Afslaan direct na spoorwegovergang | Aanpassing zonder verkeersbesluit

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

ericding
woonerf

Afslaan direct na spoorwegovergang | Aanpassing zonder verkeersbesluit

Bericht door ericding »

In Nijmegen is een verbod tot afslaan direct na een spoorwegovergang recent opgeheven. Aangezien afslaande bestuurders hier regelmatig gevaarlijke situaties veroorzaken, heb ik het volgende verzoek ingediend bij de gemeente Nijmegen.
Wat denken jullie als (al dan niet professioneel) experts van deze situatie?
*ericding in bericht aan de gemeente schreef:De verkeerssituatie op de kruising Groenestraat × Landbouwstraat is recent aangepast. Ik kan hiervoor geen verkeersbesluit vinden. Er gold komende uit de richting van de Graafseweg middels verkeersbord D4 een gebod om rechtdoor te rijden op de kruising. Rechts afslaan de Landbouwstraat in was dus verboden.
Ik verzoek de gemeente de situatie te herstellen. Verder verzoek ik de gemeente voor een eventuele aanpassing van de situatie eerst een verkeersbesluit te nemen.
Toelichting:
Afslaande automobilisten veroorzaken regelmatig gevaarlijke situaties bij de spoorwegovergang. Deze bestuurders blijven vaak onverwacht stilstaan om rechtdoorgaand fietsverkeer voor te laten. Bestuurders die hier achter rijden, verwachten een stop op deze plaats vaak niet (zeker als er niet of laat richting wordt aangegeven). Hierdoor komen er regelmatig bestuurders tot stilstand op de spoorwegovergang.
Ik heb via de Meld en Herstellijn geprobeerd om het verkeersbord teruggeplaatst te krijgen (melding #387626). Het antwoord van de dienst was dat het afslaan op deze plaats wel is toegestaan, en dat het bord daarom niet wordt teruggeplaatst. Zij ontkennen dat het een gevaarlijke situatie betreft. Ik ben het hiermee oneens om 2 redenen:
1. Het verbod bestond al zeer lang. Op de vroegst beschikbare Streetview-beelden uit 2009 is het al zichtbaar. Het verbod tot afslaan lijkt dus niet onbedoeld en bestaat al zeker 16 jaar (maar waarschijnlijk al veel langer).
2. De gevaarlijke situatie is niet te voorkomen door als bestuurder goed te anticiperen. Vaak is er genoeg ruimte om door te kunnen rijden. Het is niet in te schatten wanneer de bestuurder direct voor je besluit stil te gaan staan om te wachten op een gelegenheid om rechts af te kunnen slaan.
Datakneder
polderweggetje

Re: Afslaan direct na spoorwegovergang | Aanpassing zonder verkeersbesluit

Bericht door Datakneder »

ericding schreef: vr 20 feb 2026, 14:25 Wat denken jullie als (al dan niet professioneel) experts van deze situatie?
De opmerking dat het toegestaan is om af te slaan is geen argument. Als het al niet toegestaan was, door een andere maatregel, zou het bord gewoonweg niet geplaatst mogen worden. Dus als het toegestaan is is het juist mogelijk om een bord te plaatsen.

Of het verbod er al lang stond is niet direct een argument dat het een gevaarlijke situatie betreft. Tussen de twee oplossingen, de oude en nieuwe, heeft de oude mijn voorkeur, maar dat is slechts met de beperkte informatie die ik heb. Het grootste gevaar dat ik zie is dat er een file ontstaat doordat er een auto voorrang moet verlenen op rechtdoorgaand fietsers. Deze file zou dan inhouden dat er auto's stilstaan op de spoorwegovergang. Ik weet dat dat niet mag, maar ik verwacht wel dat dat gaat gebeuren.

Dat er geen verkeersbesluit is genomen lijkt mij het belangrijkste argument. Niet zozeer omdat dat juridisch moet, maar omdat juist daarin aangegeven is waarom het bord is verwijderd. Misschien is er een goede grond, maar nu kun je dat niet weten.

Misschien is het verstandig om ook de ILS (Inspectie Leefomgeving en Transport) hiervan op de hoogte te stellen. Als zij druk gaan uitoefenen, zal dat meer gewicht in de schaal brengen.

De Meld- en herstellijn lijken me in dit geval niet zo relevant. Zij voeren uit en nemen, voor zover ik weet, geen verkeersbesluiten. Dus hun mening is in mijn ogen evenzo irrelevant.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Twee gedachtes die ik hierbij heb:

1. Dit lijkt me een vaker voorkomende situatie, hoe is dat op andere locaties geregeld? Staan daar :D4: 's of andere maatregelen of laat de wegbeheerder het over aan de weggebruikers?

2. Kan je van automobilisten niet meer verwachten dat ze de spoorbaan vrijhouden als er een voertuig (plotseling) remt of stilstaat vlak na de overweg? De gemeente zou hier nog kruisen en waarschuwingsborden kunnen plaatsen, maar dat is een afweging op basis van de (kans op) ongevallen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Wesso schreef: vr 20 feb 2026, 15:34 hoe is dat op andere locaties geregeld?
In Groningen werd de voorrang geregeld waarbij de bocht naar links voorrang had.
https://maps.app.goo.gl/YhMya1HXmCGFjhSNA

(Inmiddels is de bewuste spoorwegovergang opgeheven.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Rijden er zoveel fietsers dan dat mensen hier met regelmaat moeten stilstaan om af te slaan?
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Ja, het is een redelijk drukke route. Met name als er net een trein is gepasseerd, is er vaak een grote groep fietsers die hun weg weer vervolgen.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Wesso schreef: vr 20 feb 2026, 15:34 1. Dit lijkt me een vaker voorkomende situatie, hoe is dat op andere locaties geregeld? Staan daar :D4: 's of andere maatregelen of laat de wegbeheerder het over aan de weggebruikers?
Deze in Oisterwijk was ook altijd wel berucht, maar dat is met verbod + fysieke maatregelen wel opgelost: https://maps.app.goo.gl/uFAbegbusnErhfN76
De oude situatie is te zien als je terug gaat in de tijd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Wesso schreef: vr 20 feb 2026, 15:341. Dit lijkt me een vaker voorkomende situatie, hoe is dat op andere locaties geregeld? Staan daar :D4: 's of andere maatregelen of laat de wegbeheerder het over aan de weggebruikers?
In Haren is een soortgelijke regeling, alleen fietsers en bussen zijn uitgezonderd: https://www.google.com/maps/@53.1729311 ... FQAw%3D%3D
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Op zich zijn er ook genoeg plekken waar een soortgelijke situatie ook niet word voorzien van een verbod af te slaan.

Zoals hier in Velp: GoogleMaps
Of hier in de Steeg: GoogleMaps

Ik moet ook zeggen dat mijn eerste gedachte bij de situatie in Nijmegen was van “dat is toch geen probleem”. In theorie kan de afslaande auto gewoon voorsorteren op de fietssuggestie strook (ook al zit de overweg dicht). Dan heeft het overige verkeer volgens mij plek zat om te passeren. Daarnaast als je richting aan geeft zouden andere automobilisten daar rekening mee moeten houden en zorgen dat ze niet op de overweg tot stilstand komen.

Maar gelezen hebben dat het er erg druk is met fietsers kan ik me ook wel goed voorstellen dat een verbod om af te slaan hier wenselijk is.
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Voorsorteren op de fietsstrook gaat eigenlijk niet, want in de praktijk rijden fietsers na een treinpassage eerder de spoorwegovergang op dan automobilisten. Als je voor de stopstreep staat, dan staan de fietsers vaak zowel voor als naast je al te wachten.
Het is overigens ook niet zo dat ik de huidige situatie absoluut onaanvaardbaar vind ofzo, maar wel slechter dan dat het was. En ik vind dat voor dit soort zaken gewoon een verkeersbesluit genomen dient te worden.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Je kan natuurlijk ook voor de spoorwegovergang al achter de fietsers op de sugestiestrook gaan staan (je moet er immers sowieso op wachten), maar snap goed dat de meeste dat niet zullen doen. Dus zoals gezegd kan ik in deze situatie wel snappen dat je een verbod tot afslaan wilt hebben.

Maar wat je zegt. Een verkeersbesluit zou hier wel aan vooraf moeten gaan.
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Gemeente Nijmegen schreef:Wat de exacte reden is dat het bord verdwenen is kan ik niet achterhalen.
Er is een verkeersbesluit in 1979 genomen voor een verbod om vanaf de Groenestraat niet rechtsaf de Landbouwstraat in te mogen slaan.
In dat zelfde verkeersbesluit is ook te lezen dat er een verbod is ingesteld om vanuit de Landbouwstraat niet linksaf de Groenestraat op te mogen draaien.
Reden hiervoor wordt genoemd dat de Landbouwstraat toen gebruikt werd als sluipverkeer route.
Het bord wat er in de Landbouwstraat hoort te staan kan ik ook niet terug vinden.
Ik ga een verkeerskundige naar de situatie laten kijken en beoordelen of de bebording terug moet komen of we het oude verkeersbesluit laten intrekken.
De reden van het oorspronkelijke besluit had dus niet te maken met de verkeersveiligheid op de spoorwegovergang! Ik denk dat door de huidige inrichting van de zijstraat als 30-zone (smal en met drempels), het probleem van het sluipverkeer niet meer zo sterk zal spelen. Ik ben benieuwd of dat de borden terugkeren of dat er binnenkort een verkeersbesluit wordt ingetrokken ...
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Als er regelmatig gevaarlijke situaties zijn, misschien deze dan eens een middagje gaan filmen om dit kracht bij te zetten?

Je zou ook een melding bij ProRail kunnen maken over deze situatie. Hun incidentenbestrijders (tevens boa) staan regelmatig te observeren bij overwegen. Als het hier veel voorkomt dat voertuigen op de overweg stilstaan dan maakt een signaal vanuit ProRail waarschijnlijk meer indruk dan van een inwoner.

Tot slot, is er in deze situatie ook ruimte voor een fysieke oplossing?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan zoiets:
https://maps.app.goo.gl/nvw6V4y3rmJxxQet8
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Een fysieke oplossing lijkt me een uitdaging, de ruimte is erg beperkt. Overigens heeft ProRail sinds deze maand een mobiele(?) mast met camera neergezet bij deze overweg. Ik weet echter niet wat het doel is van deze camera: verkeersveiligheid of voorkomen van spoorlopers / koperdiefstal? Of misschien wel beide.
Ik denk dat ik eerst rustig de beslissing van de gemeente afwacht.
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Ik heb antwoord van de gemeente:
Adviseur verkeersmiddelen Gemeente Nijmegen schreef:Geachte Lezer,
Het verkeersbesluit is besproken met de verkeerskundigen.
We gaan het verkeersbesluit intrekken. De landbouwstraat [sic] is ingericht met veel drempels en wordt niet meer gebruikt als sluiproute. Daardoor is een verbod om rechtsaf de landbouwstraat [sic] in te slaan en het verbod om linksaf de Groenestraat in te rijden niet meer noodzakelijk.
Het verbod was niet ingesteld om het spoor vrij te houden bij eventuele voertuigen die moeten wachten op rechts afgaand verkeer.
Het is beoordeelt [sic] om dit ook niet in te stellen.
Ik ben het ermee eens dat de oorspronkelijke reden van de maatregel niet meer actueel is. Aan de andere kant denk ik toch dat het terugdraaien van het verkeersbesluit uit de jaren '70 zal zorgen voor een minder veilige situatie rond het spoor.
Ik wacht het daadwerkelijke verkeersbesluit af, en ben van plan dan ProRail als belanghebbende te wijzen op de wijziging. Als zij het dan nodig achten, kunnen ze bezwaar maken tegen de wijziging. Als zij het niet nodig achten, leg ik me daar als burger ook bij neer.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik heb zo het vermoeden dat Prorail rechtstreeks wordt benaderd door de gemeente.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Ik denk zelfs dat ze benadert gaan worden. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ De r zit toch niet in 't kofschip?
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

waldo79 schreef: ma 09 mar 2026, 12:38 Ik heb zo het vermoeden dat Prorail rechtstreeks wordt benaderd door de gemeente.
Dat, of het wordt vergeten ;)

Contact met ProRail kan nooit kwaad.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

harry schreef: ma 09 mar 2026, 12:53 ^^ Ik denk zelfs dat ze benadert gaan worden. :mrgreen:
Opmerkelijke grammaticale gedachtenkronkel.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Het verbod is dus ooit ingesteld om sluipverkeer tegen te gaan.

Heeft ProRail dan beleid voor dergelijke situaties ('direct' afslaan na een spoorwegovergang)?
(los van -vermeende- onveiligheden).
Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje »

Het beleid is überhaupt geen kruisingen binnen 25 meter van het profiel van vrije ruimte (een auto + een vrachtwagen van 18 meter). De praktijk leert dat dit op drukke wegen niet genoeg is zonder aanvullende maatregelen en dan heb je ook nog tal van situaties die vanuit de historie sowieso niet voldoen.

Vanuit rijksbeleid is overigens vastgelegd dat bij iedere wijziging aan de verkeerssituatie bij een overweg een risicoanalyse gedaan moet worden of dat nieuwe risico's introduceert. Als dat het geval is moet dat op een of andere manier worden gecompenseerd. Iets zegt mij dat de gemeente Nijmegen dat hier nog niet heeft gedaan. De reden van het rechtsafverbod kan historisch ergens anders liggen maar het opheffen introduceert een nieuw risico. Is dat goed beoordeeld? Is daar iets op verzonnen?
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

harry schreef: ma 09 mar 2026, 12:53 Ik denk zelfs dat ze benadert gaan worden. :mrgreen:
Victor schreef: ma 09 mar 2026, 19:33 Opmerkelijke grammaticale gedachtenkronkel.
verfmeer95 schreef: ma 09 mar 2026, 12:56 De r zit toch niet in 't kofschip?
Mijn komisch bedoelde (vandaar de :mrgreen: ) opmerking was een reactie op de gemeente Nijmegen die zo goed is in zinsbouw en spelling:
ericding schreef: ma 09 mar 2026, 10:44 Ik heb antwoord van de gemeente:
Adviseur verkeersmiddelen Gemeente Nijmegen schreef: Het is beoordeelt [sic] om dit ook niet in te stellen.
--Harry.
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Klaasje schreef: ma 09 mar 2026, 22:42 (...)
Vanuit rijksbeleid is overigens vastgelegd dat bij iedere wijziging aan de verkeerssituatie bij een overweg een risicoanalyse gedaan moet worden of dat nieuwe risico's introduceert. Als dat het geval is moet dat op een of andere manier worden gecompenseerd. (...)
Dat is interessant. Weet je misschien ook waar dat beleid is vastgelegd? Dan heb ik iets om aan te refereren!
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

ProRail, ILT en Ministerie van I&W hebben samen de PRC00200 (Procedure “Risicoanalyse en Compensatie bij wijzigingen”) opgesteld
PRC00200
(…)
De veiligheid mag in ieder geval niet afnemen als gevolg van ontwikkelingen op het spoor en/of de weg.
(…)
Om na te gaan of en zo ja in welke mate sprake is van een afname van de veiligheid als gevolg van spoor- danwel weg gerelateerde ontwikkelingen moet er op basis van het “nee tenzij ” – principe een risicoanalyse worden opgesteld. In deze analyse moeten ook de compenserende maatregelen worden benoemd. Deze analyse wordt beoordeeld door ProRail en zonodig door ProRail met haar advies voorgelegd aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Bron: kennisbank.crow.nl
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ook in Duitsland worstelen wegbeheerders met kruisginen vlakbij spoorwegovergangen:
Link
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ En toch is het heel simpel. Steek nooit het spoor over als de weg daarna niet vrij is.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ In theorie is het simpel, in de praktijk werkt het toch vaak niet zo.