Wat denken jullie als (al dan niet professioneel) experts van deze situatie?
*ericding in bericht aan de gemeente schreef:De verkeerssituatie op de kruising Groenestraat × Landbouwstraat is recent aangepast. Ik kan hiervoor geen verkeersbesluit vinden. Er gold komende uit de richting van de Graafseweg middels verkeersbord D4 een gebod om rechtdoor te rijden op de kruising. Rechts afslaan de Landbouwstraat in was dus verboden.
Ik verzoek de gemeente de situatie te herstellen. Verder verzoek ik de gemeente voor een eventuele aanpassing van de situatie eerst een verkeersbesluit te nemen.
Toelichting:
Afslaande automobilisten veroorzaken regelmatig gevaarlijke situaties bij de spoorwegovergang. Deze bestuurders blijven vaak onverwacht stilstaan om rechtdoorgaand fietsverkeer voor te laten. Bestuurders die hier achter rijden, verwachten een stop op deze plaats vaak niet (zeker als er niet of laat richting wordt aangegeven). Hierdoor komen er regelmatig bestuurders tot stilstand op de spoorwegovergang.
Ik heb via de Meld en Herstellijn geprobeerd om het verkeersbord teruggeplaatst te krijgen (melding #387626). Het antwoord van de dienst was dat het afslaan op deze plaats wel is toegestaan, en dat het bord daarom niet wordt teruggeplaatst. Zij ontkennen dat het een gevaarlijke situatie betreft. Ik ben het hiermee oneens om 2 redenen:
1. Het verbod bestond al zeer lang. Op de vroegst beschikbare Streetview-beelden uit 2009 is het al zichtbaar. Het verbod tot afslaan lijkt dus niet onbedoeld en bestaat al zeker 16 jaar (maar waarschijnlijk al veel langer).
2. De gevaarlijke situatie is niet te voorkomen door als bestuurder goed te anticiperen. Vaak is er genoeg ruimte om door te kunnen rijden. Het is niet in te schatten wanneer de bestuurder direct voor je besluit stil te gaan staan om te wachten op een gelegenheid om rechts af te kunnen slaan.