[BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door verfmeer95 » ma 04 apr 2022, 17:01

Wat is het verschil tussen de dikke en dunne lijnen?

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 09 apr 2022, 13:42

Misschien willen ze voorlopig alleen één rijbaan aanleggen?

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » vr 22 apr 2022, 1:23

Chris schreef: vr 18 feb 2022, 13:13 De A6 verloopt tussen Dragoman en de Servische grens bij Kalotina door een kloof, hier ligt al de hoofdweg I/8 en een spoorweg, dus dat is puzzelen om het allemaal boven elkaar te proppen.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=42. ... 33/22.8497

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Weet iemand wanneer dit klaar is? Was de oplevering niet ergens in 2022 gepland?

Ik heb hier gereden (vorige zomer) en die wegwerkzaamheden zijn echt gevaarlijk in de nacht, je moet ook volgens mij door een stad rijden (net na de grens met Servië) en als er een vrachtwagen komt moet je echt een beetje opzij gaan en wachten (je gaat door een klein stukje stad, beetje kiezelstenen weg zonder asfalt en met veeel putten. Harder dan 20 is een uitdaging.).

Dit is een van de grootste bottleneck's nu als je vanuit Nederland naar Turkije wilt of omgekeerd (uiteraard als je via Servië wilt rijden).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 apr 2022, 19:39

Men spreekt van een opening eind 2022 of begin 2023. Kan nog wel een jaar duren.

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » wo 11 mei 2022, 17:14

Ik was aan het rondsurfen online en ben deze filmpje tegengekomen
Bij de A4 (автомагистрала Марица) zijn er 5km voor grensovergang Kapitan Andreevo wegwerkzaamheden waarin de asfalt wordt vervangen volgens het filmpje.
Die waren er ook al toen wij eind augustus vorig naar terugreden naar Nederland maar ik wil dit graag delen zodat iedereen op de hoogte is.
Ook is de wegkwaliteit van de rijbaan richting grensovergang Kapitan Andreevo in slechte staat maar ik verwacht dat dit voor korte duur zal zijn.

Link: https://m.youtube.com/watch?v=DLQgqSBS8 ... e=youtu.be

Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » wo 11 mei 2022, 17:18

Dit is de huidige situatie bij de A6/E80 (автомагистрала Европа)
Link: https://youtu.be/16CPnn9yVxA

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 12 mei 2022, 9:18

Bedankt! It made my day. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » vr 13 mei 2022, 12:20

Dit is de huidige situatie bij de Zheleznitsaunnel op de A3 (Автомагистрала Струма)
https://youtu.be/BnjI3C-9YTM

Riis
woonerf

Bericht door Riis » ma 16 mei 2022, 8:03

yup_tdi schreef: vr 22 apr 2022, 1:23 Ik heb hier gereden (vorige zomer) en die wegwerkzaamheden zijn echt gevaarlijk in de nacht, je moet ook volgens mij door een stad rijden (net na de grens met Servië) en als er een vrachtwagen komt moet je echt een beetje opzij gaan en wachten (je gaat door een klein stukje stad, beetje kiezelstenen weg zonder asfalt en met veeel putten. Harder dan 20 is een uitdaging.).

Dit is een van de grootste bottleneck's nu als je vanuit Nederland naar Turkije wilt of omgekeerd (uiteraard als je via Servië wilt rijden).
Ja, wat mij betreft ook het vervelendste punt van de hele reis. En het lijkt nog niet echt te verbeteren maar vooral op te schuiven. Inderdaad een zooitje, het voelt alsof je gewoon door een bouwput rijdt over een puinbaan met veel kuilen, gaten. De laatste keer was voor mij juni 2021 maar in de jaren daarvoor is het altijd een zooitje geweest. Hopelijk zijn ze er snel klaar.

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » ma 16 mei 2022, 15:01

Dit is de huidige situatie op de A6 (Автомагистрала Европа)

https://youtu.be/kntNWg1Nux0

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 20 mei 2022, 23:10

yup_tdi schreef: vr 22 apr 2022, 1:23
Weet iemand wanneer dit klaar is? Was de oplevering niet ergens in 2022 gepland?

Ik heb hier gereden (vorige zomer) en die wegwerkzaamheden zijn echt gevaarlijk in de nacht, je moet ook volgens mij door een stad rijden (net na de grens met Servië) (...)

махала Гарата is de naam. Betreft een gehucht. Stad zou ik het niet noemen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » wo 08 jun 2022, 19:33

Dit is de actuele situatie bij de A6/E80 (Автомагистрала Европа)
https://youtu.be/3rmJCtvXmUE

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 jun 2022, 19:55

Er is een contract gegund voor de bouw van de weg I/5 ten zuiden van Gabrovo. Dit omvat de ondertunneling van de 1.200 meter hoge Shipka Pass. Dit is één van de grootste wegenprojecten van een nationale weg in Bulgarije.

Het project loopt van km 20 tot km 30 op deze kaart, dus 10 kilometer, waaronder 4 tunnels. De langste tunnel is 3.220 meter en is daarmee de langste tunnel van Bulgarije. Het project is feitelijk een basistunnel, die op ongeveer 600 meter hoogte komt. Dit betekent een enorme verbetering van de reistijd en verkeersveiligheid. Helemaal in de winter.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 jun 2022, 21:58

Er is een regeringscrisis ontstaan in Bulgarije en het lijkt te maken te hebben met de bouw van de autosnelweg van Sofia naar Varna (A2).

De minister van regionale ontwikkeling en publieke werken is opgestapt omdat er niet voldoende financiering was voor de voltooiing was van deze autosnelweg. Zijn partij dreigt nu uit de coalitie te stappen. Volgens Wikipedia is die partij al uit de regering gestapt en hebben ze daardoor geen meerderheid meer.

https://seenews.com/news/bulgarias-regi ... sis-787614

In 2021 waren er drie keer parlementsverkiezingen omdat ze toen geen regering konden vormen. De regering die er uiteindelijk kwam was een soort freak show van allianties en partijen om de GERB van voormalig premier Borisov uit de regering te houden. En die regering lijkt nu dus te klappen.

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » wo 15 jun 2022, 14:29

https://youtu.be/uDOWem5B7o4

Dit is de huidige situatie van de A6/E80 (Автомагистрала Европа) tussen Kalotina en Dragoman vanuit de rijders perspectief

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 jun 2022, 17:09

De langste hangbrug van Bulgarije is een voetgangersbrug over een stuwmeer bij Kardzali. Het heeft een overspanning van 260 meter.

Locatie: https://www.google.com/maps/@41.6125682 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 25 jun 2022, 17:27

^^ Het is blijkbaar de langste hangbrug op de Balkan. En de enige verbinding die het dorpje Lisitsite heeft met de buitenwereld (ookal ligt het niet op een eiland). Het is al een oudje, de brug is gebouwd in de jaren '50, gelijktijdig met het stuwmeer dat het overspant.

Reisverslag dat ik vond van de brug: https://patepisanici-com.translate.goog ... r_pto=wapp.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 jun 2022, 18:10

Het stuwmeer Studen Kladenets is tussen 1955 en 1957 gerealiseerd, wellicht werd het dorp toen afgesneden van de buitenwereld, al is het twijfelachtig of er daarvoor een verharde weg naar zo'n klein gehucht zou zijn geweest.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 25 jun 2022, 19:50

Als je van rust houdt is dit dorp vast een goede keuze. :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 jun 2022, 16:33

Nog een kaartje van wegenplannen. Dit betreft zowel autosnelwegen als expresswegen.

De meeste focus gaat op dit moment uit naar de A2 van Sofia naar Varna. Ook een prioriteit is de weg I/1 van de A2 naar Vidin in het noordwesten van Bulgarije, die wordt opgewaardeerd tot expressweg.

De noord-zuidroute door het midden van Bulgarije van Ruse tot Veliko Tarnovo heeft een hoge prioriteit, men plant een tweede noord-zuidroute door het gebergte ten zuiden van Veliko Tarnovo. Deze oostelijker gelegen route voert over de Pass of the Republic, die is minder hoog en steil dan het project dat men bij Gabrovo uitvoert over Shipka Pass (zie aantal berichten hiervoor).

Afbeelding

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » ma 27 jun 2022, 22:28

Chris schreef: zo 26 jun 2022, 16:33 Nog een kaartje van wegenplannen. Dit betreft zowel autosnelwegen als expresswegen.

De meeste focus gaat op dit moment uit naar de A2 van Sofia naar Varna. Ook een prioriteit is de weg I/1 van de A2 naar Vidin in het noordwesten van Bulgarije, die wordt opgewaardeerd tot expressweg.

De noord-zuidroute door het midden van Bulgarije van Ruse tot Veliko Tarnovo heeft een hoge prioriteit, men plant een tweede noord-zuidroute door het gebergte ten zuiden van Veliko Tarnovo. Deze oostelijker gelegen route voert over de Pass of the Republic, die is minder hoog en steil dan het project dat men bij Gabrovo uitvoert over Shipka Pass (zie aantal berichten hiervoor).

Afbeelding
Op de vorige pagina stond dat die I/1 (weg van Sofia naar Vidin) in 2025 klaar is. Maar wat ik mij dan afvraag, zijn er nu wegwerkzaamhden op die route?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 jun 2022, 22:42

Zeker, er is een grootschalig nieuw tracé in aanbouw.

Op recente satellietbeelden van Sentinel is dat goed te zien.

Als het goed is zou dat via deze link moeten kunnen werken: https://apps.sentinel-hub.com/eo-browse ... 2MAPZEN%22

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » do 07 jul 2022, 15:50

Dit is de actuele stand van zaken bij de A6/E80 (Автомагистрала Европа) tussen grensovergang Kalotina en Slivnitsa

https://youtu.be/UhjXK-SYYmA

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 jul 2022, 22:11

De aannemers zijn geselecteerd voor de eerste twee contracten van de A8 in Noord-Bulgarije. De A8 moet verlopen van Ruse naar Veliko Tarnovo (133 km). Deze twee contracten omvatten daarvan 76 kilometer tussen Ruse en Byala.

Contract 1: Ruse - Byala (40 km), winnaar is een consortium dat 'Hemus 16320' heet. Het bestaat uit Bulgaarse bouwbedrijven.
Contract 2: Byala bypass (35 km), winnaar is een consortium dat 'AM Ruse - Tarnovo' heet. Het bestaat uit Bulgaarse bouwbedrijven.

De aanbesteding was al in december 2020 gestart dus het heeft 1,5 jaar geduurd om tot een winnaar te komen.

Het lijkt er op dat Turkse bouwbedrijven de Bulgaarse markt nog niet ontdekt hebben. Veel projecten worden uitgevoerd door Bulgaarse bouwbedrijven die geen naam hebben gemaakt in het buitenland. Vooral het Griekse Aktor lijkt ook in Bulgarije actief te zijn.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 aug 2022, 13:36

Op satellietbeelden is te zien dat een 95 kilometer lang traject van de A2 in aanbouw is door het noorden van Bulgarije.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 aug 2022, 16:15

Het technisch ontwerp gaat aanbesteed worden voor de bouw van de autosnelweg tussen de grens met Noord-Macedonië en de A3, langs Kjustendil.

Het is mij onduidelijk welk A-nummer deze snelweg krijgt. A-nummers zijn altijd vaag geweest in Bulgarije, afgezien van de A1 en A2 zijn ze nogal eens gewijzigd en ze worden niet of nauwelijks bewegwijzerd.

A7 of A8 zou voor de hand liggen.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2022, 14:08

Chris schreef: wo 10 aug 2022, 16:15 afgezien van de A1 en A2 zijn ze nogal eens gewijzigd en ze worden niet of nauwelijks bewegwijzerd.
Eigenlijk alleen de A2, zelfs de A1 liep eerst naar Turkije en later naar Burgas.

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » zo 28 aug 2022, 23:18

Ik heb de route Calafat-Vidin dit jaar gebruikt (RO naar BG). Omdat dit over de route in Bulgarije gaat vertel ik over de Bulgaarse kant vanaf Vidin zeg maar.

Mijn route. Het advies was om beter via Lom te rijden, maar iemand enig idee of dat wel zo een goed idee was? De wegen waren zeer rustig en er was echt weinig verkeer (het was overdag):

Afbeelding

De wegen in Bulgarij zijn matig tot slecht. Enfin, ergens bij Botevgrad was het helemaal lachen:

Ik zag een bord met Tranzit-Sofia, dus ik dacht dat zal wel goed zijn. Maar ik was achter een gigantische file met vrachtwagens en een zeer steile beklimming omhoog, de vrachtwagens reden letterlijk niet harder dan 10-20 km/u, lang leve de automaat want anders had ik nu nog steeds last van mijn linkerbeen. Volgens mij komt het omdat een deel van de A2 richting Sofia dicht is (volgens Google Maps de Echemiska tunnel oid). Dus moest ik over wegnummer 1. Enfin een heel eind naar boven klimmen met vrachtwagens omhoog en omlaag (superveilig ook, :shutup: ) kwam ik eindelijk op de A2. Daarna rij je weer richting Sofia zeg maar.

Voor de weg 1 die ik hierboven bedoel zie deze link:

https://goo.gl/maps/JJtkASX3sDAYU6tHA

Ik weet alleen niet of het beter was om de E79 / weg 1 te nemen of via Lom richting Montana, heb meerdere keren gelezen dat die E79 behoorlijk slecht is doordat veel vrachtwagens eroverheen gaan. Maar goed. Ik wou per se deze route proberen. Als die E79 2 baans wordt helemaal tot de A2 zou Roemenie een veel beter optie kunnen zijn maar ergens zag ik dat het pas in 2025 klaar is.

Ow ja: Op de terugweg vanaf Hamzabeyli (TR) grensovergang naar Yambol (en niet ergens linksaf als je richting Yambol rijdt bij het bord waar Sofia staat (vgs mij richting Topelovgrad ofzo) omdat je letterlijk door 100 jaar terug de tijd ingaat qua wegen en omgeving en dan via de A4) via de A1 teruggeknald naar Sofia. De wegen zijn niet super wow maar zeker niet slecht. Er wordt overigens ook super stevig gereden op de Bulgaarse snelwegen valt me op (rustig 160+). Ze zijn nog steeds bezig met dat stukje tussen Kalotina (BG-SRB grens) + Dragoman ofzo.

Riis
woonerf

Bericht door Riis » ma 29 aug 2022, 14:09

Ik heb Vidin - Belogradchik - Montana gereden, daarna door naar Sofia. Eigenlijk geen problemen or rariteiten ervaren. Ik vind het wel zonde dat er totaal geen goede autosnelwegen aanwezig zijn in de Noord-Zuid richting en ook totaal geen leuke aansluiting in Roemenië. Je bent al snel 3+ uur extra kwijt vergeleken met de route door Servië. Dat is dan wel exclusief wachttijden.. dus dan is het misschien wél het overwegen waard.

borglevens
polderweggetje

Bericht door borglevens » di 30 aug 2022, 22:08

Waren er tussen Belogradchik en Montana geen werken meer? toen ik er rond midden augustus passeerde waren er hier en daar nog stukken asfalt uitgehaald en reed je over aarde. In het pikdonker zonder aankondiging of fluoverf was het vol in de remmen op een paar plaatsen.
Ik ken de regio een beetje, vooral de Petrohanpass tussen Sofia en Montana heb ik al 100 keer gereden, en ik moet zeggen dat daar deze zomer opmerkelijk meer verkeer op was, veel buitenlandse nummerplaten ook. Sinds de zuidkant wat verbeterd is, rijdt het ook iets aangenamer, al is het nu de noordkant die weer slechte stroken begint te kennen, terwijl die 5 jaar geleden net aanmerkelijk beter was.