[B][N089] (E46) Bouillon - Libramont-Chevigny - La Roche-en-Ardenne - Salmchâteau

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [B][N089] (E46) Bouillon - Libramont-Chevigny - La Roche-en-Ardenne - Salmchâteau

Bericht door Pino »

JuwaA35 schreef: zo 26 apr 2026, 22:27 Interessante gedachtegang, een tweede hoogwaardige route tussen Parijs en het Ruhrgebied. Ook omdat de N89 voorheen in zijn geheel onderdeel was van de N28 die vanaf Salmchâteau verder over de huidige N68 helemaal naar de Duitse grens bij Kelmis / Aachen liep (en vanaf daar dus verder over geheel de (voormalige) B1 naar het Ruhrgebied, welke op zijn beurt tot aan Neuss vervangen is door de A44 (/ A46)).
Van wat ik er zo over heb gelezen, dacht men aan weinig meer of minder dan de huidige E46-route. Dus Champlon-Marche-Luik. Dat verklaart meteen waarom de N89 Champlon-Salmchateau en verder nooit in beeld is geweest voor uitbouw.
Vinny schreef: zo 26 apr 2026, 22:18Mijn ouders hebben ooit anecdotes verteld over het chaotische verkeer in de Ardennen, en eigenlijk past dat alleen op de N 4 voor de aanleg van beide snelwegen.
Mijn ouders waren ook nooit fan van de N4. Die weg enigszins kennende kwam dat nog niet eens door drukte in absolute getallen. Hij was echter wel te druk voor zijn substandaard karakter; en dat geeft ook een soort permanente onrust terwijl je rijdt (in dezelfde serie: oudere Italiaanse superstrade).
In Frankrijk staat de ombouw tot autonselweg van de N 58 als 'Y' nog altijd op de planning. Zou ook de A 34 moeten worden dan. Het is een schakel die ik wel zou toejuichen als ze in Wallonië die dan ook doortrekken naar de E 411. Dat is op de route naar Charleville, Reims en de champagnestreek een fijne verbinding die nu dus een ontbrekende schakel is.
Ik zie dat als een papieren tijger. Nadat het oorspronkelijke plan van de verbinding Reims-Sedan-Luik was verdwenen, is het departement gaan lobbyen voor de E420 als betere verbinding Rotterdam/Antwerpen-Marseille, die ook de Parijse snelwegen zou kunnen ontlasten. De Reims-Luik werd de Y, waarvan de linkse tak de internationale route werd en de rechtse tak niet voor niets ophoudt bij de tweede grotere stad in de regio. Slag in tweede instantie alsnog binnen gehaald; gaat niet meer gebeuren dan dat

Uiteindelijk: wat zou je nog precies kunnen winnen met uitbouw van de verbinding E411-Sedan? Minuutje of twee winst als je het integraal naar 110 km/h zou brengen? Daarop loopt iedere kosten-batenanalyse spaak. Hoogstens jammer dat, met de Belgische bewegwijzering, het nummer E46 niet kan worden ingezet om deze internationale verbinding een beetje meer cachet te geven.
Tommy
autoweg

Re: [B][N089] (E46) Bouillon - Libramont-Chevigny - La Roche-en-Ardenne - Salmchâteau

Bericht door Tommy »

Ik was nog eens wat aan het rondwandelen op SV op de N89. Ik kwam dit tegen:
https://www.google.com/maps/@49.7624087 ... FQAw%3D%3D
Letterlijk betekent dit dat alle voertuigen, behalve +7,5t moeten vertragen naar 40 km/u. Dus +7,5t mag verder aan 90 km/u.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ gelukkig mag iedereen 100 meter verderop alweer 90 ;)
https://maps.app.goo.gl/uXTEvj11gUHi64jd7
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Het grote bord slaat op dit, 300m verder. Waar de 'gewone' voertuigen 70 km/u mogen en de zware voertuigen (+7,5t) 50 km/u moeten:
https://www.google.com/maps/@49.7641725 ... FQAw%3D%3D
Het grote bord, als vooraankondiging is dus dubbel fout. Het moet een 50 zijn met er onder 'excepte -7,5t'
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: zo 26 apr 2026, 22:32 Uiteindelijk: wat zou je nog precies kunnen winnen met uitbouw van de verbinding E411-Sedan? Minuutje of twee winst als je het integraal naar 110 km/h zou brengen? Daarop loopt iedere kosten-batenanalyse spaak. Hoogstens jammer dat, met de Belgische bewegwijzering, het nummer E46 niet kan worden ingezet om deze internationale verbinding een beetje meer cachet te geven.
Nu de route op een heel behoorlijke uitbouwstandaard is gebracht, zou die op zijn minst wel mogen worden aangeduid bij het knooppunt tussen de E25 en de E411 bij Neufchateau.

Luik-Parijs is toch nog een half uur langer via Bouillon dan via Charleroi, dat viel me wat tegen. Maar Luik-Reims is, zeker vanaf dat punt, natuurlijk een heel logische route.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ooit werd de verbinding vanuit Liège ergens ten noorden van Marche-en-Famenne verder richting zuiden gepland: op de gewestplannen staat er een zuidelijke doortrekking gereserveerd ingetekend van de N63, kruisend de N4 middels een :KP:, tot aan aansluiting 23 Wellin/Givet van de N94 met de E411/A4, uiteindelijk kan nog verder richting zuiden gedacht worden aan een verbinding tot aan de N95.

Linkjes naar de gewestplannen:
https://geoportail.wallonie.be/walonmap ... AFA49DCC47;
https://geoportail.wallonie.be/walonmap ... AFA49DCC47.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Maar die verdere doortrekking naar het zuiden staat niet ingetekend toch? Zou ook wat vreemd zijn wanneer nu net de N89 was uitgebouwd als expresweg verder naar het zuiden.
Ds79m schreef: ma 27 apr 2026, 18:23 Nu de route op een heel behoorlijke uitbouwstandaard is gebracht, zou die op zijn minst wel mogen worden aangeduid bij het knooppunt tussen de E25 en de E411 bij Neufchateau.

Luik-Parijs is toch nog een half uur langer via Bouillon dan via Charleroi, dat viel me wat tegen. Maar Luik-Reims is, zeker vanaf dat punt, natuurlijk een heel logische route.
Naar Parijs-Centrum of uitvalswegen als de A10 zal de E46 nooit een werkelijk alternatief worden, hoogstens bij calamiteiten op de hoofdroute. Maar een route van Luik naar de oostelijke rand van het Ile de France (omgeving Marne-la-Vallée) kun je eigenlijk beter doen via Sedan. En dan geldt uiteraard ook dat vanuit de streek ten zuiden van Luik (toegegeven: vrij dun bevolkt) de route over Sedan ook logischer is naar de centrale delen van Parijs en de uitvalswegen verder naar het zuiden.

Uiteraard is dat geen aanleiding om maar vrolijk Parijs te gaan bewegwijzeren, zelfs niet bij Bouillon. Reims is genoeg. Maar het is een goede aanvullende route op het hoofdwegennet. En dan is het bepaald jammer dat Belgische bewegwijzerings-logica ertoe dwingt dat een nummer als E46 totaal niet bewegwijzerd mag worden, omdat het geen autosnelweg is.

Als je dan toch kijkt naar een mogelijke betere toekomst, zou ik wel beginnen met het verleggen van de E46 van de N63 af, want de logischer route Luik-Reims loopt toch echt over Neufchateau (en alleen maar meer naarmate ze de N63 verder afwaarderen). Zou je het E-nummer moeten laten beginnen op de E411 bij Libramont-Chevigny, of eventueel in een dubbelnummering E46-E411 nog even laten doorlopen tot aan de E25 op :KP: Neufchateau.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Joshua schreef: ma 27 apr 2026, 21:25 Ooit werd de verbinding vanuit Liège ergens ten noorden van Marche-en-Famenne verder richting zuiden gepland: op de gewestplannen staat er een zuidelijke doortrekking gereserveerd ingetekend van de N63, kruisend de N4 middels een :KP:, tot aan aansluiting 23 Wellin/Givet van de N94 met de E411/A4, uiteindelijk kan nog verder richting zuiden gedacht worden aan een verbinding tot aan de N95.

Linkjes naar de gewestplannen:
https://geoportail.wallonie.be/walonmap ... AFA49DCC47;
https://geoportail.wallonie.be/walonmap ... AFA49DCC47.
Je hebt nu wel de bijzondere situatie in de Ardennen dat je in zuidelijke en zuidwestelijke richting vanuit Luik beschouwd drie zeer behoorlijk uitgebouwde stukken autoweg hebt:

-De N97 Ciney (N4) - Dinant (- Philippeville)
-De N63 Luik - Marche (N4)
-De N89 Champlon (N4) - Bouillon

Die allemaal op de N4 aansluiten, maar niet handig in elkaars verlengde liggen. Wat dat betreft kan ik me wel voorstellen dat er plannen zijn geweest om die wegen een meer doorgaande functie te geven. Al is de N63 dan misschien net degene die het meest naar niemandsland leidt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Pino schreef: zo 26 apr 2026, 22:32 Hoogstens jammer dat, met de Belgische bewegwijzering, het nummer E46 niet kan worden ingezet om deze internationale verbinding een beetje meer cachet te geven.
Pino schreef: ma 27 apr 2026, 21:30 En dan is het bepaald jammer dat Belgische bewegwijzerings-logica ertoe dwingt dat een nummer als E46 totaal niet bewegwijzerd mag worden, omdat het geen autosnelweg is.
Kan en mag gewoon wel hoor, want als voorbeeld de E420 staat trouwens aangeduid, dat trouwens nergens een autosnelweg ten zuiden van Charleroi is.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: ma 27 apr 2026, 22:07 Die allemaal op de N4 aansluiten, maar niet handig in elkaars verlengde liggen. Wat dat betreft kan ik me wel voorstellen dat er plannen zijn geweest om die wegen een meer doorgaande functie te geven. Al is de N63 dan misschien net degene die het meest naar niemandsland leidt.
Voor mij ook wel degene met de duidelijkste functie: namelijk ontsluiten van Marche (tevens het midden van de driehoek E42-E25-E411) naar het noorden en Luik in het bijzonder. De andere twee lijken vooral te fungeren als Zubringers.

Maar goed, het past wel mooi bij het hele fenomeen expresweg, waarvan in de aard ligt besloten dat het zoveel mogelijk uitbouw moest zijn van bestaande wegen. Onder meer omdat men het aantal asfaltlijnen door het landschap wilde beperken en kosten laag wilde houden. In die zin aardig dat er nog ruimtereservering is geweest voor een zuidelijke verlenging van de N63, maar ook niet gek dat er nooit iets mee gedaan is. Een mooi coherent expreswegen-netwerk is met zo’n geschiedenis een onmogelijkheid.