Mobiliteitsbeleid kabinet Jetten

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Mobiliteitsbeleid kabinet Jetten

Bericht door Chris »

Het coalitieakkoord: https://www.kabinetsformatie2025.nl/doc ... -2026-2030

Infrastructuur en bereikbaarheid
Goede infrastructuur is de basis voor economisch succes en zorgt ervoor dat iedereen zijn of haar werk, familie of nieuwe woonwijk kan bereiken over de weg, het spoor of het water. Er is een nieuwe prioritering nodig in alle opgaven die er op dit moment zijn, van onderhoud tot nieuwe wegen en spoorlijnen. Dit willen we doen:
• Veel bruggen, tunnels, spoorwegen en sluizen naderen het einde van hun levensduur. Om heel Nederland veilig, bereikbaar en economisch sterk te houden zal de onderhoudsopgave de komende jaren voorrang krijgen in het toebedelen van beschikbare middelen. Daarbij benutten we de strategische kansen van dual-use met defensie, en wordt onderhoud waar mogelijk gekoppeld aan verbeteringen in verkeersveiligheid, regionale bereikbaarheid en doorstroming.
• We investeren in de aanleg van nieuwe infrastructuur, die noodzakelijk is voor de ontsluiting van nieuwe woningbouw. Bij de prioritering van nieuwe aanlegprojecten wordt gekozen voor projecten die aantoonbaar bijdragen aan woningbouw, bereikbaarheid en economische ontwikkeling.
• Aanvullend maken we extra middelen vrij voor een aantal prioritaire projecten. Daarnaast brengen we de 17 gepauzeerde weg-, vaar- en spoorprojecten weer op gang. Ook die zijn cruciaal voor aanpak van de woningbouwopgave en regionale bereikbaarheid.
• We zorgen ervoor dat infrastructuurinvesteringen bijdragen aan woningbouw en economische ontwikkeling in alle regio’s. Op deze manier werken we aan verbeterde verkeersveiligheid, bereikbaarheid van woningen en doorstroming op onze wegen.
• De voorgenomen verbreding van de A27 bij Utrecht Lunetten lossen we met de regio op binnen de bestaande snelwegbak, bij voorkeur binnen het bestaande Tracébesluit. Het vrijkomende budget investeren we deels in doorstroming van het verkeer in de regio Utrecht en voor ruim 1 miljard in andere grote (prioritaire) verkeersprojecten.
• Als we niks doen, dreigt autorijden voor een grote groep Nederlanders steeds duurder te worden. We verlengen daarom de verlaging van de brandstofaccijns (benzine). Daarnaast onderzoeken we een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting naar oppervlakte of omvang binnen de mrb, waarbij de voorwaarde is dat automobilisten er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.
• De fiets is een praktisch én gezond vervoersmiddel. Daarom voeren we het Nationaal Toekomstbeeld Fiets uit en zorgen dat OV-knooppunten op de fiets bereikbaar zijn.
Chris
Moderator

Re: Mobiliteitsbeleid kabinet Jetten

Bericht door Chris »

Ik zie zo snel niks over een invoering van een kilometerheffing of de maximumsnelheid op autosnelwegen.

Het oogt relatief beleidsarm qua infra, wat gezien de stikstof ook niet heel verwonderlijk is.

In de budgettaire tabel staat 2 x € 750 miljoen voor 'prioritaire infrastructuurprojecten' in 2028 en 2029. Een begin, zou ik zeggen. Zoiets kan al aan kostenstijgingen van één groot project opgaan (zie A10 / Zuidas of Van Brienenoordbrug).
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Teleurstellend dat het VVD-argument dat autorijden voor sommigen onbetaalbaar kan worden, wordt gebruikt om de tijdelijke verlaging van de brandstofaccijns nog verder te verlengen.

Van deze verlaging profiteren vooral mensen en bedrijven die beroepsmatig veel kilometers maken. En maar in zeer beperkte mate de groep die het niet kan betalen. Vooral het doorsnee VVD-lid en de brandstofsector profiteren van dit dure cadeau.

