Nieuwegein - Siena (juli 2026)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

hoompey
stadsweg

Re: Nieuwegein - Siena (juli 2026)

Bericht door hoompey »

Autostrada schreef: wo 29 jul 2026, 8:10 Toscane is meer iets voor de meivakantie, dan voor de zomer.
Dat was mijn ervaring ook, Florence is weinig aan met 38, wat we 2 jaar achter elkaar hadden. Baskenland / Noord Spanje vond ik dit jaar een goed alternatief. Wij waren er tijdens de hittegolf afgelopen juni en hadden maar één dag 38 (Bordeaux was 43) en voor de rest een aangename 28-32. Enige nadeel: je bent niet alleen eind juli-begin augustus en hebt vaak de auto nodig.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ga altijd begin september naar Zuid-Europa. Het kan dan nog wel makkelijk dagenlang rond 30 graden zijn, maar langere tijd 35+ kom ik dan eigenlijk niet meer tegen op mijn reizen.

Ik ken iemand die een aantal jaar in Toscane heeft gewerkt en die zei ook dat het in het hoogseizoen eigenlijk voortdurend te heet is om wat te doen behalve in de airco zitten. Dit soort streken lijken qua zomerhitte steeds meer op Andalusië.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Het aanpassen van de reisperiode snap ik volledig, het liefst zou ik ook in mei of september gaan.
Wij zitten de komende 10+ jaar echter wel vast aan de schoolvakanties, wat het aantal opties om uit te wijken naar het laagseizoen drastisch beperkt.
Dat betekent dus dat we moeten gaan variëren met de bestemmingen. Wij vinden warm weer niet erg, en het is natuurlijk geen verrassing dat het in Toscane heet is, maar we realiseren ons wel dat 2 weken in 38'C+ een beetje het doel voorbij gaat. Je bent dan aan het overleven, in plaats van genieten en je kunt niets ondernemen. In 2023 zijn we naar Vera geweest (Andalucia) en daar hadden we 2 weken 40'C, daar gingen we elke dag naar het strand - aan de kust is die hitte wel dragelijker dan in het binnenland. In 2024 zaten we ook in Toscane, toen was het wel warm, maar niet heet (zo'n 33' met af en toe een uitschieter naar 37'C, maar dat betrof dan een enkele dag).

Vandaag zullen we eens een ritje maken naar het gebied rond de Monte Amiata (1750m), als dat bevalt kan ik eens in de groep gooien of we dat ding niet gewoon kunnen gaan beklimmen (er is een kabelbaan... :hap: )

Wat deze zomer wat mij betreft 'anders dan anders' maakt is met name de langdurige intense hitte (een week 32'C is toch echt andere koek dan een week 38'C)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Vorig jaar ben ik in de tweede helft van september naar Toscane en Umbria geweest. Vrij wisselende omstandigheden variërend van zonnig en 30 graden en regen met 12 graden. En dat alles in de dalen.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Vorig jaar hadden we in delen van Lombardije de koelste en meest wisselvallige zomer in jaren, vooral in augustus als ik me goed herinner.

Dit jaar recorddroogte (Po, enz) en ook in Milaan en Como dagenlang meer dan 35 graden en veel minder onweders.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Één van de voornaamste redenen om in het hoogseizoen naar Zuid-Europa te gaan is al gauw de garantie op mooi en zonnig weer. Hoewel er ook een behoorlijke markt is voor wie dat niet hoeft, geldt voor velen toch dat een week grijs en druilerig weer toch wel een serieuze domper is op hun trip. Alleen is het vrij nieuw dat “slecht” weer de andere kant op doorslaat, doordat het te heet is om iets te kunnen ondernemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een ander nadeel van Italië in juli of augustus zijn die gigantische onweersbuien met enorme hagelstenen. Dat gebeurt nu elk jaar meermaals in met name de Povlakte, zuidrand Alpen, delen van de Apennijnen. De kans dat je je autoverzekering moet bellen is steeds groter geworden.

