Apeldoorn - Kappl (Ischgl) komende woensdag

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pindaklaas
dorpsstraat

Apeldoorn - Kappl (Ischgl) komende woensdag

Bericht door Pindaklaas »

Komende woensdag (overmorgen) is het weer tijd voor mijn jaarlijkse short-ski in Oostenrijk. Ik ga met een groep mannen, vrouwen en kinderen laten we lekker thuis. We vertrekken rond 8:30 uur uit Apeldoorn.
Voor mijn gevoel is de kortste route nu ook de meest efficiënte: over de BAB3 tot Frankfurt, daar verder over de BAB67 of BAB5, bij Karlsruhe linksaf en tot slot bij Bregenz Oostenrijk in.

De BAB3 lijkt vrij goed door te stromen in de spits en bij Pforzheim lijkt het ergste ook wel achter de rug. Klopt dit, of zien jullie dit anders en is de route via Würzburg toch meer aan te raden?
Maakt het tussen Frankfurt en Karlsruhe veel verschil of je de BAB67 of BAB5 neemt? De 5 lijkt over wat langere afstand werkzaamheden te hebben. Wat is jullie advies?

Zondagmiddag rijden we terug. Dan verwacht ik weinig problemen. De ervaring leert wel op dat moment de Fernpass beter kan worden vermeden (Arlbergtunnel is vanaf Kappl toch al korter) en dat het tussen Memmingen en Ulm altijd bal is. Maar dat laatste is niet echt te vermijden volgens mij.
Chris
Moderator

Re: Apeldoorn - Kappl (Ischgl) komende woensdag

Bericht door Chris »

Vorige week is het verkeer op de A8 bij Pforzheim omgelegd via de nieuw aangelegde rijbaan (en eerste helft van de landtunnel). Men zegt dat dit de doorstroming al zal verbeteren omdat er geen scherpe bochten meer in zitten.

Een woensdag zal sowieso niet super druk zijn met vakantieverkeer, dus ik denk niet dat je bij voorbaat al creatieve routes zou moeten bedenken. Wel af en toe Google Maps wat verder vooruit checken of er geen ongevallen met wegblokkade zijn. Ik vind Waze / Google Maps niet heel betrouwbaar hierin, die kiest bij wegafsluitingen vaak relatief laat voor een omleiding via lokale wegen, die vervolgens helemaal vast blijken te staan.
Pindaklaas
dorpsstraat

De afgelopen jaren gingen wij steeds met mijn auto, waarbij ik vooral veel zelf reed. Dit keer blijft mijn auto thuis en speel ik lekker passagier. Alle tijd dus om de drukte en incidenten zelf in de gaten te houden en niet blind op Waze/GM te vertrouwen.
Ik ga proberen de auto via Pforzheim te loodsen, ben wel benieuwd hoe het er uitziet met die nieuwe tunnel.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

En hoe was het?
Pindaklaas
dorpsstraat

Gisteren zijn we weer teruggereden. Rond 11:40 uit Kappl vertrokken, om 20:50 weer in Apeldoorn. De terugweg ging via Würzburg, aangezien er behoorlijke file stond op de BAB8. We hadden al de nodige sneeuwval onderweg, maar de weg bleef schoon. We hadden geen uurtje later moeten gaan rijden. Vlak achter ons zag ik Google Maps steeds meer oranje kleuren vanwege de sneeuwval. Verder opvallend: Bij Memmingen was de gebruikelijke file er niet, pas dichter bij Ulm was er wat vertraging.

De heenweg hebben we gedaan zoals vooraf bedacht: over de BAB3 tot Frankfurt, daar verder over de BAB67, bij Karlsruhe linksaf en tot slot bij Bregenz Oostenrijk in. Bij Pforzheim wel wat vertraging, door kijkers naar een ernstig ongeval op de andere rijbaan. Daar waren twee bakwagentjes achterop een vrachtauto geklapt. Een andere auto uit onze groep is via Würzburg en de Fernpass gereden. Zij deden er precies even lang over als wij: iets meer dan 9 uur.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tussen de Mönchhofdreieck en Ulm (of omgekeerd) is de route via Würzburg toch wel 20 kilometer langer. Dat zou niet mijn instinctieve voorkeur hebben, maar zo zie je maar weer hoe weinig verschil het kan maken op zo'n lange rit. Één stukje langzaamrijdend verkeer en één ietsje langere koffiestop en het is alweer goed gemaakt. Of op zijn minst beide afgerond naar "we hebben er 9 uur over gedaan".

Tussen Ischgl en Memmingen is de keuze Fernpass of Bregenz in de regel lood om oud ijzer. Arlberg rijdt waarschijnlijk wat relaxter, maar daar krijg je wel tol voor terug.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

In theorie heeft de A7-A3 wat minder knelpunten, maar verder is het de waan van de dag. Met het nadeel dat je op die route niet meer voor de A61 kan kiezen. Zelf ben ik vorige week naar St. Anton gereden en heb de A8 genomen, mede omdat ik terug via de A61 reed omdat de A3 bij Duisburg dicht was. Er was wat oponthoud bij Pforzheim en ten zuiden van Stuttgart, bij elkaar misschien 10 minuten wat net die 20km verschil kan overbruggen. Ulm-Memmingen zoals altijd wel vervelend druk, daar zou 2x3 erg fijn zijn. En voor het eerst de Arlbergpas genomen, reed prima en voor St. Anton maakt het in tijd niet uit omdat je via de tunnel anders terug moet steken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Herkenbaar. Ik heb ook wel eens vanwege de weersvoorspellingen of een andere factor voor de A61 gekozen, en dan dicteert dat ook wel een klein beetje hoe het verder gaat. En omgekeerd juist ook voor de route over Kassel, waarna Würzburg-Ülm dus ook een gegeven wordt. Aan de A7 tussen Würzburg, Feuchtwangen en Ulm zal het doorgaans niet liggen. Het zijn eerder de extra kilometers die wat kleur geven aan je beslissing.
Pindaklaas
dorpsstraat

De Fernpass proberen we op zondag rond de middag tegenwoordig te mijden. Deze trip doe ik inmiddels al bijna 10 jaar in januari, en het is bijna altijd ellende rond dat tijdstip op de pas. Daarom was de Arlbergtunnel de eerste keuze.

Nadeel aan de route via de A8 is dat deze nog veel 2x2 kent, meer dan over Würzburg. We hebben veel in treintjes rond de 100 km/h gereden. Dat maakt ook wel dat de A8 route zeker niet altijd de snelste is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

In kilometers 2x2 is het verschil denk ik nog niet zo groot. Maar ze werken wel anders. Want op de route over Würzburg is het 2x2 tussen Ulm en Würzburg, en daarna zit je goed op (tenminste) 2x3. Sla je bij Ulm af naar de A8, dan is het wat meer af en aan: stukje Albaufstieg, stukje Pforzheim, stukje bij Mannheim, noordelijke stuk A67.

Als ik er zo naar kijk, heeft de Stuttgart-route mogelijk nog wel wat minder 2x2 dan de Würzburg-route. Maar op de A7 tussen Ulm en Würzburg zal het nooit echt druk worden, dus eindig je niet zo snel in treintjes. Op de Stuttgart-route heb je dat risico wat meer. Maar goed, je hebt ook dagen (zeker rond de wintersport) dat half Holland en NRW de A3 af gaat en het met gezette regelmaat weer een keertje stroperig wordt. Filetje rond een Baustelle, en druk bij een knooppunt, spaar het allemaal. Ik heb vakantietrips gehad waar ik dat braaf 110 tuffen op de A61 zo slecht nog niet vond ...
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Pindaklaas schreef: ma 26 jan 2026, 13:12 De Fernpass proberen we op zondag rond de middag tegenwoordig te mijden. Deze trip doe ik inmiddels al bijna 10 jaar in januari, en het is bijna altijd ellende rond dat tijdstip op de pas. Daarom was de Arlbergtunnel de eerste keuze.
Dat kan ik onderschrijven. Wij waren vorig jaar op zondag rond 11:00 bij Rasthof Pettnau (langs de A12, ri. Italië) dus ik denk rond 10:00 bij de grens bij Füssen. Bij Reutte begon men toen al te doseren dus we konden nog net redelijk vlekkeloos over de Fernpass maar bekenden van ons waren er een uurtje later en die hebben over de hele reis dik 3 uur langer gedaan.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."