[BG] Bulgarije - Bulgaria - България
Moderator: Moderatoren
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България
De Bulgaarse buitengrens zit goed op slot, het enige risico is dat migranten die in Griekenland aankomen via de Evros rivier, zonder verdere controles kunnen doorreizen naar Bulgarije, Roemenië en dan richting West Europa.
Maar hoeveel meer migratie zou dat geven? Nu trekken veel migranten uit Griekenland omhoog via Noord-Macedonië, Servië, Kroatië, Slovenië, Oostenrijk met veelal bestemming Duitland, in coördinatie met mensensmokkelaars.
Griekenland is sinds dit jaar bezig met een nieuwe muur van 30 kilometer, en krijgt ook betere uitrusting zoals nachtkijkers van de Europese Unie.
(bron https://www.hurriyetdailynews.com/greec ... der-185117 )
Maar hoeveel meer migratie zou dat geven? Nu trekken veel migranten uit Griekenland omhoog via Noord-Macedonië, Servië, Kroatië, Slovenië, Oostenrijk met veelal bestemming Duitland, in coördinatie met mensensmokkelaars.
Griekenland is sinds dit jaar bezig met een nieuwe muur van 30 kilometer, en krijgt ook betere uitrusting zoals nachtkijkers van de Europese Unie.
(bron https://www.hurriyetdailynews.com/greec ... der-185117 )
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Noord-Macedonië en Servië zijn geen EU-/Schengenlanden dus dat is lastiger reizen dan volledig door Schengengebied.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
Correct, nu kan Bulgarije nog steeds besluiten om extra grenscontroles in te stellen bij hoge aantallen irreguliere migratie, maar vrij reizen betekend ook dat je niet meer elk bestelbusje of vrachtwagen kan controleren, de vrees van Oostenrijk is daarom ergens wel te begrijpen gezien ze net zoals Nederland al jaren hoge aantallen asielmigranten ontvangen via deze route.

-
martien
- verkeersader
Het is voor Bulgarije en Roemenië weinig interessant als Schengen enkel voor lucht en water van kracht wordt, maar land buiten schot blijft.
Bulgarije en Roemenië kennen veerdiensten naar Georgië, maar niet naar EU-landen. De controles op vliegvelden kosten reizigers een beetje tijd, maar niet heel veel.
Het grootste voordeel van Schengen zit bij het vrachtverkeer. Eindelijk verlost van de urenlange wachtrijen langs de grenzen, dus sneller, goedkoper en betrouwbaarder transport. Een voordeel voor de economie.
Bulgarije en Roemenië kennen veerdiensten naar Georgië, maar niet naar EU-landen. De controles op vliegvelden kosten reizigers een beetje tijd, maar niet heel veel.
Het grootste voordeel van Schengen zit bij het vrachtverkeer. Eindelijk verlost van de urenlange wachtrijen langs de grenzen, dus sneller, goedkoper en betrouwbaarder transport. Een voordeel voor de economie.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Chris
- Moderator
https://www.vidincalafatbridge.bg/en/page/181
Ik heb wat verkeersgegevens van de brug tussen Vidin en Calafat opgezocht. Dit is een grote brug over de Donau tussen Bulgarije en Roemenië.
De brug verwerkt min of meer de verkeersintensiteiten die voor de bouw verwacht werden, gemiddeld 3.700 voertuigen per dag. De brug wordt voornamelijk benut door vrachtverkeer, met een gemiddelde intensiteit van 2.350 vrachtwagens per dag, dus een aandeel van 63,5%. Dat is ongebruikelijk hoog.
Wat denk ik meespeelt dat de omgeving Vidin één van de meest achtergebleven regio's van de EU is. Het scoort dramatisch slecht op ongeveer alle denkbare indicatoren. De bevolking is drastisch aan het krimpen, de lonen liggen het laagst, etc. Dus dan heb je vooral doorgaand vrachtverkeer wat de brug gebruikt.
De tol is nog steeds € 6 voor personenauto's en € 37 voor grote vrachtwagens.
In 2023 passeerden 481.934 personenauto's de brug en 860.312 vrachtwagens. Dat betekent dus dat vrachtverkeer globaal gezien ongeveer 10 keer zoveel tolinkomsten oplevert dan autoverkeer.
Bulgarije is momenteel deze corridor aan het uitbouwen naar 2x2 (deels autosnelweg) tussen Vidin en Botevgrad, terwijl Roemenië ook bezig is met de planvorming van de A6 van Lugoj naar Calafat.
Ik heb wat verkeersgegevens van de brug tussen Vidin en Calafat opgezocht. Dit is een grote brug over de Donau tussen Bulgarije en Roemenië.
De brug verwerkt min of meer de verkeersintensiteiten die voor de bouw verwacht werden, gemiddeld 3.700 voertuigen per dag. De brug wordt voornamelijk benut door vrachtverkeer, met een gemiddelde intensiteit van 2.350 vrachtwagens per dag, dus een aandeel van 63,5%. Dat is ongebruikelijk hoog.
Wat denk ik meespeelt dat de omgeving Vidin één van de meest achtergebleven regio's van de EU is. Het scoort dramatisch slecht op ongeveer alle denkbare indicatoren. De bevolking is drastisch aan het krimpen, de lonen liggen het laagst, etc. Dus dan heb je vooral doorgaand vrachtverkeer wat de brug gebruikt.
De tol is nog steeds € 6 voor personenauto's en € 37 voor grote vrachtwagens.
In 2023 passeerden 481.934 personenauto's de brug en 860.312 vrachtwagens. Dat betekent dus dat vrachtverkeer globaal gezien ongeveer 10 keer zoveel tolinkomsten oplevert dan autoverkeer.
Bulgarije is momenteel deze corridor aan het uitbouwen naar 2x2 (deels autosnelweg) tussen Vidin en Botevgrad, terwijl Roemenië ook bezig is met de planvorming van de A6 van Lugoj naar Calafat.
-
yup_tdi
- dorpsstraat
Heeft iemand een update van deze weg, waar zijn nu wegwerkzaamheden? Volgens mij is die weg niet helemaal af, right? Loopt het verkeer vast door de wegwerkzaamheden etc.Chris schreef: di 19 dec 2023, 23:16 Foto van de nieuwe weg Vidin - Botevgrad. Het lijkt tenminste deels de status van autosnelweg te krijgen. Dit is bij de afrit Bela.
![]()
Misschien ga ik in de meivakantie met de auto naar Turkije, want ik wil graag de route via RO-BG nemen.
-
Chris
- Moderator
Momenteel is de autosnelweg van Vidin tot Ruzhintsi in aanbouw, maar dit is grotendeels een nieuw tracé, daar zou verkeer op de bestaande hoofdweg weinig hinder van ondervinden. Sowieso is dit niet zo'n drukke weg en ik denk dat het ook weinig gebruikt word door reizigers naar Turkije. Aan de andere kant is dit wel een lang traject waar je vrachtverkeer niet zo makkelijk voorbij kan.
Tussen Ruzhintsi en Mezdra zijn geen werkzaamheden. De bypass van Montana is deels 4 rijstroken, die van Vratsa is enkelbaans. Tussen Mezdra en Novacene zijn werkzaamheden om de bestaande weg op te waarderen, dus daar wordt wel echt op en langs de weg gewerkt, dit voert door een soort canyon. Van Novacene naar Botevgrad ligt een onlangs geopend stuk met 2x2 rijstroken. Vanaf daar kom je dan op de A2 naar Sofia uit.
Maar je praat dan wel over een lang traject van Lugoj naar Botevgrad waar bijna geen stukken 2x2 liggen. Het is niet heel druk, maar wel enig vrachtverkeer waar je vermoedelijk niet zo makkelijk voorbij kan. Ik betwijfel of dat relaxter rijdt dan de route door Servië. Maar goed, je kan het eens proberen. Laat ons vooral je ervaring weten.
Tussen Ruzhintsi en Mezdra zijn geen werkzaamheden. De bypass van Montana is deels 4 rijstroken, die van Vratsa is enkelbaans. Tussen Mezdra en Novacene zijn werkzaamheden om de bestaande weg op te waarderen, dus daar wordt wel echt op en langs de weg gewerkt, dit voert door een soort canyon. Van Novacene naar Botevgrad ligt een onlangs geopend stuk met 2x2 rijstroken. Vanaf daar kom je dan op de A2 naar Sofia uit.
Maar je praat dan wel over een lang traject van Lugoj naar Botevgrad waar bijna geen stukken 2x2 liggen. Het is niet heel druk, maar wel enig vrachtverkeer waar je vermoedelijk niet zo makkelijk voorbij kan. Ik betwijfel of dat relaxter rijdt dan de route door Servië. Maar goed, je kan het eens proberen. Laat ons vooral je ervaring weten.
-
yup_tdi
- dorpsstraat
Omdat de kans gewoon groter is dat ze je auto helemaal binnenstebuiten keren in Servië, ik heb een dakkoffer en het laatste waar ik op zit te wachten is dat alles eruit moet. En nee ik heb niks te verbergen. Zijn real life verhalen van kennissen die door het hele jaar heen gaan.Chris schreef: di 13 feb 2024, 16:59 Momenteel is de autosnelweg van Vidin tot Ruzhintsi in aanbouw, maar dit is grotendeels een nieuw tracé, daar zou verkeer op de bestaande hoofdweg weinig hinder van ondervinden. Sowieso is dit niet zo'n drukke weg en ik denk dat het ook weinig gebruikt word door reizigers naar Turkije. Aan de andere kant is dit wel een lang traject waar je vrachtverkeer niet zo makkelijk voorbij kan.
Maar je praat dan wel over een lang traject van Lugoj naar Botevgrad waar bijna geen stukken 2x2 liggen. Het is niet heel druk, maar wel enig vrachtverkeer waar je vermoedelijk niet zo makkelijk voorbij kan. Ik betwijfel of dat relaxter rijdt dan de route door Servië. Maar goed, je kan het eens proberen. Laat ons vooral je ervaring weten.![]()
Maar goed eerst eens kijken of het uberhaupt doorgaat.
-
goreme
- stadsweg
Ik rij al sinds 1996 elk jaar door Servie en Bulgarije en nog nooit hoefde ik een tasje uit mijn auto te halen.yup_tdi schreef: wo 14 feb 2024, 9:19Omdat de kans gewoon groter is dat ze je auto helemaal binnenstebuiten keren in Servië, ik heb een dakkoffer en het laatste waar ik op zit te wachten is dat alles eruit moet. En nee ik heb niks te verbergen. Zijn real life verhalen van kennissen die door het hele jaar heen gaan.Chris schreef: di 13 feb 2024, 16:59 Momenteel is de autosnelweg van Vidin tot Ruzhintsi in aanbouw, maar dit is grotendeels een nieuw tracé, daar zou verkeer op de bestaande hoofdweg weinig hinder van ondervinden. Sowieso is dit niet zo'n drukke weg en ik denk dat het ook weinig gebruikt word door reizigers naar Turkije. Aan de andere kant is dit wel een lang traject waar je vrachtverkeer niet zo makkelijk voorbij kan.
Maar je praat dan wel over een lang traject van Lugoj naar Botevgrad waar bijna geen stukken 2x2 liggen. Het is niet heel druk, maar wel enig vrachtverkeer waar je vermoedelijk niet zo makkelijk voorbij kan. Ik betwijfel of dat relaxter rijdt dan de route door Servië. Maar goed, je kan het eens proberen. Laat ons vooral je ervaring weten.![]()
Maar goed eerst eens kijken of het uberhaupt doorgaat.
-
Chris
- Moderator
Vandaag opent 5 kilometer van de A3 tussen Blagoevgrad en Simitli.
Dit omvat de 2003 meter lange tunnel Zheleznitsa, dit is momenteel de langste wegtunnel van Bulgarije.

Dit omvat de 2003 meter lange tunnel Zheleznitsa, dit is momenteel de langste wegtunnel van Bulgarije.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij betekent dat iets als "spoorlijn" in het Bulgaars.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Chris
- Moderator
De snelweg eindigt ook precies voor het spoorviaduct bij de mijn tussen Zheleznitsa en Simitli.
In 2015 is een contract getekend om de autosnelweg 13 kilometer tot aan Krupnik aan te leggen, maar vooralsnog is daarvan alleen het noordelijk deel aangelegd, kennelijk omdat er gedoe was met de planvorming van de A3 door / onder / over de Kresnakloof ten zuiden daarvan.
In 2015 is een contract getekend om de autosnelweg 13 kilometer tot aan Krupnik aan te leggen, maar vooralsnog is daarvan alleen het noordelijk deel aangelegd, kennelijk omdat er gedoe was met de planvorming van de A3 door / onder / over de Kresnakloof ten zuiden daarvan.
-
Chris
- Moderator
Hier een dronevideo over de gehele route van Mezdra naar Botevgrad. Ik heb hem even op x2 snelheid gekeken.Chris schreef: di 13 feb 2024, 16:59Tussen Mezdra en Novacene zijn werkzaamheden om de bestaande weg op te waarderen, dus daar wordt wel echt op en langs de weg gewerkt, dit voert door een soort canyon. Van Novacene naar Botevgrad ligt een onlangs geopend stuk met 2x2 rijstroken. Vanaf daar kom je dan op de A2 naar Sofia uit.
Wat observaties:
* bij Mezdra is de dubbelbaans brug over de rivier Iskar nog in aanbouw
* kort daarna is nog een kort stuk van 1 kilometer waar nog geen werken gestart zijn
* daarna is 8 kilometer al met 2x2 rijstroken in gebruik, maar de aansluiting bij Rebarkovo is nog niet open
* Vervolgens is een geheel nieuw tracé in aanbouw parallel aan de oude weg ter hoogte van Lyutidol
* Daarna volgt 2 kilometer op de oblastgrens waar nog geen tracébouw is gestart
* Vervolgens is er 4 kilometer waar nog gewerkt wordt maar je al wel over de nieuwe rijbanen rijdt
* de bypass van Novachene is daarna in gebruik
* tussen Novachene en de bypass van Botevgrad is nog 2 kilometer waar de weg aangelegd moet worden
Link
-
Chris
- Moderator
-
Chris
- Moderator
API (de Bulgaarse wegbeheerder) heeft groen licht gekregen van de Europese Commissie om de A3 rond de Kresnakloof aan te leggen.
Hier wordt al 10 jaar lang over gepraat, er was aanvankelijk een 15,5 kilometer lange tunnel gepland, omdat dit een Natura 2000 gebied is.
Er is nu toestemming verkregen voor de variant om de rijbaan richting Sofia over een nieuw tracé ten oosten van de kloof aan te leggen, en dan de bestaande weg door de kloof her in te richten als de rijbaan richting Kulata.
Er komt dan circa 400 meter hoogteverschil tussen beide rijrichtingen.

Hier wordt al 10 jaar lang over gepraat, er was aanvankelijk een 15,5 kilometer lange tunnel gepland, omdat dit een Natura 2000 gebied is.
Er is nu toestemming verkregen voor de variant om de rijbaan richting Sofia over een nieuw tracé ten oosten van de kloof aan te leggen, en dan de bestaande weg door de kloof her in te richten als de rijbaan richting Kulata.
Er komt dan circa 400 meter hoogteverschil tussen beide rijrichtingen.

-
Chris
- Moderator
Op 5 maart is het eerste deel van de 'Avtomagistrala Vidin - Botevgrad' geopend in het noordwesten van Bulgarije, een 13,6 kilometer lang deel vanaf nabij Makresh tot Bela.
Dit is de eerste autosnelweg in het noordwesten van Bulgarije, dit is de minst ontwikkelde regio van de Europese Unie en heeft te maken met een dramatische bevolkingskrimp.
