Romeins wegennetwerk
Moderator: Moderatoren
-
kees
- expressweg
Romeins wegennetwerk
Ik ben geabonneerd op een digitale nieuwsbrief Historiek en daar kwam vandaag iets zeer interessants voorbij.
https://historiek.net/digitale-atlas-ro ... en/178787/
Een groep wetenschappers onder leiding van de universiteit van Aarhus heeft het Romeinse wegennetwerk van 300.000 kilometer in kaart proberen te brengen en er een digitale atlas van gemaakt op de site https://itiner-e.org/,
Daarbij zijn drie betrouwbaarheidsniveaus in opgenomen: 'zeker', 'verondersteld' en 'hypothetisch'.
https://historiek.net/digitale-atlas-ro ... en/178787/
Een groep wetenschappers onder leiding van de universiteit van Aarhus heeft het Romeinse wegennetwerk van 300.000 kilometer in kaart proberen te brengen en er een digitale atlas van gemaakt op de site https://itiner-e.org/,
Daarbij zijn drie betrouwbaarheidsniveaus in opgenomen: 'zeker', 'verondersteld' en 'hypothetisch'.
Laatst gewijzigd door kees op do 20 nov 2025, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
sven_engelen
- expressweg
Re: Romeins wegennetwerk
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Zal de kaart even linken in het Wegenwiki-artikel over Romeinse wegen. Ik heb niet het idee dat er veel nieuws is aan deze kaart -en vergelijkbare kaarten in boeken bestonden zeker al- maar het maakt informatie prettig toegankelijk.
Als ik me goed herinner ligt de N273 trouwens niet over de Romeinse weg. Uiteraard wel zelfde corridor, maar ander alignement (waar je in Europa veel plaatsen hebt waar N-wegen wel degelijk ook het oude alignement volgen). Zeker tussen Kessenich en Blerick kun je de historische heirbaan wel aardig volgen; die ligt meestal tussen de N273 en de Maas in.
Als ik me goed herinner ligt de N273 trouwens niet over de Romeinse weg. Uiteraard wel zelfde corridor, maar ander alignement (waar je in Europa veel plaatsen hebt waar N-wegen wel degelijk ook het oude alignement volgen). Zeker tussen Kessenich en Blerick kun je de historische heirbaan wel aardig volgen; die ligt meestal tussen de N273 en de Maas in.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
De man achter deze kaart heet Delarivière, terwijl een archivaris uit Nijmegen die juist veel van de "historische feiten" aanvocht, Delahaye heette.
Kennelijk hebben historici vaak Franse namen.
Delahaye zei bijvoorbeeld dat er geen enkel bewijs was dat Ceuclum=Cuijk en Noviomagus=Nijmegen.
Hij plaatste de meeste "Nederlands-Romeinse" geschiedenis in Noord-Frankrijk.
Kennelijk hebben historici vaak Franse namen.
Delahaye zei bijvoorbeeld dat er geen enkel bewijs was dat Ceuclum=Cuijk en Noviomagus=Nijmegen.
Hij plaatste de meeste "Nederlands-Romeinse" geschiedenis in Noord-Frankrijk.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Delahaye - Wikipedia https://share.google/2VVlgvAKQC0vxs7Va
Anyway, het is inderdaad een hele interessante kaart! Je kunt er uren zoet mee zijn.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Op zijn website stonden wel historische onderbouwingen van zijn claims, zoals het feit dat de taalgrens tussen Romaanse en Germaanse talen (i.c. Frans vs. Vlaams en Nederlands) sinds ongeveer 900 n Chr. alleen naar het noorden is opgeschoven. Ook zijn er relatief weinig Romeinse opgravingen geweest in Vlaanderen en Zuid-Nederland (wel meer in het Rivierengebied en langs de kust) ten opzichte van opgravingen in Noord-Frankrijk.JanVerhoeven schreef: do 20 nov 2025, 21:42Delahaye was naast archivaris ook wel met reden een fantast te noemen. Niveautje maanlandingen die niet zouden hebben plaatsgevonden en soort gelijke ideeën waarbij ze zelf alleen zien wat hun tegendraadse overtuiging ondersteunde en al het andere bewijs werd weggewoven. Inclusief allerlei aanhangers die er een complot in zagen en dat al het archeologisch bewijs nep was en ga zo maar door. Een matig ontworpen website met krantenknipsels en allerlei theorieën en eenzijdige beweringen ontbreekt gelukkig ook niet. Tegenwoordig zou zo’n iemand een ‘denier’ genoemd worden. Delahaye leeft zelf niet meer maar z’n zoon houdt zover mij bekend nog steeds het hele circus gaande voor wie erin wil geloven.
Zijn grootste bewering was dat de Romeinse kaart van Nederland niet zou kloppen. Zelf ben ik meer van mening dat de kaart geen vervalsing was, maar gewoon (bewust/onbewust) foutieve informatie bevat. Het bewijst dus op zich niets.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Om in mijn vergelijking te blijven: hoe ga je beginnen bij iemand die zo'n website maakt over dat de maanlandingen niet hebben plaatsgevonden? Of dat aliens de piramides in Egypte hebben gebouwd? Ook die hebben allerlei natuurkundige of historische onderbouwingen waarom allerlei zaken anders zijn dan wordt beweerd. Dat maakt het geen schijntje overtuigender, want het is tenslotte zichzelf buiten de wetenschap aan het plaatsen op deze manier. Dat moet ook wel, want als iemand hierover gaat publiceren dan wordt er met gemak gehakt van gemaakt. En bij Delahaye is dat ook gebeurd, alleen dat plaatst hij niet op z'n site. Dat is ook precies waarom ze zoiets hebben, het is puur de "etalage" van hun theorie. Niet van de afweging en bekritisering door de rest van de wereld waarbij je een genuanceerd overzicht kan vormen van dit klopt niet, dit kan kloppen, dit is redelijk zeker, dit is praktisch onomstotelijk. Elke wetenschapper en met name een 'in het duister tastende' zoals geschiedkundigen in de klassieke oudheid, weet dat het wel erg moeilijk wordt om iets sluitend te krijgen en je bij al die facetten in het verhaal dus gradaties hebt van zekerheid.
Er is verder ook een groep deskundigen geweest die los van Delahaye wel wetenschappelijk zijn gaan onderzoeken wat er kon kloppen maar die zijn van een koude kermis thuisgekomen. Samen met dat Delahaye dus nooit kritisch zijn eigen theorie is gaan toetsen (les 1 in wetenschappelijk onderzoek: wat als ik er zelf naast zit?) maakt dat een overduidelijk kwestie van fantasme en niet van historisch deskundig werk. Dat er uiteindelijk ook allerlei complottheorien bij werden gehaald en het op de man werd gespeeld alsof men niet naar Delahaye luisterde om wie hij was enzovoort zijn ook overduidelijke zwakteboden, immers een wetenschapper zou alleen maar geinteresseerd zijn om erachter te komen dat wat men verkeerd had toch anders zat. Sterker nog, dat kunnen publiceren lanceert zo iemand dan gelijk naar internationale bekendheid. Oftewel: dat alles maakt het pseudo-wetenschap.
Het doet me, naast die maanlandingen, aliens e.d. ook een beetje denken aan het ingenieuze concept of uitvinding die maar niemand wilde aanhoren, van een uitvinding om onuitputtelijke gratis energie te krijgen (langer geleden) of recenter Jan Sloot's methode die een film kon comprimeren op 1 kilobyte. Ook dat zijn van die zaken die op schimmige websites leeft, een kliekje aanhangers/gelovigen kent, met ook iemand die allerlei onderbouwingen uit z'n hoed kan toveren waarom de rest het allemaal verkeerd heeft en zijn vinding toch echt klopt. Wie dan nog niet het patroon ziet...
Terugkomend op de geschiedeniswetenschap en diens dynamiek, er bestaan wel degelijk voorbeelden van onenigheid over bepaalde theorien, zoals van de ondergang aan het einde van de bronstijd ('bronse age collapse'). Dat is op zich niet verkeerd, maar daarvan gaan de wetenschappers in kwestie ook niet een eigen website bouwen met een soort vergaarbak van waarom de rest ernaast zit en die persoon het weet. Die publiceren over en weer met de uitkomst van nieuw onderzoek, of nieuwe analyses van oud onderzoek e.d. Dat vermijden is al het toonbeeld waar het begrip 'pseudo' erbij komt kijken.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het Belgisch Romeinse wegennet volgt sterk de lay-out die voorzien was voor ons uitgebreidere netwerk aan autosnelwegen 
-
Egbert
- expressweg
Er zijn vele sporen van Romeinse bewoning gevonden in Nederland. Of de plaatsnamen allemaal kloppen of dat dat iets van overlevering of misschien fantasie is daar heb ik geen kennis van. Op wikipedia staat bijvoorbeeld "Ulpia Noviomagus Batavorum was, naar algemeen wordt aangenomen, de naam van Nijmegen". Zolang je niet vele inscripties met Novio(magus) vindt zal het altijd een beetje interpretatie blijven, wat bij archeologie sowieso een beetje het probleem is: je ziet iets, je interpreteert het naar huidige maatstaven en zegt dan "zo zal het (waarschijnlijk) zijn".