Als je autorijden betaalbaar wilt houden, had het geld dan gestoken in het goedkoper maken van autobezit. Dan kun je met hetzelfde geld (of minder) de groep die het het hardst nodig heeft verder helpen. En maak je het lonender om het aantal kilometers beperkt te houden (bijvoorbeeld tot vooral essentiële ritten, en het is relatief goedkoper om incidenteel de fiets, bus of de trein te pakken).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De benzineprijs in Nederland is absurd duur vergeleken met bijna alle landen. Het prijsverschil is nu op grote schaal 40 of 50 cent per liter, en niet alleen met Luxemburg, maar vergeleken met vrijwel elk land in Europa. Zelfs vergeleken met Zwitserland of langs de tolweg in Frankrijk. Het is zelfs 45 cent duurder dan Noorwegen (en 80 cent duurder dan Zweden).

Ik heb het idee dat veel politici zich eigenlijk niet beseffen hoe groot dit verschil is geworden. Dat verschil is zo groot geworden dat 5 of 8 cent het ook niet meer goed maakt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Eens. Het enige doekje voor het bloeden is dat onze infrastructuur ook wel heel veel beter is dan de landen waar autorijden goedkoper is. We betalen wel ergens voor (en ja, de bewuste belastingen worden ook gebruikt om OV te subsidiëren en er is vervuilersheffing - maar ook dat speelt elders net zo zeer).
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Wat is beter? Dat we wat meer verlichting hebben en het asfalt wat gladder is? We staan net zo vaak, zo niet vaker in de file. Dat vind ik een stuk belangrijker.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Chris schreef: vr 30 jan 2026, 13:48 De benzineprijs in Nederland is absurd duur vergeleken met bijna alle landen. Het prijsverschil is nu op grote schaal 40 of 50 cent per liter, en niet alleen met Luxemburg, maar vergeleken met vrijwel elk land in Europa. Zelfs vergeleken met Zwitserland of langs de tolweg in Frankrijk. Het is zelfs 45 cent duurder dan Noorwegen (en 80 cent duurder dan Zweden).

Ik heb het idee dat veel politici zich eigenlijk niet beseffen hoe groot dit verschil is geworden. Dat verschil is zo groot geworden dat 5 of 8 cent het ook niet meer goed maakt.
Zoals je zelf wel eens terloops opmerkt is er wel wat aan de hand met de kale prijs in Nederland. Dit gat van 40 cent komt echt niet alleen door onze al dan niet achterlijke belasting- en accijnstarieven, toch? De vraag is voor mij dan ook in hoeverre die accijnskorting niet vooral een stille glijbaan is geworden van de portemonnee van de staat (via de belastingbetaler) naar die van de olieboeren. Om het even via Zweden retorisch te vragen, onze benzineaccijns is momenteel 84 cent. Wordt er in Zweden geen accijns afgedragen?
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

traveldude schreef: vr 30 jan 2026, 14:47Om het even via Zweden retorisch te vragen, onze benzineaccijns is momenteel 84 cent. Wordt er in Zweden geen accijns afgedragen?
Jawel. 45 cent per liter.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Dit is de basisprijs (verkoopprijs minus accijnzen, BTW en belastingen) van een liter euro 95 per land, per 1000 liter, omgerekend naar euro's. De basisprijs in Nederland is het hoogst van Europa. Daar zit dus ook een deel van het probleem.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

sanderl schreef: vr 30 jan 2026, 14:12 Wat is beter? Dat we wat meer verlichting hebben en het asfalt wat gladder is? We staan net zo vaak, zo niet vaker in de file. Dat vind ik een stuk belangrijker.
Ik denk dat de congestie een heel stuk erger was geweest zonder dat soort investeringen in goed asfalt, goede bewegwijzering, filestaartbeveiliging, ruime knooppunten. Ja, we staan in de file, maar het zijn de stedelijke gebieden in de buurlanden die hoger staan in de TomTom-indexen. En dat terwijl we onze geografie niet mee hebben.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

