De zomervakantie is geboekt!
Zaterdag 25 juli vertrekken wij vanuit Geldermalsen naar Rügen. De geijkte route is natuurlijk via Hengelo - Osnabrück - Hamburg - Lübeck - Stralsund. Is er op voorhand al reden om een andere route te kiezen, bijvoorbeeld via Hannover? En hebben jullie ideeën over het tijdstip van vertrek, gelet op de verwachte drukte? We zijn niet echt aan een tijd gebonden, maar het is natuurlijk wel fijn om niet pas midden in de nacht aan te komen.
Het vervoermiddel is onlangs gewijzigd; tegenwoordig rijden we in een Kia e-Niro uit 2020, met de 64 kWh-motor en een WLTP-range van zo'n 455 km. Geldt in Duitsland ook voor elektrische auto's dat je een stuk goedkoper uit bent als je even de snelweg verlaat?
Ben benieuwd naar jullie ideeën en eventuele ervaringen!
Geldermalsen - Rügen 25-7
Moderator: Moderatoren
-
T-hijs
- autoweg
-
Chris
- Moderator
Re: Geldermalsen - Rügen 25-7
In Noord-Duitsland is het eigenlijk elk weekend druk in de zomer, omdat er continu recreatieverkeer is. Ook buiten de vakantieuittochten is het daar problematisch bij locaties waar geen handige alternatieven voor zijn.
Geijkte knelpunten;
* A1 bij Bremen (beide richtingen vanwege langdurige werkzaamheden)
* A1 bij Hamburg (druk, ze gaan bezig met de brug over de Elbe)
Minder bekend (onder Nederlanders) is dat de A7 Hannover - Hamburg ook vrij notoir is in de zomer. Ik zou niet zeggen dat dit automatisch een logische alternatieve route is naar Hamburg, er zijn elk jaar wel werkzaamheden op dat traject waardoor er lange files staan.
Sowieso is het de moeite waard om een paar weekenden van te voren al eens op Google Maps te kijken wat de verkeerssituatie is.
Geijkte knelpunten;
* A1 bij Bremen (beide richtingen vanwege langdurige werkzaamheden)
* A1 bij Hamburg (druk, ze gaan bezig met de brug over de Elbe)
Minder bekend (onder Nederlanders) is dat de A7 Hannover - Hamburg ook vrij notoir is in de zomer. Ik zou niet zeggen dat dit automatisch een logische alternatieve route is naar Hamburg, er zijn elk jaar wel werkzaamheden op dat traject waardoor er lange files staan.
Sowieso is het de moeite waard om een paar weekenden van te voren al eens op Google Maps te kijken wat de verkeerssituatie is.
-
T-hijs
- autoweg
Re: Geldermalsen - Rügen 25-7
Sowieso wil ik de laatste paar weekenden voordat we vertrekken inderdaad Google Maps wel graag in de gaten houden.
Weet iemand of de kWh-prijzen in Duitsland bij snelladers langs de Autobahn hoger zijn dan bij snelladers bij Autohöfe? Sowieso ben ik een beetje klaar met de Duitse Raststättes, want dat is tegenwoordig allemaal eenheidsworst en voor mij niet aantrekkelijk. Dus als snelladen bij een Autohof goedkoper is dan langs de Autobahn, heb ik nóg een argument om de Raststättes te mijden...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg