[BG] Bulgarije - Bulgaria - България
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България
De route via Italië (veerdienst Igoumenitsa - Brindisi / Ancona) is nog wel redelijk populair, de overtocht is rusttijd en de route door noord-Griekenland is over de gehele afstand van 670 kilometer van Igoumenitsa tot de Turkse grens als snelweg uitgebouwd.
Zie ook de Wegenwiki.
De route via Servië is niet gevaarlijk en ook niet problematisch. Sinds de val van Milosevic in 2000 is het land sterk verwesterd geraakt, en zijn de grenscontroles veel minder streng geworden (met name Kroatië - Servië). Dat neemt niet weg dat de route door Servië voor TIR transport nogal omslachtig is, en de route via Italië - Griekenland, of via Roemenië vanaf 27 maart 2011 (toetreding Schengen) nog erg interessant is.
Zie ook de Wegenwiki.
De route via Servië is niet gevaarlijk en ook niet problematisch. Sinds de val van Milosevic in 2000 is het land sterk verwesterd geraakt, en zijn de grenscontroles veel minder streng geworden (met name Kroatië - Servië). Dat neemt niet weg dat de route door Servië voor TIR transport nogal omslachtig is, en de route via Italië - Griekenland, of via Roemenië vanaf 27 maart 2011 (toetreding Schengen) nog erg interessant is.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
In Roemenie is er nog nauwelijks snelwegen, dat voordeel kan bieden tegenover de route van Servie, waar wel een snelweg ligt.Dat neemt niet weg dat de route door Servië voor TIR transport nogal omslachtig is, en de route via Italië - Griekenland, of via Roemenië vanaf 27 maart 2011 (toetreding Schengen) nog erg interessant is.
Of is dat nu inmiddels anders, Chris, omdat je de route via Roemenie aanhaalt.
Een groot nadeel is de Italiaanse tol, van maarliefst meer dan 50 euro's. En Griekenland is volgens mij ook niet tol/vignetvrij. Correct me if I wrong.De route via Italië (veerdienst Igoumenitsa - Brindisi / Ancona) is nog wel redelijk populair, de overtocht is rusttijd en de route door noord-Griekenland is over de gehele afstand van 670 kilometer van Igoumenitsa tot de Turkse grens als snelweg uitgebouwd.
Mijn oom heeft die route via Italie gereden op zijn huwelijksreis, 17 jaar geleden, richting Istanbul.
-
Chris
- Moderator
Voor een vrachtwagen maakt het weinig uit of je op een snelweg of goede nationale weg rijdt, je kan toch maar 80 km/h. De grensformaliteiten zijn voor vrachtverkeer veel omslachtiger dan personenverkeer, omdat Servië geen EU-land is. Enkele uren tijdsverlies aan de BG-SRB grens en SRB-H / SRB-HR grens kan ervoor zorgen dat de route via Roemenië interessanter is, met name vanaf 27 maart 2011, wanneer Roemenië toetreedt tot het Schengenverdrag en alle grenscontroles vervallen.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Duidelijk.
Is de controle voor een personenauto trouwens heftig tussen de Bulgaarse/Griekse en de Turkse grens? Vergelijkbaar met Terespol?
Is de controle voor een personenauto trouwens heftig tussen de Bulgaarse/Griekse en de Turkse grens? Vergelijkbaar met Terespol?
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bulgarije-Griekenland zal meevallen, dat is immers binnen de EU.
-
Chris
- Moderator
Bulgarije komt dus ook op 27 maart 2011 bij het Schengengebied. Geen grenscontroles van Griekenland tot Finland. Overigens vermoed ik wel dat er veel meer mobiele controles en steekproeven komen voor verdachte voertuigen en vrachtwagens. Mensensmokkel vanuit Azië komt vaak via het Zwarte Zeegebied Europa binnen en passeert dus vaak door Bulgarije of Roemenië.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Als je de boot van Italië naar Griekenland neemt heb je nu al geen grenscontroles meer.
En wat betreft die mensensmokkel: bij de grenzen van het Schengengebied met (voornamelijk) Oekraïne zijn de controles juist erg verscherpt. In Slowakije staat bij Cierna nad Tisou zelfs een groot scanapparaat waardoor de treinen rijden. De buitengrenzen van het Schengengebied worden altijd strenger gecontroleerd.
En wat betreft die mensensmokkel: bij de grenzen van het Schengengebied met (voornamelijk) Oekraïne zijn de controles juist erg verscherpt. In Slowakije staat bij Cierna nad Tisou zelfs een groot scanapparaat waardoor de treinen rijden. De buitengrenzen van het Schengengebied worden altijd strenger gecontroleerd.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Een indicatie van hoe de weg tussen Stara Zagora en Harmanli er ongeveer uit ziet. Als je naar Turkije wilt.

Uploaded with ImageShack.us
Hopelijk begint men snel aan de bouw van die autosnelweg. Dat vignet betaal je niet voor niets.

Uploaded with ImageShack.us
Hopelijk begint men snel aan de bouw van die autosnelweg. Dat vignet betaal je niet voor niets.
-
Wimpie24
- expressweg
Grappig dat er ook een cyrillische versie van SNV bestaat.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Waarom? De weg zie er lekker rustig uit.Snelwegenkenner schreef:Een indicatie van hoe de weg tussen Stara Zagora en Harmanli er ongeveer uit ziet. Als je naar Turkije wilt.
Bovendien, ik betwijfel of verkeer dat via Servië rijdt ook langs deze route wordt geleid (het is een omweg), of dat dat verkeer vanaf Plovdiv of Tsjirpan naar de oude hoofdweg 8 rijdt en dan via Haskovo naar Harmanli.
Daarnaast doen de Bulgaren hun best. Vergeet niet dat het gemiddelde inkomen er een heel stuk lager ligt dan in Nederland.
-
Chris
- Moderator
Vidin - Calafatbrug
Over de 464 kilometer die de Donau de grens tussen Bulgarije en Roemenië volgt, ligt slechts één brug; bij Giurgiu / Ruse. In het uiterste noordwesten van Bulgarije, bij de stad Vidin, is een 2x2 brug over de Donau in aanbouw. Naast noord-zuidverkeer van West-Roemenië naar West-Bulgarije, zal in de toekomst ook oost-westverkeer vanuit Servië naar Zuid-Roemenië van de brug gebruik maken, waardoor deze een cruciale verbinding gaat vormen in het binnenland van het Balkanschiereiland. In Servië is reeds een autosnelweg gepland vanaf de M1 naar de Bulgaarse grens, en aan Roemeense zijde is een nieuwe snelweg via de stad Craiova in planning.
Hier wat foto's van de brug en aansluitende infrastructuur, die eind 2011 opengesteld zal worden. Het gros van de aanleg wordt door Bulgarije uitgevoerd.

Over de 464 kilometer die de Donau de grens tussen Bulgarije en Roemenië volgt, ligt slechts één brug; bij Giurgiu / Ruse. In het uiterste noordwesten van Bulgarije, bij de stad Vidin, is een 2x2 brug over de Donau in aanbouw. Naast noord-zuidverkeer van West-Roemenië naar West-Bulgarije, zal in de toekomst ook oost-westverkeer vanuit Servië naar Zuid-Roemenië van de brug gebruik maken, waardoor deze een cruciale verbinding gaat vormen in het binnenland van het Balkanschiereiland. In Servië is reeds een autosnelweg gepland vanaf de M1 naar de Bulgaarse grens, en aan Roemeense zijde is een nieuwe snelweg via de stad Craiova in planning.
Hier wat foto's van de brug en aansluitende infrastructuur, die eind 2011 opengesteld zal worden. Het gros van de aanleg wordt door Bulgarije uitgevoerd.
-
sjaak14
- zandpaadje
Chris schreef:Is het wellicht lonend om via Macedonië en Griekenland naar Turkije te rijden? Dan heb je veel meer snelweg, zeker volgend jaar moet alles in het zuiden van Servië en het noorden van Macedonië een autosnelweg zijn. Het is in kilometers langer, maar als je 3 uur verspeelt op hobbelige wegen in Bulgarije had je ook 300 kilometer om kunnen rijden.
Via Macedeonië - Griekenland betekent niet alleen 300 km omrijden maar ook 2 extra grensposten met de bijbehorende wachttijden en controles. Is dus niet echt een voor de hand liggende optie.
-
sjaak14
- zandpaadje
Snelwegenkenner schreef: Meer armoede misschien... Dat is het gevoel dat me bekruipt, als ik aan Servie en Bulgarije denk...
ja goed, het is er niet zo welvarend als bij ons maar echte armoede heerst er ook niet in Servie. Kwa veiligheid hoef jij je in Servië geen zorgen te maken hoor. In Belgrado kun je de buitenwijken maar beter mijden omdat je anders als kermisattractie wordt behandeld en binnen no time 50 roma-kinderen bedelend achter je aan hebt. Verder zijn de Serviërs op het platteland, itt tot de grote steden zoals Belgrado en Novi Sad, nogal nors en kortaf, er lopen behoorlijk wat bekrompen tokkies tussen, maar onveilig hoef je je er niet te voelen.
