Nieuwegein - Siena (juli 2026)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x4 autosnelweg

Re: Nieuwegein - Siena (juli 2026)

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: ma 08 jun 2026, 8:59 Ik zie dat in het weekend van 25 juli geen enkel Duits Bondsland vakantie krijgt? Misschien valt die drukte dan wel mee (in dat geval zou ik Basel benaderen via Verviers en de A35).
Hoewel de vakanties in het zuiden officieel pas beginnen op donderdag 30 juli, zou ik voor het voorafgaande weekend toch wel rekening houden met veel verkeer. Bovendien zul je bij routes over Basel-Bern die twee knelpunten passeren in de loop van vrijdagmiddag. Hoewel de vrijdagmiddagspitsen in juli niet zo heel heftig zijn, ze zijn er wel. Het is in zoverre wel lekker als je bij Nancy weet dat je geen knelpunt meer tegen zult komen.

Overigens geldt dat van de uitreis ook vanuit Nederland naar Frankrijk, ook al is het ook hier geen weekend waarin schoolvakanties beginnen. Een van de dingen om in de gaten te houden / in te schatten als je je keuze rond Nancy maakt is de drukte op de A31 verder naar het zuiden (over de A39 hoef je je dan weer nul zorgen te maken).
Laatst gewijzigd door Pino op ma 08 jun 2026, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Ik denk dat die beslissing heel erg van je eigen voorkeur afhangt (en die van je medepassagiers). Zonder verkeer is Metz-Vevey ongeveer 5 uur rijden, zowel via Basel als Baume. Op een drukke reisdag hebben beide routes filegevoelige stukken - de A31 tussen Metz en Nancy, of de A1/A2 in Zwitserland. Een enkele verstoring linksom of rechtsom kan het al laten kantelen, dus daar valt vrij slecht tegenop te plannen. Als je via Verviers en Saarbrucken richting Basel rijdt is de kans groot dat je de eerste files pas bij Basel tegenkomt, rijd je via Metz-Epinal heb je ze eerder, maar je weet zeker dat je na Nancy uit de drukte bent. Qua tijd maakt het niet veel uit.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Met daarbij dus de route via Dijon-N5 als een route die er in beginsel een 20 minuten achteraan hobbelt (en de meeste tol brengt), maar die het nog best aardig zou kunnen doen als de route die weinig file het beste combineert met sfeer in de auto optimaal houden. Mits je op de A31 Nancy-Dijon geen vertraging oploopt uiteraard.

Eventueel knelpunt Gye laat zich waar nodig nog vrij makkelijk omzeilen via de route van de oude RN langs Richardménil naar oprit Colombey-les-Belles.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Dit topic is een beetje langs me heen gegaan, maar als het centrale probleem is dat er niet te lange stukken binnendoor moeten zijn, is het dan niet beter via de Mont Blanc-tunnel te gaan? Dat heeft een duidelijk nadeel bij die tunnel zelf, maar dan rij je in elk geval het hele stuk over de snelweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

^^ Op dit soort dagen zijn de wachttijden voor de Mt Blanc enorm, vaak boven de 2 uur. De consensus in deze draad was dus om via de Grand St Bernard te rijden 😉
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zou ik ook denken. Wachttijd voor de Mont Blanc zal in de loop van de vrijdagmiddag ook alleen maar gaan oplopen.

We praten denk ik minder over de vraag "hoe rijd ik zoveel mogelijk snelweg" en meer over de eeuwige vraag met routes over Vallorbe, namelijk of de binnendoor-component niet té groot is voor het rijcomfort van deze en gene in de auto. Sterk gekleurd door je familie natuurlijk, maar ik herken hem zeker. Maar het is dan denk ik ook zo dat je binnen de Vallorbe-varianten dus al wat kunt spelen. Een rit die de N57 langs Besançon volgt zal veel minder dat gevoel in de auto opleveren "waar ben ik nu weer beland?" dan de route over Baume-les-Dames. En op een route over Dijon-N5 is het binnendoorstuk prettig kort (in ruil voor de extra kilometers om op de N5 te komen).

Nee, als alle opties Vallorbe afvallen, zou ik zelf niet terugvallen op Mont Blanc maar op opties over Belfort en Basel.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 08 jun 2026, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Op dit soort momenten is het jammer dat de verdere uitbouw van de E23 / N57 niet meer actueel is, dat had een hoop discussie gescheeld. De andere routes naar West-Zwitserland zijn altijd "hoek-om" (A39-A40, via de N19 en Bern, Basel...) waardoor je altijd weer bij de Vallorbe-optie uitkomt, met de bijbehorende binnendoor-component.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Ds79m schreef: ma 08 jun 2026, 11:09 Dit topic is een beetje langs me heen gegaan, maar als het centrale probleem is dat er niet te lange stukken binnendoor moeten zijn, is het dan niet beter via de Mont Blanc-tunnel te gaan? Dat heeft een duidelijk nadeel bij die tunnel zelf, maar dan rij je in elk geval het hele stuk over de snelweg.
Nou uiteindelijk moet ik van Nieuwegein naar Siena - ik ben dus helemaal niet gebonden aan de Gr St Bernard. Ik kan ook 'gewoon' over de Gotthard gaan rijden, of idd de Mont Blanc, San Bernardino, Reschsenpass of Brenner.
Als ik ze inklop op Google Maps van west naar oost:
- Mont Blanc: 1626km
- Gr St Bernard: 1565km (via Épinal en Delémont)
- Gotthard: 1380km
- San Bernardino: 1480km
- Reschenpass: 1457km
- Brenner: 1460km

