Zwolle - Bremen in de kerstvakantie

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Harald80
dorpsstraat

Zwolle - Bremen in de kerstvakantie

Bericht door Harald80 »

Rond de jaarwisseling gaan we een paar dagen op bezoek bij vrienden, woonachtig in een dorpje (Brinkum) onder de rook van Bremen.

Vertrekpunt is tussen Zwolle en Meppel aan de A28.
Snelste route volgens GM: rijden via Emmen-Leer-Oldenburg (A37-A31-A28). GM komt ook met een alternatieve route, langs Dörpen en het Küstenkanal (B401) naar Oldenburg, en vanaf daar verder de A28 naar Bremen.

Ik zat zelf nog eens op GM en op de kaart te kijken, en vroeg me af of de route via Meppen-Haselünne-Cloppenburg (B402 en B213) naar de A1 en verder naar Bremen een goed alternatief is.
Deze laatste route is maar liefst 35km korter dan de bovenstaande snelwegroute via Leer en Oldenburg. Maps berekent echter dat het kwa tijd niet veel uitmaakt.
Wat zouden jullie doen?
Pino
4x3 autosnelweg

Re: Zwolle - Bremen in de kerstvakantie

Bericht door Pino »

^^ Veel zal afhangen van het tijdstip dat je er rijdt. De afsteek is grotendeels enkelbaans, dus je kunt in verkeer komen met weinig inhaalmogelijkheid. En als dat dan vrachtverkeer is met zijn lage snelheid, kan het vrij sloom worden. Maar rond de jaarwisseling is ook een rustige tijd van het jaar voor vracht. Op deze vroege zondagochtend presenteert GM de binnendoorroute ook als 8 minuten sneller.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Hangt ook af van de weersomstandigheden. Bij sneeuw en gladheid is inhalen op de enkelbaans E233 een gevaarlijke bezigheid.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Harald80 schreef: zo 23 nov 2025, 1:08 GM komt ook met een alternatieve route, langs Dörpen en het Küstenkanal (B401) naar Oldenburg, en vanaf daar verder de A28 naar Bremen.
Ik heb die weg lange tijd geleden eens gereden. Het lijkt een mooi rechte route op de kaart, maar in mijn herinnering zaten er heel veel snelheidsbeperkingen op omdat er lange stukken lintbebouwing zijn langs dat kanaal.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Op een zon- of feestdag bij goed weer zou ik de E233 (B402-B213-B72) kiezen, via Haselünne en Cloppenburg. Dat zal dan ook het snelste zijn. Op andere momenten kan er het nodige vrachtverkeer zitten en veilige inhaalmogelijkheden zijn er zeker tussen Meppen en Lastrup niet veel.

Op andere momenten is het meestal niet sneller, maar ook niet echt langzamer, dan de omweg over de snelweg via Leer en Oldenburg.

De B401 zou ik niet nemen. Het is langzamer dan de andere routes, en het is minder goed uitgebouwd. De minste van de drie keuzes.
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

^^ Die B401 leek me in eerste instantie wel een goed alternatief, zo rechttoe rechtaan langs het kanaal. Maar die valt dus af.
Het is de bedoeling om op zondag de 28ste te vertrekken, dus dan zou de route via Meppen/Cloppenburg interessant zijn.
Moet ik nog rekening gehouden met werkzaamheden of andere belemmeringen op de A1 (of A28, voor het geval we toch via Oldenburg rijden)? Gelukkig hoeven we niet over de Weserbrücke in de A1, want ik begrijp dat dat een enorm knelpunt is in de regio Bremen.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

De B401 is met name een leuk alternatief als de rododendrons bloeien (er staan er erg veel bij de boerderijen langs de weg), of als er werkzaamheden zijn op de A31 of A28 (west van Oldenburg). Ik rij hem regelmatig. Het zal net iets langer duren dan via de snelweg (als je daar 130-140 rijdt waar dat mag), maar is wel korter. Vooral rond VRI's en sommige kruisingen mag je maar 70, maar het grootste deel Vmax 100. Wel het risico van vrachtverkeer waar je een tijd achter blijft hangen. Alleen bij Oldenburg-zuid is een stukje bebouwde kom.

Zo vlak voor nieuwjaar is het nergens druk behoudens ongevallen.

Ik ga over een week of 3 weer naar Bremen voor de kerstmarkt. Die houdt wel de 23e op.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...