Bulgarije is andere koek. De maffia en corrupte ambtenaren delen er de lakens uit en kent de bevolking meer armoede dan in Servië. Zo sprak ik een oude man ( schoonmaker bij tankstation) die omgerekend voor een 2 euro per dag de parkeerplaats diende schoon te houden. Hij kon er z'n dagelijkse brood mee kopen en dan was het geld op. Ook vinden er regelmatig overvallen plaats op toeristen en mensen die op doorreis zijn. Vorig jaar werd een Turkse familie uit Duitsland op klaarlichte dag beroofd van hun audi Q7 en ze werden geboeid aan een hek achtergelaten in de middle of nowhere . Dit jaar was het ook weer raak op de drukke rondweg van Sofia; Turk beroofd en auto afgenomen door nep-agenten ( was wel 's nachts en er wordt dan ook niet voor niets afgeraden om 's nachts te rijden)
Laatst gewijzigd door sjaak14 op ma 20 sep 2010, 23:39, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Tja, die Roma-kinderen heb je wel meer in Oost-Europa en het is een probleem waar weinig aan te doen lijkt. Toen mijn vriendin en ik met de trein in Belgrado aankwamen en zij met haar camera een foto van de trein maakte hadden we er ook gelijk een aantal rond ons hangen. Gewoon negeren...sjaak14 schreef:ja goed, het is er niet zo welvarend als bij ons maar echte armoede heerst er ook niet in Servie. Kwa veiligheid hoef jij je in Servië geen zorgen te maken hoor. In Belgrado kun je de buitenwijken maar beter mijden omdat je anders als kermisattractie wordt behandeld en binnen no time 50 roma-kinderen bedelend achter je aan hebt. Verder zijn de Serviërs op het platteland, itt tot de grote steden zoals Belgrado en Novi Sad, nogal nors en kortaf, er lopen behoorlijk wat bekrompen tokkies tussen, maar onveilig hoef je je er niet te voelen.
Verder was iedereen in Belgrado eigenlijk heel vriendelijk, en voelde ik me er niet onveilig.
-
Chris
- Moderator
Knooppunt Daskalovo
Hier sluit de Lyulin straks aan op de Strumasnelweg, tussen Sofia en Pernik.
locatie @ gmaps

Hier sluit de Lyulin straks aan op de Strumasnelweg, tussen Sofia en Pernik.
locatie @ gmaps

-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Ik hoor nu allemaal verhalen over Bulgarije, die er niet om liegen. Wat doet dat land dan in vredesnaam bij de EU. Heb ik trouwens al vaker gezegd. Ik ben in Polen geweest en daar heb ik me nooit onveilig gevoeld.
-
Chris
- Moderator
Ga eens in de banlieue's van Parijs kijken. Wat doet Frankrijk in de EU, denk je dan. Dat Bulgarije bij de EU komt is alleen maar positief, ze kunnen op die manier de problemen veel sneller oplossen dan als ze niet bij de EU zaten. Vrijwel al die landen hebben tot pakweg 2002 een volledige stilstand in ontwikkeling gezien, maar behoren sindsdien tot de snelstgroeiende landen ter wereld.Ik hoor nu allemaal verhalen over Bulgarije, die er niet om liegen. Wat doet dat land dan in vredesnaam bij de EU.
De Europese Unie is geen eliteclubje voor snobistische landen die niet de pech hebben gehad om 45 jaar door het communisme geruïneerd te zijn.
-
sjaak14
- zandpaadje
over oorzaak-gevolg relatie valt niet te twisten en enige nuance is hier wel zeker op z'n plaats. Vergeet niet, dat in de 45 jaar dat er communisme heerste, er itt vandaag wel orde en veiligheid aanwezig was. De problemen in veel oostblok landen zijn immers begonnen nadat het communisme is gevallen. Landen als Hongarije, Polen en Tjechië hebben binnen afzienbare tijd ( met veel hulp van Europa) de zaak op de rails gekregen en de overgang kunnen maken naar een 'vrijemarkteconomie', maar dat geldt zeker niet voor bijv. Roemenië, Bulgarije en Albanië. Er lopen daar miljoenen rond, met erg veel verlangen naar de 'goeie-ouwe-tijd'.Chris schreef:
De Europese Unie is geen eliteclubje voor snobistische landen die niet de pech hebben gehad om 45 jaar door het communisme geruïneerd te zijn.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Griekenland is natuurlijk ook een mooi voorbeeld. Zeven jaar voordat het lid werd van de EU was het nog een dictatuur met een militaire junta aan de macht. Het bewijst dat elk land wel een kans kan krijgen in de EU. Ik juich uitbreiding dan ook toe en lidmaatschap moet in beginsel voor elk Europees land openstaan.Chris schreef:De Europese Unie is geen eliteclubje voor snobistische landen die niet de pech hebben gehad om 45 jaar door het communisme geruïneerd te zijn.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Voor beide landen geldt dat ze deels in Europa liggen en dan vind ik dat het lidmaatschap open moet staan, mits ze aan de voorwaarden voldoen. Van Rusland zie ik het alleen niet gebeuren. Maar voor de Europees gezinde landen Oekraïne en Georgië zou het een logische stap zijn - op langere termijn dan. Strategisch gezien zou aansluiting van Turkije bij de EU een meesterzet kunnen zijn. Aangezien Cyprus ook bij de EU zit kun je Turkije niet uitsluiten om geografische redenen (Cyprus ligt immers niet eens in Europa, maar geheel in Azië).
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Dat is deels een kwestie van mentaliteit en die is in Tsjechie of Hongarije toch wel anders dan in Roemenie of Bulgarije. Uiteindelijk zijn die landen om politieke redenen bij de EU gekomen, niet omdat ze er klaar voor waren ofzo.sjaak14 schreef: Landen als Hongarije, Polen en Tjechië hebben binnen afzienbare tijd ( met veel hulp van Europa) de zaak op de rails gekregen en de overgang kunnen maken naar een 'vrijemarkteconomie', maar dat geldt zeker niet voor bijv. Roemenië, Bulgarije en Albanië.
-
Chris
- Moderator
Vandaag is dit deel tussen Harmanli en Svilengrad over 31 kilometer opengesteld voor het verkeer.Tachi schreef:Ik kom net terug vanuit Turkije en dat stukje snelweg is (nog steeds) niet af. Sinds een paar jaar zijn ze begonnen met het stukje tussen Ljubimec en Harmanli. Bij Harmanli waren ze vorig jaar nog bezig met de bouw van een brug over de Marica. Geen idee of het al af is. Ieder jaar wordt je omgeleid over de verschillende oude wegen (E5) tussen Svilengrad en Harmanli.
Ik heb er niet zoveel aandacht aan besteed hoe ver ze waren, aangezien dat stukje al tig jaren in 'aanbouw' is. Maar ik meende gezien te hebben dat ze ook het stukje tussen Ljubimec en Svilengrad aan het uitbouwen zijn naar snelweg en doorgetrokken wordt naar Kapitan Andreevo.
Nieuwsbericht in het Bulgaars:
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/10/ ... hastuk_ot/
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Goedzo, maar volgens maps lag hij er blijkbaar al.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op zo 15 jan 2012, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Ja, als ik het goed begrepen heb is hij half afgebouwd al een keer opengesteld, en later weer afgesloten om verder te bouwen.
-
Tachi
- verkeersader
Klopt, het stuk tussen Harmanli en Ljubimets werd binnen een jaar weer afgesloten omdat het wegdek ging hobbelen door de hitte.
Ik kan geen Bulgaars, maar gelukkig bestaat er google translate. Ze hebben in het artikeltje over een verbindingsweg van Novo Selo tot aan de Maritsa-snelweg. En ze hebben het o.a. over een bijna 400m lange brug over de Maritsa. Is dat de brug bij Harmanli of is de brug onderdeel van de verbindingsweg?
@Snelwegenkenner
Ik denk dat deze snelweg doorgetrokken wordt naar het westen naar Cirpan om aan te sluiten op de Trakia-snelweg (Sofia-Burgas)
Ik kan geen Bulgaars, maar gelukkig bestaat er google translate. Ze hebben in het artikeltje over een verbindingsweg van Novo Selo tot aan de Maritsa-snelweg. En ze hebben het o.a. over een bijna 400m lange brug over de Maritsa. Is dat de brug bij Harmanli of is de brug onderdeel van de verbindingsweg?
@Snelwegenkenner
Ik denk dat deze snelweg doorgetrokken wordt naar het westen naar Cirpan om aan te sluiten op de Trakia-snelweg (Sofia-Burgas)
-
Chris
- Moderator
De verbindingsweg is het doortrekken van Route 80 naar de Maritsasnelweg bij Novo Selo. De brug bij Harmanli is over de rivier de Maritsa. Hopelijk gaat de rest naar Chirpan binnenkort ook in aanleg, en dat kleine stukje voor de Turkse grens.
-
Tachi
- verkeersader
En? Is de verbindingsweg doorgetrokken naar de Maritsasnelweg?
-
Chris
- Moderator
Knooppunt Daskalovo bij Pernik. Hier sluit straks de Lyulin (A5) op de Struma (A6) aan, niet ver ten zuidwesten van Sofia.

-
Chris
- Moderator
Het lijkt nu vastgesteld; de A1 gaat naar Burgas en niet richting Edirne.