Ferry Rødby - Puttgarden
Moderator: Moderatoren
-
robertwim
- zandpaadje
Ferry Rødby - Puttgarden
Hallo,
In mijn planning voor de rondreis in/naar Zweden deze zomer heb ik over het hoofd gezien dat we ook nog een stukje water moeten oversteken war geen brug is.
Het gaat om de ferry van Rodby naar Puttgarden.
We zijn daar op 15 augustus. Nu de vraag : moeten we reserveren voor deze ferry?
Alvast dank voor het meedenken.
Groeten,
Robert
In mijn planning voor de rondreis in/naar Zweden deze zomer heb ik over het hoofd gezien dat we ook nog een stukje water moeten oversteken war geen brug is.
Het gaat om de ferry van Rodby naar Puttgarden.
We zijn daar op 15 augustus. Nu de vraag : moeten we reserveren voor deze ferry?
Alvast dank voor het meedenken.
Groeten,
Robert
-
Chris
- Moderator
Re: ferry rodby puttgarden
Op een zaterdag in augustus? De kans is groot dat de veerboot volgeboekt is als je niet vroeg reserveert.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Kan je daarvoor überhaupt wel reserveren ? Heb ik nog nooit gedaan, maar ik heb nog nooit in juli/augustus gereisd. Wel in eind juni, maar dat is wel het seizoen dat noord-Duitsers en Denen al zomer-vrij zijn.
Alternatieven zijn natuurlijk west om via Flensburg/Odense en de brug of anders oost om via de pont bij Rostock. Daar moet je dacht ik wel reserveren.
Alternatieven zijn natuurlijk west om via Flensburg/Odense en de brug of anders oost om via de pont bij Rostock. Daar moet je dacht ik wel reserveren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Kaaiman
- Secretaris
Ja hoor.
Qua reistijd kan het vaak ook wel uit om via Kolding om te rijden (E45-E20). Kost natuurlijk meer brandstof en daarbij nog tol voor de Grote Beltbrug, maar dat concurreert wel met de kosten voor de veerboot.
Er zijn ook nog mogelijkheden om korting te krijgen op de Sontbrug, door een transponder aan te vragen. Met de juiste opties kun je die ook gebruiken voor korting op de Grote Beltbrug. Dat kan die optie wellicht nog aantrekkelijker maken als je toch al voor de Sontbrug een account aanmaakt en transponder bestelt. Ik heb er wel eens wat over gehoord/gelezen, maar ik weet niet hoe het precies zit. Misschien anderen hier?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Rein schreef: ma 24 jun 2024, 8:37 Als je via de bruggenroute door Denemarken naar Zweden gaat, kom je drie grote bruggen tegen. De Nieuwe Kleine Beltbrug (Den Nye Lillebæltsbro), de Grote Beltbrug (Storebæltsbroen) en de Sontbrug (Øresundsbron). De Kleine Beltbrug is tolvrij, maar bij die andere twee bruggen moet je wel flink tol betalen.
Voor zover ik weet zou je dat in ieder geval voor de Grote Beltbrug met een transponder kunnen doen, maar dan moet je die weer aanvragen etc. Je kunt echter ook met creditcard en ik neem aan ook bankpas betalen. Bij deze brug is er in ieder geval geen (voor Nederlandse kentekens werkend) systeem voor kentekenherkenning. De kosten per rit zijn momenteel DKK 275 (€ 37). Zie hier voor meer informatie.
Bij de Sontbrug kan je ook met creditcard/bankpas betalen, maar je kunt ook een jaarabonnement afnemen waarmee je 60% of meer korting krijgt per rit en waarbij wel gebruik gemaakt wordt van kentekenherkenning (en je dus zonder stoppen door kunt rijden). De kosten van het jaarabonnement zijn lager dan de korting die je krijgt en dit is dus altijd voordeliger dan wanneer je twee keer de volle mep betaalt. Terug in Nederland kan je het jaarabonnement gelijk weer opzeggen (zodat je niet een jaar later automatisch opnieuw voor een jaarabonnement moet betalen). Om een jaarabonnement te kunnen afsluiten moet je eerst een account aanmaken op oresundsbron.com. Heb je eenmaal een account dat kan je daar via ØresundGO het jaarabonnement afsluiten. Dit kost DKK 359 (€ 48) en per rit betaal je dan DKK 175 (€ 23) in plaats van DKK 505 (€ 68) en dus bespaar je circa € 90 op een retour. Zie hier de prijzen.
-
Matthijs
- expressweg
Mijn ervaring is dat je wel kan reserveren, maar dat dat meestal niet nodig is.
Ik ben denk ik zeker 10x met deze boot gegaan. Ik kon altijd met de eerste boot mee, of soms als deze vol was 1 boot erna (+30 minuten).
Maar, op een zaterdag in augustus kan het inderdaad drukker zijn.
Ik zou adviseren om te kijken welke tijd je verwacht daar te zijn, en dan de boot bijv 30 of 60 minuten daarna te reserveren. Je mag altijd kostenloos een boot eerder/later pakken, maar alleen als er plek is. Op de gereserveerde boot is echter sowieso plek voor jou.
Ik ben denk ik zeker 10x met deze boot gegaan. Ik kon altijd met de eerste boot mee, of soms als deze vol was 1 boot erna (+30 minuten).
Maar, op een zaterdag in augustus kan het inderdaad drukker zijn.
Ik zou adviseren om te kijken welke tijd je verwacht daar te zijn, en dan de boot bijv 30 of 60 minuten daarna te reserveren. Je mag altijd kostenloos een boot eerder/later pakken, maar alleen als er plek is. Op de gereserveerde boot is echter sowieso plek voor jou.
-
mvalkenburg
- autoweg
Als het niet druk is doen ze er vaak ook niet moeilijk over als je méér dan 1 boot eerder neemt. Als er plek is, zetten ze je over. Wat ze doen als je echt te laat bent voor je gereserveerde afvaart weet ik niet (en die gok zou ik zelf dan niet nemen).
-
Matthijs
- expressweg
En via Kolding is misschien ongeveer even snel, maar dan mis je wel de automatische pauze en frisse neus die je krijgt met de veerboot... Ik nam zelf altijd de boot, maar 1x via Kolding gereden voor de afwisseling.
-
traveldude
- dorpsstraat
Idem hier. Deze verbinding meermaals genomen. Meestal wel van te voren voor een afvaart geboekt, maar was eigenlijk nooit nodig. In de drukke weekenden in de zomervakantie kan het goed voor de gemoedsrust zijn. En het is wat voorgangers zeggen: een mooi rustmomentje, even eten en frisse neus. De weg over Kolding heb ik voor doorreizen naar Zweden nooit gebruikt. Het kan natuurlijk, maar ik zie er nooit reden toe.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik reed eerder juist altijd via Kolding, want dan ben je niet afhankelijk van wachttijd voor de veerboot en voor mij gold dat het bedrag aan tol plus extra brandstofkosten lager was dan wat ik voor de veerboot had moeten betalen. Bovendien vind ik de route over de Grote Beltbrug altijd een hele belevenis.Matthijs schreef: ma 02 mar 2026, 12:29 En via Kolding is misschien ongeveer even snel, maar dan mis je wel de automatische pauze en frisse neus die je krijgt met de veerboot... Ik nam zelf altijd de boot, maar 1x via Kolding gereden voor de afwisseling.
De laatste keer naar Kopenhagen heb ik wel de veerboot genomen, maar dat was vooral ook omdat ik enkele dagen daarvoor vanuit de VS was teruggekomen en de tijd op de weg zo kort mogelijk wilde houden. Dat beviel op zich wel goed en voor een latere reis heb ik ook de veerboot geboekt, maar uiteindelijk moest ik die reis annuleren. Maar de volgende keer denk ik dat ik weer de veerboot zou moeten nemen. Het is niet veel sneller, maar het is in de praktijk ook niet echt langzamer, en ook al is het misschien iets duurder, je rijdt toch 130 km minder en dat is toch dik een uur minder lang op de weg in vaak intensief verkeer.
-
Jeff
- expressweg
Re: Ferry Rødby - Puttgarden
Extra tip:
Je kan een combiticket ferry + tol Öresund boeken
Als die vroegt koopt, is het goedkoper dan los of aan de poort
Je kan een combiticket ferry + tol Öresund boeken
Als die vroegt koopt, is het goedkoper dan los of aan de poort
-
robertwim
- zandpaadje
Re: Ferry Rødby - Puttgarden
Allemaal bedankt voor de reacties,
Ik heb de heenweg gepland via Kolding en de brug en wilde op de terugweg iets anders.
Ik heb er voor gekozen om ook de terugreis via Kolding te doen,
Nogmaals dank,
groeten,
Robert
Ik heb de heenweg gepland via Kolding en de brug en wilde op de terugweg iets anders.
Ik heb er voor gekozen om ook de terugreis via Kolding te doen,
Nogmaals dank,
groeten,
Robert