Genève - Finale Ligure februari 2026

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

hoompey
stadsweg

Genève - Finale Ligure februari 2026

Bericht door hoompey »

De afgelopen week een paar dagen naar de Ligurische kust gegaan (Finale Ligure). Op de heenweg werden we via de A5-A26-A10 geleid. Wat enorm opvalt is het "Morandi-effect": er zijn enorm veel werkzaamheden aan tunnels en viaducten aan de gang om achterstallig onderhoud te doen.

Op de A5 valt het mee, maar op de A4-A5 dir begint het al met een dalbrug bij Viverone, waar je via een 1x2 bypass door het dal geleid wordt. Het geeft een mooi kijkje op de staat van de brug, en het is vrij angstaanjagend om van dichtbij te zien hoe slecht zo'n brug erbij staat — en dat je daar jarenlang overheen gereden bent.

Daarna opgeladen bij de supercharger bij het knooppunt met de A4. Superchargers zijn in Italië fors duurder dan in Frankrijk en Nederland (€0,50/kWh overdag), en de exemplaren die ik gebruikt heb waren qua locatie echt hit-and-miss. Deze lag bij een golfclub naast een troosteloos industrieterrein, en zelfs het gebruik van toiletten was niet toegestaan.

Verder doorgereden langs de A26. Tussen de aansluiting op de A7dir en de A10 is het één grote bouwput, met afgesloten rijstroken, contraflows, enzovoort. 's Nachts is deze weg ook volledig dicht. Het aantal vrachtwagens is op dit stuk enorm, dus je moet erg geconcentreerd rijden.
Op de A10 wilde ik nog even laden bij Savona om genoeg capaciteit te hebben voor de hele week — ditmaal op een zo mogelijk nog troostelozere plek, vlakbij de veerhaven. Daarna direct via de SS1 naar Finale, wat een flinke baustelle en bijbehorende file bij Spotorno vermijdt.

Tussendoor één keer op en neer naar Genova. Naast de inmiddels vertrouwde Mario Kart-bochten van de A10 vond ik de binnenkomst via de Sopraelevata indrukwekkend — deed me denken aan de A55 in Marseille. Natuurlijk een totaal verouderd infrastructuurconcept, maar wel een schitterend uitzicht op de stad en haven. In Genova liepen we prompt Ilja Leonard Pfeijffer tegen het lijf, maar dat is meer een verhaal voor het literatuurforum. :)

Voor de terugweg naar Genève gekozen voor de route via Turijn. Ook op de A6 zijn er aardig wat bouwplaatsen, maar die weg is veel minder druk dan de A26. Na een tussenstop in Bra voor lunch en het inslaan van Italiaanse producten weer verder. De A55 langs Turijn was onrustig en vrij druk, maar kon lekker 120 rijden. Na een laadstop bij de outlet van Settimo Torinese weer terug naar Genève via de Mont Blanc — een kwartiertje wachten voor de tunnel, dus niets bijzonders.

Al met al een leuke trip. Een laatste punt dat me opviel: de waarde van navigatiesystemen in Italië. Bochten en afritten zijn er nog steeds onmogelijk scherp en slecht bewegwijzerd, maar dankzij navigatie is het allemaal een stuk makkelijker — zelfs in Genova in de spits.
Laatst gewijzigd door hoompey op za 28 feb 2026, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Re: Genève - Finale Ligure februari 2026

Bericht door Chris »

De A10 heeft 115 tunnels. Er waren er één of twee in dat gebied waar stukken plafond naar beneden waren gekomen. Ze zijn inderdaad al een aantal jaar bezig met grootschalige renovatie van die tunnels. Mijn beeld is dat dit voornamelijk buiten het hoogseizoen gebeurt. Ik heb dat stuk in augustus 2023 gereden en toen waren er helemaal nergens wegwerkzaamheden, maar wel veel tunnels met gele markeringen. Ik herinner mij dat je toen ook periodes in het voorjaar had rond feestdagen met enorme opstoppingen op locaties waar het verkeer met 1+1 rijstrook door één tunnelbuis moest. Dat is nu misschien ook nog zo.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Bij Spotorno was dat inderdaad zo. Wel apart was dat de richting Savona-Ventimiglia de hele dag vast stond, terwijl het de andere kant op meestal wel normaal doorreed. Op de A26 blijven er overdag 2x2 rijstroken beschikbaar, maar af en toe wel met contraflow. Op de A6 is de eerste 15km vanaf Savona contraflow, daarna zijn er af en toe wat afzettingen tot aan het eind van het gesplitste traject bij Ceva.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Heel herkenbaar allemaal.
De dalbrug van de A4-A5 zijn ze nu inmiddels ook al een flink aantal jaren mee bezig; ik heb niet het idee dat er daar veel vooruitgang wordt geboekt. Doorgaans leidt het hier eigenlijk ook alleen op drukke vakantiemomenten tot problemen, wanneer heel Milaan de bergen in trekt. Doordeweeks heeft de A4-A5 niet zoveel verkeer te verwerken. Edit: ik lees dat de werkzaamheden aan het viaduct beginnen (!) in juli 2026.

De supercharger bij Santhià ken ik ook; wij waren daar in de zomer van 2024. Toen mocht je nog wel naar het toilet, maar het was me toen al duidelijk dat deze golfclub "ja" had gezegd tegen deze supercharger in de tijd dat elektrisch rijden nog een gek dingetje voor de tree-huggers was. Duidelijk een locatie die niet zit te wachten op een constante aanwas van bezoek; wat dat aangaat zie je ook dat Tesla tegenwoordig beter past bij een McDonalds dan een golfclub, dit vertaald zich ook wel in het locatiebeleid van Tesla.

In Italië zie je dat de penetratie van EV nog erg laag ligt; de Tesla superchargers zijn daarom veel dunner gezaaid dan in landen als Frankrijk of Duitsland. En het zijn vrijwel allemaal laders van de tweede generatie, geplaatst bij hotels (of de lokale golfclub), en niet zo geschikt voor de doorgaande reiziger.

De supercharger van Savona ken ik ook, wederom zomer 2024. Troosteloos inderdaad. Er hingen toen spandeken dat men bezig was met de bouw van faciliteiten, zoals een toilet en restaurant. Het zou me niets verbazen als er in de tussentijd helemaal niets gebeurd is.

In diezelfde zomer van 2024 dachten wij vanaf de Langhe wel bezoekjes te kunnen brengen aan de Ligurische kust. We hebben dit 1 dag gedaan, maar dat was een drama. Zoals al aangehaald hier heeft de A6 in het eerste gedeelte contra-flow en dat leidde tot enorme opstoppingen met lange files toen wij er waren.

Overigens zit er ook nog een supercharger langs de A6 bij Mondovì, naast de Carrefour. Deze vonden wij ideaal; dan doe je gewoon boodschappen en als je klaar bent staat de auto met een volle accu voor de deur. Dat was de omweg vanuit de Langhe wel waard; in de Langhe zelf heb je nergens snelladers (muv Barolo, maar dan zit je al bijna in Alba, waar ze ook wel snelladers hebben).
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Op de A4-A5 zijn de sluizen weg, het verkeer wordt nu via een bypass langs de brug geleid en vrachtverkeer is weer toegestaan.

Eens over de laadstructuur, als je op de Tesla site kijkt zie je dat er in Noord Italië vrij veel nieuwe Superchargers gepland zijn, langs alle belangrijke corridors (A4 oost, A5, A21, A10, A13...). Ik vond het prima te doen, behalve dan dat de services ondermaats waren en de prijzen 2x zo hoog als in Frankrijk of NL.

En wat betreft een dagje strand vanuit de Langhe: ik vond parkeren in februari al een uitdaging, dus laat staan in de zomer. Het probleem van de Ligurische kust (en de Franse Cote d'Azur) is de beperkte ruimte tussen zee en bergen. Prima in het laagseizoen, maar in de zomer is het niets voor mij, veel liever een goed zwembad in het achterland 8-)
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

hoompey schreef: za 28 feb 2026, 15:08 Op de A4-A5 zijn de sluizen weg, het verkeer wordt nu via een bypass langs de brug geleid en vrachtverkeer is weer toegestaan.
Ik ging Googelen nadat ik het geschreven had en inderdaad, de sluizen zijn weg en men heeft een 1+1 bypass aangelegd. De werkzaamheden aan het viaduct beginnen juli 2026.

Wat betreft je opmerking over parkeren; ik ben toen naar Bergeggi gegaan, daar heb je een grote (betaalde) parkeerplaats aan de kust - dat was wel prima. Al met al wel een beklemmend gevoel aan die Ligurische kust, met de bergen die steil in de zee aflopen en daartussen nog de SS1 geprakt. De kust loopt daar ook heel steil af in zee, dus met kleine kinderen is het enorm opletten geblazen.

Later in die vakantie zaten wij aan de kust bij Toscane - dat is een factor 10 minder spectaculair of indrukwekkend, maar wel ontspannender met kinderen. Parkeren aan het strand voor 1 euro per uur en een zandstrand wat langzaam afloopt de zee in.

En het klopt dat Tesla voornemens is om enorm veel Superchargers bij te plaatsen, overigens hebben ze die enorme plannen ook voor landen als Spanje en Portugal - waar het nu ook redelijk dun gezaaid is en de locatie strategie ook nog past bij het Tesla van weleer (de happy few) ipv de grote massa.