Bergen op Zoom - Besançon vrijdagavond

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

BHJ
verkeersader

Bergen op Zoom - Besançon vrijdagavond

Bericht door BHJ »

Wij willen volgende week vrijdagavond rond 18:00 vertrekken van Bergen op Zoom richting Besançon. Het idee is om de heenreis in 2 stukken te doen, met een overnachting ergens in Frankrijk op een uurtje of 5 rijden.

Ik denk dat het ivm files logisch is om Brussel te vermijden, ondanks dat we daar relatief laat zijn.

Ik zit zelf te denken aan de E313 - E25 - A31 en dan een overnachting in de buurt van Metz. Maps geeft me E19 - E411 als alternatief, net als E19 - E420 - A34 (dan denk ik aan een overnachting in regio Reims). Potentieel is dan E17 - A26 dan weer logischer richting Reims.

Hebben jullie nog suggesties, niet alleen qua tijd maar ook wat betreft tolwegen etc.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
Rein
2x4 autosnelweg

Re: Bergen op Zoom - Besançon vrijdagavond

Bericht door Rein »

BHJ schreef: do 20 nov 2025, 8:25 net als E19 - E420 - A34 (dan denk ik aan een overnachting in regio Reims). Potentieel is dan E17 - A26 dan weer logischer richting Reims.
Die snap ik even niet. Via de E17 en A26 (Cambrai) naar Reims is 50 km langer dan via Charleroi. Nou heeft die laatste route iets minder snelweg, maar in filevrije omstandigheden is het via Charleroi duidelijk korter en sneller dan via Cambrai. Ik zie niet zo in waarom die eerste route dan logischer zou zijn.
Laatst gewijzigd door Rein op do 20 nov 2025, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

Ik snap de neiging om Brussel te omzeilen; daar kan het lang druk blijven. Omrijden via Reims lijkt een flinke omweg en niet nodig; ikzelf zou net als jij via de E313 en de E25 naar Luxemburg rijden. Eventueel kun je drukte bij Luxemburg omzeilen via de Belgische N81 en de Franse N52 en A30. Maakt qua kilometers en tijd nauwelijks uit.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Als je vrijdagavond om 18:00 uur uit Bergen op Zoom vertrekt denk ik dat je bij Brussel al niet heel veel drukte meer hoeft te verwachten, maar via Luik en Luxemburg al helemaal niet. Die 35 km omweg zou ik zonder twijfel nemen, zeker ook omdat je na Luik over rustige wegen zal rijden. Op de E411 zal je denk ik nog iets langer in iets meer drukte blijven. Eer je in Luxemburg bent is het al dusdanig laat dat daar de avondspits wel helemaal voorbij is.

Vanaf Metz kun je dan de volgende dag over de A31 naar Nancy en dan over de A33, A330 en N57 (de E23-route) naar Besançon, dan ben je geen cent aan tol kwijt.

Vanaf Reims naar Besançon is vrijwel volledig over tolwegen, over de A26, A5, A31, A39 en A36. Of je moet vanaf Langres binnendoor over de D67, maar ondanks dat je daar 45 km mee bespaart, ben je er niet sneller mee.

Ik zou via Metz gaan.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

The route via Metz between Bergen op Zoom and Besançon is economical and you don't pay the tolls too.
You will also cross through my home town (Vesoul) since it is on the way. :lol: