Van wat ik er zo over heb gelezen, dacht men aan weinig meer of minder dan de huidige E46-route. Dus Champlon-Marche-Luik. Dat verklaart meteen waarom de N89 Champlon-Salmchateau en verder nooit in beeld is geweest voor uitbouw.JuwaA35 schreef: zo 26 apr 2026, 22:27 Interessante gedachtegang, een tweede hoogwaardige route tussen Parijs en het Ruhrgebied. Ook omdat de N89 voorheen in zijn geheel onderdeel was van de N28 die vanaf Salmchâteau verder over de huidige N68 helemaal naar de Duitse grens bij Kelmis / Aachen liep (en vanaf daar dus verder over geheel de (voormalige) B1 naar het Ruhrgebied, welke op zijn beurt tot aan Neuss vervangen is door de A44 (/ A46)).
Mijn ouders waren ook nooit fan van de N4. Die weg enigszins kennende kwam dat nog niet eens door drukte in absolute getallen. Hij was echter wel te druk voor zijn substandaard karakter; en dat geeft ook een soort permanente onrust terwijl je rijdt (in dezelfde serie: oudere Italiaanse superstrade).Vinny schreef: zo 26 apr 2026, 22:18Mijn ouders hebben ooit anecdotes verteld over het chaotische verkeer in de Ardennen, en eigenlijk past dat alleen op de N 4 voor de aanleg van beide snelwegen.
Ik zie dat als een papieren tijger. Nadat het oorspronkelijke plan van de verbinding Reims-Sedan-Luik was verdwenen, is het departement gaan lobbyen voor de E420 als betere verbinding Rotterdam/Antwerpen-Marseille, die ook de Parijse snelwegen zou kunnen ontlasten. De Reims-Luik werd de Y, waarvan de linkse tak de internationale route werd en de rechtse tak niet voor niets ophoudt bij de tweede grotere stad in de regio. Slag in tweede instantie alsnog binnen gehaald; gaat niet meer gebeuren dan datIn Frankrijk staat de ombouw tot autonselweg van de N 58 als 'Y' nog altijd op de planning. Zou ook de A 34 moeten worden dan. Het is een schakel die ik wel zou toejuichen als ze in Wallonië die dan ook doortrekken naar de E 411. Dat is op de route naar Charleville, Reims en de champagnestreek een fijne verbinding die nu dus een ontbrekende schakel is.
Uiteindelijk: wat zou je nog precies kunnen winnen met uitbouw van de verbinding E411-Sedan? Minuutje of twee winst als je het integraal naar 110 km/h zou brengen? Daarop loopt iedere kosten-batenanalyse spaak. Hoogstens jammer dat, met de Belgische bewegwijzering, het nummer E46 niet kan worden ingezet om deze internationale verbinding een beetje meer cachet te geven.