Antwerpen en Brussel mijden

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

robertwim
zandpaadje

Antwerpen en Brussel mijden

Bericht door robertwim »

Op mijn zoveelste rit naar zuid frankrijk wil ik dit jaar Antwerpen en Brussel mijden,
ik zie dat de rit via Maastricht en Luik ca. 50 km. omrijden is.
Wat zijn jullie ervaringen, gaat dat veel meer tijd kosten?
Of zijn er in beide steden eenvoudig begaanbare rondwegen?
Graag advies,
Dank en groeten,
Robert
verfmeer95
expressweg

Re: Antwerpen en Brussel mijden

Bericht door verfmeer95 »

Tussen Eindhoven en Luxemburg is de hele route snelweg.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Volg Maastricht, Liège (Luik) en dan E25 en u komt probleemloos voorbij Luxemburg.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Als Belg kan ik alvast meedelen dat Antwerpen en Brussel vooral te mijden zijn tijdens de spitsuren. Die zijn voor beide steden vanaf 8u tot pakweg 10u en vanaf 15u tot pakweg 18u. Uiteraard als er geen ongeval is gebeurd of slecht weer is. Dan is het heel de dag koekenbak.
Die spitstijden zijn gebaseerd op de zomermaanden. Ik weet niet wanneer je de doortocht door ons Belgenlandje wil maken?

Een alternatief is zeker de route Maastricht - Luik - Luxemburg. De doortocht door Luik is niet altijd even vlot. Persoonlijk zou ik de omweg maken via verkeerswisselaar Ans en de E25/Tunnel De Cointe. En dus niet door het stadscentrum rijden (A25). Dit alternatief is ook grotendeels slechts 2 rijstroken. Wordt de tocht met een gewone personenwagen gemaakt zonder aanhanger?

Vanuit welke streek in Nederland wordt er vertrokken? Eerder oostelijk of eerder westelijk?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
robertwim
zandpaadje

Bericht door robertwim »

Ik ga vertrekken uit Den Haag, zal eind april/begin mei zijn. Als ik via Antwerpen + Brussel zou rijden zou ik rond 09.00 in Antwerpen zijn (mits geen file voor Antwerpen.)
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Rond Antwerpen heb je de grootste kans dat er geen file staat tussen 11u en 14u.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

robertwim schreef: vr 16 jan 2026, 14:55 Ik ga vertrekken uit Den Haag, zal eind april/begin mei zijn. Als ik via Antwerpen + Brussel zou rijden zou ik rond 09.00 in Antwerpen zijn (mits geen file voor Antwerpen.)
09.00 op een werkdag in Antwerpen lijkt me behoorlijk ambitieus 8-)
Wellicht een idee om een uur later te vertrekken, dan zijn de ochtendspitsfiles wat opgelost.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Je vertrekt uit het westen van Nederland en zou Antwerpen & Brussel oostelijk proberen te mijden. Zou het geen idee zijn om die westelijk te mijden? Zodoende de omweg te verkleinen? Bijvoorbeeld:
https://www.google.com/maps/dir/52.0266 ... FQAw%3D%3D
Merk op dat deze route dan wel de drukke doortocht Rijsel (Lille) in Frankrijk aandoet. De Franse A26 is gekend als een rustige autosnelweg trouwens.
www.vanityplates.be
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Rijsel (Lille) kan nog worden omzeild door nabij Kortrijk naar de E403/A17 te gaan en dan zo via Tournai in Wallonië naar de E42/A8.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
verfmeer95
expressweg

Tommy schreef: za 17 jan 2026, 21:08 Je vertrekt uit het westen van Nederland en zou Antwerpen & Brussel oostelijk proberen te mijden. Zou het geen idee zijn om die westelijk te mijden? Zodoende de omweg te verkleinen? Bijvoorbeeld:
Merk op dat deze route dan wel de drukke doortocht Rijsel (Lille) in Frankrijk aandoet. De Franse A26 is gekend als een rustige autosnelweg trouwens.
Die route is 7 km langer dan de route via Maastricht en de ring van Luik. Bovendien betaal je een hoop extra tol en zit je dus met die passage van Lille (de omweg via Tournai maakt het verschil alleen maar groter). Richting Parijs is dit een goed alternatief, maar richting de route du Soleil wint de route via Maastricht in bijna alle gevallen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Tommy schreef: za 17 jan 2026, 21:08 Je vertrekt uit het westen van Nederland en zou Antwerpen & Brussel oostelijk proberen te mijden. Zou het geen idee zijn om die westelijk te mijden? Zodoende de omweg te verkleinen? Bijvoorbeeld:
Is dan niet de Liefkenshoektunnel een optie? Het probleem van Antwerpen is natuurlijk ook de werkzaamheden aan de R 1. De laatste paar jaar dat ik er rij staat er eigenlijk altijd wel een file (vertraging tussen de 30 en 45 minuten).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Antwerpen lijken de files richting Nederland (tegen de klok in) op de R1 en toevoerwegen altijd een stuk hardnekkiger en langer dan in de andere richting.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Een paar keer per jaar moet ik rondom Luxembourg-stad zijn en heb hier al vaker geschreven:
Het zijn de nodige km's meer, maar het rijdt zover relaxter door de route R'dam - BoZ - Antwerpen - Luik - Arlon te nemen.

Drukke punten zijn dan alleen het Noordelijke deel van de Antwerpse ring en rondom Luik. Tussen Luik en Arlon kan het gebeuren dat je bijna niemand tegenkomt en aan klimstroken is gedacht

Voor tanken zou ik adviseren om rondom Antwerpen te stoppen (sommige pompen zijn goedkoper dan LUX), zodat je in LUX weer kan tanken
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

robertwim schreef: vr 16 jan 2026, 14:55 Ik ga vertrekken uit Den Haag, zal eind april/begin mei zijn. Als ik via Antwerpen + Brussel zou rijden zou ik rond 09.00 in Antwerpen zijn (mits geen file voor Antwerpen.)
Als je vanuit Den Haag komt kan via de A58 en de Westerscheldetunnel en dan zo langs Gent naar de A1 bij Rijsel ook een optie zijn. De Westerscheldetunnel is nu toch tolvrij en het lijkt op Google Maps korter qua tijd en afstand te zijn dan via Luik.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het ligt aan de bestemming in Frankrijk of zo'n westelijke route interessant is.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Mundial schreef: zo 18 jan 2026, 16:14
Als je vanuit Den Haag komt kan via de A58 en de Westerscheldetunnel en dan zo langs Gent naar de A1 bij Rijsel ook een optie zijn. De Westerscheldetunnel is nu toch tolvrij en het lijkt op Google Maps korter qua tijd en afstand te zijn dan via Luik.
Dat is de route die ik via maps had getekend ;-)
verfmeer95 schreef: za 17 jan 2026, 23:59
Die route is 7 km langer dan de route via Maastricht en de ring van Luik. Bovendien betaal je een hoop extra tol en zit je dus met die passage van Lille (de omweg via Tournai maakt het verschil alleen maar groter). Richting Parijs is dit een goed alternatief, maar richting de route du Soleil wint de route via Maastricht in bijna alle gevallen.
Welke tol? Of heb je het over péage? Doortocht Rijsel is er bvb geen péage. De route die ik tekende op maps gaat toch niet door Tournai (Doornik)?
www.vanityplates.be
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik had de route aangepast via/naar Tournai. Zover is dat toch echt niet om. Bedoeling is zelf dat alleen verkeer met bestemming Lille zelf via Lille rijden en wie dat verder ten zuiden van Lille bestemming heeft via de E403/A17 Tournai in Wallonië en dan zo de E42/A8 naar de Franse A27/E42. Zelf bewegwijzering is daar naar aangeduid:
https://www.google.com/maps/@50.7957884 ... FQAw%3D%3D, https://www.google.com/maps/@50.7942986 ... FQAw%3D%3D.
Laatst gewijzigd door Joshua op zo 18 jan 2026, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Tommy schreef: zo 18 jan 2026, 20:31 Welke tol? Of heb je het over péage? Doortocht Rijsel is er bvb geen péage. De route die ik tekende op maps gaat toch niet door Tournai (Doornik)?
De route door Frankrijk via Lille naar Dijon kent hogere tolkosten dan via Luxemburg naar Dijon.
verfmeer95
expressweg

Tommy schreef: zo 18 jan 2026, 20:31 Welke tol? Of heb je het over péage? Doortocht Rijsel is er bvb geen péage. De route die ik tekende op maps gaat toch niet door Tournai (Doornik)?
Péage is gewoon het Franse woord voor tol, en is dus gewoon hetzelfde. Als ik in het Nederlands schrijf gebruik ik dus altijd tol als ik het heb over de Franse snelwegen waarvoor de gebruiker moet betalen.

De passage van Rijsel/Lille is inderdaad tolvrij, maar de rest van het traject tot Langres is bijna volledig tolweg. Tot afrit Langres-Sud ben je al € 44 aan tol kwijt.
De route via Luxemburg is tot Toul tolvrij, waardoor je tot afrit Langres-Sud maar € 11,20 aan tol kwijt bent. Jouw voorstel is dus gewoon meer dan 30 euro duurder.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Excuseer dat ik 'robertwim' alleen maar wou helpen. Het lijkt me logisch dat een eventuele extra kost voor een alternatieve route zelf in afweging wordt genomen. Er zijn aan alle routes voor- en nadelen. Ik heb nu ook niet gekeken naar bvb de VZP's of het aantal hellingen met trage stroken en dergelijke meer. Ik wou alleen maar mee brainstormen naar alternatieven.

Ook een oprechte sorry dat ik het Franse woord gebruik voor de tolheffing in Frankrijk. Ik stel voor dat ik er vanaf nu hard op toezie dat er Vlaams wordt gebruikt op het Belgische deel van dit forum
www.vanityplates.be
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

verfmeer95 schreef: zo 18 jan 2026, 20:51 De route via Luxemburg is tot Toul tolvrij, waardoor je tot afrit Langres-Sud maar € 11,20 aan tol kwijt bent. Jouw voorstel is dus gewoon meer dan 30 euro duurder.
Dat is altijd wel handige informatie. Ik heb de toltarieven nooit zo paraat in Frankrijk, maar er zitten wel behoorlijke verschillen in tariefering. Bepaalde routes zijn ook per kilometer goedkoper dan andere. :yes:
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ via Luxemburg of Charleroi richting Dijon is ongeveer om het even. Via Lille is inderdaad aanzienlijk duurder.
verfmeer95
expressweg

^^ Toch niet. Als je via Charleroi rijdt betaal je vanaf Reims tol, en dat kost je € 24,40. Via Luxemburg is dus 13 Euro goedkoper.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Vinny schreef: ma 19 jan 2026, 22:21 Dat is altijd wel handige informatie. Ik heb de toltarieven nooit zo paraat in Frankrijk, maar er zitten wel behoorlijke verschillen in tariefering. Bepaalde routes zijn ook per kilometer goedkoper dan andere. :yes:
Ik heb ze ook niet paraat, maar ze zijn eenvoudig in te zien door de route op ViaMichelin.fr te plannen. Mijn standaardtool voor routes van en naar Frankrijk :idea:
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

verfmeer95 schreef: di 20 jan 2026, 7:26 ^^ Toch niet. Als je via Charleroi rijdt betaal je vanaf Reims tol, en dat kost je € 24,40. Via Luxemburg is dus 13 Euro goedkoper.
Inderdaad. In mijn beleving zat daar maar een euro of 2 verschil in, maar dat is toch iets meer.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Tommy schreef: ma 19 jan 2026, 15:43 Ik stel voor dat ik er vanaf nu hard op toezie dat er Vlaams wordt gebruikt op het Belgische deel van dit forum
Dan toch enkel op het Vlaamse deel, en wellicht in de faciliteitentopics? ;)
Ubi volentia est, via est