Nederland -Zweden

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Nederland -Zweden

Bericht door Chris »

Zweden is vooral heel erg veel bos. Vanaf Värmland en noordelijker wordt het echte wildernis, Zuid-Zweden (ten zuiden van de E18) is toch wat monotoner dan noordelijker vind ik.

Zweden is ook geen Noorwegen, dus echt spectaculair landschap heb je een stuk minder. Het grensgebied van Dalarna met Noorwegen is wel duidelijk bergachtiger, zoals de omgeving van Sälen en Idrefjäll. Als je alleen naar Zweden gaat is dat mooie wildernis, als je eerst twee weken door Noorwegen hebt gereden is het niet zo bijzonder, dus een kwestie van perspectief.

Van de doorgaande wegen vond ik de E45 door Värmland wel mooi, met name langs Sunne en Torsby, waar je heuvelachtig terrein met langwerpige meren hebt. Maar Råda ligt net één route oostelijker, die ken ik niet.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Vorige maand ben ik nog door die tunnel gereden (Hamburg -> Grens) en zie eigenlijk geen reden om die te vermijden. Limiet is laag (80km/h) en heeft meerdere rijstroken

Aan de andere kant zou ik die brug eigenlijk niet willen opzoeken: veel vrachtverkeer en best wel een stukje door Hamburg moeten.
Dan zou de optie die Pino noemt een beter keuze zijn: A1 -> A21 -> B205 -> A7

De B205 is een ongelijkvloerse autoweg (1 rijstrook per richting) tussen de A1 en de A7.

Verder het advies om bij de grens (Duitsland -> Denemarken) even goed op te letten welke rijstrook te nemen. Auto's gaan op links, overig verkeer op rechts
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

De weg over Tandålen is best aardig. Verder is de hele omgeving mooi, dus het maakt niet perse veel uit. Als je naar Falun gaat vanuit het noorden kom je ook langs het Siljan meer. Mooie omgeving ook waar ook wel een aantal toeristische dingen zijn.
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

robertwim schreef: zo 19 jul 2026, 10:27 <knip> Heeft iemand aanbevelingen voor mooie routes (...)? <knip>
Bij Falun moest ik meteen denken aan kopermijnbouw en de toeristische weg Kopparleden. Helaas vind ik de zoekresultaten niet heel erg duidelijk, want veel websites bestaan niet meer. Zou dat komen, omdat jongeren alleen nog op social media kijken en niet meer op websites? Ik kon helaas maar 5 minuten zoeken. Ik heb eigenlijk iets anders wat dringend af moet. :shutup:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparleden

https://www.startpage.com/sp/search Falun Kopparleden

Is uitval van de bestuurder gedekt op jullie reisverzekering? Reken niet meer op de ANWB, want die hebben dat stukje in 2024 stilletjes geschrapt uit het Wegenwachtabonnement. Alsnog wil ik even mijn petje afnemen voor het oudere echtpaar wat zich door leeftijd niet achter de geraniums laat parkeren, maar gewoon de reis opdeelt in stukken die jullie nog wel aankunnen. Goede reis! :top:

Edit: Volgende keer moet ik beter lezen. De beste man zit al in Zweden, of is misschien al thuis. Dit noemen ze mosterd na de maaltijd. Ik kan beter gaan uitloggen, voor ik meer domme dingen schrijf... :facepalm:
Roemeense koets, rood, met Frans hart (K4M van Renault), op LPG - Hoog 2persoonsbed is vervangen door laag 1persoonsbed; Nu past WC-emmer er wel bij in, maar bagageruimte is 60% minder - Betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)