De 'Avtomagistrala Vidin - Botevgrad' heeft geen A-nummer, maar is deels wel aangelegd als een autosnelweg, waaronder dit deel. Het heeft een groen wegnummer van een hoofdweg (I/1 of I-1), volgens mij de eerste in Bulgarije. Het heeft ook snelwegbewegwijzering en ook snelwegborden, met een maximumsnelheid van 120 km/h. Het is dus een autosnelweg behalve dat het geen A-nummer heeft.

Dit is de eerste autosnelweg in het noordwesten van Bulgarije, dit is de minst ontwikkelde regio van de Europese Unie en heeft te maken met een dramatische bevolkingskrimp.
De 'Avtomagistrala Vidin - Botevgrad' heeft geen A-nummer, maar is deels wel aangelegd als een autosnelweg, waaronder dit deel. Het heeft een groen wegnummer van een hoofdweg (I/1 of I-1), volgens mij de eerste in Bulgarije. Het heeft ook snelwegbewegwijzering en ook snelwegborden, met een maximumsnelheid van 120 km/h. Het is dus een autosnelweg behalve dat het geen A-nummer heeft.

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
INGOLSTADT
- zandpaadje
Snelweg tussen Dragoman en grensgebied Kalotina is 110km per uur.
-
Tachi
- verkeersader
De snelheidlimieten voor voertuigen onder 3,5t zijn, tenzij borden anders aangeven:Coen Tunnel schreef: do 07 mar 2024, 23:01De normale Vmax op Bulgaarse snelwegen is 140, is dit wellicht een iets lagere snelwegcategorie?
- 50 km/u in de bebouwde kom;
- 90 km/u buiten de bebouwde kom;
- 120/140 km/u op snel- en expreswegen.
-
Chris
- Moderator
De eerste grondwerken zijn gestart voor de bouw van de A7 (Ruse - Veliko Tarnovo). Dit is nabij Byala.

-
INGOLSTADT
- zandpaadje
Wegwerkzaamheden tussen Slivnitsa en Sofia verbinding naar de Noord Ring. Omgerekend eerste kwartaal 2025 gereed.https://youtu.be/6lb_KhbLguE?si=NCbRF2R7zodmsOMS 
-
yup_tdi
- dorpsstraat
Nu lees ik ergens in een facebook groep (jaja) dat de weg tussen Vratsa en Botevgrad dicht is? Maar Google Maps laat zien dat je er nog kanChris schreef: do 07 mar 2024, 19:01 Op 5 maart is het eerste deel van de 'Avtomagistrala Vidin - Botevgrad' geopend in het noordwesten van Bulgarije, een 13,6 kilometer lang deel vanaf nabij Makresh tot Bela.
![]()
langsrijden, of is het een bouwput achtige plek.
Dit is de route die ik bedoel:
https://maps.app.goo.gl/biYGK5BJ2tBcWnoY9
Optie is de 81 pakken ik heb die zelf niet gedaan maar 2 bekenden van mij wel en die zeggen dat het echt extreem bochtig is en zeer afgelegen....
-
borglevens
- polderweggetje
Ik zit momenteel in Berkovitsa en heb de 81 (Petrohan pas) tussen Sofia en Montana al tientallen keren gedaan. Momenteel zijn er
inderdaad werken tussen zuiden van Vratsa waarvoor er een extra regeling ingevoerd is dat zwaar verkeer richting het zuiden bij uitzondering ook de 81 mag nemen. Normaal is er een verbod boven 12 ton. (richting noorden blijft het verbod gelden). Petrohan is best stijl op bepaalde punten, je moet tenslotte toch naar 1400m en dus slepen de vrachtwagens zich nu omhoog. In bepaalde bochten heeft men vorige week zelfs speciale verf aangebracht opdat vrachtwagens meer grip zouden hebben.
Ik ben hier afgelopen vrijdag om om 3 uur 'snachts toegekomen vanaf Sofia en zelfs toen ben ik nog veel vrachtwagens tegengekomen. Op zich valt de weg wel goed mee hoor, het stuk tussen Montana en Berkovitsa is hernieuwd en tussen Petrohan en Kostinbrod zijn er de vorige jaren hier en daar aanpassingen gebeurd: nieuw asfalt, verbredingen. Eigenlijk is nu enkel de noordzijde van de pas weer in iets slechtere staat, het is alweer 10 jaar geleden dat die geherasfalteerd is geweest en dat begin je te zien.
De laatste jaren hebben wel meer en meer mensen dit traject ontdekt me dunkt, want in zomertijd is het een optocht van Duitse nummerplaten.
Maar goed, er is het hoogteverschil dus je ontkomt niet aan de vele haarspelden en bochtenrijke passages.
inderdaad werken tussen zuiden van Vratsa waarvoor er een extra regeling ingevoerd is dat zwaar verkeer richting het zuiden bij uitzondering ook de 81 mag nemen. Normaal is er een verbod boven 12 ton. (richting noorden blijft het verbod gelden). Petrohan is best stijl op bepaalde punten, je moet tenslotte toch naar 1400m en dus slepen de vrachtwagens zich nu omhoog. In bepaalde bochten heeft men vorige week zelfs speciale verf aangebracht opdat vrachtwagens meer grip zouden hebben.
Ik ben hier afgelopen vrijdag om om 3 uur 'snachts toegekomen vanaf Sofia en zelfs toen ben ik nog veel vrachtwagens tegengekomen. Op zich valt de weg wel goed mee hoor, het stuk tussen Montana en Berkovitsa is hernieuwd en tussen Petrohan en Kostinbrod zijn er de vorige jaren hier en daar aanpassingen gebeurd: nieuw asfalt, verbredingen. Eigenlijk is nu enkel de noordzijde van de pas weer in iets slechtere staat, het is alweer 10 jaar geleden dat die geherasfalteerd is geweest en dat begin je te zien.
De laatste jaren hebben wel meer en meer mensen dit traject ontdekt me dunkt, want in zomertijd is het een optocht van Duitse nummerplaten.
Maar goed, er is het hoogteverschil dus je ontkomt niet aan de vele haarspelden en bochtenrijke passages.
-
yup_tdi
- dorpsstraat
Dank voor de info!borglevens schreef: zo 07 jul 2024, 8:27 Ik zit momenteel in Berkovitsa en heb de 81 (Petrohan pas) tussen Sofia en Montana al tientallen keren gedaan. Momenteel zijn er
Maar ik dacht dat er dus een vrachtwagenverbod is tussen Montana en Botevgrad ivm de wegwerkzaamheden daar. Dus daarom mogen vrachtwagens de 81 nemen, of klopt dat niet?
Wat jij zegt over ontdekt klopt: tegenwoordig internet en iedereen zit alternatieven te zoeken voor die verguisde H-SRB of HR-SRB wat soms Russische roulette is qua tijdsduur.
-
borglevens
- polderweggetje
Excuses voor de late reactie, ik kan niet zeggen of er een verbod is voor vrachtwagens ten zuiden van Montana. Hier even rondgevraagd en niemand was zeker of vrachtverkeer verplicht via de 81 en Petrohan moet.
-
Chris
- Moderator
https://api.bg/bg/novini/podpisan-e-dog ... okhan.html
Er is een planuitwerking gegund aan een consultancy voor de bouw van een autoweg in de corridor van de weg II/81 tussen Sofia en Montana, met een tunnel onder de bergpas Petrokhan. Dit moet een 2x2, 120 km/h wegverbinding worden.
Deze corridor voert door behoorlijk bergachtig terrein, de bergpas Petrokhan is rond de 1.400 meter hoog en kent haarspeldbochten. Een weg met een hoge standaard zal hier erg kostbaar zijn.
Ik vraag mij af of dit wel een zinvol project is. Het is een kortere route dan de 2x2 weg / autosnelweg die momenteel van Botevgrad naar Montana en Vidin wordt ontwikkeld, maar zijn er straks nog wel mensen die er gebruik van gaan maken? Het noordwesten van Bulgarije is het armste deel van de Europese Unie en heeft al jaren te maken met een demografische instorting die eigenlijk ongekend is in Europa tot nu toe.
Het inwonertal van Montana Oblast is vrijwel gehalveerd de laatste 30 jaar, van 208.000 inwoners in 1992 (en nog wat hoger in de jaren '80) tot 119.000 in 2021. In het verlengde daarvan ligt Vidin Oblast, dat ook gehalveerd is van 152.000 inwoners in 1992 naar 75.000 nu. De laatste 10 jaar is de bevolking daar met 25% gekrompen.
Dit gaat dus verder dan wat wegkwijnende dorpen, hele provincies zien de bevolking massaal wegtrekken. Je ziet dat de jongeren en werkzame bevolking wegtrekt en dat alleen bejaarden overblijven. Over 20 of 30 jaar zullen die regio's bijna ontvolkt zijn.

Er is een planuitwerking gegund aan een consultancy voor de bouw van een autoweg in de corridor van de weg II/81 tussen Sofia en Montana, met een tunnel onder de bergpas Petrokhan. Dit moet een 2x2, 120 km/h wegverbinding worden.
Deze corridor voert door behoorlijk bergachtig terrein, de bergpas Petrokhan is rond de 1.400 meter hoog en kent haarspeldbochten. Een weg met een hoge standaard zal hier erg kostbaar zijn.
Ik vraag mij af of dit wel een zinvol project is. Het is een kortere route dan de 2x2 weg / autosnelweg die momenteel van Botevgrad naar Montana en Vidin wordt ontwikkeld, maar zijn er straks nog wel mensen die er gebruik van gaan maken? Het noordwesten van Bulgarije is het armste deel van de Europese Unie en heeft al jaren te maken met een demografische instorting die eigenlijk ongekend is in Europa tot nu toe.
Het inwonertal van Montana Oblast is vrijwel gehalveerd de laatste 30 jaar, van 208.000 inwoners in 1992 (en nog wat hoger in de jaren '80) tot 119.000 in 2021. In het verlengde daarvan ligt Vidin Oblast, dat ook gehalveerd is van 152.000 inwoners in 1992 naar 75.000 nu. De laatste 10 jaar is de bevolking daar met 25% gekrompen.
Dit gaat dus verder dan wat wegkwijnende dorpen, hele provincies zien de bevolking massaal wegtrekken. Je ziet dat de jongeren en werkzame bevolking wegtrekt en dat alleen bejaarden overblijven. Over 20 of 30 jaar zullen die regio's bijna ontvolkt zijn.

-
Tachi
- verkeersader
Het lijkt me voornamelijk nuttig voor internationaal goederenvervoer van/naar Turkije. Als men de werkende populatie nog in de regio wil behouden dan zou het misschien zinvol kunnen zijn. Sofia is behalve hoofdstad de enige stad van economische betekenis in de regio. Forensenverkeer van/naar Sofia misschien?Chris schreef: ma 14 okt 2024, 20:07 Ik vraag mij af of dit wel een zinvol project is. Het is een kortere route dan de 2x2 weg / autosnelweg die momenteel van Botevgrad naar Montana en Vidin wordt ontwikkeld, maar zijn er straks nog wel mensen die er gebruik van gaan maken? Het noordwesten van Bulgarije is het armste deel van de Europese Unie en heeft al jaren te maken met een demografische instorting die eigenlijk ongekend is in Europa tot nu toe.
-
Chris
- Moderator
De weg I/1 tussen Mezdra en Botevgrad is een half jaar lang afgesloten vanwege de bouw van de nieuwe 2x2 weg. Dit voert door dermate nauwe dalen dat er geen lokale omlegging mogelijk is.
De afsluiting begon in juni en duurt tot december dit jaar.
Doorgaand verkeer moet behoorlijk ver omrijden, het gebied is bergachtig en er zijn geen hoogwaardige alternatieve verbindingen in de nabijheid.

Link
De afsluiting begon in juni en duurt tot december dit jaar.
Doorgaand verkeer moet behoorlijk ver omrijden, het gebied is bergachtig en er zijn geen hoogwaardige alternatieve verbindingen in de nabijheid.

Link