Als je het zo bekijkt is de route via de Mont Blanc veruit de langste, plus de onzekerheid van de tunnel. Naar Aosta klinkt het misschien nog wel logisch, maar Aosta is maar een stop onderweg, geen doel op zichzelf.
Wat dat aan gaat steekt de Gr St Bernard toch ook redelijk onrustig af, ten opzichte van bijvoorbeeld een Gotthard - je mag bijna 2 uur file pakken op die route wil ie nog uit kunnen versus de Gr St Bernard. Ook de Reschenpass en de Brenner (beide via de Fernpass) zijn in afstand sneller dan de Gr St Bernard.

In alle gevallen wil ik ergens overnachten, dat zou dan zijn rond Aosta (voor Gr St Bernard), Chiasso (Gotthard), Nauders (Reschen) of Sterzing/Vipiteno (Brenner). Maar ja, dan is pandora's box wel weer open, als het om het routeadvies gaat.
Laatst gewijzigd door Autostrada op ma 08 jun 2026, 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Ik begrijp je punt. Het zou sowieso niet mijn eerste voorkeur zijn om zo’n dwingend element zonder alternatieven op te nemen in de route. Maar als ik dan even advocaat van de duivel speel, zou je ook kunnen overwegen om een overnachtingsadres kort vóór de tunnel te regelen. En dan de dag erna vroeg vertrekken om voor de drukte door de tunnel te gaan.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Overigens denk ik dat de N57-route Nancy-Epinal-Besançon-Pontarlier ondertussen wel zodanig uitgebouwd is dat het met het klassieke trage binnendoor-gevoel wel meevalt. Zeker met toch wat flinke 2x2 stukken rond Besançon.

De route langs Baume-les-Dames ken ik niet, dus ik kan daar niet helemaal over oordelen. Maar puur generaliserend lijkt me dat meer een route die het gevoel geeft niet op te schieten. Wat zo in de loop van de middag, na een flinke reis en nog een aardig stuk voor de boeg waarschijnlijk niet zo lekker valt. Ook al is het objectief gezien niet langer.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

^^
Maar die 2 uur ben je zo kwijt voor de Gotthard in dit soort weekenden, en je bedoeling was om een route te nemen met minder kans op file en Baustelles dan de standaardroute door Duitsland en over de Gotthard (die je dan pontificaal bij Milaan en op de Italiaanse A1 laat belanden, ook geen pretje op dag 2). De route via de Gd St Bernard heeft een voordeel op dag 1 en 2 - in Italie rijd je via de A26 of naar Piacenza, of via A12/A11 langer langs de drukte. Ik heb het idee dat je naar een niveau van zekerheid op zoek bent dat er op dit soort dagen gewoon niet in zit - er komt ongemak, of dat zich nu door een file of een (flink) stuk binnendoor vertaalt. Ik rijd zelf liever langzamer binnendoor dan dat ik stil sta (dus route Baume), maar dat is een afweging die alleen jij kan maken.
Autostrada
autoweg

^^ Ik reageer even generiek op bovenstaande posts, dus niet specifiek op 1 iemand.

Laat ik beginnen met het feit dat ik hier om advies vraag, en alle adviezen ter harte neem. Het zou een beetje het doel voorbij gaan als ik hier kwam met een vraag, om vervolgens een ieders reactie te weerleggen met mijn eigen 'waarheid'.
Het klopt dat ik op zoek ben naar de gouden formule: een snelle route, zonder al te veel vertraging, zonder al te veel drukte, zonder al te veel omrijden en dan ook nog het liefst zonder al te veel OWN. En dat is natuurlijk geen gemakkelijke opgave, en zal ik her en der concessies moeten doen. Voorspelbaarheid gaat bij mij boven de kortste route, maar ik rijd wel met een EV, dus bizarre omwegen krijg ik gewoon weer terug in de vorm van extra laadtijd (en natuurlijk de tijd die het komst om om te rijden).

Ik ben geïntrigeerd door routes zoals de Franse A77, waarbij je naar het zuiden kunt rijden via wegen waarbij er amper een kip op de weg zit, terwijl je wél lekker meters kunt maken. Dit soort wegen komen niet of nauwelijks naar voren in navigatie systemen, omdat ze nét teveel omrijden zijn, of de beslismomenten 'te vroeg' vallen. Dit soort 'gouden routes' bestaan dus wel... Daarnaast zijn wij 'pas' in 2022 voor het eerst met de auto op vakantie gegaan (Perpignan), gevold door Vera (Andalusië in 2023), Piemonte (2024) en de Rioja streek (2025). Er zijn dus héél veel routes in Europa die ik nog nooit heb bereden, en dat graag eens zou doen - iets wat op de achtergrond altijd meespeelt. Dit moet ik balanceren met het klimaat binnen de auto - ik ging vorige zomer via Calais en Rouen naar Tours, tot mijn vrouw bij Meerkerk Tours in Google Maps intoetste en droogjes opmerkte "goh bij mij is het bijna 200km minder ver rijden"... Uiteindelijk stonden Autostrada & co dus op de Périphérique...

