Ik vind dit toch een zeer strenge maatregel. Een die in veel gevallen disproportioneel zal zijn. Denk aan het geval van Ruben Van Gucht die zijn rijbewijs tot een bepaalde datum kwijt was en vervolgens zijn auto gebruikte om het terug op te halen op het politiebureau. Daarvoor de auto in beslag nemen is veel te zwaarwichtig. Het straft ook mensen naargelang de wagen die ze hebben. Of net niet als ze met iemands andere wagen rijden.Wie rijverbod overtreedt, is binnenkort bijna altijd auto kwijt: "Speeltje afpakken van verkeerscriminelen"
Politierechters zullen binnenkort verplicht zijn om de wagen van een bestuurder die zonder geldig rijbewijs de weg opgaat, verbeurd te verklaren. De Kamercommissie Mobiliteit heeft daarvoor een wetsvoorstel van parlementslid Wouter Raskin (N-VA) goedgekeurd. Bij die groep van bestuurders is de kans om opnieuw in de fout te gaan het grootst.
Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/01/27 ... bewijs-ve/
Wie rijverbod overtreedt, is binnenkort bijna altijd auto kwijt
Moderator: Moderatoren
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Wie rijverbod overtreedt, is binnenkort bijna altijd auto kwijt
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Re: Wie rijverbod overtreedt, is binnenkort bijna altijd auto kwijt
Misschien buiten proportie, maar wel een bewuste keuze. Wat ik bedoel, is dat als je die keuze maakt, je weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Dat is wat anders dan een keer vergeten je richtingaanwijzer aan te zetten of per ongeluk 5km/h te hard rijden.Alfa schreef: di 27 jan 2026, 13:47Een die in veel gevallen disproportioneel zal zijn. Denk aan het geval van Ruben Van Gucht die zijn rijbewijs tot een bepaalde datum kwijt was en vervolgens zijn auto gebruikte om het terug op te halen op het politiebureau. Daarvoor de auto in beslag nemen is veel te zwaarwichtig.
De vraag is dus of je deze overtreding per ongeluk kán maken. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, dus ik weet niet of je ook per brief geïnformeerd kan worden of je rijbewijs ongeldig is verklaard. Met andere woorden, als een brief niet bij jou aankomt, heb je dan bewust dat misdrijf gepleegd?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
paolie
- expressweg
Wil je je rijbewijs verliezen, dan heb je over het algemeen al een bewuste forse overtreding begaan. De kans dat zoiets "per ongeluk" gebeurt is namelijk heel klein. Als je dan vervolgens zonder rijbewijs alsnog auto gaat rijden, dan betreft dat eigenlijk al de tweede overtreding die je bewust maakt. En in de praktijk blijkt dat dus best regelmatig voor te komen. Blijkbaar is bij sommige mensen een wat rigoureuzere prikkel nodig om hun te weerhouden van onwenselijk of zelfs gevaarlijk gedrag.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Straffen moeten gebaseerd zijn op de schade die onachtzaamheid met de regels kan veroorzaken. Rijden zonder rijbewijs om een sanctie te ontlopen is laakbaar, maar in een auto stappen om een rijbewijs dat je terugkrijgt op te halen is eerder een administratieve vergissing. Je beschikt op dat moment immers over een geldig rijbewijs, je hebt het alleen niet bij je.Attietattie schreef: di 27 jan 2026, 14:28Misschien buiten proportie, maar wel een bewuste keuze. Wat ik bedoel, is dat als je die keuze maakt, je weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Dat is wat anders dan een keer vergeten je richtingaanwijzer aan te zetten of per ongeluk 5km/h te hard rijden.Alfa schreef: di 27 jan 2026, 13:47Een die in veel gevallen disproportioneel zal zijn. Denk aan het geval van Ruben Van Gucht die zijn rijbewijs tot een bepaalde datum kwijt was en vervolgens zijn auto gebruikte om het terug op te halen op het politiebureau. Daarvoor de auto in beslag nemen is veel te zwaarwichtig.
Het is nog absurder dat in veel gevallen mensen na een controle nog maandenlang met hun rijbewijs mogen rondrijden vooraleer ze opgeroepen worden om het in te leveren. Dan voelt verlies van de auto wel erg overdreven aan. Er zijn al sancties voor die gevallen.
Argumenten dat men had kunnen weten wat voor straf hun gedrag kon opleveren vind ik naast de kwestie. Dat praat een te strenge straf niet goed. Dat is net zoals homomannen in Saoedi-Arabië ook wel konden weten dat hun gedrag hen de doodstraf kan opleveren, dat maakt niet dat het opleggen zo'n strenge straf gerechtvaardigd is.
Tegenwoordig ben je onmiddellijk je rijbewijs al voor 14 dagen kwijt als je je gsm gebruikt achter het stuur (zelfs aan het rood licht). Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen die bv de dag erop dingen gepland hadden en de auto moeten gebruiken het er dan toch op wagen. Dat praat ik niet goed en dat zou een bijkomende straf mogen opleveren, maar niet de verbeurdverklaring van de wagen.paolie schreef: di 27 jan 2026, 14:52 Wil je je rijbewijs verliezen, dan heb je over het algemeen al een bewuste forse overtreding begaan. De kans dat zoiets "per ongeluk" gebeurt is namelijk heel klein.
-
paolie
- expressweg
Dat je voor het in je hand houden van je telefoon in België 14 dagen rijbewijsontzegging krijgt, wist ik overigens niet. Dat is best streng.
-
Egbert
- expressweg
Pardon, wat? Als je al niet de simpelste connectie "rijbewijs ingevorded = niet autorijden" kunt maken dan is het absoluut proportioneel dat je auto afgepakt wordt. Nee, ook niet om je rijbewijs op te halen mag je je auto gebruiken, want je hebt een rijverbod. Dat rijverbod houdt o.a. ook in dat je onverzekerd bent. Hoe stom moet je zijn om dan nog te gaan autorijden?Alfa schreef: di 27 jan 2026, 13:47
Ik vind dit toch een zeer strenge maatregel. Een die in veel gevallen disproportioneel zal zijn. Denk aan het geval van Ruben Van Gucht die zijn rijbewijs tot een bepaalde datum kwijt was en vervolgens zijn auto gebruikte om het terug op te halen op het politiebureau.
Dat is hetzelfde als met je net behaalde papiertje van je rijexamen naar het gemeentehuis rijden om je rijbewijs aan te vragen.
Dat ligt er maar net aan wat de administratieve grens is. Is er een datum vastgesteld of wordt er gezegd "het rijbewijs is pas weer geldig als je het in de hand hebt". Ik vind dat je hier heel gemakzuchtig in het voordeel van de overtreder rekent.een administratieve vergissing. Je beschikt op dat moment immers over een geldig rijbewijs
Maar goed, dat er in België andere mores heersen hebben we al wel een paar keer gezien. Ik denk ook dat juist die mores leidt tot dit soort maatregelen. Dus ik zou in dezen ook pleiten voor een mentaliteitsverandering.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Een tijdje terug was ergens bij Gent (?) een incident waarbij iemand die al 10 jaar geen rijbewijs meer had iemand (of zelfs twee mensen) heeft doodgereden.
Een dergelijk incident blijft na in het hoofd van beleidsmakers (vooral en het meest bij de nabestaanden) en dan krijg je dit soort beslissingen.
Er zou eigenlijk nog een tussenstap moeten zijn: bij de eerste keer rijden zonder rijbewijs is dat een misdrijf waarvoor je veroordeeld wordt maar je je auto mag houden. Wellicht had je een valide argument, hoewel het fout blijft, om toch te rijden (bv. je moest snel naar je stervende ouder in het ziekenhuis).
Pas bij recidive wordt de auto dan in beslag genomen.
Een dergelijk incident blijft na in het hoofd van beleidsmakers (vooral en het meest bij de nabestaanden) en dan krijg je dit soort beslissingen.
Er zou eigenlijk nog een tussenstap moeten zijn: bij de eerste keer rijden zonder rijbewijs is dat een misdrijf waarvoor je veroordeeld wordt maar je je auto mag houden. Wellicht had je een valide argument, hoewel het fout blijft, om toch te rijden (bv. je moest snel naar je stervende ouder in het ziekenhuis).
Pas bij recidive wordt de auto dan in beslag genomen.
-
Mundial
- verkeersader
Ik heb als leerkracht/docent weleens een bezoek (bijwonen van zittingen als publiek) aan de rechtbank begeleid. We zaten toen ook even bij de politierechtbank en zagen daar een zaak voorbijkomen van iemand die al jaren geen rijbewijs meer had en al meerdere keren betrapt was. De man kreeg nog wat extra (zware) boetes en de rechter dreigde met een gevangenisstraf en gaf hem alvast enkele maanden (onder de 36 maanden moest hij die toch niet zitten).
Ik kreeg echt niet uitgelegd aan onze leerlingen hoe zoiets kan in België.
Justitie heeft geen enkel serieus dreigement, boetes betalen mensen we (de pakkans is klein, in 10 jaar, met 3 jaar woon-werkverkeer met de auto, ben ik 1x gecontroleerd op alcohol zonder papieren te tonen, anekdotisch, ik weet het maar het gevoel leeft bij veel mensen zowel in de grootstad als op het platteland), gevangenisstraffen worden niet uitgevoerd, met het afnemen van een auto heb je echt een dreigement en is er geen schroom meer om iemand zijn rijbewijs te vragen wanneer je jouw auto uitleent.
Zo lang er nog mildheid mogelijk is uiteraar, in uitzonderlijke gevallen, genre: mijn partner kreeg een hartaanval dus reed ik naar het ziekenhuis.
Justitie heeft geen enkel serieus dreigement, boetes betalen mensen we (de pakkans is klein, in 10 jaar, met 3 jaar woon-werkverkeer met de auto, ben ik 1x gecontroleerd op alcohol zonder papieren te tonen, anekdotisch, ik weet het maar het gevoel leeft bij veel mensen zowel in de grootstad als op het platteland), gevangenisstraffen worden niet uitgevoerd, met het afnemen van een auto heb je echt een dreigement en is er geen schroom meer om iemand zijn rijbewijs te vragen wanneer je jouw auto uitleent.
Zo lang er nog mildheid mogelijk is uiteraar, in uitzonderlijke gevallen, genre: mijn partner kreeg een hartaanval dus reed ik naar het ziekenhuis.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Zoiets kan ook in Nederland hoor (behalve dan dat stukje dat je onder de 36 maanden niet hoeft te zitten).Mundial schreef: di 27 jan 2026, 17:59 Ik heb als leerkracht/docent weleens een bezoek (bijwonen van zittingen als publiek) aan de rechtbank begeleid. We zaten toen ook even bij de politierechtbank en zagen daar een zaak voorbijkomen van iemand die al jaren geen rijbewijs meer had en al meerdere keren betrapt was. De man kreeg nog wat extra (zware) boetes en de rechter dreigde met een gevangenisstraf en gaf hem alvast enkele maanden (onder de 36 maanden moest hij die toch niet zitten).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
De politie stuurt een ingevorderd rijbewijs naar het OM, samen met een proces verbaal waarin de redenen staan waarom het rijbewijs is ingenomen. De Officier van Justitie heeft dan 10 werkdagen de tijd om te beslissen of betrokkene het rijbewijs terugkrijgt. Ook het CBR kan worden geïnformeerd.Attietattie schreef: di 27 jan 2026, 14:28 De vraag is dus of je deze overtreding per ongeluk kán maken. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, dus ik weet niet of je ook per brief geïnformeerd kan worden of je rijbewijs ongeldig is verklaard. Met andere woorden, als een brief niet bij jou aankomt, heb je dan bewust dat misdrijf gepleegd?
Elke beslissing van het OM of het CBR wordt de betrokkende per brief meegedeeld. Die brief kan op papier bij je thuis worden bezorgd, of je kunt die na inloggen op de app "Mijn overheid" misschien ook digitaal raadplegen.
Als je geen brief hebt ontvangen, zul je dat moeten bewijzen. Was je met vakantie, dan kan dat bijvoorbeeld door een vliegticket of rekeningen van hotel overnachtingen te overleggen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Er staan duizenden ANPR's camera's in dit land. Toch is er geen koppeling met een register dat aangeeft wie geen rijbewijs heeft. Laat ze dáár eens op focussen ipv overdreven strenge straffen op te leggen. Vaak eerder om de indruk te geven iets aan het probleem te doen. Algemeen is er qua straffen echt een opbod bezig waar uiteindelijk niemand beter van wordt. Een strengere straf is geen verhoogde pakkans. En een strengere straf zal zelden misdaden voorkomen. Zeker niet als de pakkans laag blijft.
Auto's kunnen nu ook al verbeurd verklaard worden. Het verschil is dat het nu moet als verplichte straf. En het is dat aspect dat ik overdreven vind.
Het is niet dat het voortdurend opleggen van boetes geen effect heeft. Dit aspect wordt wel nauw opgevolgd en kan leiden tot loonbeslagname als de boetes niet betaald worden. Gevangenisstraffen zijn sowieso geen gepaste straf voor zoiets. Daar wordt zeker niemand beter van, de gevangenissen zitten overvol. We moeten ook opletten met de uitzondering als maat te nemen.Mundial schreef: di 27 jan 2026, 17:59 Ik heb als leerkracht/docent weleens een bezoek (bijwonen van zittingen als publiek) aan de rechtbank begeleid. We zaten toen ook even bij de politierechtbank en zagen daar een zaak voorbijkomen van iemand die al jaren geen rijbewijs meer had en al meerdere keren betrapt was. De man kreeg nog wat extra (zware) boetes en de rechter dreigde met een gevangenisstraf en gaf hem alvast enkele maanden (onder de 36 maanden moest hij die toch niet zitten).
Auto's kunnen nu ook al verbeurd verklaard worden. Het verschil is dat het nu moet als verplichte straf. En het is dat aspect dat ik overdreven vind.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Het probleem is dat je grote rechtsongelijkheid creeert met verbeurd verklaren. De een heeft een nieuwe auto van 80000 euro en de ander een barrel van 800 euro. Zelfde vergrijp. En hoe verbeur je een leaseauto of huurauto ? De recidivisten rijden meestal ook onverzekerd en ongekeurd. Meestal niet in een nieuwe auto dus ...
Tijdelijke inbeslagname is wat anders.
Tijdelijke inbeslagname is wat anders.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Dat kun je dan ook zeggen van verkeersboetes. De een moet er Krom van leggen, de ander voelt er ook na 20 boeters niks van.Peter schreef: di 27 jan 2026, 18:45 Het probleem is dat je grote rechtsongelijkheid creeert met verbeurd verklaren.
Dat lijkt me het probleem van degene die er in rijdt. Want die heeft een voorwerp voorhanden dat hij helemaal niet mag gebruiken. Dus kan die alvast nadenken hoe dat uit gaat leggen.En hoe verbeur je een leaseauto of huurauto ?
Ik neem aan dat een beetje bonafide verhuurbedrijf of leasemaatschappij wel checkt of iemand een rijbewijs heeft. Maar goed, ook tijdens de huur- of leaseperiode kun je je rijbewijs kwijtraken. En dan moet je gewoonweg niet gaan rijden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
verfmeer95
- expressweg
Er zitten voor zover ik weet nog wel iets meer stappen tussen inname van het rijbewijs en ongeldig verklaring, maar dat alles maakt toch helemaal niet uit hier? Bij de inname van het rijbewijs wordt er niet gezegd dat je na 10 dagen weer mag rijden, maar dat je niet mag rijden totdat je het rijbewijs weer terug hebt. Zolang je niets hoort mag je niet rijden, punt.Hajo schreef: di 27 jan 2026, 18:04De politie stuurt een ingevorderd rijbewijs naar het OM, samen met een proces verbaal waarin de redenen staan waarom het rijbewijs is ingenomen. De Officier van Justitie heeft dan 10 werkdagen de tijd om te beslissen of betrokkene het rijbewijs terugkrijgt. Ook het CBR kan worden geïnformeerd.Attietattie schreef: di 27 jan 2026, 14:28 De vraag is dus of je deze overtreding per ongeluk kán maken. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, dus ik weet niet of je ook per brief geïnformeerd kan worden of je rijbewijs ongeldig is verklaard. Met andere woorden, als een brief niet bij jou aankomt, heb je dan bewust dat misdrijf gepleegd?
Elke beslissing van het OM of het CBR wordt de betrokkende per brief meegedeeld. Die brief kan op papier bij je thuis worden bezorgd, of je kunt die na inloggen op de app "Mijn overheid" misschien ook digitaal raadplegen.
Als je geen brief hebt ontvangen, zul je dat moeten bewijzen. Was je met vakantie, dan kan dat bijvoorbeeld door een vliegticket of rekeningen van hotel overnachtingen te overleggen.
De enige brief die aan die status iets kan veranderen is een brief die zegt dat je je rijbewijs ergens kan ophalen, maar als je die brief mist kan dat nooit tot een overtreding leiden.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Dit is allemaal niet relevant bij een ingevorderd rijbewijs. Als iemand mijn rijbewijs inneemt, heb ik dat vast wel gemerkt. Het gaat om het geval waarbij een rijbewijs op afstand ongeldig wordt verklaard. Waarbij je dus SLECHTS per brief wordt medegedeeld dat je rijbewijs ongeldig is.Hajo schreef: di 27 jan 2026, 18:04De politie stuurt een ingevorderd rijbewijs naar het OM, samen met een proces verbaal waarin de redenen staan waarom het rijbewijs is ingenomen. De Officier van Justitie heeft dan 10 werkdagen de tijd om te beslissen of betrokkene het rijbewijs terugkrijgt. Ook het CBR kan worden geïnformeerd.Attietattie schreef: di 27 jan 2026, 14:28 De vraag is dus of je deze overtreding per ongeluk kán maken. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, dus ik weet niet of je ook per brief geïnformeerd kan worden of je rijbewijs ongeldig is verklaard. Met andere woorden, als een brief niet bij jou aankomt, heb je dan bewust dat misdrijf gepleegd?
En ik kan niet bewijzen dat ik niets heb ontvangen. Ik kan je vertellen dat ik jou net €1000 per post heb gestuurd. Bewijs jij maar even dat je het niet hebt ontvangen.
Ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar bij mijn weten hoef ik in Nederland niet bij de uitspraak van een zaak aanwezig te zijn waar wordt verteld dat mijn rijbewijs ongeldig wordt verklaard. Dat zal dan denk ik toch echt per brief gaan.verfmeer95 schreef: di 27 jan 2026, 19:36De enige brief die aan die status iets kan veranderen is een brief die zegt dat je je rijbewijs ergens kan ophalen, maar als je die brief mist kan dat nooit tot een overtreding leiden.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Ik neem aan dat dit soort zaken intussen (ook) via Mijn Overheid gaan. ALs NLer in NL uiteraard. Maar niet iedereen heeft een account.
Ik vraag me af hoe ze dat straks internationaal gaan regelen als een rijverbod straks in de hele EU geldt. Met digitaal rijbewijs zou het al makkelijker zijn.
Ik vraag me af hoe ze dat straks internationaal gaan regelen als een rijverbod straks in de hele EU geldt. Met digitaal rijbewijs zou het al makkelijker zijn.
-
paolie
- expressweg
Het ongeldig verklaren van een rijbewijs gebeurt in Nederland per aangetekende brief.
-
Mundial
- verkeersader
In België doet de politierechter meestal ter zitting uitspraak en krijg je het meteen te horen (met vaak nog een bolwassing erbovenop).
Als je niet aanwezig bent en je niet laat vertegenwoordigen door een raadsman dan zal het vonnis door een gerechtsdeurwaarder bezorgd worden.
Rechterlijke uitspraken kunnen tegenwoordig zelfs geraadpleegd worden met eID.
Als je niet aanwezig bent en je niet laat vertegenwoordigen door een raadsman dan zal het vonnis door een gerechtsdeurwaarder bezorgd worden.
Rechterlijke uitspraken kunnen tegenwoordig zelfs geraadpleegd worden met eID.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Alleen bij onmiddellijke intrekking door de politie gaat het rijverbod meteen in. Dat is het type rijverbod dat het meeste praktische problemen geeft. Want dan mag je niet meer verderrijden en moet je dus iemand anders inschakelen op je auto terug naar huis te krijgen. Die onmiddellijke intrekking is ook niet meteen voor de zwaarste vergrijpen. Ook hier heeft men de regels zo veranderd dat er een opbod bezig is voor welke vergrijpen deze straf betrekking heeft. Er is een probleem van gsm-gebruik achter het stuur én een lage pakkans daarop. Daarom heeft men ook hier beslist om bij elke betrapping dan maar over te gaan tot onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor 15 dagen. Nadien mag het rijbewijs weer opgehaald worden (waar je zeker niet zelf achter mag rijden). Nadien komt de zaak nog eens voor voor de politierechter die dan nog eens een rijverbod zal uitspreken. Dit rijverbod gaat dan weer niet onmiddellijk in. Het is dus een beetje een soep en dat maakt ook dat ik zo'n strenge straf overdreven vind omdat de straf zelf nogal willekeurig is. Iemand die zonder rijbewijs rijdt is niet per se een doodrijder. Met 0,45 promille alcohol rondrijden zal vast gevaarlijker zijn dan zonder rijbewijs rondrijden, terwijl dat gewoon legaal is.
Daar is de straf zelf tenminste nog gelijk, alleen de impact verschillend omdat niet iedereen even vermogend is. Bij een verbeurdverklaring van een auto is de straf afhankelijk van de waarde van de auto waar iemand toevallig in rijdt.Palance schreef: di 27 jan 2026, 18:53 Dat kun je dan ook zeggen van verkeersboetes. De een moet er Krom van leggen, de ander voelt er ook na 20 boeters niks van.
Ik vrees ook dat het lijstje van overtredingen waar een automatische verbeurdverklaring voor uitgesproken moet worden alleen nog maar groter zal worden. Onverzekerd rijden is ook nog een kandidaat. Of alcohol, overdreven snelheid, ...
Al heb ik eens gekeken in andere Europese landen en het is blijkbaar geen unieke maatregel. Ook in Frankrijk en Denemarken bestaat deze regel. In Denemarken geldt het voor een rits overtredingen en is het zelfs zo dat je auto ook verbeurd verklaard wordt als je zelf de eigenaar niet bent. Wat in mijn ogen nog onredelijker is, want dan straf je anderen ook. Dat geldt zelfs al bij rijden boven de 2 promille of spookrijden.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Dus stel dat ik ervoor kies te gaan rijden met een ingevorderd rijbewijs... dan kan ik beter de auto van mijn vrouw pakken dan die van mijzelf. De dagwaarde van haar auto is denk ik 5% van de dagwaarde van de mijne.
Je zou er haast een koekblik voor gaan kopen.
-
Egbert
- expressweg
Kijk en voor dat soort mensen is de wet dus gemaakt. Besef je wel dat je hier zegt dat je dus bewust met een ingevorderd rijbewijs zult gaan rijden?Attietattie schreef: wo 28 jan 2026, 7:18 Dus stel dat ik ervoor kies te gaan rijden met een ingevorderd rijbewijs... dan kan ik beter de auto van mijn vrouw pakken dan die van mijzelf. De dagwaarde van haar auto is denk ik 5% van de dagwaarde van de mijne.
-
paolie
- expressweg
Zonder rijbewijs rijden betekent overigens ook dat je onverzekerd bent. Een ongeval met medische implicaties betekent dan dat je meteen een veelvoud van de waarde van je auto kwijt kan zijn aan kosten en schadevergoeding.
En dat alleen maar omdat men blijkbaar de kosten van een Uber wil uitsparen voor het ophalen van een rijbewijs of toevallig de dag na invordering nog iets met de auto heeft gepland.
Sommige mensen hebben geen besef van de risico’s die ze moedwillig lopen…
En dat alleen maar omdat men blijkbaar de kosten van een Uber wil uitsparen voor het ophalen van een rijbewijs of toevallig de dag na invordering nog iets met de auto heeft gepland.
Sommige mensen hebben geen besef van de risico’s die ze moedwillig lopen…
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Het zijn in de regel mensen, die weinig te verliezen hebben, die onverzekerd en zonder rijbewijs rijden in meestal een oud koekblik. Zelfs bij een ernstig ongeval valt er weinig te halen bij de dader. Dus super streng helpt maar voor een heel klein percentage van de mensen. En voor buitenlandse bestuurders werkt het ook niet. Formeel mag dat rijbewijs niet gevorderd worden door de politie (hoewel het wel soms gebeurt zeker als de bestuurder net over de grens woont). Een rijverbod opleggen mag wel. Maar lastig te controleren als de bestuurder eerst een half uurtje gaat koffiedrinken.
Overigens nog een leuke uitspraak van de Raad van State. Iemand die van Tjechië naar Nederland was verhuisd vroeg een Nederlands rijbewijs aan, maar die in Tjechië was ongeldig verklaard. De RDW wilde geen nieuwe verstrekken vanwege EU afspraken.
Het rijbewijs was echter ingetrokken als dwangmiddel voor een alimentatiezaak en niet vanwege verkeersveiligheid. De RDW moest een nieuw rijbewijs verstrekken.
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... =rijbewijs
Overigens nog een leuke uitspraak van de Raad van State. Iemand die van Tjechië naar Nederland was verhuisd vroeg een Nederlands rijbewijs aan, maar die in Tjechië was ongeldig verklaard. De RDW wilde geen nieuwe verstrekken vanwege EU afspraken.
Het rijbewijs was echter ingetrokken als dwangmiddel voor een alimentatiezaak en niet vanwege verkeersveiligheid. De RDW moest een nieuw rijbewijs verstrekken.
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... =rijbewijs
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ja, dat is echt precies hoe je mijn bericht moet lezen ja.Egbert schreef: wo 28 jan 2026, 7:52Besef je wel dat je hier zegt dat je dus bewust met een ingevorderd rijbewijs zult gaan rijden?
-
Egbert
- expressweg
Goed, misschien niet jij persoonlijk, maar het scenario dat je schetst is dus wel van iemand die bewust met een ingevorderd rijbewijs gaat rijden en dan ook nog gaat nadenken om de consequenties te minimaliseren, dus ook echt calculerend te werk gaat.
Je mag al niet rijden en dan ga je nadenken hoe je de regels het beste kunt omzeilen. Ik vind dat wel ver gaan ja.
(en "je" slaat hier dan ook niet op jou persoonlijk)
Je mag al niet rijden en dan ga je nadenken hoe je de regels het beste kunt omzeilen. Ik vind dat wel ver gaan ja.
(en "je" slaat hier dan ook niet op jou persoonlijk)
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik ben zelf van mening dat het verbeurd verklaren van een voertuig disproportioneel zwaar is tegenover 95% van de vergrijpen die men ermee wil bestraffen. Er kan als eens een vergissing gebeuren, of men kan al eens ervanuit gaan dat men nog wel de wagen mag nemen op kritieke momenten, of om bv een ingetrokken rijbewijs terug te gaan afhalen.
Er is op vlak van verkeersveiligheid inderdaad een opbod bezig om toch maar om ter zwaars te gaan straffen. Misdrijven worden binnenkort ook al zwaarder bestraft en om van het Gast-systeem nog maar te zwijgen.
Zo bewegen we steeds verder toe naar een politiestaat waar zelfs kleine misstapjes niet meer kunnen passeren.
Er is op vlak van verkeersveiligheid inderdaad een opbod bezig om toch maar om ter zwaars te gaan straffen. Misdrijven worden binnenkort ook al zwaarder bestraft en om van het Gast-systeem nog maar te zwijgen.
Zo bewegen we steeds verder toe naar een politiestaat waar zelfs kleine misstapjes niet meer kunnen passeren.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Dít is inderdaad hoe je mijn bericht moet lezen!
Ik bedoel er dus mee te zeggen dat als iemand kwaadwillend is, diegene dit hele verhaal kan omzeilen, of in ieder geval het leed kan verzachten door maatregelen te treffen. Er wordt namelijk gesteld dat iemand met een dure auto zwaarder wordt getroffen door een dergelijke maatregel dan iemand met een goedkope. Nou, iedere overtreder in een koekblik, dan is dat ook opgelost.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
En daarna kun je waarschijnlijk ook op zoek naar een andere vrouwAttietattie schreef: wo 28 jan 2026, 7:18 Dus stel dat ik ervoor kies te gaan rijden met een ingevorderd rijbewijs... dan kan ik beter de auto van mijn vrouw pakken dan die van mijzelf. De dagwaarde van haar auto is denk ik 5% van de dagwaarde van de mijne.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
-
paolie
- expressweg
Echt serieus, je hebt geen idee hoe mensen menen dat ze zelf wel even kunnen bepalen of ze de auto kunnen nemen... Geen rijbewijs is geen rijbewijs. Dat snapt iedereen. Bewust toch gaan rijden is geen klein misstapje, maar een serieuze overtreding die sowieso door je verzekeraar keihard afgestraft zal worden. Zie het verhogen van de strafeis dan ook maar als iets preventiefs, want nog altijd een stuk minder ernstig dan de financiële gevolgen die kunnen ontstaan bij een aanrijding (waar je niet eens zelf schuld aan hoeft te hebben).Wimpie25 schreef: wo 28 jan 2026, 10:53 ... of men kan al eens ervanuit gaan dat men nog wel de wagen mag nemen op kritieke momenten, of om bv een ingetrokken rijbewijs terug te gaan afhalen.
In Nederland kun je trouwens in uiterste gevallen een gevangenisstraf van 6 maanden opgelegd krijgen voor rijden zonder rijbewijs. Dan toch honderd keer liever je auto kwijt.