Er is ook een reden dat bijvoorbeeld de omgeving van het Gardameer niet op Spanje lijkt ondanks dat het de hele zomer heet is: de frequente onweersbuien.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: wo 29 jul 2026, 14:46 Een ander nadeel van Italië in juli of augustus zijn die gigantische onweersbuien met enorme hagelstenen. Dat gebeurt nu elk jaar meermaals in met name de Povlakte, zuidrand Alpen, delen van de Apennijnen. De kans dat je je autoverzekering moet bellen is steeds groter geworden.
Hier op de accommodatie zit een Belgisch gezin dat nu in de 3e vakantieweek zit. Anderhalve week geleden zijn ze getroffen door zo'n hagelstorm, hele motorkap en vooruit aan gruzelementen. Ze zijn vorige week de hele week bezig geweest om die voorruit ergens te laten maken.
Niet alleen is het een gedoe om dit voor elkaar te krijgen met verzekering, type auto wat in Italië minder gangbaar is, etc - er is ook een gigantische toeloop op zo'n moment omdat velen met jou met hetzelfde issue zitten.

Zal fotootje van z'n motorkap knippen straks.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Dat is inderdaad bijzonder vervelend
:-(
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

hoompey schreef: wo 29 jul 2026, 9:11
Autostrada schreef: wo 29 jul 2026, 8:10 Toscane is meer iets voor de meivakantie, dan voor de zomer.
Dat was mijn ervaring ook, Florence is weinig aan met 38, wat we 2 jaar achter elkaar hadden. Baskenland / Noord Spanje vond ik dit jaar een goed alternatief. Wij waren er tijdens de hittegolf afgelopen juni en hadden maar één dag 38 (Bordeaux was 43) en voor de rest een aangename 28-32. Enige nadeel: je bent niet alleen eind juli-begin augustus en hebt vaak de auto nodig.
De hele Spaanse noordkust heeft doorgaans wel een aangenaam klimaat, al zijn Cantabrië, Asturië en Galicië wel een flink eind rijden vanaf Nederland, verder dan wat de meeste mensen doen. Ik ben wel eens met de auto naar Oviedo gegaan maar dat is alsnog twee lange dagen rijden.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Het nadeel is ook dat je ondanks een lange rit nog geen bestemming hebt met de garantie van aangenaam weer. Wikipedia geeft voor Oviedo in juli en augustus gemiddeld maar 5,8 uur zon per dag. Dat is ook wat me altijd weerhouden heeft van het Baskenland, dat nog wel op mijn verlanglijstje staat.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het komt vrij vaak voor dat de noordkust compleet in de wolken en regen bij 20 graden zit, terwijl het ten zuiden van het Cantabrisch Gebergte 30 graden en zonnig is.

Overigens ook qua landschappen zeer de moeite waard. Baskenland is veel ruiger dan velen denken. Evenals de Picos de Europa. Cantabria en Asturias hebben hele mooie kusten. Galicia heeft ook een Mediterraans karakter, maar dan zonder de hitte, al komen hittegolven daar ook af en toe wel voor. Het is niet zo nat en grijs als Ierland of zo. Het is een compleet andere wereld van Spanje dan de bekende oostkust of Andalusië.

Wat je overigens ook in Italië hebt zijn overstromingen en modderstromen vanwege het 'Genua-laag' dat in de herfst ontstaat. Met name de Ligurische kust en de Apennijnen zijn er gevoelig voor, dus in het naseizoen is het niet per se heel gunstig weer. Italië heeft eigenlijk de meeste natuurrampen en extreem weer van Europa.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

poller1 schreef: wo 29 jul 2026, 9:00 De Alpen (zuidflank wat mij betreft) zijn in de zomer idd veel leefbaarder, en bij aanhoudend slecht weer zit je meestal op dagtripafstand van pakweg Ligurië. Bij grote hitte trek je de hoogte in, op 2000 meter zit je zelden boven 25 graden.
Zit er zelf toch ook niet op te wachten om al te laag in een dal te zitten waar de hitte niet uit kan. Met de huidige temperaturen wil je niet zitten in plaatsen als Aosta; je moet een fors eind naar boven om het nog een beetje aangenaam te hebben. Maakt het ook minder bewerkelijk om te wandelen (of iets anders) in de aangename temperaturen van 2000 meter. Een conclusie die ik met mijn vrouw trok, is dat je bij het huidige Alpenklimaat op tenminste 1500 meter zou moeten willen zitten voor aangename nachten en niet wegbranden als je overdag nog iets wilt doen.

Dat zijn niet heel veel plaatsen meer die én die hoogte én aanbod hebben (lees: ik ga ook geen tentje opslaan in een plaats als Juf, de hoogstgelegen permanent bewoonde plaats van Zwitserland).
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Chris schreef: wo 29 jul 2026, 19:22 Het komt vrij vaak voor dat de noordkust compleet in de wolken en regen bij 20 graden zit, terwijl het ten zuiden van het Cantabrisch Gebergte 30 graden en zonnig is.

Overigens ook qua landschappen zeer de moeite waard. Baskenland is veel ruiger dan velen denken. Evenals de Picos de Europa. Cantabria en Asturias hebben hele mooie kusten. Galicia heeft ook een Mediterraans karakter, maar dan zonder de hitte, al komen hittegolven daar ook af en toe wel voor. Het is niet zo nat en grijs als Ierland of zo. Het is een compleet andere wereld van Spanje dan de bekende oostkust of Andalusië.

Wat je overigens ook in Italië hebt zijn overstromingen en modderstromen vanwege het 'Genua-laag' dat in de herfst ontstaat. Met name de Ligurische kust en de Apennijnen zijn er gevoelig voor, dus in het naseizoen is het niet per se heel gunstig weer. Italië heeft eigenlijk de meeste natuurrampen en extreem weer van Europa.
Over Spanje hoor je de laatste jaren ook wel vaker dat er overstromingen zijn.....
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Chris schreef: wo 29 jul 2026, 19:22 . Italië heeft eigenlijk de meeste natuurrampen en extreem weer van Europa.
Dit wordt min of meer bevestigd door mijn AI-vriend:

"
Kort samengevat:

Absoluut: Italië en Turkije.
Per inwoner: IJsland en Griekenland.
Per km²: Slovenië, Albanië en Griekenland.
Meest problematische zone voor extreem weer: de volledige Middellandse Zee-regio.

"
:worship:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Italië heeft eigenlijk bijna alles;

* Aardbevingen
* Vulkaanuitbarstingen
* Overstromingen in de herfst
* Hitte in de zomer
* Extreem onweer met grote hagel
* Tornado's
* Extreem veel sneeuw en lawines in de winter

En dat allemaal ook frequent.

Alleen bosbranden lijken er wat minder voor te komen dan in Spanje, Portugal of Griekenland. Wellicht vanwege die frequente onweersbuien dat het niet zo vaak helemaal uitdroogt.

Ook in opkomst zijn exotische muggensoorten in het zuiden, men is bang dat dit ook malaria kan introduceren. Er is een combinatie van warmte en vochtigheid. De Romeinen kwamen er al achter dat moerassen ziektes verspreidden en ze hebben toen moerassen gedempt.

Mooi vakantieland ;)
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Malaria kwam na de Tweede Wereldoorlog nog zeer veel voor in Italië. Oorzaak waren de moerassen die je noemt, waarvan er ook in de decennia na de Italiaanse eenwording nog veel zijn drooggelegd (denk aan de streek ten zuiden van Rome), maar uiteindelijk ook gebrek aan watermanagement in de vele rivierdalen. Teveel langzaam stromend of stilstaand water; er is een reden dat in Italië dorpen vaak op heuvels ruim boven het dal liggen (en dus ook wegen historisch slingeren over de heuvels). Hierdoor waren het ook vooral arme landarbeiders die met de ziekte te maken kregen, en de bezittende klasse die in de periode 1861-1945 de dienst uitmaakte had daar verrekt weinig interesse voor. Lees in zoverre het boek Cristo si è fermato a Eboli, waarin Carlo Levi de totale lethargie beschrijft van burgemeesters, onderwijzers, dorpsdokters in dit soort streken - waardoor het malariaprobleem maar rond bleef etteren.

