Nieuwegein - Siena (juli 2026)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Nieuwegein - Siena (juli 2026)

Bericht door Autostrada »

Jazeker, ik ben er vroeg bij dit jaar.
Maar de zomervakantie 2026 is geboekt; we verblijven 3 weken in Italië en beginnen onze vakantie in de directe omgeving van Siena (Toscane).

Twee jaar geleden (2024) zijn we naar Italië geweest op vakantie; toen ging de reis naar Asti (Piemonte). Destijds hebben we gekozen voor een route via Maastricht, Luik, Luxemburg, Nancy, Delémont, Bern en dan een overnachting nabij Martigny. De volgende dag via de Gr St Bernard naar Aosta en dan afzakken via de A4-A26. Terug zijn wij toen vanaf Toscane gereden via Pisa, La Spezia, Parma, Milano, Gotthard, Basel, Strasbourg, Saarbrücken, Verviers en Maastricht. Kortom; ik heb (een beetje) ervaring met deze twee routes (Gr St Bernard en Gotthard).

Dit jaar (2026) wil ik op vrijdag 24 juli vertrekken (weer lekker met de meute mee), vanaf een uurtje of 06h30 en zo'n 1000km rijden; de volgende dag resteert er dan nog zo'n 500km. De reden dat ik er zo vroeg bij ben is dat ik dus ook een overnachtingsadres wil zoeken; met een sterke voorkeur voor een locatie met een EV oplaadpunt - deze zijn dun gezaaid, zeker in Italië (en Zwitserland valt ook wel tegen). Vandaar dat ik nu al (in grote lijnen) een idee wil hebben van de te volgen route.

Ik zie grofweg 5 scenario's voor me;
1) via Luxemburg of Saarbrücken naar Delémont en dan de Gr St Bernard (Gr St Bernard kan natuurlijk ook via de geijkte BAB5 en Bern)
2) de Gotthard, hoe daar precies te geraken van latere zorg; kan via BAB5 of de route via Delémont (zelfs met doorsteek via H30)
3) de San Bernardino, valt best mee hoe ver om dit is (60km), zolang je maar vanaf Nieuwegein hier op aan koerst (maw via Ulm).
4) de Brenner (via Fernpass), verbazingwekkend genoeg is dit maar 40km extra tov the Gotthard, ook hier geldt: de keuze wordt gemaakt in Nieuwegein.
5) tot aan Kandersteg en dan met de trein naar Goppenstein (er gaat er 's avonds zelfs eentje direct naar Iselle) en dan via de Simplon. Overnachting zou dan ergens rond Gravellona Toce komen te liggen (wie kent het niet...).

Scenario 2 en 3 laten het overnachtingsadres vanaf Bellinzona nog wel samenvallen; en ik denk dat ik wel in die contreien uit wil komen (maw voorbij de bergpas in kwestie). Scenario 1 noopt tot overnachten rond Aosta. Scenario 4 ergens net ten zuiden van de Brenner (Sterzing).
Is Milaan op de zaterdag ochtend nog een factor? En de route in Italië (Brenner vs A1 vs A12)? Route 5 is natuurlijk wel meer gedoe (treintje op en af en vermoeiend om nog even de Simplon over te sturen aan het einde van een lange dag).

Autobahn vignet / tol niet direct een doorslaggevende keuze.

Erg benieuwd naar jullie tips.
Pino
4x3 autosnelweg

Re: Nieuwegein - Siena (juli 2026)

Bericht door Pino »

24/25 juli lijkt me een excuus om zo lang mogelijk uit de drukte te blijven. Dat geldt ook in Italië, al staan de grote files daar meestal van Bologna naar Rimini en overleeft de A1 naar Florence wel. Dat legt mijn instinctieve voorkeur op de Sint Bernard en dan afzakken naar Genova. Kun je op het laatste stuk tussen Livorno en eindbestemming nog wat kijken wat uitkomt: A11 en Raccordo Firenze-Siena, FiPiLi of helemaal dwars binnendoor. Overnachten in Aosta vind ik sowieso nooit een straf.

Wat betreft Milaan op zaterdagochtend: over Italianen zou ik me minder druk maken dan over grote hoeveelheden toeristen uit noordelijker streken die allemaal naar de Autosole willen. En waar die Autosole breed en kaarsrecht is, is de Tangenziale dat niet. Mensen raken daar ook in verwarring door de bewegwijzering die rijstrookverdelingen suggereert die er niet zijn.
Autostrada
autoweg

Het begint een hoog "autostrada adviseert autostrada" gehalte te krijgen, maar ik neig nu naar een overnachting in Aosta. Daarmee wordt de reis een klassiek 'exroosje' probleem, die hier op het forum al meerdere malen heeft gevraagd naar de beste route tussen Den Haag en Aosta.

Dat draadje grondig doorgespit hebbende, en meewegende dat mijn vertrek wat centraler vanuit Nederland plaats zal vinden, kom ik tot de volgende opties / varianten:

- 1030km via de BAB3, Basel, Gr St Bernard (10h52 volgens GM)
- 1030km via de BAB61, Basel, Gr St Bernard (10h55 volgens GM)

- 1017km via Verviers, Saarbrücken, Basel, Gr St Bernard (11h03 volgens GM)
- 1058km via Liège, Metz, Basel, Gr St Bernard (11h17 volgens GM)
- 1046km via Liège, Nancy, Delémont, Gr St Bernard (11h12 volgens GM)

- 983km via Liège, Baumes-les-Dames, Vallorbe, Gr St Bernard (11h16 volgens GM)
- 1054km via Charleroi, Dijon, N5, binnendoor naar N57 bij Métabief, Vallorbe, Gr St Bernard (11h23 volgens GM)

- 1111km via Liège, Langres, Bourg, Tunnel du Mont Blanc (11h03 volgens GM)
- 1100km via Charleroi, Reims, Bourg, Tunnel du Mont Blanc (10h54 volgens GM)

Ik rijd met een EV, dus geef in de basis de voorkeur aan een zo kort mogelijke route. Via Baume-les-Dames echter wel erg veel binnendoor.
Ter zijner tijd nog maar eens de afweging maken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Autostrada adviseert Pino - want ik zit ook graag op de Sint Bernard-route ;)

Uiteindelijk heb ik alle routes die kant uit een keer uitgeprobeerd. Alleen Dijon-Vallorbe moet nog een keer. Ik vat het maar even samen als “over Basel”, “over Vallorbe” en “Mont Blanc”. En dan heb je per tak nog meerdere manieren om daar te komen, pak ‘m beet over Metz naar Basel.

Uiteindelijk vond ik Mont Blanc de omweg niet waard en er is wachttijd-risico. Je hebt op deze vrijdag ook een goed excuus om Basel te vermijden; dit is de vrijdag dat in Zuid-Duitsland de vakantie begint. Vallorbe vond ik als chauffeur best ontspannen, breekt de monotonie van de snelweg ook wel. Maar wat jij noemt “is veel binnendoor” leverde bij mij in de auto ook wel wat gemor op. Daar een goede laad/lunchpauze omheen plannen kan helpen. Als het om de mogelijkheden daarvoor gaat, is Nancy-Besançon-Vallorbe misschien een bruikbaar alternatief.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

^^
Naast de supercharger in Épinal zitten een aantal (fast food) restaurants, en die van Pontarlier is op het parkeerterrein van een grote Intermarche. Heel geschikt voor een lunchstop, en veel rustiger dan bv die in Nancy, die al het A31 verkeer in beide richtingen moet verwerken.

Mont Blanc moet je niet willen in de zomer weekenden, veel te druk.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Epinal en Pontarlier werken alleen dus niet als je het binnendoor-stuk in tweeën wilt hakken. Want dat begint even na Epinal en eindigt even na Pontarlier (al is het stukje Pontarlier-Vallorbe nog steeds een halfuur). Dat is dan dus bij uitstek waar de omweg over Besançon kan helpen. Dat brengt zowel Vesoul als Besançon in beeld. De tweede naast een Intermarché, de eerste naast een Gele M en vergelijkbare tenten.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Als ik van Rotterdam naar Genève rijd kom ik vaak uit in Épinal als logische laadplek. En Pontarlier is net voor de Zwitserse grens, laden is in CH veel duurder dan in Frankrijk. Naar Aosta is het dan nog 210km, dus dat komt goed uit.

Maar je hebt gelijk, Besançon en Vesoul zijn ook goede opties, via de N57 zijn er ook iets meer superchargers dan via Delemont bijvoorbeeld. De route via Besançon heeft ook veel meer 2x2 dan via Baume, je rijdt op vrijwel 2x2 tussen Rioz en Etalans (55km).
Autostrada
autoweg

De route via Besançon is 995km en 11h05 volgens GM. Best een prima optie dus.
Op het moment van schrijven staat er wel een enorme file op de N57 voor de grens bij Vallorbe. Ben je daar vaker de klos? De overgang bij Delémont heb 2024 gebruikt en die was uitermate rustig. Ook hoor ik wel wisselende verhalen over de passage van Pontarlier, hoewel dat toch geen echte metropool is…

Vanaf de rotonde bij Luxeuil-les-Bains is het rechtdoor via de N57 227km naar Vevey, GM geeft 2h58; een significant stuk daarvan binnendoor. Als je linksaf de D64 op slaat ben je eigenlik vrijwel geheel buut-vrij vanaf dat punt (een stukje N1019 daargelaten). Google Maps geeft het 271km (maw 50km langer) en 2h52; iets meer dan 5 minuten sneller. De vraag is dan wat lekkerder is op de lange rit.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

^^
Dat is de zaterdag shopping file van Zwitsers die goedkopere levensmiddelen kopen in Pontarlier, waarschijnlijk gecombineerd met actieve Zwitserse douaniers die checken of de wijn- en vleesquotas wel gerespecteerd worden.

In de zomer zijn die mensen ook op vakantie dus zijn dat soort patronen minder hinderlijk.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Op vrijdagmiddag heb je die ook wel. Maar ik zou me er eind juli minder druk over maken. Wat je op deze grensovergang ook hebt, is dat er mensen bij de douane BTW terug staan te vragen. Stond daar zelf ooit in de rij om een vignet te kopen, schoot totaal niet op en ben uiteindelijk het vignet gaan kopen bij het tankstation 100 meter na de grens.

Over de keuze “Besançon of Baume”: posts uit het verleden laten zien dat de meningen verschillen. Sommigen zien Baume wel als een lekkere onderbreking op een lange rit, na een zes uur snelweg vanuit Nederland. Ikzelf reed Baume juist in de ochtend, nadat ik ‘s avonds de kop van mijn rit eraf had gereden, en dat werkte juist anders. Het regende die ochtend trouwens en de kinderen op de achterbank waren vervelend (of dat met de weg te maken had?). Het is natuurlijk iets dat je ongeveer ter plekke kunt beslissen. N57 wordt wat meer meetuffen met de flow; Baume is binnendoorweggetjes door het niets waar je in die zin ook wat meer moet “aan staan”.
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Topic komt op een goed moment voor mij. Normaal richten we ons voor de vakantie op Frankrijk, maar dit jaar willen we een puntje Italie meepakken. Dat zou omgeving Aosta of wat meer richting Milaan worden. De Gotthard discussie heb ik dus met andere ogen nog een keer gelezen. Gr st Bernard is nieuw voor me :top: Mont Blanc tunnel dacht ik dat probleemloos zou zijn. Voordat ik de exacte vakantielocaties heb voor een gedetaileerd reisadvies, ben ik wel geinteresseerd in de filegevoeligheid van eerder genoemde opties op een dinsdag eind juli tussen 10.00 en 14.00. Kan iemand daar iets over zeggen?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Gotthard is zoals je weet wel de hele zomer bal. Doordeweeks rijden speelt je niet vrij, maar je kunt zeker ook zeggen dat de dinsdag geen slechte dag is. De Mont Blanc heeft dat veel minder. Dat draait echt om een paar piekmomenten waar de wachttijd fors kan zijn.

Mocht je genegen zijn de Mont Blanc te gaan rijden (zie mijn eerdere opmerking dat ik het de omweg niet waard vond), check dan vooral de verkeersinformatie wanneer je over de Franse A39 rijdt. De 107.7 FM van APRR/AREA melden eventuele wachttijden keurig, en je kunt het natuurlijk ook online in de gaten houden. Mocht de wachttijd fors zijn, dan heb je altijd nog de optie om vanaf Poligny over A391/N5 de borden Lausanne (*) te volgen. Dat brengt je dan alsnog naar Vallorbe en de Sint Bernard. Dat is op weg naar Vallorbe nog niet zo heel veel langer in de tijd dan direct vanaf Nancy rijden. Je zou het bijna als base case naar Vallorbe kunnen nemen, maar dat is dan wel weer een sloot tol voor een route die eigenlijk wat langzamer is dan de route over de N57.

(*) De vermelding Lausanne is wat brak en niet goed gecontinueerd nadat je bij Champagnole de N5 verlaat. Moet je dus wel op voorbereid zijn.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: ma 09 feb 2026, 13:52 Mocht de wachttijd fors zijn, dan heb je altijd nog de optie om vanaf Poligny over A391/N5 de borden Lausanne (*) te volgen. Dat brengt je dan alsnog naar Vallorbe en de Sint Bernard. Dat is op weg naar Vallorbe nog niet zo heel veel langer in de tijd dan direct vanaf Nancy rijden. Je zou het bijna als base case naar Vallorbe kunnen nemen, maar dat is dan wel weer een sloot tol voor een route die eigenlijk wat langzamer is dan de route over de N57.
Dat ligt er natuurlijk wel enigszins aan wat het vertrekpunt in NL is. Als de route Antwerpen / Charleroi om het even is versus de route Liège / Nancy dan klopt het helemaal wat je zegt. Maar als je toch al vanaf Charleroi komt dan is de keuze op de A39 tussen doorrijden naar de Mont Blanc of de N5 nemen (en daarna uurtje binnendoor sluipen) wel degelijk relevant.

Wat eigenlijk écht mist is een goed opgewaardeerde N19; dan zou je gewoon via de A5 en daarna een snelle verbinding via Vesoul en Lure de Zwitserse A16 kunnen bereiken. Helaas kan ik geen enkele in uitvoering zijnde werkzaamheden langs die weg bespeuren. Er lijkt dus niets op stapel te staan de komende ±10 jaar op dat gebied.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat ik eerder beschreef was een vergelijking vanaf Nancy naar Vallorbe; dat de route over Dijon en de N5 maar weinig langzamer is dan direct afzakken van Nancy naar Pontarlier. Charleroi zat simpelweg niet in de vergelijking. Maar als je dan toch bezig bent: gerekend vanaf Brussel zit er eenzelfde 20 minuten verschil in de routes naar Vallorbe. Over Dijon is de tragere (of je vanaf Brussel nu kiest voor Charleroi of A31), Nancy-Pontarlier is de snellere. Vanaf Luik zijn varianten over Charleroi uiteraard niet in beeld en zijn de verschillen gelijk aan wat ik berekende vanaf Nancy.

Dit loopt ook over in wat je zegt over de N19. Als je interesse hebt in een route over Belfort en de Zwitserse A16, zul je bij Brussel nooit naar Charleroi afslaan, maar de E411 pakken naar Nancy. En dan kom je bij Lure op het al uitgebouwde deel van de Franse N19 uit. Het enige stuk daarheen wat nog uitgebouwd moet worden is de N57 bij Fougerolles. De gedachte dat je aan zou kunnen komen over Charleroi-Reims-Langres en dan een stuk uitgebouwde N19 mist om lekker bij Belfort te komen, vind ik niet heel realistisch wanneer je al bij Brussel de keuze had voor een prima bestaande route naar Belfort. Over de N19/A16 vanaf Lure valt verder natuurlijk genoeg te zeggen -waarom je hem wel of niet zou willen pakken- maar dat was geloof ik niet het punt dat je wilde maken.

Je punt “als je nu eenmaal op die Charleroi-route zit” is natuurlijk niet onjuist. Dat spiegelt mijn "check de verkeersinformatie als je op de A39 zit". Conclusie is dat, komend vanaf Charleroi, een doorsteek vanaf Langres naar Belfort niet aan te raden valt, maar dat een doorsteek van de A39 naar Vallorbe en dan verder naar de Sint Bernard wel een optie is. Maar punt blijft dat, als je vanuit Nederland naar de Sint Bernard wilt, het een bepaald geforceerde keuze is om bij Brussel rechtdoor te rijden naar Charleroi en Reims. Uit welk deel van het land je ook vertrokken bent. Dan rijd je bij Brussel gewoon de E411 op. Juist daarom presenteerde ik de doorsteek over A391/N5 als een escape wanneer je eigenlijk al had gekozen voor de Mont Blanc en jezelf dan geconfronteerd ziet met een forse wachttijd voor de Mont Blanctunnel. Of wanneer je voor de lol eens een stukje Jura wilt zien natuurlijk.
martwout2
stadsweg

Bericht door martwout2 »

Ik zie de diverse route's maar heb je ook een route via Kandersteg en de Simplon overwogen? We zijn zelf jaren terug eens in Toscane geweest nabij Poggibonsi. Toen zijn we op de aankomstdag vanuit een hotel in Brissago (we deden een toeristische route via de Gotthardpas) naar het vakantiehuis gereden via Milaan en Florence. Op het eerste deel tot de autoweg na (we zaten achter een bus dus koffie nog voor de autoweg gedaan) reed het prima.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als toeristische route mag natuurlijk alles, maar ik heb zelf niet zoveel met de Simplon. Niet via Kandersteg en niet via Martigny. Want de Sint Bernard is sneller én geeft je de optie om (via A26-A21) pas wat later op de Autosole terecht te komen, dus wat meer in rust te rijden.

