Pino schreef: ma 08 jun 2026, 13:43En dat blijft dan toch de grote charme van routes over de Sint Bernard: van alle goed uitgebouwde Alpenovergangen is de overgang zelf niet filegevoelig, bereik je de overgang zelf over weinig filegevoelige wegen en dan kun je aan Italiaanse kant ook nog lang uit de drukte blijven.
Eens. Dat je ook aan de Italiaanse kant nog lang uit de drukte kan blijven en Milaan en de A1 kan omzeilen is een groot voordeel. Ook daar heb je vanaf Ivrea nog weer enkele opties, naar gelang de drukte.
Maar goed, naar de meeste delen van Italië geeft de Sint Bernard ook niet geringe omwegen, dus het wordt pas interessant bij een goede "base case vertraging" op Gotthard of Brenner (inclusief verder stroomafwaarts bij de verschillende tolstations). Dat is aan de ene kant wat ervoor zorgt dat de route nooit echt volloopt, aan de andere kant is het wat nou net dit soort discussies uithaalt. Een soort "pak de omweg, toch sneller" c.q. "rijd binnendoor, kom toch eerder aan" kun je uiteindelijk alleen maar rechtvaardigen wanneer je vervolgens niet toch in de fuik rijdt. Anders worden het hele zure discussies met de anderen in de auto
Ik denk dat je bij dit soort routes er niet per se vanuit moet gaan dat je sneller zal zijn. Wel zal het doorgaans prettiger zijn omdat je beter kan doorrijden. Voor mij ook wel eens de reden om dit soort omwegen te nemen in plaats van de hectiek van de route die bijna iedereen neemt.
Autostrada schreef: ma 08 jun 2026, 13:14Het klopt dat ik op zoek ben naar de gouden formule: een snelle route, zonder al te veel vertraging, zonder al te veel drukte, zonder al te veel omrijden en dan ook nog het liefst zonder al te veel OWN. En dat is natuurlijk geen gemakkelijke opgave, en zal ik her en der concessies moeten doen. Voorspelbaarheid gaat bij mij boven de kortste route, maar ik rijd wel met een EV, dus bizarre omwegen krijg ik gewoon weer terug in de vorm van extra laadtijd (en natuurlijk de tijd die het komst om om te rijden).
Kijk, de filevrije route die nauwelijks extra tijd kost en volledig autosnelweg is, die bestaat niet op drukke reisdagen. Het is dus de vraag waar je het meeste waarde aan hecht.
Dit moet ik balanceren met het klimaat binnen de auto - ik ging vorige zomer via Calais en Rouen naar Tours, tot mijn vrouw bij Meerkerk Tours in Google Maps intoetste en droogjes opmerkte "goh bij mij is het bijna 200km minder ver rijden"... Uiteindelijk stonden Autostrada & co dus op de Périphérique...
Dat probleem heb ik dan weer niet - ik leg uit dat we een omweg gaan rijden en waarom, en mijn vrouw vertrouwt er op dat ik weet wat ik doe en waarom. Alleen naar afstand kijken heeft niet zoveel zin. Ik ben een paar weken geleden naar Tours geweest, ik ben toen ook via Rouen gereden (niet via Calais, maar via Amiens), wetende dat het in kilometers een aanzienlijke omweg zou zijn. Maar zodra we van de A1 naar de A29 gingen was het heerlijk rustig en reed het lekker door. Parijs (letterlijk) links laten liggen is dan ook fijn. Zou ik sneller zijn geweest via Parijs? Ja, de navigatie ging uit van een tijdsverschil van zo'n 40 minuten. Wat dat betreft kon het qua tijd niet uit, om over de hoge tol van de A28 maar te zwijgen. Maar we hebben wel een lekkere ontspannende rit gehad.
Via Calais en Rouen is 154 km om. Dat is grofweg anderhalf uur extra reistijd, wat betekent dat je op de route via Parijs ergens anderhalf uur moet verliezen wil het via Calais en Rouen sneller zijn, en dan mag je geen vertraging oplopen via Calais en Rouen. Dat ga je in de praktijk vaak niet halen. Maar ja, ook op de plekken waar het verkeer op de A1 en A10 wel doorrijdt is het vaak razend druk, en is het voor de bestuurder geen pretje. En de passagiers staan op overvolle aires, waar de afvalbakken soms uitpuilen, in de rij voor de wc te wachten. Want dat is het ook op dat soort dagen. En dan is het ook in de file staan op de invals- en uitvalswegen van Parijs, waar je niet de fraaiste kant van de stad te zien krijgt. Duidelijk het plan vooraf bespreken en uitleggen kan in mijn ervaring helpen.
Toch vallen de adviezen niet op dovemansoren; de Gotthard vermijden - die kan ik zien. De Italiaanse A1 vermijden - ik geloof het direct zonder de second-guessen. De Brenner brengt me wat dat betreft ook tot Modena, maar ja - zal ongetwijfeld weer met zijn eigen issues komen. De Duitse baustelles, de Fernpass en de Brenner zelf.
De Brenner is de drukste Alpenovergang, dat is echt geen beter idee dan de Grand-Saint-Bernard. Routes via de Fernpass en daarna de Reschen of Brenner: allemaal leuk en aardig, maar razend druk. Van Nieuwegein naar Siena heb je er in de praktijk zeer weinig aan: op de momenten dat die routes minder druk zijn, kun je net zo goed via de Gotthard rijden, want daar zal dan ook nauwelijks vertraging zijn. Naar een bestemming als Zuid-Tirol of Trentino wordt het een ander verhaal natuurlijk, maar naar Siena zou ik het uit mijn hoofd zetten.