Pas grootschalige integrale landordeningsprocessen vanaf de jaren ‘30, maar bovenal onder leiding van de verschillende consorzi per la bonifica na WO2 brachten verbetering. Grondgrondbezit, wat vooruitgang had gehinderd, werd onteigend, rivieren werden binnen gestructureerde beddingen gebracht (vaak ook met stuwmeren), landbouw werd grootschaliger mogelijk en malaria verdween. Dit uiteraard ook met Marshallhulp, onder het motto “als we de Italianen gezonder en minder hongerig maken, zullen ze geen communisten worden.”
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: wo 29 jul 2026, 19:36
poller1 schreef: wo 29 jul 2026, 9:00 De Alpen (zuidflank wat mij betreft) zijn in de zomer idd veel leefbaarder, en bij aanhoudend slecht weer zit je meestal op dagtripafstand van pakweg Ligurië. Bij grote hitte trek je de hoogte in, op 2000 meter zit je zelden boven 25 graden.
Zit er zelf toch ook niet op te wachten om al te laag in een dal te zitten waar de hitte niet uit kan. Met de huidige temperaturen wil je niet zitten in plaatsen als Aosta; je moet een fors eind naar boven om het nog een beetje aangenaam te hebben. Maakt het ook minder bewerkelijk om te wandelen (of iets anders) in de aangename temperaturen van 2000 meter. Een conclusie die ik met mijn vrouw trok, is dat je bij het huidige Alpenklimaat op tenminste 1500 meter zou moeten willen zitten voor aangename nachten en niet wegbranden als je overdag nog iets wilt doen.

Dat zijn niet heel veel plaatsen meer die én die hoogte én aanbod hebben (lees: ik ga ook geen tentje opslaan in een plaats als Juf, de hoogstgelegen permanent bewoonde plaats van Zwitserland).
Ik moet zeggen dat ook op een meter of 1000 hoogte de nachten op warme dagen wel naar een graad of 15 gaan. Zo was althans mijn ervaring twee weken terug in Neustift in Oostenrijk. De klassieke trucjes van gordijnen dicht overdag en in de avond en nacht de ramen open om de koele lucht naar binnen te laten stromen werkten dan ook prima.

Overdag gaat het op die hoogte overigens ook nog weleens vrolijk door de 30 graden, dus voor fysieke activiteiten als wandelen kan je inderdaad beter nog 1000 meter extra omhoog.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: wo 29 jul 2026, 19:22 Overigens ook qua landschappen zeer de moeite waard. Baskenland is veel ruiger dan velen denken. Evenals de Picos de Europa. Cantabria en Asturias hebben hele mooie kusten. Galicia heeft ook een Mediterraans karakter, maar dan zonder de hitte, al komen hittegolven daar ook af en toe wel voor. Het is niet zo nat en grijs als Ierland of zo. Het is een compleet andere wereld van Spanje dan de bekende oostkust of Andalusië.
Vorig jaar waren wij 3 weken in Spanje, eerst in de Rioja streek. Daar hadden we aangenaam weer, niet te warm, maar wel regelmatig bewolking. Bij uitstapjes had je een scherpe tweedeling, in steden als Vittoria-Gasteiz had je dan bewolking en af en toe een druppeltje regen, terwijl je rond Logroño net op de grens zat van het mooie weer. Vaak een felle blauwe band in de lucht te zien in het zuiden, waar het dan onbewolkt was.

De tweede week zaten wij op de meseta, in de buurt van Cuellar (driehoek Valladolid, Segovia, Aranda). Daar moet je een beetje geluk hebben met het weer, wij hadden zo'n 35'c met een enkele dag wat warmer en een enkele dag wat koeler. Het is er deze week zo'n 32'c, beduidend aangenamer dan hier in Toscane... Die omgeving in het Spaanse binnenland ligt ook op 800-900 meter hoogte, hoewel het er overdag verziekend heet kan worden, heb je toch wel dat de nachten flink af kunnen koelen. Dat geeft toch een aangenaam gevoel, met name als je in de ochtend wat gaat doen.