Maar zeggen dat de Nederlandse Romeinse geschiedenis in Noord-Frankrijk plaatsvond dat lijkt me ook niet helemaal juist.
Maar zeggen dat de Nederlandse Romeinse geschiedenis in Noord-Frankrijk plaatsvond dat lijkt me ook niet helemaal juist.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De geschreven geschiedenis zal soms wat lastig zijn. Denk alleen al aan het beroemde citaat van Julius Caesar dat van alle Gallische volken de Belgae het dapperste waren. Maar ja, die woonden dan mede in (een behoorlijk stuk van) Noord-Frankrijk. In die zin kun je misschien nog best een boom opzetten over wat hier nu precies heeft plaatsgevonden aan veldslagen of andere gedocumenteerde dingen. Maar hier gezeten hebben ze - tot aan de Oude Rijn dan, maar er waren dan ook geen claims gemaakt op de kaart over wegen verder naar het noorden...
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Het wordt de laatste jaren ook steeds duidelijker dat de Romeinen ook fortificaties hadden nabij Velsen, wellicht dat men hier naartoe ook wel wegen hebben aangelegd. Zie ook hier. En extra leuk voor wegenliefhebbers is dat er zowel een fort heeft gelegen ter plaatse van de toevoerwegen naar de huidige Velsertunnel als nabij de Wijkertunnel!Pino schreef: vr 21 nov 2025, 15:42 Maar hier gezeten hebben ze - tot aan de Oude Rijn dan, maar er waren dan ook geen claims gemaakt op de kaart over wegen verder naar het noorden...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
De kans op de aanwezigheid van wegen in die contreien is ook wel enorm klein, er hebben vermoedelijk maar slechts gedurende de voorbereiding van een campagne (van Caligula) legers gestationeerd gezeten. Waarschijnlijk maar een jaar of 8. Wegen werden pas aangelegd als er een duidelijk economisch en militair belang was gedurende een lange periode. En wat de kaart hierboven ook laat zien is dat er blijkbaar al geen documentatie van een weg bestaat.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Voor de goede orde: Delahaye schreef boeken. Website bestonden nog niet in zijn tijd.JanVerhoeven schreef: vr 21 nov 2025, 14:45 als iemand hierover gaat publiceren dan wordt er met gemak gehakt van gemaakt. En bij Delahaye is dat ook gebeurd, alleen dat plaatst hij niet op z'n site.
Zijn nageslacht heeft websites opgezet. Als ik het goed heb, heeft hij 2 zoons die onafhankelijk van elkaar opereren omdat ze niet zo goed met elkaar kunnen communiceren.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
kees
- expressweg
Bovendien: de persoon die het project leidde, heette Brughmans en is verbonden aan de universiteit van Aarhus. Bovendien werkten ze samen met andere universiteiten. Tevens staat in het artikel dat ze van de Romeinse wegen slechts van 2.75 % zekerheid hebben. Het project is dus geen eenmansactie.
Waarom hierboven een discussie plaatsvindt over iemand die helemaal niet in het artikel wordt genoemd, volgens mij, ontgaat me volledig.
Het
Waarom hierboven een discussie plaatsvindt over iemand die helemaal niet in het artikel wordt genoemd, volgens mij, ontgaat me volledig.
Het
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ik zag Cuyk en Nijmegen op de kaart staan en moest toen aan Delahaye denken.kees schreef: vr 21 nov 2025, 19:25 Waarom hierboven een discussie plaatsvindt over iemand die helemaal niet in het artikel wordt genoemd, volgens mij, ontgaat me volledig.
Het
Het viel mij toen op dat de 2 Franse namen een beetje op elkaar lijken. Meer niet.
Het
--Harry.
--Harry.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Dat was te kort door de bocht inderdaad, daar moest staan "maar dat belicht hij niet in zijn boek(en)". Een van de zoons maakt de typische website. Stop de tijd.harry schreef: vr 21 nov 2025, 18:20 Voor de goede orde: Delahaye schreef boeken. Website bestonden nog niet in zijn tijd.
Zijn nageslacht heeft websites opgezet. Als ik het goed heb, heeft hij 2 zoons die onafhankelijk van elkaar opereren omdat ze niet zo goed met elkaar kunnen communiceren.![]()
Het is wel een bekende/beruchte naam in de historiek rond Romeinse nederzettingen in Nederland en tevens dus de bijbehorende wegenbouw.kees schreef: vr 21 nov 2025, 19:25 Waarom hierboven een discussie plaatsvindt over iemand die helemaal niet in het artikel wordt genoemd, volgens mij, ontgaat me volledig.
Het
Het
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Er zijn er ook wel een paar met zekerheid gevonden. Zelf vind ik deze weg discutabel:JanVerhoeven schreef: vr 21 nov 2025, 17:49 De kans op de aanwezigheid van wegen in die contreien is ook wel enorm klein, er hebben vermoedelijk maar slechts gedurende de voorbereiding van een campagne (van Caligula) legers gestationeerd gezeten. Waarschijnlijk maar een jaar of 8. Wegen werden pas aangelegd als er een duidelijk economisch en militair belang was gedurende een lange periode. En wat de kaart hierboven ook laat zien is dat er blijkbaar al geen documentatie van een weg bestaat.
https://itiner-e.org/?id=34139
Ik kan me bijna niet voorstellen dat die zo echt gelopen heeft. Als deze over zijn gehele route aangelegd was, verwacht ik eerder dat deze de natuurlijke meanders van de historische Maas volgt.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Zie https://ulpia.nl/wp-content/uploads/201 ... erslag.pdf
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Ik heb het met ‘die contreien’ over wegen in de omgeving van Velsen waar Pino’s vraag over ging, het documentatieproject toont geen enkele weg ten noorden van de Oude Rijn.Vinny schreef: zo 07 dec 2025, 16:02 Er zijn er ook wel een paar met zekerheid gevonden. Zelf vind ik deze weg discutabel:
https://itiner-e.org/?id=34139
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Er zijn bij Heiloo meen ik sporen gevonden van een veldslag tussen een Romeinse legeréénheid en een Germaanse stam. Ook uit opgravingen blijkt dat Romeinen over de duinrug langs de kust zijn gaan 'wandelen', vanaf de Oude Rijn ook in noordelijke richting. Dat maakt een weg langs de duinrand aannemelijk(er) maar inderdaad niet bewezen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
(uiteraard wordt dit gegeven structureel onder het tapijt geschoven door de hoofdstedelijke intelligentsia die 020 als het Centrum en Oorsprong van Alles zien).
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Nou landinwaarts ten opzichte van het huidige duingebied en de daar gelegen Herenweg liggen nog een aantal oudere strandwallen. Uitgeest - Akersloot ligt op zo'n strandwal, net als Limmen - Heiloo. Ten zuiden van Uitgeest en Limmen lag echter de delta van het Oer-IJ dat tussen het huidige Bakkum en Egmond in de Noordzee uitmondde. Dat gebied met talloze kreken e.d. zal in vroegere tijden zeer lastig c.q onmogelijk per voet of wagen begaanbaar zijn geweest.Pino schreef: ma 08 dec 2025, 19:25Klinkt als de route van de Herenweg, die door heel Holland boven het IJ langs de binnenkant van de duinen loopt van noord naar zuid. Dat is de oudste route van de regio, en de plek waar veel van de oudste geschiedenis van de regio is terug te vinden. Want ten oosten daarvan zat je in zomp waar niets te bouwen of handelen viel.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Onderbreking door het Oer-IJ uiteraard een terecht punt. Maar als je het hebt over routes van Velsen naar het zuiden: dat Oer-IJ lag dus ten noorden van Velsen. Van een verbinding naar de Herenweg zoals die nu bij bijvoorbeeld Bergen ligt kun je niet spreken; een verbinding naar de wegen die langs de binnenrand van de duinen bij Haarlem en verder zuidelijk lopen vermoedelijk wel. En daarmee dus ook naar de plekken rond de Oude Rijn waar de Limes lagen.
-
Kaaiman
- Secretaris
Naast een weergave van het uitgebreide (veronderstelde) Romeinse wegennet, is er ook de routeplanner ORBIS. Een stuk grofmaziger, maar inclusief bootverbindingen.
https://orbis.stanford.edu/
https://orbis.stanford.edu/
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon