minuten ofzo. Die kan je boeken en als je later of eerder bent pak je een andere ferry als er nog plek is. Die vaart heel vaak namelijk!
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Gezien bovenstaande en de afstanden, waarop je je in Noorwegen aardig kunt verkijken, overweeg ik toch een auto te huren.

De route die ik heb uitgestippeld meet, volgens Google Maps, al 4.686 kilometer retour vanaf Zeist. Ik heb dus minimaal 10 dagen nodig. Beter is 12 tot 14 dagen. En dan kom ik nog maar tot Trondheim... De Noordkaap is mij veel te ver weg.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

bobbob schreef: vr 07 nov 2025, 8:29 Ik lees hier wat dingen over kalme wateren en dat grote veerboten niet zo wiebelen. Ik heb roh andere ervaringen, in winter en zomer.
De nachtboot Oslo naar Frederikshavn hebben we een keer heel slecht geslapen door de dreunen van de golven op de boeg, met bijbehorende bewegingen.
De overtocht over het Skagerrak kan inderdaad ruig zijn. Heb het zelf ook gehad dat ik 's-ochtends alle hoeken van de douche kreeg te zien en de straal water me wist te missen. Het zal meestal wel prima te doen zijn, maar voor mensen met zeeziekte een overtocht met wel wat risico's.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Als je reistijd beperkt is, kan je ook overwegen om op meerdere plekken een auto te huren. Noorwegen heeft met Widerøe een goed werkend systeem van binnenlandse vluchten. En ook op de kleine luchthavens kan je vaak probleemloos auto's huren, waarvan ik meerdere keren dankend gebruik gemaakt heb. Vaak is de sleutel dan in een kluisje voor je gedeponeerd, zodat de overname in 1-2 minuten zelf geregeld is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"