Dat gezegd hebbende, ik sta zeker open voor de route via de Gr St Bernard. Maar ik maak wel graag even de mental check of ik niet teveel tunnelvisie heb (pun intended) qua routekeuze. De Reschenpass zou ik ook graag eens rijden, de Brenner idem dito. En dat is qua afstand niet langer dan de Gr St Bernard.

Toch vallen de adviezen niet op dovemansoren; de Gotthard vermijden - die kan ik zien. De Italiaanse A1 vermijden - ik geloof het direct zonder de second-guessen. De Brenner brengt me wat dat betreft ook tot Modena, maar ja - zal ongetwijfeld weer met zijn eigen issues komen. De Duitse baustelles, de Fernpass en de Brenner zelf.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Brenner zou ik snel laten afvallen, zeker in een weekend waarin toch best veel mensen uit Bayern onderweg zullen zijn. Het idee van "rust tot aan Modena" bestaat wat dat betreft niet (Reschen deelt dat lot, omdat je zowel in Duitsland als in Italië een fors gedeeld traject hebt). En dat blijft dan toch de grote charme van routes over de Sint Bernard: van alle goed uitgebouwde Alpenovergangen is de overgang zelf niet filegevoelig, bereik je de overgang zelf over weinig filegevoelige wegen en dan kun je aan Italiaanse kant ook nog lang uit de drukte blijven.

Maar goed, naar de meeste delen van Italië geeft de Sint Bernard ook niet geringe omwegen, dus het wordt pas interessant bij een goede "base case vertraging" op Gotthard of Brenner (inclusief verder stroomafwaarts bij de verschillende tolstations). Dat is aan de ene kant wat ervoor zorgt dat de route nooit echt volloopt, aan de andere kant is het wat nou net dit soort discussies uithaalt. Een soort "pak de omweg, toch sneller" c.q. "rijd binnendoor, kom toch eerder aan" kun je uiteindelijk alleen maar rechtvaardigen wanneer je vervolgens niet toch in de fuik rijdt. Anders worden het hele zure discussies met de anderen in de auto ;)
Ds79m schreef: ma 08 jun 2026, 12:37 Maar als ik dan even advocaat van de duivel speel, zou je ook kunnen overwegen om een overnachtingsadres kort vóór de tunnel te regelen. En dan de dag erna vroeg vertrekken om voor de drukte door de tunnel te gaan.
Op de Gotthard? Daar bestaat dat alternatief niet. Daar staat in file de file de hele nacht van vrijdag op zaterdag door en is de vertraging vroeg in de ochtend het hoogste, door mensen die door de nacht heen rijden. Op de Mont Blanc zou wellicht kunnen, maar het is een blijft een flessenhals waar bij een aanbod dat maar een klein beetje groter is dan de tunnelcapaciteit (en bij deze tunnel doseren ze actief, dus sta je gewoon te wachten nadat je tol hebt betaald) de file heel snel gaat oplopen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Bij de Mont Blanctunnel dus. Dat je op vrijdag relatief relaxed naar ergens rond het einde van de A40 rijdt. En dan de volgende ochtend vroeg uit de veren, even wat croissants en pains aux chocolats scoren, en dat ontbijt dan op het gemak aan de andere kant van de tunnel naar binnen fietsen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: ma 08 jun 2026, 13:43En dat blijft dan toch de grote charme van routes over de Sint Bernard: van alle goed uitgebouwde Alpenovergangen is de overgang zelf niet filegevoelig, bereik je de overgang zelf over weinig filegevoelige wegen en dan kun je aan Italiaanse kant ook nog lang uit de drukte blijven.
Eens. Dat je ook aan de Italiaanse kant nog lang uit de drukte kan blijven en Milaan en de A1 kan omzeilen is een groot voordeel. Ook daar heb je vanaf Ivrea nog weer enkele opties, naar gelang de drukte.
Maar goed, naar de meeste delen van Italië geeft de Sint Bernard ook niet geringe omwegen, dus het wordt pas interessant bij een goede "base case vertraging" op Gotthard of Brenner (inclusief verder stroomafwaarts bij de verschillende tolstations). Dat is aan de ene kant wat ervoor zorgt dat de route nooit echt volloopt, aan de andere kant is het wat nou net dit soort discussies uithaalt. Een soort "pak de omweg, toch sneller" c.q. "rijd binnendoor, kom toch eerder aan" kun je uiteindelijk alleen maar rechtvaardigen wanneer je vervolgens niet toch in de fuik rijdt. Anders worden het hele zure discussies met de anderen in de auto ;)
Ik denk dat je bij dit soort routes er niet per se vanuit moet gaan dat je sneller zal zijn. Wel zal het doorgaans prettiger zijn omdat je beter kan doorrijden. Voor mij ook wel eens de reden om dit soort omwegen te nemen in plaats van de hectiek van de route die bijna iedereen neemt.
Autostrada schreef: ma 08 jun 2026, 13:14Het klopt dat ik op zoek ben naar de gouden formule: een snelle route, zonder al te veel vertraging, zonder al te veel drukte, zonder al te veel omrijden en dan ook nog het liefst zonder al te veel OWN. En dat is natuurlijk geen gemakkelijke opgave, en zal ik her en der concessies moeten doen. Voorspelbaarheid gaat bij mij boven de kortste route, maar ik rijd wel met een EV, dus bizarre omwegen krijg ik gewoon weer terug in de vorm van extra laadtijd (en natuurlijk de tijd die het komst om om te rijden).
Kijk, de filevrije route die nauwelijks extra tijd kost en volledig autosnelweg is, die bestaat niet op drukke reisdagen. Het is dus de vraag waar je het meeste waarde aan hecht.
Dit moet ik balanceren met het klimaat binnen de auto - ik ging vorige zomer via Calais en Rouen naar Tours, tot mijn vrouw bij Meerkerk Tours in Google Maps intoetste en droogjes opmerkte "goh bij mij is het bijna 200km minder ver rijden"... Uiteindelijk stonden Autostrada & co dus op de Périphérique...
Dat probleem heb ik dan weer niet - ik leg uit dat we een omweg gaan rijden en waarom, en mijn vrouw vertrouwt er op dat ik weet wat ik doe en waarom. Alleen naar afstand kijken heeft niet zoveel zin. Ik ben een paar weken geleden naar Tours geweest, ik ben toen ook via Rouen gereden (niet via Calais, maar via Amiens), wetende dat het in kilometers een aanzienlijke omweg zou zijn. Maar zodra we van de A1 naar de A29 gingen was het heerlijk rustig en reed het lekker door. Parijs (letterlijk) links laten liggen is dan ook fijn. Zou ik sneller zijn geweest via Parijs? Ja, de navigatie ging uit van een tijdsverschil van zo'n 40 minuten. Wat dat betreft kon het qua tijd niet uit, om over de hoge tol van de A28 maar te zwijgen. Maar we hebben wel een lekkere ontspannende rit gehad.