De laatste week zaten wij aan de Cantabrische kust, dat vonden wij echt fantastisch. Wat een mooie, ruige en ongerepte kust. Wit zand, helder water. Daar voor hoef je helemaal niet naar Thailand. Temperaturen waren er zeer gematigd, af en toe heb je wel een bewolkte dag te pakken. En ook al is het geen Thailand, het is een behoorlijk eind vanuit Nederland. Santander ligt verder van Nieuwegein dan Siena.

Als je naar plaatsen wilt zoals Oviedo, Galicia of Noord-Portugal, ben je wel echt flink aan het rijden. Zoals gezegd zijn wij in 2023 naar Andalucia gereden, dat is nóg verder, maar je moet dan wel voorlief nemen dat je op de vakantie tot wel 6 reisdagen hebt (of 4 hele pittige).
Zeker met de rit naar Spanje zoals bij ons vorig jaar is de etappe Nieuwegein - Antwerpen - Paris - Bordeaux gewoon te taai (lees: filegevoelig) om goed in 1 dag te doen, een knip bij Tours / Poitiers is realistischer, en dan zit je dus al aan 3 rijdagen richting Oviedo/Porto. Nu is dat ook weer geen show-stopper, wij zijn ook in 3 etappes naar Siena gereden deze vakantie.

Italiaanse Alpen lijkt me ook mooi, de kinderen komen langzaam op de leeftijd dat er gewandeld kan worden.

Overigens was het wel beter uit te houden in de omgeving van de Monte Amiata, het haalt net even de scherpe kantjes van de hitte af, al ga je maar naar zo'n 700/800m.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ds79m schreef: wo 29 jul 2026, 19:15 ^^ Het nadeel is ook dat je ondanks een lange rit nog geen bestemming hebt met de garantie van aangenaam weer. Wikipedia geeft voor Oviedo in juli en augustus gemiddeld maar 5,8 uur zon per dag. Dat is ook wat me altijd weerhouden heeft van het Baskenland, dat nog wel op mijn verlanglijstje staat.
De Belgische wielercommentator zei ooit over een Baskische wielrenner: "Hij komt uit het Baskenland en daar regent het altijd."

Een beetje gechargeerd, uiteraard, maar ik ben er een aantal keren geweest en het weer is er inderdaad sterk wisselvallig. De keer dat ik verder ben gegaan naar Oviedo was het weliswaar droog en was de temperatuur rond de 20 graden, maar heel zonnig was het niet. Je gaat hoe dan ook niet naar de Spaanse noordkust toe voor het mooie weer, maar qua natuur en landschap is het er prachtig, en steden als San Sebastián en Bilbao zijn ook de moeite waard. Oviedo en Gijón zijn trouwens ook leuk, maar niet heel erg toeristisch. Maar dat geeft het wel wat charme.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit weerbeeld komt vrij vaak voor in Noord-Spanje.

Ik heb overigens ook wel eens 38 graden gehad bij Bilbao in de buurt.

Afbeelding
Autostrada
autoweg

^^ Klassiek weerbeeld inderdaad. Strookt ook helemaal met hoe wij het ervaren hebben vorig jaar. Zit je in Vittoria-Gasteiz in de miezer regen, bak je half uur verderop in de blakende zon. De weerscheiding is daar zeer sterk.

Wij zijn vandaag weer de heuvels in getrokken, Montepulciano. Schijnt dat ze daar goede rode wijn hebben. Flesje voor m’n broer gekocht. Zelf drinken wij eigenlijk amper rode wijn. En voor witte wijn ga je niet naar Toscane (al zullen er nu waarschijnlijk tig “ja-maars” volgen). Opvallend veel Amerikanen daar.

Enfin, qua temperatuur ook weer beter te doen daar. Nog steeds warm, maar wel een windje op die heuvels en het scheelt echt merkbaar met het dal. 34’C boven en 38’C beneden. We reden over de RA6, daar ligt nog wél wat asfalt in. Heb er best wel goed door gereden (125 km/h, je mag er 110). Hoop geen souvenirs. Overigens staat de weg niet als RA6 aangeduid, maar als E78. https://maps.app.goo.gl/WzdagF9cKGeFif4J7

Morgen ga ik weer naar de omgeving van de Monte Amiata; het is er ook opvallend groen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autostrada schreef: do 30 jul 2026, 17:47 Opvallend veel Amerikanen daar.
Italië schijnt enorm in trek te zijn bij Amerikanen. Er is een soort van fascinatie voor het Romeinse Rijk (de meme dat mannen gemiddeld 1 keer per dag aan het Romeinse Rijk zouden denken), en heel veel Amerikanen zijn van Italiaanse komaf. Al is dat 'I'm 1/8th Italian' vooral iets dat Amerikanen fascineert en Europeanen totaal niet boeit. Maar Italië is wel een must see voor Amerikanen die naar Europa reizen.

Florence zou ook vol hangen met Yankee Go Home stickers.

Afbeelding
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Autostrada schreef: do 30 jul 2026, 17:47 ^^ Klassiek weerbeeld inderdaad. Strookt ook helemaal met hoe wij het ervaren hebben vorig jaar. Zit je in Vittoria-Gasteiz in de miezer regen, bak je half uur verderop in de blakende zon. De weerscheiding is daar zeer sterk.

Wij zijn vandaag weer de heuvels in getrokken, Montepulciano. Schijnt dat ze daar goede rode wijn hebben. Flesje voor m’n broer gekocht. Zelf drinken wij eigenlijk amper rode wijn. En voor witte wijn ga je niet naar Toscane (al zullen er nu waarschijnlijk tig “ja-maars” volgen). Opvallend veel Amerikanen daar.

Enfin, qua temperatuur ook weer beter te doen daar. Nog steeds warm, maar wel een windje op die heuvels en het scheelt echt merkbaar met het dal. 34’C boven en 38’C beneden. We reden over de RA6, daar ligt nog wél wat asfalt in. Heb er best wel goed door gereden (125 km/h, je mag er 110). Hoop geen souvenirs. Overigens staat de weg niet als RA6 aangeduid, maar als E78. https://maps.app.goo.gl/WzdagF9cKGeFif4J7

Morgen ga ik weer naar de omgeving van de Monte Amiata; het is er ook opvallend groen.
De Monte Amiata kan je makkelijk tot de top rijden (ca 1700 meter).
De top is voornamelijk dicht begroeid, je hebt er dus zeker veel schaduw, maar niet echt weidse uitzichten.
De leukste dorpjes zitten op 7-800 meter met als leukste waarschijnlijk Santa Fiora.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: do 30 jul 2026, 17:54 Italië schijnt enorm in trek te zijn bij Amerikanen. Er is een soort van fascinatie voor het Romeinse Rijk (de meme dat mannen gemiddeld 1 keer per dag aan het Romeinse Rijk zouden denken), en heel veel Amerikanen zijn van Italiaanse komaf. Al is dat 'I'm 1/8th Italian' vooral iets dat Amerikanen fascineert en Europeanen totaal niet boeit.
De laatste Italiaanse regeringen hebben wel veel gedaan om het bezoek van dat soort mensen met Italiaanse voorouders aan te moedigen. In een tijd dat datgene waar Italié in de naoorlogse decennia vooral goed in was -maakindustrie, design- zich in een teruggang bevindt, zijn toerisme en de promotie van alles wat Italiaanse keuken ademt zaken waar men nog enige groei uit probeert te halen. Aan het recente UNESCO-besluit om de Italiaanse keuken tot werelderfgoed te bestempelen is een zeer uitgebreide lobby vooraf gegaan en de regering verwacht daar miljarden en miljarden aan extra inkomsten uit te kunnen halen.
Florence zou ook vol hangen met Yankee Go Home stickers.
Was er afgelopen voorjaar en is me eerlijk gezegd niet opgevallen.
Autostrada schreef: do 30 jul 2026, 17:47 We reden over de RA6, daar ligt nog wél wat asfalt in. Heb er best wel goed door gereden (125 km/h, je mag er 110). Hoop geen souvenirs. Overigens staat de weg niet als RA6 aangeduid, maar als E78. https://maps.app.goo.gl/WzdagF9cKGeFif4J7
Op Raccordi Autostradali zul je het RA-nummer vrijwel nooit tegenkomen. Nog het meeste op de bruine bordjes met brug-nummertjes. Maar Siena-Bettolle is niet RA6. Die begint pas op de A1 en loopt dan naar Perugia. Het SS-nummer van Siena-Bettolle is SS715, maar dat is een nummer dat pas ruim na opening is toegewezen. Het is een veel nieuwe superstrada dan de RA3 en de RA6.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: do 30 jul 2026, 19:45De laatste Italiaanse regeringen hebben wel veel gedaan om het bezoek van dat soort mensen met Italiaanse voorouders aan te moedigen.
Nu je het zegt, het is of was voor Amerikanen ook makkelijk om Italiaans staatsburgerschap 'iure sanguinis' aan te vragen (via voorouders). Ik ken iemand die dat gedaan heeft.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De huidige jonge generatie Italianen emigreert als een dolle: in Amsterdam hoor je vrijwel overal de taal om je heen, London zit er vol mee. En waar in de periode 1850-1940 vooral de armsten emigreerden, zijn het nu bij uitstek getalenteerde en hooggeschoolde mensen. Italië biedt gewoon de kansen niet (toerisme en horeca zijn daarbij ook sectoren bij uitstek die een jongere maar nauwelijks perspectief bieden op langzaam doorgroeien binnen een organisatie). Rijke immigranten binnenhalen met dit soort 'golden tickets' is ergens gratis geld, maar samen met toerisme wel een soort life support voor een economie die eigenlijk heel structureel niet functioneert en waar de regering Meloni de zoveelste is die dat niet op weet te lossen.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Daar is enkele jaren geleden nog een rel over geweest. De Italiaanse minister van onderwijs en wetenschap was in een tweet heel trots over het feit dat een aantal Italiaanse wetenschappers een grote Europese wetenschapsprijs hadden gewonnen, met een bijbehorend geldbedrag dat ze in hun onderzoek konden steken. Alleen bleek geen van die wetenschappers meer in Italië te werken. Ze waren allemaal naar andere Europese landen geëmigreerd.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: do 30 jul 2026, 19:45 Op Raccordi Autostradali zul je het RA-nummer vrijwel nooit tegenkomen. Nog het meeste op de bruine bordjes met brug-nummertjes. Maar Siena-Bettolle is niet RA6. Die begint pas op de A1 en loopt dan naar Perugia. Het SS-nummer van Siena-Bettolle is SS715, maar dat is een nummer dat pas ruim na opening is toegewezen. Het is een veel nieuwe superstrada dan de RA3 en de RA6.
Ik geloof je gelijk, het is inderdaad een superstrada, de ene keer "SCG Grosseto - Fano", de andere keer toch weer een raccordo, te weten Rigomagno - A1 https://maps.app.goo.gl/wy19FxfXkw2JKEcAA en https://maps.app.goo.gl/3NwHmb1LSaj5xEjT9
Op OSM is het geheel de Raccordo Autostradale Siena-Bettolle.

E78 lijkt overigens ook een later bedenksel https://maps.app.goo.gl/ZziPXnvDT6aNPQTc8
Laatst gewijzigd door Autostrada op do 30 jul 2026, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

poller1 schreef: do 30 jul 2026, 19:27
De leukste dorpjes zitten op 7-800 meter met als leukste waarschijnlijk Santa Fiora.
Die (brede) flanken van deze berg bevallen erg goed. Mooie dorpjes, prachtige vergezichten en zoals gezegd minder warm.
De Michelin kaart is echt bezaaid met sterren rondom die berg; de lijst met 1-ster dorpjes is schier eindeloos, maar 2-sterren dorpjes zijn er ook in overvloed, zoals Pienza, Montalcino, Montepulciano en Castelnuovo dell'Abate.

Het is overigens een dode vulkaan, en de hoogste berg van Toscane ten zuiden van de Arno. Je kunt het met deze temperaturen amper geloven, maar in januari waren de ski pistes er nog geopend...

Beeld: Sci Club ISA, 16 januari 2026
Afbeelding
https://amiataisa.it/comunicato-del-16-gennaio-2026/