Yep die bedoelde ik! Dat is echt een super handzame website, heel accuraat, snel up to date en precies de info die je nodig hebt.Pino schreef: di 09 jun 2026, 9:55 Ik vermoed dat dat deze is: https://www.gotthard-traffic.ch/calendar?lan=en
Dat is overigens een private website. Maakt ze in mijn optiek niet minder betrouwbaar. De voorspellingen die ze doen zijn gebaseerd op historische data over vergelijkbare dagen en tijden in het verleden, en dat is de beste voorspellende factor die je kunt verzinnen.
Nieuwegein - Siena (juli 2026)
Moderator: Moderatoren
-
Autostrada
- autoweg
Re: Nieuwegein - Siena (juli 2026)
-
Pindaklaas
- dorpsstraat
Het is mij op die website niet helemaal duidelijk geworden hoe de historische data uit de verkeersverwachting is opgebouwd. Als ik bijvoorbeeld op maandag 3 augustus kijk, zegt deze site dat het heel druk wordt rond de middag, bijna net zo druk als in het weekend. Zou hij de data van 3 augustus van elk jaar pakken, of van elke eerste maandag van augustus van elk jaar? Het zal voor het resultaat van de verwachting wel uitmaken, of de specifieke datum sommige jaren in het weekend heeft gelegen.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Ik neem aan "eerste maandag van augustus". En ik heb een paar jaar geleden eens fysiek de data verzameld van de Gotthard-files richting noord en zuid door de zomer. Er ontstaat feitelijk gewoon iedere dag een forse file; na het weekend reizen is niet meer voldoende. Het enige wat door de week verandert is hoeveel uur op de dag er file staat.
Zie https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 1#p1060221 en https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 1#p1062001
Zie https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 1#p1060221 en https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 1#p1062001
-
Autostrada
- autoweg
Na wat overleg in huize Autostrada is pandora’s box weer volledig open…
In plaats van vrijdag 24 juli willen we nu donderdag 23 juli al een stuk gaan rijden. We willen dan rond 09h00 ‘s ochtends uit Nieuwegein vertrekken, hopelijk op tijd om de A2 files nog voor te zijn…
Er komt dan een overnachting bij op de route, ik zit te denken aan de volgende etappes:
- Nieuwegein - Pforzheim / Strasbourg / Nancy op donderdag 23 juli
- Pforzheim / Strasbourg / Nancy - Parma op vrijdag 24 juli
- Parma - Sienna op zaterdag 25 juli
Dit zou in principe 3 heel behapbare reisdagen moeten geven, en een vroege aankomst op zaterdag, zodat er nog tijd is voor boodschappen, etc.
De bedoeling is dus om donderdag zo’n 500 a 600 km te rijden, met vertrek op een relaxed tijdstip (thuis ontbijten, boel opruimen en dan weg rijden).
De overnachtingsadressen in die steden heb ik onder de knop zitten, maar nog niet geboekt.
Overnachting in Parma zag ik hier op het forum voorbij komen, leek me wel prima locatie. Na het samenkomen van de A26 en A1 (geeft dus die 2 opties) en voor het aftakken van de A15 (geeft weer 2 opties voor de zaterdag). Hotel zit dus feitelijk tussen Piacenza en Parma in.
Voor de etappe op donderdag liggen er dus 3 keuzes voor, die uiteraard (deels) gerelateerd zijn aan de vrijdag.
Mijn gedachten:
- Naar Nancy via Eindhoven / Maastricht / Luik / Longwy op donderdag, met vertrek om 09h00 hoop ik redelijk ongeschonden hier doorheen te komen
- Op vrijdag rond 09h00 vertrek via Delémont naar de Simplon. Gr St Bernard kan ook, maar voegt aardig wat kilometers toe, en met de gesloten tunnel bij Aosta ook wat extra tijd.
Ofwel
- Naar Strasbourg via Nijmegen / A61 / B9 / A35 op donderdag, wederom met vertrek om 09h00 hoop ik daar redelijk OK doorheen te kunnen. De A73 is dicht achter Venlo, ik weet niet of dat gunstig (minder transit verkeer) of ongunstig (terugslag van file bij Venlo) is.
