Elektrische auto naar en in Italië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

hansnooteboom
woonerf

Elektrische auto naar en in Italië

Bericht door hansnooteboom »

Heeft iemand ervaring met het rijden met een elektrische auto naar italie. We gaan richting lucca
poller1
stadsweg

Re: Elektrische auto naar en in Italië

Bericht door poller1 »

Ja, ben in 2025 3x van en naar Italië gereden, via Frankrijk-Zwitserland (Paasvakantie en juli/augustus, niet op zwarte dagen).
Geen enkel probleem met laden onderweg, er staan ondertussen wel voldoende snelladres langs snelwegen en in Frankrijk ook heel voordelig bij de grote centres commerciaux uiteraard.

In Zwitserland ook in principe ruim voldoende bij de parkeerplaatsen (zonder verdere diensten) op de snelweg.

Prijs in Frankrijk is over het algemeen lager dan in de omringende landen.

Wat me is opgevallen is hoe vlot je met de EV over de bergen rijdt.

Ik ga ervan uit dat de rit via Duitsland-Oostenrijk gelijkaardig is.

Wat Italië zelf betreft: voorlopig minder voorzieningen dan in Frankrijk/Zwitserland maar op de snelweg kan je zonder probleem snelladen bij zowat alle verzorgingsplaatsen. Zoals zo vaak: hoe noordelijker je zit, hoe makkelijker, maar ik reken Toscane wel min of meer bij het noorden hier.

In dorpen/stadscentra/winkelcentra is het minder dan in Frankrijk, maar niet dat ik ooit stress heb gehad of zo.

Uiteraard is het nog niet te vergelijken met dieselrijden, maar met wat voorbereiding hoeft het geen enkel probleem te zijn om met de EV naar Italië en in Italië te rijden.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik kan je aanraden om bij lange reizen met een elektrische wagen, de ingebouwde GPS te gebruiken. Die stippelen automatisch routes uit met de nodige laadstops, superhandig!
hansnooteboom
woonerf

Welke laadpassen gebruik je. Ik heb zelf anwb en laadkompas maar ik begrijp dat een bankpas ook kan?

poller1 schreef: vr 20 feb 2026, 9:22 Ja, ben in 2025 3x van en naar Italië gereden, via Frankrijk-Zwitserland (Paasvakantie en juli/augustus, niet op zwarte dagen).
Geen enkel probleem met laden onderweg, er staan ondertussen wel voldoende snelladres langs snelwegen en in Frankrijk ook heel voordelig bij de grote centres commerciaux uiteraard.

In Zwitserland ook in principe ruim voldoende bij de parkeerplaatsen (zonder verdere diensten) op de snelweg.

Wat Italië zelf betreft: voorlopig minder voorzieningen dan in Frankrijk/Zwitserland maar op de snelweg kan je zonder probleem snelladen bij zowat alle verzorgingsplaatsen. Zoals zo vaak: hoe noordelijker je zit, hoe makkelijker, maar ik reken Toscane wel min of meer bij het noorden hier.

In dorpen/stadscentra/winkelcentra is het minder dan in Frankrijk, maar niet dat ik ooit stress heb gehad of zo.

Uiteraard is het nog niet te vergelijken met dieselrijden, maar met wat voorbereiding hoeft het geen enkel probleem te zijn om met de EV naar Italië en in Italië te rijden.
hansnooteboom
woonerf

Ik denk dat Google maps dat ook wel doet?

En anders de volvo zelf wel schat ik zo.

Wimpie25 schreef: vr 20 feb 2026, 9:56 Ik kan je aanraden om bij lange reizen met een elektrische wagen, de ingebouwde GPS te gebruiken. Die stippelen automatisch routes uit met de nodige laadstops, superhandig!
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Je inderdaad ook gewoon met een kredietkaart of bankkaart laden aan de meeste palen. Ikzelf heb een internationale tankkaart van het werk.

Wat de GPS betreft, de ingebouwde kent het huidige laadniveau van de wagen en past zich daarop aan.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Volgens mij doet google maps niets met laadvoorstellen geven. Daar kun je A Better Routeplanner voor gebruiken. Daar kun je je voertuig ingeven en dan plant die een route met laadstops.

Ik neem aan dat dit je eerste verre reis met een EV is? Welke auto heb je? Want met een Tesla is het echt niets anders doen dan je route ingeven en laden waar voorgesteld wordt. En de meeste EVs zullen tegenwoordig wel een navigatie hebben die het laden meerekent.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wimpie25 schreef: vr 20 feb 2026, 13:53 Wat de GPS betreft, de ingebouwde kent het huidige laadniveau van de wagen en past zich daarop aan.
En toch kan dat een beetje lastig zijn wanneer je bewust een bepaalde afsteek pakt, waar zich dan weer even geen grote laadmogelijkheden zijn. Daar kun je in je hoofd omheen plannen, doordat je bijvoorbeeld voor en na die afsteek goede laadplekken weet, maar die eigen kennis/planning zit dan weer niet in je auto.

De ervaring van Autostrada die afgelopen week de B20 afreed naar Salzburg (met Tesla en bijbehorende planner) is dan wel illustratief.
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

^^ Je moet tegenwoordig wel een heel obscure route nemen om in de problemen te komen.
hansnooteboom schreef: do 19 feb 2026, 22:02 Heeft iemand ervaring met het rijden met een elektrische auto naar italie. We gaan richting lucca
De laatste keer Italië was voor mij in 2023. Toen al geen probleem met de EV. Vrijwel iedere bemande VZP heeft wel laders. Lokaal was toen in Lazio ook geen probleem met enige voorbereiding.

Heb je een bepaalde route in je hoofd?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vahalis schreef: vr 20 feb 2026, 15:56 ^^ Je moet tegenwoordig wel een heel obscure route nemen om in de problemen te komen.
Ik rijd hybride, maar dat is wel mijn beeld. Maar er is wel een gebied tussen “in de problemen” en “comfortabel je hebt zo iets te pakken”. Het B20-verhaal illustreert dat. Een andere route waar snelle laadfaciliteiten wat dun zijn gezaaid, is de route naar de Sint Bernard over Nancy-Baume les Dames-Pontarlier. Daar kom je dan geen superchargers of centres commerciaux tegen tussen Epinal en Pontarlier.

Maar goed, ook dat soort afstanden is keurig binnen range. Je moet er alleen even rekening mee houden.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Pino schreef: vr 20 feb 2026, 14:58
Wimpie25 schreef: vr 20 feb 2026, 13:53 Wat de GPS betreft, de ingebouwde kent het huidige laadniveau van de wagen en past zich daarop aan.
En toch kan dat een beetje lastig zijn wanneer je bewust een bepaalde afsteek pakt, waar zich dan weer even geen grote laadmogelijkheden zijn. Daar kun je in je hoofd omheen plannen, doordat je bijvoorbeeld voor en na die afsteek goede laadplekken weet, maar die eigen kennis/planning zit dan weer niet in je auto.

De ervaring van Autostrada die afgelopen week de B20 afreed naar Salzburg (met Tesla en bijbehorende planner) is dan wel illustratief.
Als je last minute een extra omweg pakt, past jouw ingebouwde GPS zich daarop aan en plant die nieuwe laadstops langs de route in. Er is eigenlijk niets waar je zelf nog mee bezig moet zijn.
hansnooteboom
woonerf

De route die ik in gedachten heb is via Frankfurt Bazel Milaan Parma naar lerici. Ik dacht lucca maar dat is veranderd :) Overnachting in Bellinzona schat ik

Zo te horen is het niet echt lastig.....

Vahalis schreef: ^^ Je moet tegenwoordig wel een heel obscure route nemen om in de problemen te komen.
hansnooteboom schreef: do 19 feb 2026, 22:02 Heeft iemand ervaring met het rijden met een elektrische auto naar italie. We gaan richting lucca
De laatste keer Italië was voor mij in 2023. Toen al geen probleem met de EV. Vrijwel iedere bemande VZP heeft wel laders. Lokaal was toen in Lazio ook geen probleem met enige voorbereiding.

Heb je een bepaalde route in je hoofd?
hansnooteboom
woonerf

Ik rijd met een volvo c40 recharge

Inderdaad eerste keer naar het buitenland met deze. Volgens mij heeft mijn auto ook wel dusdanig dat er een planning komt

Egbert schreef: vr 20 feb 2026, 13:57 Volgens mij doet google maps niets met laadvoorstellen geven. Daar kun je A Better Routeplanner voor gebruiken. Daar kun je je voertuig ingeven en dan plant die een route met laadstops.

Ik neem aan dat dit je eerste verre reis met een EV is? Welke auto heb je? Want met een Tesla is het echt niets anders doen dan je route ingeven en laden waar voorgesteld wordt. En de meeste EVs zullen tegenwoordig wel een navigatie hebben die het laden meerekent.
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

Pino schreef: vr 20 feb 2026, 16:20 Het B20-verhaal illustreert dat. Een andere route waar snelle laadfaciliteiten wat dun zijn gezaaid, is de route naar de Sint Bernard over Nancy-Baume les Dames-Pontarlier. Daar kom je dan geen superchargers of centres commerciaux tegen tussen Epinal en Pontarlier.
In het B20 verhaal lees ik toch vooral congestieproblemen en weinig problemen met laders.

Een app als ChargeFinder laat overigens diverse laders zien op de route over Baume les Dames.

Maar, inderdaad de infrastructuur kan zeker nog beter.
hansnooteboom schreef: vr 20 feb 2026, 17:11
Zo te horen is het niet echt lastig.....

Dank ik ook niet. Wel langs de A15 wat beperkt qua laders.
hansnooteboom schreef: vr 20 feb 2026, 17:14 Volgens mij heeft mijn auto ook wel dusdanig dat er een planning komt
Dat is natuurlijk makkelijk vast te stellen.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

hansnooteboom schreef: vr 20 feb 2026, 12:59 Welke laadpassen gebruik je. Ik heb zelf anwb en laadkompas maar ik begrijp dat een bankpas ook kan?

poller1 schreef: vr 20 feb 2026, 9:22 Ja, ben in 2025 3x van en naar Italië gereden, via Frankrijk-Zwitserland (Paasvakantie en juli/augustus, niet op zwarte dagen).

Shell-laadpas (lukt zowat overal), ENI-app (gebruik ik weleens in Italië), bip&go-app kan ook (nooit gebruikt om te laden, maar daar heb ik de tolbadges besteld).
Betaalpas/creditcard gaat ook wel bij de meeste (snel)laders onderhand. Als reserve nog 2 laadpassen van het werk die ik eerlijkheidshalve alleen in de Benelux gebruik omdat mijn HR dat vroeg :surrender:
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Egbert schreef: vr 20 feb 2026, 13:57 Volgens mij doet google maps niets met laadvoorstellen geven. Daar kun je A Better Routeplanner voor gebruiken. Daar kun je je voertuig ingeven en dan plant die een route met laadstops.

Ja maar je wil somstoch ook bij een specifieke zelf gekozen plek laden. Kun je die data invoeren? Of regelt die gps ook waar en wanneer je wil eten of plassen? ;-)
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Je kunt prima met een EV naar Italië; onderweg zijn er in de regel ruim voldoende laadpunten beschikbaar.
Houd wel rekening met een langere reistijd tov een benzine auto omdat je onderweg moet laden. In 1 dag naar Bellinzona is zeker niet onmogelijk, maar je moet je niet blind staren op de tijd die Google Maps of Waze je geeft; dat is namelijk zonder laden. De hier al genoemde website ABRP (A Better Route Planner) geeft je een realistisch beeld hoe lang de rit met jou EV ongeveer zal gaan duren, en waar je kunt laden. Zorg er wel voor dat je de juiste auto/accucapaciteit selecteert. Reken je zelf ook niet rijk met 100% van je accu capaciteit; als jij normaal gesproken bijv 250km op 1-accu lading haalt, moet je onderweg uitgaan van zo'n 200km bereik. Het laden van de accu van 0% tot 80% gaat namelijk aanzienlijk sneller dan het laden van 80% tot 100%; onderweg wil je in principe dus niet voller laden dan 80% - anders worden je stops heel lang.

In Italië zelf neemt het aantal snelladers rap toe, elke gemiddelde plaats heeft er wel een. Als je ter plaatse veel uitstapjes wilt maken is het wel aan te raden om een accommodatie met laadpaal te kiezen. Als je dit niet hebt zul je na een dagtripje Florence of Siena (om maar wat te noemen), toch weer ergens aan de lader moeten, wil je niet op je volgende uitje direct moeten opladen. Dit is wel iets om rekening mee te houden.

De locaties van snelladers vind je ook gemakkelijk via ABRP. Met de ANWB laadpas kun je in principe prima uit de voeten. Een creditcard achter de hand is altijd handig.

En mocht je onverhoopt van de gebaande paden gaan om bijvoorbeeld file te omzeilen, doe dat dan uiteraard niet als je accu op een kritiek niveau zit. Het aantal snelladers langs binnendoor wegen ligt behoorlijk lager dan langs de grote wegen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

poller1 schreef: za 21 feb 2026, 9:42

Ja maar je wil somstoch ook bij een specifieke zelf gekozen plek laden. Kun je die data invoeren? Of regelt die gps ook waar en wanneer je wil eten of plassen? ;-)
Nee, maar dat zoek je dus in de navigatie op. In Google Maps heb ik nog nooit een makkelijke manier gevonden om snel alle laders te zien. Ja, je kunt zoeken, maar dat is niet echt op EVs gericht.