Bulten ('drempels') in Nederlandse snelwegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Bulten ('drempels') in Nederlandse snelwegen

Bericht door Alfa »

Ik reed afgelopen week van Leiden naar België over de A4 en A15. Het is mij eigenlijk opgevallen dat er op Nederlandse snelwegen regelmatig 'bulten' voorkomen. Waarbij het wegdek dus plots inzakt. Je ziet dan vaak veel zwarte strepen op het wegdek. Ik weet niet of het verzakkingen dan wel een vreemd lengteprofiel betreft. Het komt vaak bij bruggen voor. Maar soms ook als er geen aantoonbare oorzaak is. Ik zag ze zowel tussen Leiden en Den Haag, heel veel op de A15 en ook een paar keer op de A4-zuid. Het lijkt me dus niet aan een snelweg gekoppeld te zijn maar iets algemeen in Nederland. Ik heb het idee dat dit in andere landen veel minder voorkomt. Naast oncomfortabel is het soms zelfs gevaarlijk. Zeker in de zones waar 130 mag gereden worden. Het voelt eigenlijk aan als een soort drempel op de snelweg.

Voorbeeld van zo'n punt: https://www.google.be/maps/@51.8642852, ... FQAw%3D%3D

Is dit een bewust ontwerp of zijn het toch verzakkingen?
Chris
Moderator

Re: Bulten ('drempels') in Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris »

Dit zijn zettingen in de zachte bodem. In Zuid-Holland lijkt dit het ergste te zijn, maar je ziet het ook wel elders, met name rond bruggen, waar de betonnen constructie blijft staan, maar de taluds dermate verzakken dat de stootplaten dit ook niet meer opvangen.

Het herstel ervan is complex en duur. Je moet eigenlijk de hele bodem verdichten, wat voor de bouw van een nieuwe weg ook wel gedaan wordt, maar zelfs na meerdere jaren aan voorbelasting of verticale drainage zie je soms nog steeds zettingen. Om dit bij een bestaande weg te doen moet je eigenlijk de hele rijbaan eruit slopen tot en met de fundering, en dan de ondergrond verbeteren. Daar zijn meerdere methodes voor, maar die zijn allemaal duur en zorgen voor enorme verkeershinder.

Die zwarte strepen komen meestal doordat vrachtwagenwielen los van de grond komen en dan weer het asfalt raken. Net als op landingsbanen.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Dat zijn zeker geen bewust ontworpen bulten, maar inderdaad verzakkingen.

Die verzakkingen kunnen meerdere oorzaken hebben. Een vaak voorkomende oorzaak is (in het westen van Nederland) de slappe veengrond, waardoor het wegdek na verloop van tijd gaat 'golven'.
Ook de aanwezigheid van een voormalige sloot kan zo'n kuil doen ontstaan. De A12 Utrecht-Gouda is er berucht om. Na elk groot onderhoud zijn de oude sloten binnen een paar jaar weer voelbaar.

-edit- Chris was me net voor 8-)
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de N307 tussen Dronten en Lelystad kan je precies voelen waar vroeger een kavelsloot heeft gelegen. Op al die plekken is de rijbaan verzakt. Dit begon pas een jaar of 10 nadat het in gebruik was genomen.

Afbeelding

De ergste plekken zijn opgevuld met asfalt, maar dat lost het probleem alleen voor de korte termijn goedkoop op. Het verhardingspakket wordt zwaarder waardoor het blijft zakken.

Deze is ook wel interessant wat dat betreft: Extreem dikke asfaltlagen in veengebied (Reeuwijk)
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

En dan te bedenken dat 3 van die stripacties de afgelopen 8 maanden al hebben plaatsgevonden
A16: ter hoogte van het dorp Rijsoord (net na de invoeger van de A15), rijrichting Rotterdam -> Breda
A15: Hoogvliet, ter hoogte van het Oudelandse viaduct, HBR, rijrichting Spijkenisse -> Rotterdam
A15/A4: Hoogvliet, ter hoogte van het Oudelandse viaduct (uitvoeger naar de Beneluxtunnel)