- Op vrijdag vanaf Stasbourg naar Basel, de gebaande route door Zwitserland en dan ofwel via de Gotthard (ben ik dan rond het middaguur), ofwel via de Simplon. Qua afstand scheelt dit niet zo heel gek veel, de Simplon route is natuurlijk wel langer, maar bij de Gotthard kan ik file krijgen. De Simplon route geeft ook nog de optie om eventueel Milaan helemaal te vermijden op de (vroege)vrijdagmiddag.
Nadeel lijken me wel de filegevoelige stukken in Zwitserland, maar bij vertrek om 09h00 uit Strasbourg hoop ik de ergste drukte dan voor te zijn.
Ofwel
- Naar Pforzheim via Nijmegen / A61 / A8 op donderdag, wederom 09h00, ook hier weer redelijk OK.
- Op vrijdag vanaf Pforzheim via A81 naar Schauffausen, daar kiezen voor Gotthard of San Bernardino. Alternatief A8 langs Ulm, dan via Oostenrijk doorsteken naar de A3 in Zwitserland en via San Bernardino.
Nadeel van deze route vind ik dat ik wel pech kan hebben op de Duitse stukken (Pforzheim baustelle, Alaufstieg)
Ook kan ik met deze route onmogelijk om Milaan heen.
Benieuwd wat jullie zouden doen.
In plaats van vrijdag 24 juli willen we nu donderdag 23 juli al een stuk gaan rijden. We willen dan rond 09h00 ‘s ochtends uit Nieuwegein vertrekken, hopelijk op tijd om de A2 files nog voor te zijn…
Er komt dan een overnachting bij op de route, ik zit te denken aan de volgende etappes:
- Nieuwegein - Pforzheim / Strasbourg / Nancy op donderdag 23 juli
- Pforzheim / Strasbourg / Nancy - Parma op vrijdag 24 juli
- Parma - Sienna op zaterdag 25 juli
Dit zou in principe 3 heel behapbare reisdagen moeten geven, en een vroege aankomst op zaterdag, zodat er nog tijd is voor boodschappen, etc.
De bedoeling is dus om donderdag zo’n 500 a 600 km te rijden, met vertrek op een relaxed tijdstip (thuis ontbijten, boel opruimen en dan weg rijden).
De overnachtingsadressen in die steden heb ik onder de knop zitten, maar nog niet geboekt.
Overnachting in Parma zag ik hier op het forum voorbij komen, leek me wel prima locatie. Na het samenkomen van de A26 en A1 (geeft dus die 2 opties) en voor het aftakken van de A15 (geeft weer 2 opties voor de zaterdag). Hotel zit dus feitelijk tussen Piacenza en Parma in.
Voor de etappe op donderdag liggen er dus 3 keuzes voor, die uiteraard (deels) gerelateerd zijn aan de vrijdag.
Mijn gedachten:
- Naar Nancy via Eindhoven / Maastricht / Luik / Longwy op donderdag, met vertrek om 09h00 hoop ik redelijk ongeschonden hier doorheen te komen
- Op vrijdag rond 09h00 vertrek via Delémont naar de Simplon. Gr St Bernard kan ook, maar voegt aardig wat kilometers toe, en met de gesloten tunnel bij Aosta ook wat extra tijd.
Ofwel
- Naar Strasbourg via Nijmegen / A61 / B9 / A35 op donderdag, wederom met vertrek om 09h00 hoop ik daar redelijk OK doorheen te kunnen. De A73 is dicht achter Venlo, ik weet niet of dat gunstig (minder transit verkeer) of ongunstig (terugslag van file bij Venlo) is.
- Op vrijdag vanaf Stasbourg naar Basel, de gebaande route door Zwitserland en dan ofwel via de Gotthard (ben ik dan rond het middaguur), ofwel via de Simplon. Qua afstand scheelt dit niet zo heel gek veel, de Simplon route is natuurlijk wel langer, maar bij de Gotthard kan ik file krijgen. De Simplon route geeft ook nog de optie om eventueel Milaan helemaal te vermijden op de (vroege)vrijdagmiddag.
Nadeel lijken me wel de filegevoelige stukken in Zwitserland, maar bij vertrek om 09h00 uit Strasbourg hoop ik de ergste drukte dan voor te zijn.
Ofwel
- Naar Pforzheim via Nijmegen / A61 / A8 op donderdag, wederom 09h00, ook hier weer redelijk OK.
