[BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

CasablancaMarocco
verkeersader

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door CasablancaMarocco » za 30 dec 2023, 18:18

De Bulgaarse buitengrens zit goed op slot, het enige risico is dat migranten die in Griekenland aankomen via de Evros rivier, zonder verdere controles kunnen doorreizen naar Bulgarije, Roemenië en dan richting West Europa.

Maar hoeveel meer migratie zou dat geven? Nu trekken veel migranten uit Griekenland omhoog via Noord-Macedonië, Servië, Kroatië, Slovenië, Oostenrijk met veelal bestemming Duitland, in coördinatie met mensensmokkelaars.

Griekenland is sinds dit jaar bezig met een nieuwe muur van 30 kilometer, en krijgt ook betere uitrusting zoals nachtkijkers van de Europese Unie.
(bron https://www.hurriyetdailynews.com/greec ... der-185117 )

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 30 dec 2023, 18:29

Noord-Macedonië en Servië zijn geen EU-/Schengenlanden dus dat is lastiger reizen dan volledig door Schengengebied.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 30 dec 2023, 19:11

Correct, nu kan Bulgarije nog steeds besluiten om extra grenscontroles in te stellen bij hoge aantallen irreguliere migratie, maar vrij reizen betekend ook dat je niet meer elk bestelbusje of vrachtwagen kan controleren, de vrees van Oostenrijk is daarom ergens wel te begrijpen gezien ze net zoals Nederland al jaren hoge aantallen asielmigranten ontvangen via deze route.

Afbeelding

martien
verkeersader

Bericht door martien » za 30 dec 2023, 19:45

Het is voor Bulgarije en Roemenië weinig interessant als Schengen enkel voor lucht en water van kracht wordt, maar land buiten schot blijft.
Bulgarije en Roemenië kennen veerdiensten naar Georgië, maar niet naar EU-landen. De controles op vliegvelden kosten reizigers een beetje tijd, maar niet heel veel.
Het grootste voordeel van Schengen zit bij het vrachtverkeer. Eindelijk verlost van de urenlange wachtrijen langs de grenzen, dus sneller, goedkoper en betrouwbaarder transport. Een voordeel voor de economie.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 30 dec 2023, 21:29

^^ Schengen gaat juist uitsluitend over het vervoer van personen en niet over het vervoer van goederen. Intracommunautaire goederentransporten, dus transporten tussen EU-landen, zijn niet de zendingen waarvoor je nog bij elke grensovergang bij de douane de boel staat in te klaren. Volgens mij zijn er ook geen ellenlange wachttijden voor vrachtverkeer aan de Schengenbuitengrenzen met Roemenië (van/naar Hongarije) en Bulgarije (van/naar Griekenland). Maar chauffeurs zullen vooralsnog wel aan de grenzen hun paspoort even moeten laten zien, en misschien dat er een korte check op het papierwerk plaatsvindt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 jan 2024, 15:52

https://www.vidincalafatbridge.bg/en/page/181

Ik heb wat verkeersgegevens van de brug tussen Vidin en Calafat opgezocht. Dit is een grote brug over de Donau tussen Bulgarije en Roemenië.

De brug verwerkt min of meer de verkeersintensiteiten die voor de bouw verwacht werden, gemiddeld 3.700 voertuigen per dag. De brug wordt voornamelijk benut door vrachtverkeer, met een gemiddelde intensiteit van 2.350 vrachtwagens per dag, dus een aandeel van 63,5%. Dat is ongebruikelijk hoog.

Wat denk ik meespeelt dat de omgeving Vidin één van de meest achtergebleven regio's van de EU is. Het scoort dramatisch slecht op ongeveer alle denkbare indicatoren. De bevolking is drastisch aan het krimpen, de lonen liggen het laagst, etc. Dus dan heb je vooral doorgaand vrachtverkeer wat de brug gebruikt.

De tol is nog steeds € 6 voor personenauto's en € 37 voor grote vrachtwagens.

In 2023 passeerden 481.934 personenauto's de brug en 860.312 vrachtwagens. Dat betekent dus dat vrachtverkeer globaal gezien ongeveer 10 keer zoveel tolinkomsten oplevert dan autoverkeer.

Bulgarije is momenteel deze corridor aan het uitbouwen naar 2x2 (deels autosnelweg) tussen Vidin en Botevgrad, terwijl Roemenië ook bezig is met de planvorming van de A6 van Lugoj naar Calafat.

yup_tdi
dorpsstraat

Bericht door yup_tdi » di 13 feb 2024, 16:28

Chris schreef: di 19 dec 2023, 23:16 Foto van de nieuwe weg Vidin - Botevgrad. Het lijkt tenminste deels de status van autosnelweg te krijgen. Dit is bij de afrit Bela.

Afbeelding
Heeft iemand een update van deze weg, waar zijn nu wegwerkzaamheden? Volgens mij is die weg niet helemaal af, right? Loopt het verkeer vast door de wegwerkzaamheden etc.

Misschien ga ik in de meivakantie met de auto naar Turkije, want ik wil graag de route via RO-BG nemen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 feb 2024, 16:59

Momenteel is de autosnelweg van Vidin tot Ruzhintsi in aanbouw, maar dit is grotendeels een nieuw tracé, daar zou verkeer op de bestaande hoofdweg weinig hinder van ondervinden. Sowieso is dit niet zo'n drukke weg en ik denk dat het ook weinig gebruikt word door reizigers naar Turkije. Aan de andere kant is dit wel een lang traject waar je vrachtverkeer niet zo makkelijk voorbij kan.

Tussen Ruzhintsi en Mezdra zijn geen werkzaamheden. De bypass van Montana is deels 4 rijstroken, die van Vratsa is enkelbaans. Tussen Mezdra en Novacene zijn werkzaamheden om de bestaande weg op te waarderen, dus daar wordt wel echt op en langs de weg gewerkt, dit voert door een soort canyon. Van Novacene naar Botevgrad ligt een onlangs geopend stuk met 2x2 rijstroken. Vanaf daar kom je dan op de A2 naar Sofia uit.

Maar je praat dan wel over een lang traject van Lugoj naar Botevgrad waar bijna geen stukken 2x2 liggen. Het is niet heel druk, maar wel enig vrachtverkeer waar je vermoedelijk niet zo makkelijk voorbij kan. Ik betwijfel of dat relaxter rijdt dan de route door Servië. Maar goed, je kan het eens proberen. Laat ons vooral je ervaring weten. ;)

yup_tdi
dorpsstraat

Bericht door yup_tdi » wo 14 feb 2024, 9:19

Chris schreef: di 13 feb 2024, 16:59 Momenteel is de autosnelweg van Vidin tot Ruzhintsi in aanbouw, maar dit is grotendeels een nieuw tracé, daar zou verkeer op de bestaande hoofdweg weinig hinder van ondervinden. Sowieso is dit niet zo'n drukke weg en ik denk dat het ook weinig gebruikt word door reizigers naar Turkije. Aan de andere kant is dit wel een lang traject waar je vrachtverkeer niet zo makkelijk voorbij kan.

Tussen Ruzhintsi en Mezdra zijn geen werkzaamheden. De bypass van Montana is deels 4 rijstroken, die van Vratsa is enkelbaans. Tussen Mezdra en Novacene zijn werkzaamheden om de bestaande weg op te waarderen, dus daar wordt wel echt op en langs de weg gewerkt, dit voert door een soort canyon. Van Novacene naar Botevgrad ligt een onlangs geopend stuk met 2x2 rijstroken. Vanaf daar kom je dan op de A2 naar Sofia uit.

Maar je praat dan wel over een lang traject van Lugoj naar Botevgrad waar bijna geen stukken 2x2 liggen. Het is niet heel druk, maar wel enig vrachtverkeer waar je vermoedelijk niet zo makkelijk voorbij kan. Ik betwijfel of dat relaxter rijdt dan de route door Servië. Maar goed, je kan het eens proberen. Laat ons vooral je ervaring weten. ;)
Omdat de kans gewoon groter is dat ze je auto helemaal binnenstebuiten keren in Servië, ik heb een dakkoffer en het laatste waar ik op zit te wachten is dat alles eruit moet. En nee ik heb niks te verbergen. Zijn real life verhalen van kennissen die door het hele jaar heen gaan.

Maar goed eerst eens kijken of het uberhaupt doorgaat.

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » vr 16 feb 2024, 7:50

yup_tdi schreef: wo 14 feb 2024, 9:19
Chris schreef: di 13 feb 2024, 16:59 Momenteel is de autosnelweg van Vidin tot Ruzhintsi in aanbouw, maar dit is grotendeels een nieuw tracé, daar zou verkeer op de bestaande hoofdweg weinig hinder van ondervinden. Sowieso is dit niet zo'n drukke weg en ik denk dat het ook weinig gebruikt word door reizigers naar Turkije. Aan de andere kant is dit wel een lang traject waar je vrachtverkeer niet zo makkelijk voorbij kan.

Omdat de kans gewoon groter is dat ze je auto helemaal binnenstebuiten keren in Servië, ik heb een dakkoffer en het laatste waar ik op zit te wachten is dat alles eruit moet. En nee ik heb niks te verbergen. Zijn real life verhalen van kennissen die door het hele jaar heen gaan.

Maar goed eerst eens kijken of het uberhaupt doorgaat.
Ik rij al sinds 1996 elk jaar door Servie en Bulgarije en nog nooit hoefde ik een tasje uit mijn auto te halen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 feb 2024, 10:31

Vandaag opent 5 kilometer van de A3 tussen Blagoevgrad en Simitli.

Dit omvat de 2003 meter lange tunnel Zheleznitsa, dit is momenteel de langste wegtunnel van Bulgarije.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 feb 2024, 11:16

Chris schreef: di 20 feb 2024, 10:31 Zheleznitsa
Volgens mij betekent dat iets als "spoorlijn" in het Bulgaars.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JanVerhoeven
zandpaadje

Bericht door JanVerhoeven » di 20 feb 2024, 11:45

^^ lijkt me een post-hoc toeval, de tunnel is vernoemd naar het naastliggende dorp en dat lijkt vernoemd te zijn naar de lokale ijzerertswinning.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 feb 2024, 11:48

De snelweg eindigt ook precies voor het spoorviaduct bij de mijn tussen Zheleznitsa en Simitli.

In 2015 is een contract getekend om de autosnelweg 13 kilometer tot aan Krupnik aan te leggen, maar vooralsnog is daarvan alleen het noordelijk deel aangelegd, kennelijk omdat er gedoe was met de planvorming van de A3 door / onder / over de Kresnakloof ten zuiden daarvan.