Eind september gaan we met z'n tweetjes vanuit Nijmegen naar Reims en Epernay, vrijdag heen en maandag weer terug. Nu kunnen we uiteraard met de gezinsbak over de snelweg/autoroute gaan, maar het idee is om met onze cabrio (Saab 9-3 uit 2000) te gaan en hopelijk lekker te genieten van het mooie nazomerweer.
In Nederland is het prima over de snelweg, tot 120 zit je goed uit de wind. Maar juist in België en Frankrijk zou ik graag wat meer binnendoor willen rijden, om zo wat meer te kunnen genieten van de omgeving en het open rijden.
Ideeën/tips/do's and don'ts?
September naar Reims en Epernay
Moderator: Moderatoren
-
Koots
- dorpsstraat
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Re: September naar Reims en Epernay
Ik zou (met mooi weer) denk ik vanuit Luik de N63 nemen naar Rochefort en dan verder binnendoor richting Bouillon en dan bij Sedan (mooi fort op de berg) kiezen of je Franse snelweg neemt of nog verder binnendoor.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
De Ardennen zijn uiteraard het mooiste stuk waar je langskomt (zoiets als de Franse N2 is bijvoorbeeld niet zo bijzonder). De Belgische N63 vanuit Luik is dan inderdaad een mooi uitgangspunt. Je zou ook kunnen doorsteken richting Ciney en dan het viaduct bij Dinant meepakken en langs de Maas Frankrijk binnenrijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
N63 Luik-Marche gaat over een hoogvlakte die geen heel bijzondere uitzichten ziet. Het vervolg N89 Champlon-Libramont-Bouillon vind ik leuker, maar dat kun je op zich ook bereiken door vanaf de E25 bij Baraque de Fraiture direct de N89 te pakken.
Vallei van de Maas vind ik ook een aardige.
Vallei van de Maas vind ik ook een aardige.
-
Chris
- Moderator
Ja ik zou eigenlijk aanbevelen om de N92 en N96 langs de Maas te rijden. Als je tijd genoeg hebt is het ook wel aardig om het stuk N90 tussen Liège en Namur mee te pakken om eens wat van Wallonië te zien waar je anders snel voorbij rijdt via de snelweg. En dan in Frankrijk via Givet naar Reims, waarvoor meerdere routes te bedenken zijn. Mocht je er genoeg van hebben kan je altijd snel doorsteken naar de A304/A34.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Hier zou ik ook aan denken, dit is een aardige route. In Frankrijk vanaf Revin misschien nog over de D1 via Monthermé naar Charleville-Mézières, de Maas volgend. Dat is ook een alleraardigst stukje weg.Chris schreef: di 21 apr 2026, 18:01 Ja ik zou eigenlijk aanbevelen om de N92 en N96 langs de Maas te rijden. Als je tijd genoeg hebt is het ook wel aardig om het stuk N90 tussen Liège en Namur mee te pakken om eens wat van Wallonië te zien waar je anders snel voorbij rijdt via de snelweg. En dan in Frankrijk via Givet naar Reims, waarvoor meerdere routes te bedenken zijn. Mocht je er genoeg van hebben kan je altijd snel doorsteken naar de A304/A34.
-
Koots
- dorpsstraat
Dank voor de input en adviezen, ik ga eens een mooie route uitstippelen!
"I'll try being nicer if you try being smarter.."