boe! schreef: vr 30 jan 2026, 15:34 De basisprijs in Nederland is het hoogst van Europa.
Hoe kan dit? We hebben hier het Europoort gebied met al zijn raffinaderijen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Een deel is marge. Ik heb in het brandstoftopic al eens geschreven dat de marge op een liter brandstof in de laatste jaren fors is vergroot. Er is minstens 10 cent per liter bij gekomen. Daarnaast was de inflatie in Nederland in de afgelopen jaren relatief hoog, dus een gedeelte van het verschil zit in kosten die in ons land sneller zijn gestegen als in omringende landen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Als oliemaatschappijen in ons land de prijzen meer verhogen dan in het buitenland dan snap ik die hogere inflatie wel ;)
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Die hogere marge verklaart waarschijnlijk ook dat de 8ct/l korting die de prijsvechters 20 jaar geleden gaven tegenwoordig wel oploopt tot 16ct/l.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik zie dat zelfs oplopen tot boven de 25 cent, maar dat is gerekend vanaf de adviesprijs die zelden wordt gevraagd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De adviesprijs van Euro 95 bij Preem in Zweden is nu bijvoorbeeld € 1,44 per liter. In Oostenrijk zijn volgens ÖAMTC de benzineprijzen rond € 1,45 per liter. Volgens prix carburants zijn tankstations langs tolwegen in Frankrijk rond € 1,76 - 1,80 per liter. Dat is bijna 20 cent minder dan hier bij een onbemand tankstation, en 45 tot 50 cent lager dan in Nederland langs de autosnelweg. De gemiddelde prijs in Zwitserland is 1,65 CHF, wat bij de huidige - historisch gezien zeer ongunstige - wisselkoers neer komt op € 1,80 per liter. In Noorwegen is de gemiddelde prijs 20,26 NOK of € 1,78. In Duitsland betaal je bij een bemand tankstation rond € 1,65. In Spanje rond € 1,55 langs de autovía en zelfs rond € 1,25 bij goedkope pompen in de bebouwde kom.

In Nederland is de adviesprijs € 2,25.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Spelen loonkosten en omgevingsregelgeving op de tankstations ook een rol? Als in: zwaardere regeldruk?
Seat
autoweg

Bericht door Seat »

Er wordt wel vergeleken met de adviesprijs terwijl je onbemand minstens 25 cent goedkoper tankt. Plus 40 cent verschil aan accijns, en de 15 cent basisprijs en je zit op de 80 cent helemaal verklaard. Dat adviesprijs-gebeuren zit dan in dure snelweglicenties en marge.

Toch blijft het vreemd dat de basisprijs zo hoog is, Nederland ligt het dichtstbij de toevoer.

En verder is het dus het gevolg van beleidskeuzes. Wat maakt dat Nederland kennelijk de prijs zo hoog wil hebben?
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

^^ In een deel van de EU-landen, bijvoorbeeld in België, hanteert de overheid maximumprijzen waar de aanbieders niet overheen mogen gaan. Nederland heeft dat niet, naast dat we hier sowieso al een hoger prijspeil hebben dan onze buurlanden.

In Baarle-Hertog was ik afgelopen zondag 1,504 per liter kwijt voor Euro95, waar de onbemande pompen in omliggende Nederlandse dorpen veelal rond de 1,95 à 2,00 zaten. Het lijkt mij sterk dat die behalve voor diesel veel klandizie zien.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De goedkoopste pomp in Skåne (Zweden) is momenteel 13,09 SEK of € 1,24 per liter. Dat is € 1,01 lager dan de adviesprijs in Nederland. Zelfs de één na laagste is 14,19 SEK of € 1,34 ligt € 0,91 lager dan de adviesprijs in Nederland.

https://bensinpriser.nu/stationer/95/skane-lan/

De Total langs de Aire de Lorraine van de A31 (welbekend bij Nederlanders), staat volgens Prix-Carburants op € 1,819 per liter. Dat is € 0,43 minder dan de adviesprijs in Nederland. Langs de tolweg! Bij de Intermarche in de buurt is het verschil € 0,61 per liter.

Volgens mij is het verschil nog nooit zo groot geweest.

Als er geen accijnskorting mogelijk is, dan is het op zijn minst de moeite waard om als overheid de burger te compenseren door de prijzen van de tankstations in Nederland onder de loep te nemen. Als je op die manier een lagere prijs kan afdwingen (zoals het systeem in België) kost dat de overheidsbegroting ook nog eens niks.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

^^ Hoewel ik ook van mening ben dat een prijsplafond (zoals de Belgen hebben) hier ook prima kan werken, gaat het er niet komen

1) Jetten heeft in een eerder kabinet al bewezen liever de belastingen stevig te verhogen dan te moeten bezuinigen
2) Een prijsplafond gaat door elk klimaatwappie afgeschoten worden als "subsidie maatregel"
3) Plafond gaat voor minder btw-inkomsten zorgen, waardoor er als nog een deuk in de begroting ontstaat

Verder blijft het bijzonder dat de prijsverschillen zo groot geworden zijn
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Chris schreef: vr 30 jan 2026, 13:15 Ik zie zo snel niks over een invoering van een kilometerheffing (..)
Nee, men gaat eerst nog proberen de mrb om te vormen tot een andere grondslag voor de heffing. Niet meer sec. het gewicht, kennelijk om de EV's positiever te benaderen?
Chris schreef:(..)Daarnaast onderzoeken we een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting naar oppervlakte of omvang binnen de mrb,(..)
Chris schreef:(..)ls overheid de burger te compenseren door de prijzen van de tankstations in Nederland onder de loep te nemen. (..)
Wellicht als een groep verbaasde burgers (wegenforummers?) klachten indienen bij de Autoriteit Consument en Markt?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

hneel schreef: vr 30 jan 2026, 17:02
boe! schreef: vr 30 jan 2026, 15:34 De basisprijs in Nederland is het hoogst van Europa.
Hoe kan dit? We hebben hier het Europoort gebied met al zijn raffinaderijen.
Omdat het kan. We zijn hier inmiddels gewend aan hoge prijzen, blijven desondanks toch tanken en de benzinemaatschappijen geven de accijnzen de schuld, maar profiteren stiekem gewoon keihard mee.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Chris schreef: vr 30 jan 2026, 21:55 Als er geen accijnskorting mogelijk is, dan is het op zijn minst de moeite waard om als overheid de burger te compenseren door de prijzen van de tankstations in Nederland onder de loep te nemen.
Volgens mij is in dit draadje uitstekend geillustreerd dat er meer aan de hand is dan de hogere accijns (+btw heffing daarop). Het verschil van 40-80 cent komt van meerdere facetten. Waarom er dan alleen naar de accijns gekeken zou moeten worden, of de burger te compenseren vanuit de staatsruif voor de blijkbaar *significant* hogere aangeslagen kale prijs door de olieboeren terwijl wij juist een van de raffinage centra van Europa zijn verbaast mij dan weer. Ik snap dat het niet bon-ton is om eens naar deze bedrijven te wijzen - of hen minimaal eens ter verantwoording te roepen, maar als je begint met de significant hoogste kale prijs, dan snapt iedereen dat je dan nog voor je gaat taxen je al met 2-0 achter staat.

Gevoel (= niet perse feit) zegt mij dat de accijnskorting die we gekregen hebben, nadat de ergste klap voorbij was medio 2023 langzaam naar de kale prijs is gelekt. Als we op die manier ook door de olieboeren een beetje genaaid worden zou ik als consument dat ook wel eens willen weten hoe dat zit. Natuurlijk, de accijns kan best met een cent of 10-15 omlaag om wat meer naar de ons omringende landen getrokken te worden, maar daar red je het niet mee, ook niet als je daar de 2-3 cent extra BTW korting bijstopt.

Zeker, het gat wordt kleiner, maar dan zouden we nog steeds (een van) de duurste benzines van de EU hebben en dan is er nog niks aan de wortel van de bonus stapeling gedaan. Sterker, ik vermoed dat we dan langzamerhand met een centje hier en een centje daar na twee jaar weer op het oude niveau belandt zijn en we collectief de oliebedrijven weer extra douceurtjes toestoppen die de rest van de EU ontloopt. Als consument zou ik van de ACM dan ook verwachten dat ze daar eens naar kijken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het lijkt een kwestie van willen te zijn. Het lijkt mij effectiever dat de prijs verlaagd wordt door de olieboeren minder winst te laten maken, dan dat het ten laste van de begroting komt. Ook is het economisch nuttiger dat een breder besteedbaar inkomen van Nederlanders aan iets anders uitgegeven wordt dan de winst van oliebedrijven.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik steeds de grens overstak om in Nederland diesel te tanken. Dus toen was het in Nederland goedkoper dan in België. Het verschil is dus pas recent zo groot geworden. Voor benzine is dat verschil nog groter nadat in België de accijnzen voor diesel verhoogden (maar zelfs bij diesel is het dus niet meer voordelig om de grens over te steken). De meeste pompen zitten in Nederland momenteel rond de 1,90 euro/l terwijl in België diesel bij de goedkope pompen 1,52 euro/l kost (maximumprijs 1,71 euro/l), ook bij diesel dus een verschil van 0,30 à 0,40 cent per liter. Op een volle tank scheelt dat gemakkelijk 20 euro per tankbeurt!
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Alfa schreef: za 31 jan 2026, 2:12. Voor benzine is dat verschil nog groter nadat in België de accijnzen voor diesel verhoogden (maar zelfs bij diesel is het dus niet meer voordelig om de grens over te steken). De meeste pompen zitten in Nederland momenteel rond de 1,90 euro/l terwijl in België diesel bij de goedkope pompen 1,52 euro/l kost (maximumprijs 1,71 euro/l),
Ik weet niet naar welke pompen jij kijkt, maar bij een groot deel van de pompen hier in de regio ligt de prijs zo rond de 1,70 euro/liter voor diesel. De goedkoopste die ik zo snel kan vinden staat in De Heurne (nabij de Duitse grens): 1,579 euro/liter.

Tenzij je alleen naar snelwegpompen kijkt, dan kan het ook nog wel duurder dan dat: Wouwse Tol-Zuid: 204,9 euro/liter. Leuk feitje: de overkant staat op 1,759 euro/liter!

Overigens donderdag weer eens in Kalmthout geweest. Volgegooid voor 1,425 per liter benzine.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

paolie schreef: vr 30 jan 2026, 22:58 Omdat het kan. We zijn hier inmiddels gewend aan hoge prijzen, blijven desondanks toch tanken en de benzinemaatschappijen geven de accijnzen de schuld, maar profiteren stiekem gewoon keihard mee.
Vroeg of laat kom je dan wel uit op de vraag wat er aan winst valt bij maatschappijen als Shell en wat terecht komt bij onafhankelijke pomphouders. Want best wel wat pompen zitten ook in een of andere vorm in een franchise-model, zodat je ook praat over kleinere ondernemers die vrolijk de adviesprijs vragen, er een convenience store bij hebben waarin ook voor alles de hoofdprijs wordt gevraagd enzovoort (maar zoals het dan werkt bij franchises: je moet ook een afdracht doen van je winst om het merk te mogen voeren).

Nou goed, witte pompen, express-pompstations en discounters kunnen het prima tegen prijzen ruim onder de adviesprijs. En zoals al was opgemerkt is het verschil tussen de adviesprijs en wat je daar betaalt in de laatste jaren opgelopen. Het is voor mij lang geleden dat ik in Nederland tegen de hoofdprijs heb getankt (ook met enige dank aan hybride rijden en niet superveel kilometers maken). In zoverre laten we het de pompstations ook wel gewoon wegkomen met dit beprijzingsmodel. Komt niet alleen door leaserijders en zakelijke rijders die het niet zelf betalen.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

sanderl schreef: vr 30 jan 2026, 14:12 Wat is beter? Dat we wat meer verlichting hebben en het asfalt wat gladder is? We staan net zo vaak, zo niet vaker in de file. Dat vind ik een stuk belangrijker.
Goed asfalt heeft meer voordelen dan enkel comfort voor de weggebruiker. Omwonenden hebben bijvoorbeeld ook minder geluidsoverlast en de hinder bij slecht weer is veel beperkter.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Er is nog wel een middenweg tussen bijna overal een biljartlaken en Belgische toestanden. Maar met de enorme onderhoudsopgave en het budget dat daarvoor nodig is, komt die discussie vanzelf een keer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen