Rijden naar oost Zwitserland via Basel of Ulm

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

KaiserVonB1
polderweggetje

Rijden naar oost Zwitserland via Basel of Ulm

Bericht door KaiserVonB1 »

Hi all, in het verleden reden we vaak via basel/rheinfelden naar het oosten van Zwitserland vanuit Utrecht. Nu kijk ik echter vaak op Google maps/waze en lijkt via ulm sneller en korter te zijn. Iemand recent ervaring met rijden via Ulm ipv Basel? Geen files of meer op onthoud daar? Ter info meestal komen we vanaf de a61 bij karlsruhe.
Pino
4x3 autosnelweg

Re: Rijden naar oost Zwitserland via Basel of Ulm

Bericht door Pino »

Hangt ongetwijfeld sterk af van wanneer je rijdt. Ik ben op weg naar Basel vaak door Frankrijk gereden. Da’s 25 kilometer langer vanaf Amsterdam/Utrecht, maar je blijft uit de shit die er in Duitsland op teveel momenten is. Als je naar Oost-Zwitserland door moet, weet je dat je een route krijgt vanaf Basel met veel tunnels en onrealistische snelheidslimieten, maar het zal rijden - terwijl dat je in Duitsland nog steeds niet altijd gegeven zal zijn. Maar ja, genoeg momenten waarop het in Duitsland wel redelijk uit kan.

Als je naar Ulm rijdt: A8 bij Pforzheim is nog wel even gedoe. Maar voordeel is op zich dat je, komend vanaf de A61, bij Ludwigshafen kunt kiezen tussen drie routes die in afstand weinig verschillen: A5-A8, A6-A81-A8, A6–A7. Er is er altijd een met de minste vertraging…
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

De Franse A35 is ten zuiden van Strasbourg/Duppingheim tot Mulhouse enige tijd geen goede tip meer, de parallele Duitse A5 rijdt minstends zo goed door. Afhankelijk waar je vandaan komt, kan de Franse kant alsnog interessant zijn als je via Metz komt, maar een oversteek bij Kandel (Duitse A65) zou ik zeker niet meer doen.

Voor de rest is het inderdaad sterk afhankelijk op welk tijdstip je rijdt. Ook de route door Zwitserland kan rondom Zürich en verder richting Sargans voor vertragingen zorgen, maar de A8 langs Pforzheim, Stuttgart en de Albaufstieg ook. Persoonlijk zou ik kijken tegen de tijd dat je rond Hockenheim/Pforzheim bent. Is de route via de A8 en/of A6 filevrij en/of met minste vertraging, pak je de route via Ulm. Eventueel je route op de navigatiesysteem resetten en de actuele tijden laten uitrekenen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef: do 06 nov 2025, 8:44 De Franse A35 is ten zuiden van Strasbourg/Duppingheim tot Mulhouse enige tijd geen goede tip meer, de parallele Duitse A5 rijdt minstens zo goed door. Afhankelijk waar je vandaan komt, kan de Franse kant alsnog interessant zijn als je via Metz komt, maar een oversteek bij Kandel (Duitse A65) zou ik zeker niet meer doen.
Vraagsteller komt vanuit Utrecht, waar het verschil een 25 kilometer is in het nadeel van de route over Metz-Strasbourg. Terecht punt dat de A35 ten zuiden van Strasbourg geen feest is, maar met de A5 is het voor mij een beetje lood om oud ijzer. Hoe dan ook kun je bij gedoe op een aantal plekken doorsteken. Maar wanneer je van de A61 aankomt, kan het dus ook zo zijn dat je rond Ludwigshafen concludeert dat je beste route naar Basel langs de Franse kant gaat, en je dus moet afslaan naar de A65. Net zoals je op weg naar Ulm zo rond Ludwigshafen moet kijken wat de beste manier is om van Walldorf naar Ulm te komen, is omgeving Ludwigshafen ook op weg naar Basel een goed moment om het net op te halen en te kiezen of je A61-A5 of A65-B9-A35 zult rijden. Waarbij mijn uitgangspunt trouwens wel A61-A5 is - is bij jou niet anders, zo lees ik.

Nog eens wat door-exercerend: als je twijfelt tussen een route over Basel en een route over Ulm, is het natuurlijk wel aantrekkelijk om aan te komen over de A61 en niet over Metz. Want dan stel je de keuze dus ook uit tot Ludwigshafen. Vanaf de A61 bij Ludwigshafen naar het knooppunt A3/A13 bij Sargans lopen de verschillende opties (over Heilbronn-Stuttgart-Ulm, over Heilbronn-Feuchtwangen-Ulm, over Pforzheim-Ulm, over de Linker Rijnoever naar Basel of over de A5 naar Basel) niet meer dan 25 kilometer uiteen. Verschil in reistijd bij regulier verkeer niet meer dan een kwartier. Dus dan haal je rond Ludwigshafen het net een keertje op, kijk je waar de files staan, of je verwacht in de spits bij een knelpunt als Zürich of Stuttgart te zijn en waar je zelf zin in hebt - en dan maak je je keuze. 8-)

Voor de volledigheid naar de vraagsteller toe: naar Basel komen nog wel eens twee andere “Franse” routes langs. Namelijk vanaf Luik over Trier-Saarbrücken-Sarreguemines naar de Franse A4 rijden; en vanaf Metz op de A31 blijven tot Nancy en dan N59 tot aan de A35. Ze kennen hun liefhebbers, hebben bepaalde voordelen, maar ik laat ze voor nu even voor wat ze zijn.
KaiserVonB1
polderweggetje

^^ Bedankt voor de informatie. Wat is het voordeel vanuit Utrecht te rijden via Frankrijk naar Basel? En wat is het verschil tussen beide routes door Frankrijk? In het verleden deden we met een tussentop ongeveer 6 uur erover naar Basel. Kan dat ook met de routes door frankrijk? We willen vertrekken op de een zaterdagochtend wanneer er geen schoolvakanties zijn in Januari of Maart.
Laatst gewijzigd door captain007 op wo 12 nov 2025, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, ^^ leest makkelijker
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Een verschil van 25 kilometer staat voor ongeveer een kwartier (simpele berekening gebaseerd op gemiddelde snelheid 100-120). Dat is op een horizon als Utrecht-Basel verwaarloosbaar. Je kunt met file of een tussenstop die je net wat langer laat duren zo hetzelfde verliezen; en dan heb je nog alle mini-verliesjes als wegwerkzaamheden of andere vormen van drukte waar je wat tijd verliest doordat je een tijdje niet de maximumsnelheid kunt rijden.

Voor mij is de drukte in Duitsland een belangrijke reden om naar deze route te kijken. Daar hangt dus veel af van het tijdstip waarop je rijdt. Zaterdagochtend buiten vakantietijd is op zich gunstig, maar uiteindelijk kent Duitsland steeds minder rustige tijden. Het is winter, dus impact van werkzaamheden ook geringer. Voor mij is dit uiteindelijk een route waar ik mee opgegroeid ben (in de Rijnmond, vanaf waar het de kortere route is naar Basel) en waar ik vanuit Amsterdam ben teruggekeerd vanuit een zekere teleurstelling over rijden door Duitsland.

De routes door Frankrijk:
  • Basis: A2-E25 naar Luxembourg, A31 Metz en dan A4-A35 over Strasbourg naar Basel.
  • Over Saarbrücken: A2 naar Luik, kort stuk E40 en dan E42-A60-A1 naar Verviers-Trier-Saarbrücken. Daar door de stad naar de Franse N61, die je naar de A4 brengt. Waarom zou je hem nemen? Korter dan basis, ondanks de stukken binnendoor rond Saarbrücken en stuk enkelbaans op de A60 ongeveer even snel, terwijl het een stuk Franse tol scheelt. Waarom ik hem zelf niet neem: teveel gedoe/gedraai.
  • Over Nancy: bij Metz rechtdoor, dan bij Nancy A33-N59 naar de (tol) Tunnel Maurice Lemaire. Is enkelbaans tussen St Dié en de A35 bij Sélestat. Waarom zou je hem nemen: iets korter dan basis, scheelt beetje tol ten opzichte van A4, kan in de tijd handig zijn om buiten spits Strasbourg te blijven. Waarom ik hem zelf niet neem: is door enkelbaans stuk normaal een tien minuten trager dan over de A4. Je hebt feitelijk een obstakel nodig op die route (spits Strasbourg, grote werkzaamheden) om het aantrekkelijk te maken. Stuk Metz-Nancy met stukken 90 is op eigen manier irritant, wil je in spits niet zitten. Bovendien is Strasbourg na opening A355 minder een obstakel. Vind het overigens wel een landschappelijk leuke route.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 12 nov 2025, 8:22, 1 keer totaal gewijzigd.
KaiserVonB1
polderweggetje

Nogmaals dank voor de reacties. De vertrektijd wordt zaterdag 22 februari rond 8 uur. Alleen noord heeft dan krokusvakantie. Zal de drukte richting het zuiden meevallen en de route over de A61 waarschijnlijk niet heel veel hinder opleveren?