Ter illustratie: ik moest een paar jaar terug van Milaan naar Martigny en had besloten de Simplon eens te pakken voor de verandering. Nog bij het knooppunt tussen de A8dir en de A26 vertelde het navigatiesysteem me dat ik beter terug kon naar de A4 richting Aosta. Ik moet er wel bij zeggen dat dit al enkele jaren terug is, oftewel vóórdat de bypass van Visp opende. Dat is de meest vertragende bebouwde kom die je op de Simplonroute tegenkomt (of je nu via Kandersteg aankomt of via Martigny). Maar toch.

In zijn kern: het stuk Brig-Domodossola is vrij goed uitgebouwd, maar het is gewoon 60 kilometer voordat je bij Domodossola weer op een 2x2-weg uitkomt. Dat is maar ietsje korter dan het hele binnendoorstuk van de Sint Bernard-route, die (zeker aan Zwitserse kant) ook bepaald goed is uitgebouwd. En dan krijg je de binnendoorstukken naar Brig (vanaf Sierre of vanaf Spiez) er nog bij. Google Maps geeft op de route Milaan-Martigny maar een kwartiertje verschil tussen de routes over Simplon en Sint Bernard. Ik denk dat het meer is, tenzij je op de Simplon en in het Rhonedal een totaal verlaten weg treft.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ik vind de Simplon best leuk rijden, maar het duurt altijd wel wat langer dan verwacht. De afstand lijkt vrij kort, maar het is nog best een rit en wat in de zomer niet meehelpt is dat er altijd wel ergens werkzaamheden zijn met een verkeerslichtenregeling, soms op meerdere plekken. Dat kan ook zo weer wat extra tijd kosten. Wel fijn is dat aan de Zwitserse kant de A9 inmiddels steeds weer wat stukjes bij zijn gekomen, inmiddels is vanaf Gampel-Steg tot Brig volledig autosnelweg. Dat scheelt wel, want op de oude H9 kwam je inderdaad dwars door Visp heen, en op de andere delen in die regio mocht je blij zijn als je bubeko de 60 kon aantikken.

De Simplonroute scheelt natuurlijk ook nog in tol ten opzichte van de Grand-Saint-Bernard, al zal dat op het hele vakantiebudget weinig uitmaken. En naar Siena zou ik inderdaad om dezelfde redenen als Pino al aandraagt de Grand-Saint-Bernard de voorkeur geven, omdat je dan relatief lang over rustige wegen kan rijden en pas bij Piacenza op de A1 komt. Via de Simplon ga je in principe via Milaan. Via Genua en Lucca is ook nog een optie, maar dat kan zowel via de Grand-Saint-Bernard als de Simplon en dan ligt de Grand-Saint-Bernard mijns inziens meer voor de hand.

De autotrein Kandersteg-Iselle kan wel interessant zijn, ik denk dat je daarmee best wat tijd kan besparen omdat je vanaf Kandersteg in een uur in Iselle staat. Maar die rijdt zo weinig dat het wel goed plannen wordt.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Gezien het feit dat ik hierboven expliciet genoemd ben, laat ik me ook maar eens in de discussie mengen .

De autotrein Kandersteg Iselle - gaat eigenlijk alleen in de (hele) vroege uurtjes, is snel uitverkocht en is vooral een optie voor diegenen die uit NL door de nacht rijden. Meer flexibel en even lang qua tijd is om alleen de kandersteg - goppenstein tunnel te nemen en de Simplon zelf te rijden, Maar dat is wel minder relaxed natuurlijk. Op zich voor de nachtrijders is de lange trein een ideaal rustpuntje. Hoeveel mensen ik wel niet pittend in de auto heb gezien in de vroege ochtend...