Via Calais en Rouen is 154 km om. Dat is grofweg anderhalf uur extra reistijd, wat betekent dat je op de route via Parijs ergens anderhalf uur moet verliezen wil het via Calais en Rouen sneller zijn, en dan mag je geen vertraging oplopen via Calais en Rouen. Dat ga je in de praktijk vaak niet halen. Maar ja, ook op de plekken waar het verkeer op de A1 en A10 wel doorrijdt is het vaak razend druk, en is het voor de bestuurder geen pretje. En de passagiers staan op overvolle aires, waar de afvalbakken soms uitpuilen, in de rij voor de wc te wachten. Want dat is het ook op dat soort dagen. En dan is het ook in de file staan op de invals- en uitvalswegen van Parijs, waar je niet de fraaiste kant van de stad te zien krijgt. Duidelijk het plan vooraf bespreken en uitleggen kan in mijn ervaring helpen.
Toch vallen de adviezen niet op dovemansoren; de Gotthard vermijden - die kan ik zien. De Italiaanse A1 vermijden - ik geloof het direct zonder de second-guessen. De Brenner brengt me wat dat betreft ook tot Modena, maar ja - zal ongetwijfeld weer met zijn eigen issues komen. De Duitse baustelles, de Fernpass en de Brenner zelf.
De Brenner is de drukste Alpenovergang, dat is echt geen beter idee dan de Grand-Saint-Bernard. Routes via de Fernpass en daarna de Reschen of Brenner: allemaal leuk en aardig, maar razend druk. Van Nieuwegein naar Siena heb je er in de praktijk zeer weinig aan: op de momenten dat die routes minder druk zijn, kun je net zo goed via de Gotthard rijden, want daar zal dan ook nauwelijks vertraging zijn. Naar een bestemming als Zuid-Tirol of Trentino wordt het een ander verhaal natuurlijk, maar naar Siena zou ik het uit mijn hoofd zetten.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 08 jun 2026, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Autostrada schreef: ma 08 jun 2026, 13:14 ^^
Het klopt dat ik op zoek ben naar de gouden formule: een snelle route, zonder al te veel vertraging, zonder al te veel drukte, zonder al te veel omrijden en dan ook nog het liefst zonder al te veel OWN.
We delen onze liefde voor de A77, ideale snelweg :) Er zijn meer van dat soort stukken in Frankrijk, vanaf Charleville tot Langres kan je ook een kanon afschieten. Maar dat zijn ook regio's waar weinig mensen wonen en met een makkelijk reliëf, richting Italië is veel drukker.

De reden waarom ik je (op deze specifieke datum!) route "west" aanraad is niet tunnelvisie wat betreft de Gd St Bernard, maar juist de flexibiliteit die het biedt daarvoor en daarna. Bij Luxemburg kan je kiezen tussen A30 of A31, bij Metz kan je richting Basel als je ziet dat het richting Nancy bal is, bij Luxeuil heb je de keuze tussen Bern, Baume of Besancon. Dus afhankelijk van de stemming in de auto en de drukte heb je opties om aan te passen, veel meer dan op de Gotthard en de Brenner. Italië is hetzelfde - je kan via Piacenza of Genova, en de A5-A26 en A21 zijn ook op dit soort dagen rustig.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: ma 08 jun 2026, 14:10 ^^ Bij de Mont Blanctunnel dus. Dat je op vrijdag relatief relaxed naar ergens rond het einde van de A40 rijdt. En dan de volgende ochtend vroeg uit de veren, even wat croissants en pains aux chocolats scoren, en dat ontbijt dan op het gemak aan de andere kant van de tunnel naar binnen fietsen.
Ikzelf heb dan meer met caffè e un' brioche in Aosta, maar ik zie je punt. Als gezegd: ik heb er geen zicht op hoe laat in juli op de zaterdagochtenden de wachttijd begint op te lopen. Misschien een aardige om eens in de gaten te houden de komende zaterdagen. Het probleem met de Mont Blanc is in zoverre wel dat, als je eenmaal in die rabbithole zit, er geen weg meer naar buiten is. Petit Saint Bernard of Grand Saint Bernard gaan rijden kost toch al snel evenveel tijd als aansluiten bij Chamonix...
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Volgens de forecast op de website van de Mt Blanc begint het "gele" slot al tussen 5 en 6 uur 's morgens op zaterdag 25 juli (>30 min wachttijd), rood (>60 min) vanaf 7 uur, met een zwarte piek (> 2h) tussen 11 en 14h. Op vrijdag is het geel, rood of zwart tussen 10h en 21h, met een piek aan het eind van de middag. Het is een van de drukste weekends van het jaar.

https://www.tunnelmb.net/en-US/closures-and-forecasts
Autostrada
autoweg

Check voor wat betreft die forecast voor de Mont Blanc tunnel. Ik was al niet van plan langs die kant te gaan, maar dat ga ik dan verder ook niet uitspitten.
De Gotthard website geeft ook de zwaarste code aan voor die dag (vrijdag 24 juli); 90+ minuten wachttijd valt rekening mee te houden. Dus ja, daar zijn die 2 uurtjes 'omrijd tijd' dus alweer terugverdiend.

Dan wordt het denk ik dus toch Baume-les-Dames, of Delémont. Of de N5, aan te rijden via Nancy.
Het klopt wel dat die route in schijfjes af te pellen is. In 2024 gaf bij ons de routeplanner aan bij vertrek dat we richting de A12 moesten - ik ging voor A2. Bij Deil ging de routeplanner richting A15, wij bleven op de A2. Bij Cheratte ging de routeplanner richting Verviers, wij volgden Luxembourg. Bij Metz ging de planner richting Strasbourg, wij volgden Nancy. Pas ná Retiremont (N57 :KP: N66) begon de route die ik in gedachten had, samen te vallen met de route volgens de navigatie. Dan heb je toch al wel een hoop discussie achter de rug in de auto moet ik zeggen. Temeer omdat wij dus lang in de file hebben gestaan tussen Metz en Nancy, onze navigatie wilde ons ten zuiden van Metz nog terug hebben via de N431 naar de A4. Toch bleef ik stug volhouden, omdat ik bang was bij Basel de klos te zijn (en vervolgens op de Zwitserse A2 en A1); of dat achteraf slim was denk ik niet, maar ja - je geeft het idee van die rustige route natuurlijk weer niet zomaar op, als je op dat punt weet dat je dan veel beter Verviers had kunnen volgen om bij de Franse A4 uit te komen (ook al weet ik dat dit een non-issue is, vergelijkbaar met een sunk-cost).

Aan de Italiaanse zijde neig ik op de zaterdag naar een route via Alessandria en dan naar Piacenza. De A12 heb ik in 2024 gereden op zaterdag (begin augustus), en dat was niet echt een pretje. Ik vermoed dat zaterdag eind juli heel Milaan de A6/A26 afzakt op weg naar de kust. Alhoewel hetzelfde zal vrees ik ook wel gaan gelden voor de A1 vermoedelijk.

Zie - jullie adviezen zijn weldegelijk zeer waardevol!
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ In het algemeen lijkt het me toch wel handig om hier thuis ook een voorgesprek over te hebben. Dit soort oeverloze discussies als je al onderweg bent over de beste routes, waarbij het toch onmogelijk is om te bewijzen wat het juiste idee was, zijn nogal sfeerbedervend.

Pino schreef: ma 08 jun 2026, 15:10
Ds79m schreef: ma 08 jun 2026, 14:10 ^^ Bij de Mont Blanctunnel dus. Dat je op vrijdag relatief relaxed naar ergens rond het einde van de A40 rijdt. En dan de volgende ochtend vroeg uit de veren, even wat croissants en pains aux chocolats scoren, en dat ontbijt dan op het gemak aan de andere kant van de tunnel naar binnen fietsen.
Ikzelf heb dan meer met caffè e un' brioche in Aosta, maar ik zie je punt. Als gezegd: ik heb er geen zicht op hoe laat in juli op de zaterdagochtenden de wachttijd begint op te lopen. Misschien een aardige om eens in de gaten te houden de komende zaterdagen. Het probleem met de Mont Blanc is in zoverre wel dat, als je eenmaal in die rabbithole zit, er geen weg meer naar buiten is. Petit Saint Bernard of Grand Saint Bernard gaan rijden kost toch al snel evenveel tijd als aansluiten bij Chamonix...
Ja, ik zou zelf sowieso voor een route gaan waar je nog wat redelijke alternatieven hebt. Uiteraard kan er op elke logische route op een onhandig punt een vrachtwagen dwars op de weg liggen. Maar er zijn ook routes waarbij je niet voor langere stukken vastzit als zoiets een stuk voor je gebeurt.
Autostrada
autoweg

Ds79m schreef: ma 08 jun 2026, 16:15 ^^ In het algemeen lijkt het me toch wel handig om hier thuis ook een voorgesprek over te hebben. Dit soort oeverloze discussies als je al onderweg bent over de beste routes, waarbij het toch onmogelijk is om te bewijzen wat het juiste idee was, zijn nogal sfeerbedervend.
Die discussies ontstaan dus eigenlijk alleen wanneer er op de langere/'omrijd' route een incident ontstaat (in de vorm van onverwachte vertraging). En ja - dit zijn zinloze en sfeer bedervende discussies. Maar dat komt niet in de laatste plaats dat ik er dan zelf ook van baal.

Overigens is het nog geen 20km kilometer langer, om via Verviers naar Mulhouse te rijden en dan alsnog voor de A36 richting Delémont te kiezen, dan via Épinal. Ik smokkel dan wel, want dan ga ik uit van rijden om Luik heen, en afsteken via Molsheim. Doe je dat niet, dan is het verschil tussen beide routes zo'n 50 km (10km besparing bij Luik, 20km bij Strasbourg)
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Autostrada schreef: ma 08 jun 2026, 16:09
Aan de Italiaanse zijde neig ik op de zaterdag naar een route via Alessandria en dan naar Piacenza. De A12 heb ik in 2024 gereden op zaterdag (begin augustus), en dat was niet echt een pretje. Ik vermoed dat zaterdag eind juli heel Milaan de A6/A26 afzakt op weg naar de kust. Alhoewel hetzelfde zal vrees ik ook wel gaan gelden voor de A1 vermoedelijk.
N=1, maar ik vond de A26 meevallen in augustus. Toen ik daar reed was de A12 tot Rapallo rustig, daarna wel een uur vertraging door een ongeluk, maar ja... De andere keer dat we dat stuk reden kwam mijn zus vanaf Chiasso naar Toscane en ik vanaf de A12 - zij deed toen 1 uur meer over 250 km dan ik, maar toen was die versmalling bij Barberino er nog. Andere tip als je de A1 rijdt vanaf Bologna: neem de Panoramica in plaats van de Direttissima, een stuk rustiger.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Ik heb hier de Simplon icm de Kandersteg Goppenstein autotrein nog niet horen langskomen? Kom je direct op de A26 uit in Italie, die idd volledig voldoet aan het leeg en snel criterium . ALs je ook nog wil overnachten is dat uitstekend mogelijk in Kandersteg, maar het zal aan de andere kant van de autotrein ook prima kunnen.
Wat zelfs ook kan is de autotrein naar helemaal naar Iselle, maar waarschijnlijk ben je daarvoor nu al te laat en hij gaat op onmogelijk vroege tijdstippen.
Coen Tunnel
Voorzitter

exroosje schreef: ma 08 jun 2026, 17:13Wat zelfs ook kan is de autotrein naar helemaal naar Iselle, maar waarschijnlijk ben je daarvoor nu al te laat en hij gaat op onmogelijk vroege tijdstippen.
Dat is helemaal geen gek idee, en Autostrada had dat al als optie aangedragen in zijn openingspost.

De trein van 25 juli om 05:44 uur 's ochtends zit vol, maar op 24 juli zijn er nog wel plekken op de treinen van 19:07 (aankomst Iselle 20:02) en 22:10 (aankomst Iselle 23:13) vanuit Kandersteg. Dan nog een klein stukje doorrijden tot het hotel, rond Domodossola is genoeg te vinden. Mocht je die laatste trein nemen, check dan wel of er een 24-uursreceptie is. Ik heb ooit overnacht in Motel Monterosa in Vogogna, direct bij de afrit van de SS33, die heeft een 24-uursreceptie - én ook vierpersoons familiekamers met een tweepersoonsbed plus stapelbed. Of je rijdt inderdaad wat verder door naar Gravellona Toce, zoals Autostrada suggereerde, maar uiteindelijk is dat niet veel verder en met een vrij lege A26 is het lood om oud ijzer of je daar nou op vrijdagavond of op zaterdagochtend rijdt. Ik zou er zelf voor kiezen dan niet te ver na de trein te overnachten.

Die trein kost wel 109 frank, maar je hebt dan eigenlijk de hele Alpenpassage zonder files. Bern is het meest kritieke punt op de reis, maar je zou bv. via de Franse N57-D64-N19 kunnen rijden en dan de Zwitserse A16 en A5. Dan blijf je een heel lange tijd uit de drukte. En voordeel is ook dat je niet over de Simplon hoeft te rijden met de rechtstreekse trein. Nu is de Simplon een simpele pas om te rijden, maar het kost toch altijd wat meer tijd dat je denkt, zeker ook omdat er in de zomer vrijwel altijd wel ergens wordt gewerkt op die weg, en er op één of meerdere plekken het verkeer afwisselend met verkeerslichten wordt geregeld. En je klimt toch nog helemaal tot over de 2000 meter boven zeeniveau. Die trein Kandersteg-Iselle kan wat dat betreft een uitkomst zijn.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 08 jun 2026, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

exroosje schreef: ma 08 jun 2026, 17:13 Ik heb hier de Simplon icm de Kandersteg Goppenstein autotrein nog niet horen langskomen? Kom je direct op de A26 uit in Italie, die idd volledig voldoet aan het leeg en snel criterium . ALs je ook nog wil overnachten is dat uitstekend mogelijk in Kandersteg, maar het zal aan de andere kant van de autotrein ook prima kunnen.
Wat zelfs ook kan is de autotrein naar helemaal naar Iselle, maar waarschijnlijk ben je daarvoor nu al te laat en hij gaat op onmogelijk vroege tijdstippen.
Dit leek mij dus top, maar ik keek naar overnachtingen in Zwitserland en toen heb ik dat plan snel laten varen. In de tussentijd zijn de prijzen alleen maar gestegen, in Kandersteg vind ik niets onder de 450 euro voor die nacht van 24 op 25 juli en ook in het Rhône dal zijn de opties dun gezaaid (ik kan natuurlijk ook maar in een beperkt deel zoeken wil ik niet weer onnodig terug moeten rijden richting Martigny).

De doorgaande trein heb ik het gevoel dat je die absoluut niet wilt missen, en dus heel veel buffer moet gaan inbouwen. Dat gaat het doel van voorbij, ook al lijkt het me wel heel relaxt (en avontuurlijk tegelijk).
Coen Tunnel
Voorzitter

Autostrada schreef: ma 08 jun 2026, 17:35De doorgaande trein heb ik het gevoel dat je die absoluut niet wilt missen, en dus heel veel buffer moet gaan inbouwen. Dat gaat het doel van voorbij, ook al lijkt het me wel heel relaxt (en avontuurlijk tegelijk).
Je zal wat buffer willen inbouwen maar het lijkt me niet onmogelijk. In het ergste geval mis je hem, ben je de 109 frank van het ticket kwijt, en ben je ook 29 frank kwijt om met de eerstvolgende beschikbare trein naar Goppenstein te gaan, en moet je dan met je auto over de Simplonpas - of met de autotrein Brig-Iselle. Je kunt ook gelijk voor die laatste optie kiezen; dus alleen Kandersteg-Goppenstein met de autotrein. Goppenstein-Domodossola zou je over de Simplonpas minder dan 2 uur moeten kosten. Hoef je je ook niet druk te maken over het halen van de doorgaande trein. Overnachten in Zwitserland zou ik inderdaad proberen te voorkomen, zeker aangezien het aan de andere kant van de Simplonpas veel beter betaalbaar is.

Maar met die treinen later in de avond moet het wel mogelijk zijn om dat een beetje te plannen, en ben je aan de vroege kant in Kandersteg, dan zoek je daar even een restaurantje op - al is dat in Zwitserland natuurlijk ook niet goedkoop. Of dus, zoals gezegd, gewoon Kandersteg-Goppenstein doen, en dan heb je wat meer flexibiliteit. Later op de dag zal dat niet meer super druk zijn, verwacht ik. En nu de A9 rondom Visp gereed is scheelt dat ook weer.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

hoompey schreef: ma 08 jun 2026, 16:51 N=1, maar ik vond de A26 meevallen in augustus. Toen ik daar reed was de A12 tot Rapallo rustig, daarna wel een uur vertraging door een ongeluk, maar ja...
De A26 is normaal een vrij rustige snelweg en ligt niet op grote uittocht-routes. Van Turijn naar het zuiden wellicht nog het meest, maar zelfs dat zal in groten getale eerder A21-A1 rijden - plus Italianen zijn niet zo van die vroege vertrekkers, zaterdagochtendfiles worden er meestal veroorzaakt door noorderlingen die door de nacht heen gingen.

De A12 is potentieel wat lastiger. Hij is aan de ene kant gegarandeerd rustiger dan A21-A1, maar het is dan ook weer zo’n route waar dat ene ongeluk zoals je beschrijft zich voordoet, en dan kun je geen kant uit. Omdat vanuit Aosta naar Siena het verschil tussen de routes over Piacenza en Genova minimaal is, zou ik die keuze maken op basis van de verkeersinformatie wanneer je bij Alessandria bent.
Laatst gewijzigd door Pino op di 09 jun 2026, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

Coen Tunnel schreef: ma 08 jun 2026, 17:47
Maar met die treinen later in de avond moet het wel mogelijk zijn om dat een beetje te plannen, en ben je aan de vroege kant in Kandersteg, dan zoek je daar even een restaurantje op - al is dat in Zwitserland natuurlijk ook niet goedkoop. Of dus, zoals gezegd, gewoon Kandersteg-Goppenstein doen, en dan heb je wat meer flexibiliteit. Later op de dag zal dat niet meer super druk zijn, verwacht ik. En nu de A9 rondom Visp gereed is scheelt dat ook weer.
109 CHF is wel serieus geld; daarvoor ga ik niet het risico lopen om op de minuut te plannen. Met vertrek om 19h07 zou ik aansturen op aankomst 18h07. Maar dan pak ik dus al een uur vertraging.
Stel dat het mee zit onderweg en ik sta 17h in Kandersteg, dan kan ik wel gaan eten daar, maar ik zou veel liever de shuttle pakken naar Goppenstein en dan gaan rijden. Tegen de tijd dat het 19h is tuf ik voorbij Iselle. Weg 109CHF.

Omgekeerd kan het tegen zitten, gekanteld busje bij Metz. Zo gaan die dingen. Komen we na veel stress om 19h09 aan in Kandersteg. Nog twee bekeuringen ook. En in plaats van in 55 minuten in Iselle staan (dat doet de directe trein) ben je dan nog 2 uur bezig. Dan zit iedereen stuk, na al een hele dag stress.

Ik kan natuurlijk wel de trein zelf aan elkaar proberen te koppelen, dus de shuttle nemen naar Goppenstein en dan bij Brig kijken of er toevallig een trein naar Iselle gaat of anders gewoon de Simplon over. Helaas rijdt Brig - Iselle ook maar in een twee-uur interval dus dat komt er puur op aan of je geluk hebt.

BLS staat je niet toe om met een ticket voor de trein van 22h de trein van 19h te nemen en omgekeerd. Het is totaal inflexibel. En te laat = geld weg. Niet eens een gratis ticket voor Kandersteg - Goppenstein, wat toch het minste zou zijn naar de klant toe.

Dan komt het er op neer waar ik liever zit; Aosta of Domodossola. Via de A12 scheelt het 2 kilometer…
Via de A1 is Domodossola wel wat sneller, maar volg je de A26 dan is het lood om oud ijzer.

Die trein had ik in gedachten voor de terugweg; dan starten we in Acqui Terme; dan kan ik veel beter inschatten hoe laat we aan de Simplon zullen staan - én dan heb ik het enorme voordeel dat je in Iselle de niet-frequente trein moet halen, maar vervolgens in Goppenstein elk kwartier een shuttle hebt naar Kandersteg. Ik ga als ik in de hete Toscaanse zon zit hier nog een topic over opzetten, maar ik kan niet nadenken over een terugweg als ik nog moet beginnen aan de heenweg.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Via welke link kun je dit raadplegen?
'
De Gotthard website geeft ook de zwaarste code aan voor die dag (vrijdag 24 juli)
'
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik vermoed dat dat deze is: https://www.gotthard-traffic.ch/calendar?lan=en

Dat is overigens een private website. Maakt ze in mijn optiek niet minder betrouwbaar. De voorspellingen die ze doen zijn gebaseerd op historische data over vergelijkbare dagen en tijden in het verleden, en dat is de beste voorspellende factor die je kunt verzinnen.
Coen Tunnel schreef: ma 08 jun 2026, 14:45
Dit moet ik balanceren met het klimaat binnen de auto - ik ging vorige zomer via Calais en Rouen naar Tours, tot mijn vrouw bij Meerkerk Tours in Google Maps intoetste en droogjes opmerkte "goh bij mij is het bijna 200km minder ver rijden"... Uiteindelijk stonden Autostrada & co dus op de Périphérique...
Dat probleem heb ik dan weer niet - ik leg uit dat we een omweg gaan rijden en waarom, en mijn vrouw vertrouwt er op dat ik weet wat ik doe en waarom.
Ik heb dat krediet ook wel, maar die keer dat we over Baume les Dames naar de Sint Bernard reden ben ik er toch wel om gechallenged. Een snelweg-omweg pakken en zo files vermijden gaat er vrij makkelijk in. Omdat het de sfeer relaxed houdt, zit er niemand klaar met de stopwatch (mar dan heb ik hetwel van tevoren uitgelegd). Maar niet-autosnelwegen zorgen op hun eigen manier wel een beetje voor een stretch - iets dat ik me trouwens ook zelf nog wel herinner van ritten uit mijn jeugd. Dan verdwijnt ook dat ontspannen gevoel een beetje. Hoezeer ik bij de bewuste trip over Baume les Dames ook kon uitleggen dat we een route hadden gehad die echt niet langzamer was dan een snelwegroute, het was niet relaxter geweest. Ik vermoed trouwens dat dat gevoel van die stretch alweer minder was geweest wanneer we braaf de N57 langs Besançon zouden zijn afgereden.