Moderator: Moderatoren
Dus in Servië (waar Cyrillisch schrift wordt gebruikt) werd in de oude tijd toch Romeins schrift gebruikt? Nou dat noem ik nog eens een vrijwillige overschakeling op vreemde talen.Palance schreef:Het voorste bord is 'oud', dat was de bewegwijzering zoals deze in heel Joegoslavië voorkwam. De republieken zijn nu bezig die te veranderen (de één wat sneller dan de ander). Hier zie je dus een voorbeeld van oud en nieuw.
Ja en neePino schreef: Dus in Servië (waar Cyrillisch schrift wordt gebruikt) werd in de oude tijd toch Romeins schrift gebruikt? Nou dat noem ik nog eens een vrijwillige overschakeling op vreemde talen.
Ja. Dat was gebruikelijk. Net als dat lichte beton. Deze weg maakte deel uit van de "Broederschap en eenheidweg" (Put Bratstvo i Jedinstvo). Deze verbond 4 republieken (Slovenië, Kroatië, Servië en Macedonië) en liep vlak langs de grens van Bosnië-Herzegovina, en had wegnummer 1.René schreef: Stamt het geel nog uit het "oude" Joegoslavië ?
Leuke woordspelingRené schreef:Hoe zit het eigenlijk met de vernielde infrastructuur in Servië ?
Zijn er nog steeds wegen buiten gebruik ?
Als je op Google Earth kijkt, dan zie je nog steeds een onderbroken snelweg-in-aanbouw bij Belgrado. Maar die foto is wellicht al een paar jaartjes oud. Zit er inmiddels schot in de wederopbouw ?
De weg is inderdaad al heel oud, de baan voor de tegenrichting is later aangelegd (zoals wel te zien is). De plannen voor een snelweg waren er inderdaad al heel lang, net als plannen voor een kustsnelweg Slovenië-Kroatië-Montenegro-Albanië-Griekenland. Ook deze zijn door de oorlogen in de ijskast gezet, alleen de Kroaten zijn nu hard aan het bouwen langs de kustChrizz schreef:Volgens mij is de hoofweg/snelweg van de Kroaatse grens door Beograd naar de Macedonische grens al vrij oud, of niet. Volgens mij bestaat het plan voor een zuidelijke rondweg van Beograd ook al heel lang. Alleen kwamen er een aantal oorlogen tussen.
Het is er niet anders dan in een doorsnee Balkanland.Palance schreef:Gisterenavond was het bij het RTL nieuws een leuk item over verkeer in Servië-Montenegro en vooral het gebrek aan goede auto's, een goed wegdek, regels en dicsipline (en het niet ontbreken van corruptie)