- Op vrijdag vanaf Pforzheim via A81 naar Schauffausen, daar kiezen voor Gotthard of San Bernardino. Alternatief A8 langs Ulm, dan via Oostenrijk doorsteken naar de A3 in Zwitserland en via San Bernardino.
Nadeel van deze route vind ik dat ik wel pech kan hebben op de Duitse stukken (Pforzheim baustelle, Alaufstieg)
Ook kan ik met deze route onmogelijk om Milaan heen.
Benieuwd wat jullie zouden doen.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Uiteindelijk zit alles in de hoek van de persoonlijke voorkeur. Paar gedachten:
1. Waar je de Gotthard nog kunt omzeilen met de pas of de San Bernardino, heb je ook nog de passage van Chiasso waar al het verkeer elkaar tegenkomt. In mijn ervaring meer een drukpunt dan Milaan zelf op een vrijdagmiddag.
2. Als je de rust van de Italiaanse A21 wilt hebben, geeft de Simplon meer kilometers dan de Sint Bernard. En ook meer niet-autosnelweg. Maar goed, de noodzaak om door Aosta te rijden is wel een dingetje.
3. Als in een andere draad genoemd, Venlo zou niet echt problematisch moeten zijn, maar kun je vanaf volgende week even aankijken.
Vanaf daar zou ikzelf voor Nancy-Délemont kiezen, en dan laat kiezen tussen Sint Bernard en Simplon. Maar als gezegd, daar zit iets persoonlijks in.
1. Waar je de Gotthard nog kunt omzeilen met de pas of de San Bernardino, heb je ook nog de passage van Chiasso waar al het verkeer elkaar tegenkomt. In mijn ervaring meer een drukpunt dan Milaan zelf op een vrijdagmiddag.
2. Als je de rust van de Italiaanse A21 wilt hebben, geeft de Simplon meer kilometers dan de Sint Bernard. En ook meer niet-autosnelweg. Maar goed, de noodzaak om door Aosta te rijden is wel een dingetje.
3. Als in een andere draad genoemd, Venlo zou niet echt problematisch moeten zijn, maar kun je vanaf volgende week even aankijken.
Vanaf daar zou ikzelf voor Nancy-Délemont kiezen, en dan laat kiezen tussen Sint Bernard en Simplon. Maar als gezegd, daar zit iets persoonlijks in.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Aangezien tijdsdruk geen issue is, zou ik gaan voor een Alpenovergang die je nog niet kent. Als dat bijvoorbeeld de Simplon is, kies je op basis daarvan je overnachtingen. Uiteraard nog wel even checken of je dan niet op de verkeerde momenten op filegevoelige plekken bent en ook nog rekening houden met mogelijke last minute alternatieven. Wat dat betreft is een overnachting bij Parma strategisch waarschijnlijk handig. Ik heb deze zomer zoiets bij Alessandria waarbij ik de weg er naartoe (Mont Blanctunnel, Frejustunnel, Grote St Bernard) nog open heb staan afhankelijk van de drukte op dat moment.
-
Autostrada
- autoweg
Bedoel je dan de grensovergang? Ik zie dat het daar momenteel (vrijdag 10 juli 09h30) al vast begint te lopen. Is dat een notoire grensovergang?Pino schreef: do 09 jul 2026, 20:50 1. Waar je de Gotthard nog kunt omzeilen met de pas of de San Bernardino, heb je ook nog de passage van Chiasso waar al het verkeer elkaar tegenkomt. In mijn ervaring meer een drukpunt dan Milaan zelf op een vrijdagmiddag.
De invoeger van de Zwitserse A3 op de A2 bij Basel lijkt ook zeer problematisch te zijn. Volgens TCS begon de filemelding daar om 05h35 vanochtend
Wat mij betreft is het óf Pforzheim en dan de keuze Gotthard of San Bernardino (dan moet ik wel via Schaffhausen rijden) of Strasbourg en dan de keuze Simplon of Gotthard.
Via Nancy voegt bijna 100km toe tov de route via Pforzheim en San Bernardino, en ook versus Basel + Simlon; terwijl die routes alweer 70km langer zijn dan een variant via de Gotthard. Icm de passage van Aosta, vind ik dat niet een heel aantrekkelijk alternatief. Zeker als ik ook nog de pasroute ga rijden (om de dure tol en file bij het tolstation te vermijden).