Besitzstörungen in Oostenrijk
Moderator: Moderatoren
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Besitzstörungen in Oostenrijk
Even kort keren op een privé terrein kan in Oostenrijk schijnbaar "boetes", of beter gezegd schadevergoedingen ter hoogte van €400 of meer veroorzaken. De bekende Duitse TV uitzending "Achtung Abzocke", dat een beetje wat van "Radar" wegheeft, heeft hier aandacht aan besteed en de betreffende bijdrage is nu ook op YouTube te zien.
Dit schijnt schijnbaar actueel in Oostenrijk overal als nieuwe businessplan de kop op te schieten. De bedragen zijn onevenredig hoog en soms is het niet eens duidelijk dat het privéterrein is. Of je overziet het even in de haast. Dat zoiets in Europa legaal is, vind ik van de zotten. Al heb ik in Zwitserland ook een keer een privé boete van 80 CHF gehad, omdat ik bij de tankshop van BP naast de luchthaven Zürich langer dan 20 min heb gestaan, terwijl ik notabene na schade op de politie moest wachten. Maar hier gaat het niet om 20 min 'illegaal' op een privé parkeerplaats parkeren, maar even draaien, dus slechts om secondes of hoogstends een minuutje.
De Oostenrijkse wet of regelgeving die zulke draconische "boetes" mogelijk maakt, is de zogenaamde "Besitzstörung". En de bedragen mag schijnbaar de bezitter zelf vast stellen. Dat kan eens €100 of ook €400 zijn. En als het voor de rechter moet komen, lopen de bedragen tot in de duizend op. Dit geldt overigens niet alleen als je met je auto op iemands privé grondstuk komt, maar theoretisch ook te voet, al zal het daarbij moeilijk zijn iemand te pakken te krijgen.
Hier de betreffende bijdrage in het Duits:
Link
Dit schijnt schijnbaar actueel in Oostenrijk overal als nieuwe businessplan de kop op te schieten. De bedragen zijn onevenredig hoog en soms is het niet eens duidelijk dat het privéterrein is. Of je overziet het even in de haast. Dat zoiets in Europa legaal is, vind ik van de zotten. Al heb ik in Zwitserland ook een keer een privé boete van 80 CHF gehad, omdat ik bij de tankshop van BP naast de luchthaven Zürich langer dan 20 min heb gestaan, terwijl ik notabene na schade op de politie moest wachten. Maar hier gaat het niet om 20 min 'illegaal' op een privé parkeerplaats parkeren, maar even draaien, dus slechts om secondes of hoogstends een minuutje.
De Oostenrijkse wet of regelgeving die zulke draconische "boetes" mogelijk maakt, is de zogenaamde "Besitzstörung". En de bedragen mag schijnbaar de bezitter zelf vast stellen. Dat kan eens €100 of ook €400 zijn. En als het voor de rechter moet komen, lopen de bedragen tot in de duizend op. Dit geldt overigens niet alleen als je met je auto op iemands privé grondstuk komt, maar theoretisch ook te voet, al zal het daarbij moeilijk zijn iemand te pakken te krijgen.
Hier de betreffende bijdrage in het Duits:
Link
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Chris
- Moderator
Re: Besitzstörungen in Oostenrijk
In Nederland zou dit ook kunnen.
Het bekende Artikel 461:
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Een boete van de eerste categorie is op dit moment maximaal € 515.
Maar het moet dus wel aangegeven zijn. En bij situaties die al lang bestaan zonder een bord, kan het volgens mij niet beboet worden.

Het bekende Artikel 461:
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Een boete van de eerste categorie is op dit moment maximaal € 515.
Maar het moet dus wel aangegeven zijn. En bij situaties die al lang bestaan zonder een bord, kan het volgens mij niet beboet worden.

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Mogelijk dat dat in Ösi-land ook zo werkt, maar de pure dreiging en het idee van nog hogere kosten brengt dan toch velen tot betaling aan de grondeigenaar. Dat is je reinste afpersing. En in lijn met wat andere praktijken die in de Duitstalige wereld wel zijn langsgekomen, zoals het afkopen van min of meer verzonnen copyright-schendingen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Vooral dat laatste: Als ik even meer en er komt een boze meneer naar buiten rennen, hoe wil er dan iemand een boete afdwingen? Kan het enkel op heterdaad? Kan het met camerabeelden? Is een verklaring van de boze meneer voldoende?SnarfFlevoland schreef: di 18 nov 2025, 19:40 De Oostenrijkse wet of regelgeving die zulke draconische "boetes" mogelijk maakt, is de zogenaamde "Besitzstörung". En de bedragen mag schijnbaar de bezitter zelf vast stellen. Dat kan eens €100 of ook €400 zijn. En als het voor de rechter moet komen, lopen de bedragen tot in de duizend op. Dit geldt overigens niet alleen als je met je auto op iemands privé grondstuk komt, maar theoretisch ook te voet, al zal het daarbij moeilijk zijn iemand te pakken te krijgen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Wellicht ala de diefstalboete in winkels in NL. Wellicht ook buiten politie en OM om. Op kenteken uiteraard.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Jablan
- stadsweg
De twee locaties op Streetview: Zell am See en Salzburg. In de video (tegen het einde) beter te zien dan op Streetview: in Zell am See hangt er een wit papiertje met Nederlandse/Vlaamse vertaling onder.
De eerste brief is alleen bedoeld om een verdere civielrechtelijke procedure te voorkomen.
Het gaat om bewijs, dat voor een rechter wettig en overtuigend is. Foto's / Camerabeeld.Palance schreef: di 18 nov 2025, 20:55hoe wil er dan iemand een boete afdwingen? Kan het enkel op heterdaad? Kan het met camerabeelden?
De eerste brief is alleen bedoeld om een verdere civielrechtelijke procedure te voorkomen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Vermoedelijk. Maar die diefstalboete als civiele sanctie laat zich nog wel rechtvaardigen door het soort inbreuk dat wordt gemaakt op de (eigendoms)rechten van de winkelier, de hinder die hij ondervindt en kosten die hij moet maken. Plus je wordt bij het binnentreden uitgebreid gewaarschuwd met het bedrag erbij. Allemaal dingen die niet te vergelijken zijn met wat in Oostenrijk lijkt te gebeuren: de inbreuk is veel lichter, de kosten voor de eigenaar zijn minder, er staat nul waarschuwing. Ja, een boodschap dat het eigen grond is en dat je niet mag keren, maar geen sanctie.Peter schreef: di 18 nov 2025, 21:57 Wellicht ala de diefstalboete in winkels in NL. Wellicht ook buiten politie en OM om. Op kenteken uiteraard.
In de tussentijd: als je daar zo'n eigen parkeerplaats hebt en je wordt de favoriete keer-plaats van het dorp door de manier waarop lokaal wegennet in elkaar zit - ik snap ergens ook wel dat iemand het daar zwaar mee gehad kan hebben.
-
EtienneM
- autoweg
Een heel actueel thema. De Bundesregierung heeft hier namelijk gisteren een wet tegen dit soort praktijken aangenomen. Hij moet nog door de Bundesrat heen, maar er worden dus stappen gezet.
Regering besluit wet tegen “parkeerafzetterij”
De federale regering heeft vandaag een hervorming van de rechtspraak inzake "besitzstörungsklage" goedgekeurd om misbruik van dergelijke vorderingen in het verkeer onrendabel te maken. Volgens de in de ministerraad goedgekeurde gewijzigde wetsontwerp zullen de tarieven voor advocaten en de griffiekosten worden verlaagd. De wetswijzigingen moeten nog in december door de Bundesrat worden goedgekeurd en gelden vanaf 1 januari 2026.
Concreet wordt er een bijzondere beoordelingsgrondslag ingevoerd om het advocatentarief te verlagen tot ongeveer 100 euro. Bovendien worden de griffiekosten verlaagd: naar 70 euro in die gevallen waarin de vordering in de eerste zitting wordt beëindigd door erkenning of verzuim — bijvoorbeeld door het niet verschijnen van de gedaagde — of naar 35 euro in het geval van intrekking van de vordering vóór betekening aan de gedaagde.
(...)
Met de hervorming wordt bewust ingezet op de bedrijfsmodellen van grondeigenaren die op kort parkeren of keren van auto’s reageren met vaak standaard aangekondigde besitzstörungsklage en ter voorkoming daarvan 400 euro of meer eisen — in de hoop dat de betrokkenen uit angst voor een procedure aan het betaalverzoek voldoen. In veel gevallen is er echter helemaal geen "besitzstörung".
(Vertaald van https://orf.at/stories/3411876/)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
Egbert
- expressweg
Dat lijkt me meer windowdressing.
Als je nu eens in de wet zet dat een opgelegde boete niet meer mag bedragen dan het daadwerkelijke schadebedrag dat de eigenaar geleden heeft.
Dat zal in de meeste gevallen 0 zijn. Pillen voor zijn hoge bloeddruk niet meegerekend.
Want dit is toch wel weer een actie die alleen maar door little Hitlers bedacht kan worden.
Als je nu eens in de wet zet dat een opgelegde boete niet meer mag bedragen dan het daadwerkelijke schadebedrag dat de eigenaar geleden heeft.
Dat zal in de meeste gevallen 0 zijn. Pillen voor zijn hoge bloeddruk niet meegerekend.
Want dit is toch wel weer een actie die alleen maar door little Hitlers bedacht kan worden.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Daar heb je een elektrisch hek of paaltje voor. Dat kost ook wat geld of moeite. Wat anders is als er op privéterrein geparkeerd wordt. Dan kan je de politie bellen wat je wilt, maar die komen niet (het is immers een civiele aangelegenheid). Alleen als een auto je garage (een in- of uitgang) blokkeert wordt een auto evt gesleept, maar ook hier is de politie terughoudend op privégrond. Als particulier kan je een auto laten afslepen, maar de sleper is verantwoordelijk voor de kosten en evt schade aan de auto. Daar kan een "boete" wel helpen, en wellicht was dit ook het doel van de regeling, en niet het keren (of kortparkeren om een pakketje af te geven).Pino schreef: di 18 nov 2025, 22:57 In de tussentijd: als je daar zo'n eigen parkeerplaats hebt en je wordt de favoriete keer-plaats van het dorp door de manier waarop lokaal wegennet in elkaar zit - ik snap ergens ook wel dat iemand het daar zwaar mee gehad kan hebben.
Winkels willen nog wel eens het parkeerterrein afsluiten buiten openingstijden om buurtparkeren te voorkomen. Of pas tegen 10:00 de hekken open zetten om ook kantoorparkeren (deels) te voorkomen. Sontplein bij Groningen bijvoorbeeld. Bedoeld voor shoppende mensen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Jablan
- stadsweg
Net zo belangrijk in hetzelfde bericht: Zudem soll Rechtssicherheit geschaffen werden, indem Kfz-Besitzstörungsstreitigkeiten künftig der Instanzenzug bis zum Obersten Gerichtshof ermöglicht werden.
Oftewel: beroep wordt mogelijk en wel tot aan het Hoogste Gerechtshof, daarmee overigens ook tot aan de Europese Gerechtshoven.
1 Proefproces kan dan al genoeg om nieuwe jurisprudentie te creëren, die deze struikroofmentaliteit beëindigd.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
In Nederland kan dat ook gewoon: brief schrijven, dreigen met een advocaat en dure woorden die de lezer ervan er doen denken dat de schrijver juridisch in zijn recht staat. In zo'n geval moet je iets terugschrijven dat je het 'betwist' en dat als de aangever vindt dat er echt rechten zijn geschonden hij gewoon een zaak kan beginnen.Pino schreef: di 18 nov 2025, 20:42 Mogelijk dat dat in Ösi-land ook zo werkt, maar de pure dreiging en het idee van nog hogere kosten brengt dan toch velen tot betaling aan de grondeigenaar. Dat is je reinste afpersing. En in lijn met wat andere praktijken die in de Duitstalige wereld wel zijn langsgekomen, zoals het afkopen van min of meer verzonnen copyright-schendingen.
Gelukkig werkt de rechtstaat ook gewoon zoals die moet werken:
https://www.rtl.nl/boulevard/crime/arti ... nny-de-mol
(voorbeeld dient zuiver ter illustratie, het heeft geen direct verband met het topic)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik kwam deze tegen in Sölden, en dan doel ik niet op de aanprijzingen van wat je hier binnen allemaal kunt bekijken. Borden met “hier niet parkeren of stoppen” en meteen het woord Besitzstörungsklage erbij in hoofdletters.