Parkeren op T splitsing

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Berrychello
verkeersader

Parkeren op T splitsing

Bericht door Berrychello »

Bij ons in de wijk is een weg waarlangs aan één zijde auto’s geparkeerd staan. Zoals in de meeste oudere wijken zijn ook hier minder parkeerplaatsen dan auto’s.
Ook langs de lange zijde van de T splitsing, daar waar er een kleinere straat op deze straat uitkomt, staan auto’s geparkeerd. Opzich geen probleem, ware het niet dat een bewoner nu na daar al 20 jaar te wonen, gaat klagen. Hij gooit het op artikel 22, wat natuurlijk veelomvattend is. Qua veiligheid is er niets aan de hand, deze situatie is al meer dan 15 jaar zo qua parkeren. Overigens is er ook geen handhaving op parkeren op het trottoir of voor inritten, dus zo hard zal het niet lopen.
Maar in hoeverre heeft hij een punt? Mag er inderdaad niet geparkeerd worden langs de lange zijde bij de T splitsing?

Paar voorbeelden:
https://maps.app.goo.gl/4e6QnVebpf8NTvS76

https://maps.app.goo.gl/L5aoRBPAhfJ6RJVd6

https://maps.app.goo.gl/zTAZW37AH4j5PA4G9

https://maps.app.goo.gl/LsSxtkhnPGLaTQSP6
Egbert
expressweg

Re: Parkeren op T splitsing

Bericht door Egbert »

Artikel 22 zegt iets over speciale maximum snelheden. Je bedoelt denk ik artikel 24 en vooral lid 1a
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
Een T-splitsing is een kruispunt en je mag dus binnen 5 meter daarvan niet parkeren. Ook niet aan de lange zijde.
Persoonlijk vind ik "niets aan de hand" een beetje vrij genomen. Als bij het eerste voorbeeld een auto van rechts komt dan belemmeren de parkerende voertuigen dat die auto ook zijn voorrang kan genieten als hij linksaf wil. Dat is dus precies de reden van die regel.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Een T-splitsing is gewoon een kruising, dus die dien je vrij te houden, ook aan de lange kant. Een lang voertuig heeft die ruimte nodig om uit te halen als hij vanuit de korte zijde af wil slaan.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Gelul. De meeste T-splitsingen in woonstraten hebben zelfs parkeerstroken of parkeervakken aan de lange zijde en als er niets is aangegeven staan er gewoon auto's en ik heb nog nooit een auto bekeurd zien zijn (aannemende dat er geen gele streep oid aanwezig is). Als het al niet duidelijk is in de wet dan geldt het gewoonterecht. En dat betekent dat je kan parkeren als normaal verkeer de bocht kan maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Berrychello
verkeersader

Als er een parkeerstrook is mag het sowieso lijkt me.
De tegenoverliggende straten zijn zo smal dat de vuilniswagens er ook niet komen, dus de kruising vrijhouden voor manoeuvreren snap ik maar gaat hier niet echt op.
Ik denk zelf dat het feitelijk niet mag maar zou men er dan op kunnen bekeuren? Want dan moet je het halve dorp op de bon slingeren….
Berrychello
verkeersader

Egbert, ik snap je argument maar in hoeverre mg je dan op de rijbaan parkeren als die maar twee autobreedtes breed is? Want dan hinder je ook het verkeer. Dat is het geval aan het begin van de betreffende straat.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Peter schreef: zo 11 jan 2026, 17:51 Gelul. De meeste T-splitsingen in woonstraten hebben zelfs parkeerstroken of parkeervakken
Een parkeerstrook of -vak is natuurlijk niet hetzelfde als op de weg parkeren. In een parkeerstrook of -vak sta je namelijk niet op de weg en blokkeer je de weg ook niet.
Berrychello schreef: zo 11 jan 2026, 18:02 Egbert, ik snap je argument maar in hoeverre mg je dan op de rijbaan parkeren als die maar twee autobreedtes breed is? Want dan hinder je ook het verkeer. Dat is het geval aan het begin van de betreffende straat.
En ook de rijbaan als er geen zijstraat is is iets anders als wanneer er wel een zijstraat is. Het zicht is een stuk minder, je komt uit de zijstraat, wil linksaf maar daar is opeens een auto en je kunt niet oprijden omdat er iemand geparkeerd is, en dat moet je dan ook nog allemaal zien voordat je de weg op rijdt.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Egbert schreef: zo 11 jan 2026, 18:15
Peter schreef: zo 11 jan 2026, 17:51 Gelul. De meeste T-splitsingen in woonstraten hebben zelfs parkeerstroken of parkeervakken
Een parkeerstrook of -vak is natuurlijk niet hetzelfde als op de weg parkeren. In een parkeerstrook of -vak sta je namelijk niet op de weg en blokkeer je de weg niet
Het ging om de juridische vraag of de lange kant van een t-splitsing tot de kruising behoort en je er daarmee niet mag parkeren, ongeacht of je daarmee het verkeer hindert. Dat mag in de praktijk dus wel en daar is vast jurisprudentie over. Pas als je verkeer blokkeert is het beboetbaar. Ik snap je punt wel. Je mag niet binnen 3 meter van een zebra parkeren, maar wat als het parkeervak tot op 1 cm van de zebra ligt ?
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Peter schreef: zo 11 jan 2026, 18:42
Het ging om de juridische vraag of de lange kant van een t-splitsing tot de kruising behoort en je er daarmee niet mag parkeren, ongeacht of je daarmee het verkeer hindert. Dat mag in de praktijk dus wel
Dat vind ik een boude uitspraak.
en daar is vast jurisprudentie over.
Als je die kunt vinden wil ik het graag lezen.
Pas als je verkeer blokkeert is het beboetbaar.
Zou kunnen, in het feitenboekje wordt "mate van belemmering" aangegeven. Wil niet zeggen dat als je niets belemmerd je ook niet beboet KUNT worden.
Ik heb een uitspraak gevonden waar de boete wordt toegekend zonder melding te maken van de belemmering die er zou kunnen zijn.
Je mag niet binnen 3 meter van een zebra parkeren, maar wat als het parkeervak tot op 1 cm van de zebra ligt ?
Parkeervak op straat of parkeervak naast de straat? Het eerste zal denk ik niet toegepast worden, het tweede is... niet op de straat.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Peter schreef: zo 11 jan 2026, 18:42
Egbert schreef: zo 11 jan 2026, 18:15
Een parkeerstrook of -vak is natuurlijk niet hetzelfde als op de weg parkeren. In een parkeerstrook of -vak sta je namelijk niet op de weg en blokkeer je de weg niet
Het ging om de juridische vraag of de lange kant van een t-splitsing tot de kruising behoort en je er daarmee niet mag parkeren, ongeacht of je daarmee het verkeer hindert. Dat mag in de praktijk dus wel en daar is vast jurisprudentie over. Pas als je verkeer blokkeert is het beboetbaar. Ik snap je punt wel. Je mag niet binnen 3 meter van een zebra parkeren, maar wat als het parkeervak tot op 1 cm van de zebra ligt ?
Ben benieuwd naar je jurisprudentie. Geloof er namelijk helemaal niks van. De wet is gewoon heel duidelijk. Je mag niet parkeren op 5m van een kruispunt. Sterker nog. Op het kruispunt mag je niet eens stilstaan. Dus ook niet laden en lossen of iemand uit laten stappen. Kan me niet voorstellen dat een rechter die wet naast zich neer legt.

Waar wel jurisprudentie over is is parkeerverboden als je niet op de rijbaan staat (dus volledig in de berm of parkeervak). Dan is het wel toegestaan.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Berrychello schreef: zo 11 jan 2026, 18:00 Als er een parkeerstrook is mag het sowieso lijkt me.
De tegenoverliggende straten zijn zo smal dat de vuilniswagens er ook niet komen, dus de kruising vrijhouden voor manoeuvreren snap ik maar gaat hier niet echt op.
En wat als er een brandweerwagen doorheen moet? Lijkt me toch lullig als je huis afbrand doordat er foutparkeerders staan.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

JaapN schreef: ma 12 jan 2026, 14:58 Ben benieuwd naar je jurisprudentie.
De rechter legt niets naast zich neer bij een nadere duiding van een niet scherp omschreven beschrijving. Je mag zonder verbod langs een (rechte) stoeprand parkeren zolang je het verkeer niet blokkeert (hinderen mag wel als twee richtingen elkaar niet kunnen passeren). Op de hoek (gekromde stoeprand) mag je niet parkeren. 40 jaar geleden lag er nog een witte tegel om het begin van een bocht/hoek aan te geven.

Het feit dat ik nog nooit een parkeerbon gezien heb voor parkeren op de lange kant van een T-splitsing (in tegenstelling tot een auto op de hoek) doet mij toch zeer ernstig vermoeden dat het nooit beboet wordt. Maar zoeken in 40 jaar jurisprudentie (van beroepen tegen een boete) is wat lastig als het om boetes gaat (niet openbaar in de regel voor een niet-jurist). De situatie komt heel vaak voor en ik heb ook nooit lege plekken gezien in drukke buurten.

Heb jij wel ooit een bon gezien ?
Berrychello
verkeersader

JaapN schreef: ma 12 jan 2026, 15:01
Berrychello schreef: zo 11 jan 2026, 18:00 Als er een parkeerstrook is mag het sowieso lijkt me.
En wat als er een brandweerwagen doorheen moet? Lijkt me toch lullig als je huis afbrand doordat er foutparkeerders staan.
Die kan er langs en op de kruising blijven staan. Deed ie een paar jaar terug bij een schoorsteenbrand in die straat ook. Past in de straat zelf toch niet langs de auto’s.

En inderdaad, ik heb er ook nog nooit een boete voor gezien, vandaar ook mijn vraag. Mag hopen dat men bijvoorbeeld het op het trottoir parkeren eerder beboet.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Geen boetes zegt alleen niets over of iets juridisch mag. Gemeentes moeten dit vaak zelf handhaven. Zolang er geen klachten zijn zullen ze dit geen prioriteit geven.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Peter schreef: ma 12 jan 2026, 15:42
JaapN schreef: ma 12 jan 2026, 14:58 Ben benieuwd naar je jurisprudentie.
De rechter legt niets naast zich neer bij een nadere duiding van een niet scherp omschreven beschrijving.
Wat is er niet scherp aan: “Het is verboden binnen 5 meter van een kruispunt te parkeren”?
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Dan geldt dat ook voor de parkeervakken. Er staat immers niet: uitgezonderd vakken en stroken. Het begrotingstekort is gedicht vanaf nu met een boeteregen. PS de gemeente (lees: BOAs) gaat meestal niet over foutparkeren. Dat is de politie.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Het gaat hier niet om een parkeervak, de situatie van een parkeervak staat beschreven onder lid d van hetzelfde artikel. Daarnaast zoals eerder aangegeven is er jurisprudentie over parkeerverboden dat die alleen gelden voor de rijbaan.

En voor wat betreft de handhaving. Ik heb nog nooit een parkeerboete gehad van de politie. Wel een stuk of 10 van de BOA’s (en dan heb ik het over parkeren waar dat volgens hen niet zou mogen, niet over niet betalen oid). De politie mag uiteraard ook handhaven, maar zullen dat over het algemeen alleen doen bij gevaar.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ik heb eens goed gezocht op het internet naar parkeren op een T-splitsing. Deze discussie loopt al 20 jaar zonder dat er een duidelijke uitspraak is. Wel ook op oude fora met een vermoedelijke agent die stelt dat er niet op gehandhaafd wordt (als het verkeer niet belemmerd wordt). Wij gaan er ook niet uitkomen en zelfs als je (betaald...) gaat spitten in zaken die voor een rechtbank komen, het je grote kans dat de uitspraken niet gelijk zijn (afhankelijk van de lokale rechtbank en de situatie).

Nog even een mooie. Hier is een camera (en schakelkast) geplaatst op de rijbaan op de lange kant van een T-splitsing. Waarschijnlijk om foutparkeerders ernaast op heterdaad te betrappen.
https://www.google.nl/maps/@52.0895132, ... FQAw%3D%3D
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

^^ Wegbeheerders blijven me verbazen hoe ze dit soort dingen verzinnen :facepalm:

Maar ik denk ook dat het bijna nooit gehandhaafd wordt. Meestal is de oorzaak een tekort aan parkeergelegenheid (de meeste zullen hem eerst in de straat zelf parkeren voordat ze kiezen op de T-splitsing te parkeren). En als het niemand hindert is de gemeente waarschijnlijk al lang blij dat er zo extra ruimte gecreëerd is.

Heb overigens zelf ook wel eens een klacht bij de gemeente ingediend voor het parkeren op een T-splitsing. Daar was het wel echt hinderlijk en moest je kiezen of je velg kapot rijden op de stoeprand of een keer extra steken. De gemeente heeft toen ervoor gekozen om de boa’s briefjes onder de ruitenwissers te laten doen gedurende een paar weken. Sindsdien blijft de T-splitsing vrij en daarmee is het zonder boetes opgelost. Wat mij betreft was dat een goede keuze van de gemeente.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Er wordt misschien niet op gehandhaafd, als er een ongeluk op de kruising gebeurt riskeer je het om aansprakelijk te worden gesteld.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Niemand die het iets boeit dat er zo geparkeerd wordt, tot dat net die vrachtwagen met de mooie nieuwe keuken die je besteld had die niet bij je kan komen afleveren. Of erger: je huis dat in de fik staat en de brandweerauto niet bij jou kan komen...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Dat is een hele andere discussie. In de meeste woonerven kan een grote vrachtwagen al niet manoeuvreren, zelfs als iedereen netjes in de vakken geparkeerd staat. De meeste brandweerauto's zijn niet zo lang (de hoogwerk-ladderwagens daargelaten).
Niet iedere T-splitsing is krap aangelegd en de gemeente kan een parkeerverbod instellen als er vaker vrachtverkeer of bussen doorheen moeten.
Berrychello
verkeersader

Er zijn twee kruisingen waar een vuilnisauto de bocht om moet kunnen, maar op de hierboven gelinkte T splitsingen is er geen enkel groot voertuig wat daar een zijstraat in wil. Voor afleveren van goederen willen de meeste chauffeurs die grotere straat al niet inrijden is mijn ervaring.
Interessant om de visies hier te lezen! Ben benieuwd wanneer het hier tot boetes gaat leiden.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Willen ze er niet in of wordt het door de geparkeerde auto’s in de straat onmogelijk gemaakt? Mijn ervaring als buschauffeur is toch dat veel mensen geen enkele rekening houden dat er wellicht een groot voertuig doorheen moet kunnen. Er wordt al snel gedacht van “die komen hier toch niet”. Of “ik sta hier maar heel eventjes” of “er geldt hier geen parkeerverbod”. Zelfs op bus routes weten mensen de auto op de meest vervelende plekken te parkeren waardoor je er niet meer langs kan en soms minutenlang staat te wachten tot de auto aan de kant wordt gezet.

Maar de reden dat ik hierover begin is dat ik van mening ben dat als je de auto parkeert en daardoor een groot voertuig niet meer door de straat kan rijden, dat je ook in overtreding bent (tenzij die voertuigen vanwege een verbod daar niet mogen komen). Je mag namelijk (art 5 WvW) geen gevaar of hinder veroorzaken.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Het artikel zegt namelijk dat de hinder er niet hoeft te zijn, maar als het kan hinderen dat het ook al verboden is.

Niet dat er ook maar iemand daar ooit op gaat handhaven, want dan komt de hele wijk in opstand. Maar wat mij betreft zou dat wel kunnen.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

JaapN schreef: wo 14 jan 2026, 9:45Maar de reden dat ik hierover begin is dat ik van mening ben dat als je de auto parkeert en daardoor een groot voertuig niet meer door de straat kan rijden, dat je ook in overtreding bent (tenzij die voertuigen vanwege een verbod daar niet mogen komen). Je mag namelijk (art 5 WvW) geen gevaar of hinder veroorzaken.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Het artikel zegt namelijk dat de hinder er niet hoeft te zijn, maar als het kan hinderen dat het ook al verboden is.
Ga jij in zulke straten maar lekker de hele straat bekeuren: https://maps.app.goo.gl/UZWApenDy22t2RCSA Hier past nooit een vrachtwagen doorheen.

Waarom zou je de wegbeheerder niet ophangen voor artikel 5? Als je IN een parkeerplaats staat, dan kan het toch niet zo zijn dat je hinder veroorzaakt? Nee, dan is degene die de parkeerplaatsen hinderlijk aanlegt hiervoor verantwoordelijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

^^ nee je gaat in die situatie uiteraard niet bekeuren. De auto’s staan immers netjes in een parkeervak. Bij zo’n straat zou echter wel een inrijverbod moeten staan voor grote voertuigen (niet gecheckt of die daar ergens staat). Maar het ging in de eerste vraagstelling over straten waar geen parkeervakken zijn en dus op de straat geparkeerd wordt. En zoals ik al zei, zelfs dan verwacht ik niet dat een wegbeheerder ooit zal handhaven vanwege het (waarschijnlijk) grote aantal voertuigen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik zie daar groene containers staan, dus er komt een vuilniswagen langs. Soms ben je te bang, ik denk dat een vrachtwagen met oplegger er ook wel doorheen komt.
Maar rechtuit is het probleem ook niet zo. Als je in bochten gaat parkeren, dan wordt het lastig. En dan komt artikel 24 kijken.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Egbert schreef: wo 14 jan 2026, 11:24 Ik zie daar groene containers staan, dus er komt een vuilniswagen langs.
Er zitten wieltjes onder he.

Het zou mij niet verbazen als het de bedoeling is dat je die naar de hoek van de straat sleept.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Egbert schreef: wo 14 jan 2026, 11:24Ik zie daar groene containers staan, dus er komt een vuilniswagen langs.
Volgens de gemeente Haarlem komt daar geen vuilniswagen langs, maar zijn er ondergrondse containers voor GFT en Restafval.

(Streetview is van 2024. Ergens daarna is de afvalinzameling gewijzigd.)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Soms geven wegbeheerders een parkeerverbod aan met een gele streep of een expliciet verbodsteken, maar volgens mij is het volgens de wet niet toegestaan. Dat op de regel niet echt wordt gehandhaafd is een andere disussie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.