Naar Aosta & Piemonte ga ik idd vaker en voor mij is de route via Nancy - Delemont inmiddels de favoriet. Maar weinig echte 1x1 stukken, en gegarandeerd filevrij. Via Pontarlier is me te veel binnendoor via D-wegen zonder voorzieningen (al kun je ook bij supermarkten vaak wel wat vinden, en bij Luxeuil een goed plek met een bakker (met terras) ontdekt , bruikbaar op beide routes (https://www.google.com/maps/place/Boula ... FQAw%3D%3D) )

As ik toch via Basel rij, dan maak ik ook nog wel eens gebruik van de tunnel des Vosges. In tijd vrijwel even lang als via Straatsburg (al is Straatsburg sneller geworden door de nieuwe ringweg A355) . Maar de A35 zelf vind ik niet zo prettig.

Vorig jaar uit nieuwsgierigheid eens teruggereden via Saarbrucken en Verviers vanaf Straatsburg, maar de passage van laatstgenoemde is niet echt vlot en soepel en bij Verviers was er vertraging door langdurige werkzaamheden.

Via Charleroi rijden lijkt me toch meer iets voor de Bourgogne, Italie ligt toch verder oostelijk zodat via Luxemburg - Metz logischer lijkt

De Mont Blanc tunnel is ondanks zijn prijs zeker niet filevrij. Vooral Italie in hoor je in de zomer hem dagelijks genoemd worden (meestal Italie in) en op zaterdagen is de vertraging zeker 1 uur.

De St Bernard tunnel is ook best wel duur en levert je maar een kwartiertje tijdwinst op tov de pas. Zeker op drukkere dagen is er ook wachttijd in de tunnel voor de tol. De route er naar toe kent in Zwitserland wat werkzaamheden met alternerende stoplichten. Op drukke dagen zetten ze er regelaars bij en stroomt het veel beter door.

De Gotthard kent ook veel vertraging maar in de loop van de middag neemt dat wel af. Dus als je in Noord Italie moet zijn is het wel een optie. Eventueel kun je tussen Erstfeld en Wassen een stuk op de secundaire weg rijden, bij Wassen kun je meestal wel er nog op, betekent nog 3km = 30min file (gebruik https://www.gotthard-traffic.ch voor betrouwbare info over wat er open en afgesloten is). Of je neemt dan alsnog de pas maar dat kost je zeker 30 min extra.
Autostrada
autoweg

Dank voor de adviezen allemaal. Ik herken alle genoemde punten.

Een verbeterde verbinding tussen Langres en Vesoul (verlengde A5) brengt je inderdaad niet zoveel als je gewoon via Maastricht en Luik bent gereden. Vanuit dat oogpunt zou dit inderdaad weinig meerwaarde hebben, tenzij je al op de Charleroi route zitten en je plannen nog wilt bijsturen.
De route via Charleroi gaat via Antwerpen en Brussel; dat is per definitie al een nadeel. Ik denk niet dat ik via deze kant ga rijden.

Het autoverlad Kandersteg - Iselle heb ik bekeken, die tijden komen me helemaal niet handig uit. En die trein gaat zo weinig dat als je een uur te vroeg bent je een hoop tijd verliest. Kandersteg - Goppenstein kan natuurlijk wel, maar de overnachtingsmogelijkheden in het Rhone dal zijn nou niet erg dik gezaaid en relatief prijzig tov het Aostadal (Zwitserland vs Italië). Ook ben ik het eens dat ik in mijn gedachten beter via Alessandria naar Piacenza zou willen rijden dan via de Simplon en Milano.

In 2024 heb ik de route via Nancy en Epinal naar Delémont gereden. Toen hadden wij erg veel vertraging tussen Metz en Nancy, veel vakantieverkeer en constant stop & go, ondanks dat er niet echt een bottleneck zit daar - gewoon teveel verkeer voor 2x2. En vervolgens een hardnekkig oponthoud in Vevey om de A9 op te komen. Toch is dit verder wel een prima route, een heel kort stukje N57 en N1019 enkelbaans maar verder vrijwel alles 2x2.

Het alternatief zou zijn om via Strasbourg te rijden en dan Basel binnen te gaan; dan heb ik een wat meer recht-toe-recht-aan route die kant op, maar betaal ik de rekening zeer waarschijnlijk tussen Basel en Bern.

De Gotthard laat ik voor wat het is, ik geloof graag dat de files daar in de middag afnemen, maar het hele stuk van Basel tot aan de tunnel lijkt me al problematisch, zeker als BaWu die dag vakantie krijgt.

De overnachting is vooralsnog met potlood gepland bij Châtillon, dit ligt in het Aosta dal aan de A5 op zo'n 1050km vanaf Nieuwegein (via Epinal).