Weg over een lengte van 200 - 400 Meter eruit, graafwerkzaamheden en de boel weer aanleggen (inc nieuwe voegovergangen)
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Dat heeft zolang je de fundering van de weg niet aanpakt maar weinig zin. Het zijn goedkope lapmiddelen maar ik denk dat als je alles bij mekaar optelt je uiteindelijk net zo veel kwijt bent als de weg in één keer fatsoenlijk aanpakken en rehabiliteren. Het enige verschil is dat je dat bedrag over een langere tijd kwijt bent in plaats van in één keer.
kees
expressweg

Bericht door kees »

Volgens mij worden die hobbels vooral ook veroorzaakt doordat kunstwerken onderheid zijn en de andere delen van e snelweg niet.
Moet je eens voor de grap rjden over de A27 van de Merwedebrug naar afrit Werkendam of andersom. Dit deel van de snelweg is volledig onderheid. Maar het is te duur om dat voor elk stukje snelweg in Nederland te doen. Zelfs voor Nederlandse begrippen zou dat te duur zijn om dat overal te doen.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Chris schreef: za 25 apr 2026, 12:55 Op de N307 tussen Dronten en Lelystad kan je precies voelen waar vroeger een kavelsloot heeft gelegen. Op al die plekken is de rijbaan verzakt. Dit begon pas een jaar of 10 nadat het in gebruik was genomen.

Afbeelding

De ergste plekken zijn opgevuld met asfalt, maar dat lost het probleem alleen voor de korte termijn goedkoop op. Het verhardingspakket wordt zwaarder waardoor het blijft zakken.

Deze is ook wel interessant wat dat betreft: Extreem dikke asfaltlagen in veengebied (Reeuwijk)
Uitvullen is voor kleinere zettingen een effectieve aanpak. Bij grotere zettingen moet je je afvragen of men wel juist gehandeld heeft bij het voorbelasten.
Zettingen zijn namelijk wel te beperken en te versnellen dmv verticale drainage en (redelijk nieuw) pompen om onderdruk in de ondergrond te krijgen.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

De ergste bult die ik ken, is een dubbele op de A16-re bij 35,6 en 7, waar je onder het viaduct van de afrit doorrijdt. Dan krijgt je auto echt een beste opdonder.
https://maps.app.goo.gl/rVskVfZfxJE3B4fWA
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

^^
Ik probeer daar altijd de rechterrijstrook aan te houden, want daar is de verzakking nauwelijks merkbaar.
Op de Linkerrijstrook wil je daar zeker wel op de rem
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wouter N14 schreef: za 25 apr 2026, 19:00 De ergste bult die ik ken, is een dubbele op de A16-re bij 35,6 en 7, waar je onder het viaduct van de afrit doorrijdt. Dan krijgt je auto echt een beste opdonder.
Eigenlijk zou men die putten misschien best signaleren als ze structureel zijn. Ik kan me voorstellen dat er vaak schade gereden wordt op dit soort plekken, dus dit zal de wegbeheerder ook wel wat geld kosten aan schadeclaims.
sven_engelen
expressweg

^^ Dat hebben ze op de A2 bij Everdingen gedaan omdat rechts de weg flink verzakt is. Daarbij is ook de maximumsnelheid teruggebracht naar 70 (niet dat ook maar iemand zich eraan houdt) en een tijdje heeft op de A16 tussen H.i. Ambacht en Ridderkerk 70 gegolden om dezelfde reden. Het wordt eigenlijk pas gedaan op het moment dat de weg voldoende verzakt is om écht problemen te veroorzaken.
Wouter N14 schreef: za 25 apr 2026, 19:00 De ergste bult die ik ken, is een dubbele op de A16-re bij 35,6 en 7, waar je onder het viaduct van de afrit doorrijdt. Dan krijgt je auto echt een beste opdonder.
Op de parallelbaan van de A16 zitten anders ook nog een paar van die misbaksels: https://www.google.nl/maps/@51.8839189, ... FQAw%3D%3D
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Waarschuwing voor slecht wegdek staat er soms wel.

:J38:

Die op de A16 (maar ook in de boog van de A15 naar de A16 (richting R'dam) trof ik dus laatst, als onbekende in die buurt. Bij de tweede rit was ik er al op bedacht en de snelheid eruit gehaald..
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

Alfa schreef: za 25 apr 2026, 12:39 Ik reed afgelopen week van Leiden naar België over de A4 en A15. Het is mij eigenlijk opgevallen dat er op Nederlandse snelwegen regelmatig 'bulten' voorkomen. Waarbij het wegdek dus plots inzakt. <knip>
Wegen in het westen van Nederland zakken weg in het veen. En wij maar, met onze grote mond, katten op de "slechte wegen in België" en doen alsof wij altijd op zwarte biljartlakens rijden. Stil nou, Alfa, laat ons nog even in mythes geloven! Nee, Alfa prikt er genadeloos doorheen...
:vlag-nl: :handshake: :vlag-be:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

Durashift schreef: ma 27 apr 2026, 22:38 Waarschuwing voor slecht wegdek staat er soms wel.

:J38:

Die op de A16 (maar ook in de boog van de A15 naar de A16 (richting R'dam) trof ik dus laatst, als onbekende in die buurt. Bij de tweede rit was ik er al op bedacht en de snelheid eruit gehaald..
Die verbindingslus heeft me al eens vies verrast. Wat aan de late kant en onbekend terrein. Daar maakte de auto een stapje opzij.

Of het was van A15 naar A16 zuid, ik elk geval dat knooppunt.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, dat had ik dus ook. Daarna wél de herkenning (van een jaar geleden ofzo) "oh ja, dat is uitkijken in deze bocht".

Zelfde als met links /midden voorsorteren voor de 16 richting Den Haag, zeg maar.. Ik zat al weer (te lang) op rechts (richting de A15 Europoort) en dan ben je al snel 'die lastpak' die te laat van strook wisselt (zou ik elders kunnen denken). Terwijl ik enkele tellen eerder bij mijzelf nog dacht: opletten, dadelijk moet je 'tegen natuurlijk' de juiste richting kiezen. Al vind ik de wegwijzers aldaar niet echt helpend, het hangt er te kort op, naar mijn mening.
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

MotelMioveni schreef: do 30 apr 2026, 21:25
Alfa schreef: za 25 apr 2026, 12:39 Ik reed afgelopen week van Leiden naar België over de A4 en A15. Het is mij eigenlijk opgevallen dat er op Nederlandse snelwegen regelmatig 'bulten' voorkomen. Waarbij het wegdek dus plots inzakt. <knip>
Wegen in het westen van Nederland zakken weg in het veen. En wij maar, met onze grote mond, katten op de "slechte wegen in België" en doen alsof wij altijd op zwarte biljartlakens rijden. Stil nou, Alfa, laat ons nog even in mythes geloven! Nee, Alfa prikt er genadeloos doorheen...
:vlag-nl: :handshake: :vlag-be:
Misschien kunnen de Vlamingen ons land overnemen. :top:
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Ik denk dat ze het aanbod beleefd afslaan.
Ubi volentia est, via est
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Mwa, bier, frieten, station Antwerpen...
Of krijgen we Brussel met z'n voorsteden en de taalstrijd er dan ook bij? Laat maar, we blijven liever zelfstandig over onze wegen hobbelen. Kaken op elkaar houden, en zodra we Belgie inrijden alle frustratie eruit en klagen over het asfalt 8-)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

sven_engelen schreef: ma 27 apr 2026, 21:01 (...)
Dat hebben ze op de A2 bij Everdingen gedaan omdat rechts de weg flink verzakt is. (...)
Dat is dan ook goed te merken. Ik kwam er vanavond langs, met 140 stuiter je bijna alle kanten op. Ben maar effe teruggegaan naar 110 - 120.

En de hele weg vanuit 's-Hertogenbosch, ondanks dat het na 19.00 uur was, reed het meeste verkeer nog steeds rond de 100 kmh.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
sven_engelen
expressweg

Je moet daar ook als je op de rechterrijstrook rijdt geen 140 rijden. Die hobbel is heel erg aan de rechter kant. Op de meest linkerrijstrook merk je van diezelfde hobbel nauwelijk iets met 130.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

De volgende keer blijf ik op rijstrook 1. Daar ben ik meestal toch al te vinden. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel