[BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris »

Ik vermoed dat die tunnels wel vanaf het begin gepland waren, omdat de helling op lange termijn niet stabiel genoeg is na het afgraven. Op dit traject hadden ze tijdens dat werk al te maken met grondverschuivingen, op de laatste foto zie je er al eentje.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Tussen Skravena en Botevgrad wordt ook nog een kort stuk van de weg I-1 aangelegd met 2x2 rijstroken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bestaande bypass van Botevgrad heeft een opmerkelijk brede rijbaan, dit is ontworpen als landingsbaan. Pas iets van 10 jaar geleden is een middengeleider geplaatst.
Afbeelding

Nu is het een vrachtwagenparkeerplaats:
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Gisteren is door de Europese Commissie, Griekenland, Bulgarije en Roemenië overeengekomen om drie noord-zuidroutes te gaan ontwikkelen. Momenteel zijn in de oostelijke Balkan de noord-zuidroutes slecht ontwikkeld, vooral door het gebrek aan bruggen over de Donau.

https://www.mtc.government.bg/bg/catego ... herno-more

De drie nieuwe bruggen zijn;

• nieuwe brug om de bestaande cruciale brug tussen Giurgiu en Ruse te vervangen
• nieuwe brug Silistra - Călărași
• nieuwe brug Nikopol - Turnu Măgurele

Tevens is overeengekomen om bestaande veerdiensten over de Donau te verbeteren voor dual use (militair-civiel);

• Oryahovo - Bechet
• Svishtov - Zimnicea
• Silistra - Călărași

De drie op te waarderen TEN-T corridors:

• Western Axis: Athens – Thessaloniki - Promachonas (EL) – Kulata - Sofia (BG) – Vidin/Calafat – Craiova – Bucharest (RO);
• Central Axis: Thessaloniki/Alexandroupoli – Ormenio (EL) – Svilengrad – Ruse (BG) – Giurgiu – Bucharest (RO) – Siret (RO/UA) and Ungheni (RO/MD).
• Eastern Axis: Alexandroupoli – Ormenio (EL) – Svilengrad - Stara Zagora – Burgas/Varna (BG) – Constanta (RO).
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Vooral in Bulgarije moet er dan veel gebeuren; er is niet echt hoogwaardige infrastructuur zo te zien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Met die westelijke corridor is Bulgarije nog het verst, met een A3 die grotendeels gereed is tussen Sofia en de Griekse grens. Maar wat noordelijker is de nieuwe brug tussen Vidin en Calafat zowel aan de Bulgaarse als Roemeense zijde slecht verbonden met het snelwegennet.

De Central Axis is min of meer de E85. Die route gaat over de I/5 door de bergen over de Shipka Pass, dat kan nog een uitdaging worden. Naar Svilengrad kan ook een oostelijker route, langs de II/55, een optie zijn. Dat lijkt wat minder bergachtig te zijn. Maar die route biedt minder voordelen voor Bulgarije zelf; de I/5 is een directere route tussen Ruse en Veliko Tarnovo enerzijds en Stara Zagora en Plovdiv anderzijds.

Die Eastern Axis lijkt me voor internationaal verkeer het minst cruciaal, al kan een Zwarte Zee-snelweg tussen Burgas, Varna en Constanța wel voordelen bieden voor de industrie en het toerisme. Maar ten zuiden van Burgas lijkt me dit toch wel de minst belangrijke corridor, door redelijk leeg gebied in Bulgarije en een enorme, zwaar vergrijsde, uithoek van Griekenland.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Bulgarije is sinds vandaag ook officieel een euroland. :top:

Kaartje eurozone:
Afbeelding

Al blijf voorlopig het voordeel voor grensoverschrijdend verkeer beperkt omdat Bulgarije een beetje een eiland is in de eurozone. Het grenst enkel aan Griekenland, maar wel aan het ontvolkte noorden van Griekenland, dus daar zal niet veel grensverkeer zijn. Voor toerisme zal het wel voordelig zijn. En op termijn als Roemenië ook aansluit.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Per vandaag is een 1-dagsvignet geïntroduceerd in Bulgarije.

Het enige EU-land dat ze nog niet heeft in Slovenië.

Afbeelding
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Bij de rechter kolom is de prijs niet in Euro maar in Lev. Kleine fout, alsnog niet handig.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

De euro is toch vorige maand al ingevoerd? Waarom dan nog lev vermelden?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Gewenning.

Voordat de euro op 1 januari 2002 in meerdere landen tegelijk werd ingevoerd, werden prijzen eerst als volgt aangegeven: prijs in lokale valuta en daarachter de prijs in euro. Na daadwerkelijke invoering van de euro, je kon voor het eerst euro bankbiljetten pinnen en ermee betalen, werden prijzen aangegeven in euro, met daarachter de prijs in lokale valuta.

Daarom zijn de euro bedragen in de tabel ook niet netjes afgerond. Een vignet voor één dag kost € 4,09 oftewel 8 lev. Ik zie het wel gebeuren dat die prijs in euro over een tijdje € 4,25 wordt.

Vanaf volgend jaar zullen prijzen alleen nog in euro worden vermeld, denk ik.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ik weet niet of er een wettelijke verplichting is om beide bedragen ter vermelden, maar zo complex is dat terugrekenen bij een verhouding van bijna precies 1:2 nou ook weer niet…
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Kaaiman schreef: di 03 feb 2026, 16:47 De euro is toch vorige maand al ingevoerd? Waarom dan nog lev vermelden?
Ook in Nederland zijn er nog genoeg die nog terugrekenen naar guldens. En ik heb een paar jaar geleden nog eens in België een kassabon gehad waar het bedrag in Franken op stond.

Loslaten is ook een kunst.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Ds79m schreef: di 03 feb 2026, 18:22 Ik weet niet of er een wettelijke verplichting is om beide bedragen ter vermelden, maar zo complex is dat terugrekenen bij een verhouding van bijna precies 1:2 nou ook weer niet…
Die wettelijke verplichting is er inderdaad, t/m 31 december 2026. Achterliggende reden is dat ze willen voorkomen dat prijzen ineens flink verhoogd worden na invoering van de euro. Van een Bulgaarse collega heb ik ook begrepen dat in veel landelijke gebieden nog niet voldoende euros contant in omloop zijn om de Lev volledig te vervangen, ondanks dat 31 januari officieel de laatste dag was waar de Lev gebruikt kon worden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De euro nu invoeren is ook anders dan toen wij het 24 jaar geleden deden. Toen werd er sowieso nog veel contant betaald dus gaat dat contante geld sneller in omloop. Nu is dat lastiger. Op een verarmd platteland als Bulgarije wellicht nog meer, waar vooral ouderen zijn die niet zo vaak geld uitgeven als gezinnen of jongeren. Een gemiddeld pensioen is daar iets van 400 euro.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Je zou denken dat het dan makkelijker kan ingevoerd worden als er minder contant betaald wordt en meer elektronisch. Geld dat mensen onder de matras bewaren kan altijd later omgeruild worden, dat was bij ons ook zo. Biljetten in frank kunnen nog steeds omgeruild worden voor euro's bij de nationale bank. Voor munten was er een limiet tot 31 december 2004 (3 jaar dus). Voor de lev lijkt er echter geen tijdslimiet te bestaan, zowel voor biljetten als voor munten. Tenminste, als je ze inruilt bij de nationale bank in Sofia. Bij de lokale postkantoren is er een limiet tot 31 juni 2026, dat is dan weer nogal kort.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Op 31 juni zou ik niks kunnen inwisselen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Je moet dan ook altijd je geld op 30 februari inwisselen. Dan krijg je korting :p
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Maar in Nederland kan wel op 31 februari gewerkt worden. :yes:

Afbeelding

(dit pareltje heb ik eind december 2019 op de foto gezet)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Alfa schreef: wo 04 feb 2026, 11:13 ^^ Je zou denken dat het dan makkelijker kan ingevoerd worden als er minder contant betaald wordt en meer elektronisch. Geld dat mensen onder de matras bewaren kan altijd later omgeruild worden, dat was bij ons ook zo.
Ik heb het juist andersom ervaren. Want je geeft het geld ook uit, en veel mensen hadden ook geen bergen met cash thuis liggen. In 2002 betaalden we nog veel met cash. En wisselgeld kreeg je sowieso in euro. Ook de geldautomaten gaven alleen maar euro uit. De cash in guldens die ik begin januari 2002 nog had was voor het einde van de maand wel op. Ik heb helemaal niks later hoeven omruilen.

Ik heb nu nog wel wat cash in mijn portemonnee, maar een deel zit er ook al meer dan een jaar in. Ik gebruik het vrijwel nooit. Zou er nu een andere munteenheid ingevoerd worden, dan zou ik actief meer moeite moeten doen om van mijn contant geld in de oude munteenheid af te komen dan in 2002, toen dat vanzelf ging.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Je moet geen lev meer hebben om in Bulgarije cash te betalen ;)