Noord-Koreaanse wereldatlas
Moderator: Moderatoren
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Re: Noord-Koreaanse wereldatlas
Nederland is daar wel met een apart netwerk getekend:

Ik kan er eigenlijk geen wijs uit woorden wat het voor moet stellen. Enige ingeving is een 19e eeuwse weergave van het spoornetwerk, maar dan nog is het heel selectief. Wel het lijntje naar Roodeschool maar tegelijkertijd niet het belangrijke Rhijnspoor Den Haag - Utrecht. En dat het lijntje naar Emmen daar doodloopt is pas iets van net na de Tweede Wereldoorlog.
Alleen een havensymbooltje bij Harlingen en Delfzijl is ook wel bijna schattig te noemen.

Ik kan er eigenlijk geen wijs uit woorden wat het voor moet stellen. Enige ingeving is een 19e eeuwse weergave van het spoornetwerk, maar dan nog is het heel selectief. Wel het lijntje naar Roodeschool maar tegelijkertijd niet het belangrijke Rhijnspoor Den Haag - Utrecht. En dat het lijntje naar Emmen daar doodloopt is pas iets van net na de Tweede Wereldoorlog.
Alleen een havensymbooltje bij Harlingen en Delfzijl is ook wel bijna schattig te noemen.
-
Wouter N14
- Moderator
Wat gaaf, dat is wel heel bijzonder allemaal.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Zelfde gedachte bij andere landen. Er valt echt verrekt weinig van te maken; geen spoornetwerken, geen wegennetten.JanVerhoeven schreef: wo 03 dec 2025, 19:39 Ik kan er eigenlijk geen wijs uit woorden wat het voor moet stellen. Enige ingeving is een 19e eeuwse weergave van het spoornetwerk, maar dan nog is het heel selectief. Wel het lijntje naar Roodeschool maar tegelijkertijd niet het belangrijke Rhijnspoor Den Haag - Utrecht. En dat het lijntje naar Emmen daar doodloopt is pas iets van net na de Tweede Wereldoorlog.
-
Teetje
- verkeersader
Wonderlijk en fascinerend! Je vraagt je af op basis van welke bron(nen) deze atlas is samengesteld.
We hebben hier ook wel eens naar Russische kaarten gekeken, die waren veel beter qua cartografie herinner ik me. Gek eigenlijk, je zou toch denken dat de Noord-Koreanen die kaarten als bron hadden kunnen gebruiken, toch? Nou waren dat geloof ik militaire kaarten en heb niet het idee dat deze atlas eenzelfde doel dient. Dat kan een verklaring zijn.
-
JB81
- autoweg
-
NWH
- verkeersader
Wat een toffe vondst! Hier ga ik de komende dagen eens de tijd voor nemen
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
Mark
- Forumbeheerder
Als deze atlassen bedoelt zijn voor het 'gewone' volk in Noord-Korea, maken details als hoe spoorlijnen, wegen en waterwegen lopen toch niet echt uit. De kansen dat die mensen het ooit kunnen valideren tegen de werkelijkheid zijn immers erg klein.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Ger81
- autoweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Maar waarom dan niet gewoon een Chinese atlas vertalen of iets dergelijks, klaar is Kim. Nu lijkt het opzettelijk te zijn om soms kloppende en soms absurd onjuiste weergaves te maken.Mark schreef: wo 03 dec 2025, 23:17 Als deze atlassen bedoelt zijn voor het 'gewone' volk in Noord-Korea, maken details als hoe spoorlijnen, wegen en waterwegen lopen toch niet echt uit. De kansen dat die mensen het ooit kunnen valideren tegen de werkelijkheid zijn immers erg klein.
Ik zie op Reddit wel eens posts voorbij komen van antieke Ottomaanse atlassen met verbaasde reacties dat hun kennis soms ‘zo ver’ ging. Dat komt echter omdat ze gewoon bestaande internationale kaarten natekenden en zo pretendeerden van alle markten thuis te zijn. Hier lijkt wel het tegenovergestelde te gebeuren.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Schraben haha!
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Kaaiman
- Secretaris
Seu-dda-deu-seu-gga-nal (Stadskanaal) is dus een slaapbank? Slaapstad kan ik nog wel begrijpen, maar bank? 
Ook wel grappig dat Vlissingen 'Mi-del-bwi-reu-heu', dus Middelburg heet. Die Zeeuwse g/h hebben ze mooi overgenomen, de locatie dan weer niet.
Voor Den Haag staat getransscribeerd 'Seu-heu-ra-ben-ha-he'.
Opvallend dat men kennelijk de harde Nederlandse 'g' als een 'h' transscribeert. Wellicht geïnspireerd op de Russische X die wat weg heeft van de zachte g bij ons.
Ook opvallend dat men de harde 't' als 'dd' transscribeert, terwijl er in het Koreaans gewoon een harde t(h) is. Al komt de dd (hard aangezette d) natuurlijk wel in de buurt van een t. Het wordt in ieder geval wel consequent gedaan. Hetzelfde voor de 'k' die als 'gg' wordt geschreven (Al-ggeu-ma-reu, Alkmaar), terwijl er gewoon een harde k(h) is. Wellicht ook een accentverschil in Noord- en Zuid-Koreaanse uitspraak...?
Ook wel grappig dat Vlissingen 'Mi-del-bwi-reu-heu', dus Middelburg heet. Die Zeeuwse g/h hebben ze mooi overgenomen, de locatie dan weer niet.
Voor Den Haag staat getransscribeerd 'Seu-heu-ra-ben-ha-he'.
Opvallend dat men kennelijk de harde Nederlandse 'g' als een 'h' transscribeert. Wellicht geïnspireerd op de Russische X die wat weg heeft van de zachte g bij ons.
Ook opvallend dat men de harde 't' als 'dd' transscribeert, terwijl er in het Koreaans gewoon een harde t(h) is. Al komt de dd (hard aangezette d) natuurlijk wel in de buurt van een t. Het wordt in ieder geval wel consequent gedaan. Hetzelfde voor de 'k' die als 'gg' wordt geschreven (Al-ggeu-ma-reu, Alkmaar), terwijl er gewoon een harde k(h) is. Wellicht ook een accentverschil in Noord- en Zuid-Koreaanse uitspraak...?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Minnaar ook!
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Zo zet men de Hebreeuwse 'ח' ook om naar een 'h' in het Latijnse alfabet. Die letter spreek je ongeveer zo uit als de (noord-) Nederlandse harde 'g'. Ik vermoed dat dat wel een standaard is.Opvallend dat men kennelijk de harde Nederlandse 'g' als een 'h' transscribeert.
Verder valt me de vertaling 'Knuffel Bellandciaal' op; dat me op één of andere manier aan recreatiepark Landal Greenparks doet denken; en dan zou het verwijzen naar Esonstad of Oostmahorn.
Tussen Zwolle en Groningen is het netwerk precies zo getekend als op mijn Midden-Europa schoolwandkaart. Hier volgt de zwarte lijn op de atlas de oude route van de E 35 op mijn kaart. Echter op mijn kaart is weer niet de aftakking van het Twentekanaal naar Almelo ingetekend en hier boven wel.Teetje schreef:Wonderlijk en fascinerend! Je vraagt je af op basis van welke bron(nen) deze atlas is samengesteld.
Eén ding vind ik wel heel cool van de Noord-Koreaanse atlas: Een redelijk waarheidsgetrouwe weergave van Antartica. Dat ontbreekt op vrijwel alle in Nederland verkrijgbare wereldkaarten
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Kaaiman
- Secretaris
Er staat vrij netjes 'A-mel-lan-deu som'. 'Som' betekent gewoon 'eiland', dat zie je ook achter 'Ddeg-ssel' (Texel), 'Pheul-lil-lan-deu' (Vlieland), 'Dde-reu-sel-ling' (Terschelling) en 'Seu-hi-reu-mon-ni-ggoo-heu' (Schiermonnikoog) staan.Vinny schreef: do 04 dec 2025, 19:31Verder valt me de vertaling 'Knuffel Bellandciaal' op; dat me op één of andere manier aan recreatiepark Landal Greenparks doet denken; en dan zou het verwijzen naar Esonstad of Oostmahorn.
🇳🇱🇪🇺
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
De Lens-vertaling is inderdaad 'Lover too'.
Mijn Google-telefoon komt uiteindelijk wel met de juiste info. Als ik bij de door Lens geselecteerde tekst in mijn foto-app op 'Luisteren' tik klinkt er 'Eindhoven' met een Koreaans accent. Transliteratie van de tekst is Aeindoben.
Utrecht is een leuke:
위뜨레흐뜨 : Witteuleheutteu.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De Nederlandse U is ook erg lastig in het buitenland. Het is een klinker die in weinig talen als zodanig voorkomt.
-
Kaaiman
- Secretaris
En ten aanzien van de leesbaarheid: het Hangeul heeft één letter voor de r en de l: ㄹ. De meest universele uitspraak die recht doet aan zowel de r als de l-klank is je tong achter je voortanden naar buiten rollen (zoals in het walgende 'blugh').
Grofweg kun je aanhouden:
* 2x ㄹ achter elkaar (kan ook in verschillende opeenvolgende lettergrepen zijn): altijd l
* Eind van een lettergreep: l
* Begin van lettergreep zonder voorafgaande ㄹ: r
Dus Witteureheutteu (met een r i.p.v. l gespeld) is al iets minder cryptisch. En de 're' is in dit geval 'rè'; in het Nederlands zou je de e in deze letterbrij al gauw als stomme e kunnen zien.
🇳🇱🇪🇺
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ach ja, er zjjn natuurlijk weinig mensen op de wereld die Frans of Duits spreken...Vinny schreef: do 04 dec 2025, 23:08 De Nederlandse U is ook erg lastig in het buitenland. Het is een klinker die in weinig talen als zodanig voorkomt.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Alain
- expressweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik denk niet dat die in Noord Korea veel te vinden zijn
-
verfmeer95
- expressweg
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel