Hajo naar Noorwegen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

Ik ben eens aan het kijken naar een reis van twee weken naar Noorwegen eind augustus, begin september. Eigen auto of fly-drive.

Nu betaal je als alleenstaande ook voor twee personen, maar zeker voor een fly-drive zijn de gevraagde prijzen absurd: reken op rond de € 3.500 tot € 4.000 of zelfs nog meer. Ook met eigen auto zijn de kosten niet misselijk. En je moet met de boot als je niet een flinke omweg wilt maken. Hajo en schepen zijn geen leuke combinatie... :ziek:

Anyway, tips iemand? :)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door waldo79 »

Dat bedrag verbaast me geenszins. Voor een vrij complete fly-drive moest ik vorig jaar zo'n €5700 afrekenen met 2 personen.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 01 mei 2026, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ga elke 2 - 3 jaar naar Noorwegen, met de eigen auto. Geen boot, maar gewoon via de bruggen. Vroeger heb ik gekampeerd, maar later met hotels of huisjes.

Eind augustus / september is in Noorwegen geen vakantieseizoen meer. Dat eindigt daar al begin augustus. Dat maakt het goedkoper, maar de kans is ook wel groot dat horeca beperkter open is. Sowieso zie je onderweg een stuk minder restaurants dan in de rest van Europa, vanwege de prijzen is er meer een cultuur van zelf koffie mee nemen naar een picnicplaats. Het weer kan dan al tegenvallen, begin september heb je vaak al de eerste sneeuw op de hoogste bergwegen.

Het aanbod van hotels is minder groot dan in Frankrijk of Duitsland of zo. De hotels in steden zijn vaak erg duur en de vraag is of je naar Noorwegen zou willen gaan om een stad te bezoeken. Als je iets historisch wil zien is Bergen of Ålesund wel aardig, maar ik zou de fjorden en bergen door gaan.

Ik zou ook aanbevelen om niet enkel in het zuidelijkste deel van Noorwegen te blijven 'omdat de reis er naartoe al lang is'. Ik heb van diversen gehoord dat ze alleen in de zuidelijkste 100 kilometer zijn geweest om die reden. Wat zonde is. Het mooiste deel van Noorwegen is ten noorden van de E134 en ten westen van de E6, er vanuit gaand dat je niet helemaal naar Lofoten of de Noordkaap gaat rijden.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Optie 1: over de bruggenroute met de auto naar Noorwegen. Trek er twee dagen voor uit en overnacht onderweg in (de omgeving van) Kopenhagen of Malmö.
Optie 2: met de auto naar Kiel, veerdienst naar Göteborg. Groot en comfortabel schip, dat minder last heeft van deining, en je vermijdt het Skagerrak ermee waar de zee ruiger kan zijn. Neem een binnenhut, dat is dichterbij het midden van het schip, wat kans op zeeziekte verder verkleint. Op dag 1 rij je in een uur of zes naar Kiel, op dag 2 is het nog een paar uur rijden van Göteborg naar Noorwegen. Zelfs met mijn vrouw die toch vrij makkelijk zeeziek wordt was dit prima te doen; op een nachtboot kun je in je bed liggen en dat helpt ook.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Ik zou eerst eens gaan bepalen waar je precies heen zou willen gaan en een route samen te stellen. Hotels, restaurants en huurauto's zijn in heel Scandinavië gewoon duur. Het is nu eenmaal geen geschikte bestemming als je een klein budget hebt, tenzij je graag wil kamperen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Coen Tunnel schreef: vr 01 mei 2026, 10:59 Neem een binnenhut, dat is dichterbij het midden van het schip, wat kans op zeeziekte verder verkleint.
Ik neem juist altijd een buitenhut, voor zover beschikbaar. Dan voel ik me niet zo opgesloten en zolang het nog dag is kun je door naar de horizon te blijven kijken ook de kans op zeeziekte verminderen, omdat je dan bij beweging een oriëntatiepunt hebt.

Nog beter is het om een hut zo laag mogelijk op de boot te boeken, ook vanwege de mindere deining van hoger op de boot.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron »

In de zomervakantie worden school of congresgebouwen vaak geëxploiteerd als volkshotel. Via Booking.com vond ik studentenkamers voor aantrekkelijke prijzen en soms was ook het schoolrestaurant of congrescentrum restaurant in bedrijf. Net als in Zweden is in Noorwegen de algemene BTW van 25% voor hotels naar 12% verlaagd tijdje terug. Niet voor restaurants in Noorwegen, ook bij de Mac 25%
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Augustus geen plezierige maand is in Noorwegen, het stikt dan van de muggen zodra je iets van de kust afgaat.
Juni is de beste reismaand.
Als ik niet met eigen auto ging maar eerst noordelijker vloog, huurde ik altijd een auto in Zweden, stukken goedkoper dan Noorwegen want Zweden kent geen auto aankoop belastingen, alleen BTW. Bijvoorbeeld met SAS naar Stockholm en dan met Nextjet via een soort autobusroute langs kleine vliegvelden naar Gällivare, en daar auto huren. Naar de Lofoten, dan Tromsø, Noordkaap, terug via Rovaniemi. Geen toeslag op de huur zoals van München huren naar Oostenrijk wegens grensoverschrijdend. Foto's van die trip staan nog op forum denk ik.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Palance schreef: vr 01 mei 2026, 11:19
Coen Tunnel schreef: vr 01 mei 2026, 10:59 Neem een binnenhut, dat is dichterbij het midden van het schip, wat kans op zeeziekte verder verkleint.
Ik neem juist altijd een buitenhut, voor zover beschikbaar. Dan voel ik me niet zo opgesloten en zolang het nog dag is kun je door naar de horizon te blijven kijken ook de kans op zeeziekte verminderen, omdat je dan bij beweging een oriëntatiepunt hebt.

Nog beter is het om een hut zo laag mogelijk op de boot te boeken, ook vanwege de mindere deining van hoger op de boot.
Je betaalt vaak een hoop extra voor zo'n patrijspoortje terwijl je in de hut eigenlijk alleen maar hoeft te slapen. Op iedere boot zijn wel ruime zitmogelijkheden waar je naar buiten kunt kijken en meestal ook een buitendek. Maar goed, ik heb zelf nooit last van zeeziekte, dus ik kan daar niet uit ervaring over meepraten.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Hajo schreef: vr 01 mei 2026, 10:44 Anyway, tips iemand? :)
1. Regel je fly-drive zelf. Boek een vlucht naar Göteborg en huur daar een auto via Sunnycars (check even of je nog extra moet melden / verzekeren dat je naar Noorwegen rijdt). Prijs voor een middel of grote auto rond €760 voor 2 weken. In Noorwegen lijk je alleen nog elektrische auto's te kunnen huren en prijzen liggen hoger.
2. Als je echt niet met een boot wilt, tijd je gewoon via Denemarken. Die omweg valt ook wel mee.
3. Noorwegen is duur qua hotels. Een mooi vakantiehuis kan een prima alternatief vormen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Als alleenstaande ben ik ook naad Noorwegen gereisd. Toen wel op de terugweg van de Noordkaap (heen ging de reis door Zweden).

Inderdaad is het met de eigen auto via Zweden prima te doen.
Hotels had ik niet op voorhand geboekt maar uiteindelijk is dat goed gekomen. Ik was er in juni en het is een keer spannend geweest of er nog plek was: die nacht had ik uiteindelijk een enorme villa voor mezelf voor de prijs van een normale hotelkamer.

Hotels zijn niet goedkoop maar bij jou (niet lullig bedoeld ;)) zal dat wel goed komen.
Je kunt gewoon afreizen en genieten van de mooie natuur. Je onderkomen ga je wel vinden.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik ga zondag een rit in elkaar zetten. Ik denk dat ik via de bruggen ga, hoewel een oversteek vanaf Puttgarden "maar" 45 minuten duurt, las ik. Dat zou te doen moeten zijn, maar met gemengde gevoelens...

Het idee is te overnachten in Lübeck (als ik de boot neem) en Kopenhagen, daarna naar Göteborg met een overnachting aldaar en dan door naar Oslo. Daar wil ik twee dagen blijven om vervolgens óf de zuidkust te volgen naar Bergen en Trondheim, óf juist noordwaarts langs Lillehammer, naar Trondheim en dan zuidwaarts naar Bergen, de zuidkust en terug naar Oslo. Oversteken naar Denemarken bij Hirsthals. Dat is het ruwe idee.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Hajo schreef: vr 01 mei 2026, 19:44 Het idee is te overnachten in Lübeck (als ik de boot neem) en Kopenhagen, daarna naar Göteborg met een overnachting aldaar en dan door naar Oslo. Daar wil ik twee dagen blijven.
Dan ben je al 5 nachten kwijt en heb je enkel in steden gezeten. Beetje zonde als je naar Scandinavië gaat. Als je terug ook in dat tempo doet, ben je nog eens 3-4 nachten kwijt. Dan heb je ruim de helft van je reis naar Noorwegen kwijtgespeeld. Echt enorm zonde als je maar een week in Noorwegen kunt spenderen.

Ik zou zeggen: even doorrijden tot Kopenhagen (1 nacht) en dan direct verder naar Oslo. Göteborg kun je gerust skippen. Terugweg ongeveer hetzelfde. Dan houd je minimaal 10 nachten over in Noorwegen. Maar als je maar twee weken weg kunt, is een fly-drive misschien gewoon de betere optie.
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op vr 01 mei 2026, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Oslo vond ik persoonlijk ook erg tegenvallen. Lekker doorrijden naar Bergen (of verder).
Enne gojje mins blieft altied leave.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

^^
Zeist - Kopenhagen: ongeveer 9 uurtjes rijden
Kopenhagen - Lillehammer: ongeveer 8.5 uur. En dan zit je al in mooi gebied in Noorwegen. Daar paar nachtjes en dan richting de fjordenkust, bijvoorbeeld omgeving Bergen. Nog een (of twee) stop(s) zuidelijker in de fjorden en dan weer langzaam richting Oslo om je terugreis te starten. Het is maar een idee.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Juist! :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zou ook niet helemaal naar Trondheim rijden, maar eerder naar het westen afbuigen. Trøndelag is niet erg bijzonder vergeleken met de rest van Zuid-Noorwegen. De Atlantische weg nabij Kristiansund is al noordelijker dan de meeste spectaculaire fjordengebieden van Zuid-Noorwegen.

En verkijk je niet op de reistijden, met name noord-zuid in het westelijk fjordengebied. Daar zijn geen snelle wegen en wel een boel veerdiensten.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik ga echt niet in één ruk naar Kopenhagen rijden. Van Kopenhagen in één keer naar Oslo kan ook, maar ik denk dat ik toch nog ergens in Zweden overnacht. En misschien één overnachting in Oslo. Maar dan noord- en westwaarts, of eerst langs de zuidkust rijden?

Nu ja, ik kijk zondag eens op de kaart en ga wat uitstippelen. Ik zal dat dan hier noteren. Dank voor de reacties tot dusver. :top:
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Hajo schreef: vr 01 mei 2026, 20:43 Ik ga echt niet in één ruk naar Kopenhagen rijden. Van Kopenhagen in één keer naar Oslo kan ook, maar ik denk dat ik toch nog ergens in Zweden overnacht. En misschien één overnachting in Oslo.
Ik val in herhaling: zonde van je beperkte reis-/vakantietijd. Vergeet het standaard idee dat je in steden moet zijn om iets te zien. Je moet in Scandinavië echt er buiten zijn.

Maar als je niet in twee flinke etappes wilt rijden om vlot tot in Noorwegen te geraken, kun je denk ik echt beter voor een fly-drive kiezen.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Mijn vrouw en ik zijn 2 jaar geleden in Noorwegen geweest. Wij hebben de Preikestolen beklommen.
Gevlogen op Stavanger. Dat is net iets meer dan een uurtje vanaf Schiphol. Je bent er zo. Daar stap je binnen 10 minuten in je huurauto -geen gedoe daar in Noorwegen, gewoon sleutels ophalen en wegrijden- en voor we het wisten zaten we langs de fjorden.
Ik vond het erg indrukwekkend, ook al waren we er maar 48 uur.

Dat ik Noorwegen gezien heb, zal je mij niet horen zeggen. Maar ik sluit me wel aan bij de andere opmerkingen dat een fly & drive een hele goede optie is om iets van Noorwegen te zien zonder de lange reis vanuit NL te maken.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Eens met bovenstaande adviezen. Als je al richting Bergen en het fjordengebied wil kun je je beter daar op focussen en niet te lang in het zuiden blijven hangen. En dan zijn één van de boten van Jutland naar Noorwegen misschien een handiger idee of inderdaad een directe fly-drive naar Stavanger of Bergen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Als je wat van (formaat) veeboten wil zien zou je op Youtube video's van vloggende vrachtwagenchauffeurs die op Skandinavë rijden, kunnen bekijken. Rock 'n Roll Papa is er zo één. Die heb ik ook al eens op een veerpont gezien die een oversteek van een half uur deed. Was wel Zweden, volgens mij.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Deze ochtend eens bezig geweest met een rondreis Noorwegen. Dit is wat ik heb bedacht:

1) Zeist - Lübeck
2) Lübeck - Kopenhagen (2 overnachtingen; stad bekijken en zo)
3) Kopenhagen - Göteborg (lunch) - Oslo (2 overnachtingen; stad bekijken, musea bezoeken, winkelen)
4) Oslo - Kristiansand
5) Krisitiansand - Stavanger
6) Stavanger - Bergen
7) Bergen - Aurlandsvangen
8) Aurlandsvangen - [Laerdaltunnel] - Fagenes (rustpunt, lunch, wandelen)
9) Fagenes - Oslo
10) Oslo - Helsingborg
11) Helsingborg - Hamburg
12) Hamburg - Zeist

Er zitten enkele lange ritten tussen, zoals bijvoorbeeld Kopenhagen - Oslo of Helsingborg - Hamburg, maar voor de rest kortere ritten zodat ik ook van het natuurschoon, de omgeving, musea en zo kan genieten. Ik denk dat ik hier wel een aardige rit in elkaar heb gezet. :woop: :D

Tips zijn welkom. ;)
- Hoe zit het met tol? Welke maatschappij kiezen?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Hajo schreef: zo 03 mei 2026, 12:26 Tips zijn welkom. ;)
12 nachten weg als ik goed tel, waarvan slechts 7 in Noorwegen? En daarvan nog eens 6 in steden? Ik zou het zeker niet zo vormgeven. En twee nachten in Oslo op de lus heen en nog eens één aan eind van de lus? Ik zou het nog eens heroverwegen.

Edit: kijk eens naar accommodatie in kleine plaatsen. Ik denk even snel aan plaatsen als Gålå, Geiranger, Flåm. Midden in de ruige Noorse natuur. Daar zie en voel je het 'echte' Noorwegen! :idea:
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Het rondje is geen slecht idee. Met deze beperkte tijd is verder naar het noorden niet wijzer en ook niet nodig om toch Noorwegen te ervaren.

Het gebied Jotunheimen is erg fraai, maar is toch net weer een klein stukje verder. Als ik daar toch een tip over mag geven: de Sognefjellsvegen van Lom naar Skjolden (het eindpunt van de Sognefjord, de langste ford van Noorwegen) is bijzonder fraai, waarbij je in de zomer nog langs de sneeuw rijdt. Skjolden is vanaf Bergen te bereiken door vanaf Aurlandsvangen naar het noorden te gaan in plaats van naar Fagernes.

Omdat je toch al van plan bent "in de buurt" te komen, zou dit wel de omweg waard zijn denk ik. En ik deel wel het sentiment van anderen, maar het is vooral de vraag wat je zelf uit je reis wil halen. Oslo is geen vervelende stad, maar het is geen Kopenhagen of Stockholm. Dus de vraag is of je er niet een dag(deel) te lang voor in hebt gepland.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dank, ik ga eens kijken wat ik kan aanpassen. Misschien het aantal overnachtingen in de steden terugbrengen tot één. Als een begin. En inderdaad overnachten in kleinere plaatsjes. Kortom: work in progress. :)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Via Denemarken naar Oslo rijden is niet onlogisch, zou ik zelf ook doen. Maar je spendeert vervolgens wel heel erg veel tijd en kilometers aan de route Oslo - Kristiansand - Stavanger - Bergen. Ja het is mooier dan de Veluwe of het Sauerland, maar het is bepaald niet het meest indrukwekkende deel van Noorwegen.

Ik zou noordelijker van oost naar west gaan, via de E134 over Filefjell en dan richting Odda, of de riksvei 7 over de Hardangervidda. En de trip plannen op basis van satellietbeelden in plaats van de kaart, dan krijg je beter een indruk van het landschap waar je een route doorheen plant.

Van het fjordengebied is het meer landinwaarts gelegen deel veel spectaculairder dan zo dicht mogelijk bij de kust. De E39 gaat nauwelijks echt door bergen tussen Kristiansand en Bergen, en de E18 van Oslo naar Kristiansand nog minder.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Qua musea:

In Göteborg is het Volvo-museum erg leuk en uitgebreid, met ook aandacht voor de geschiedenis van verschillende veiligheidsontwikkelingen in auto's.

Ten noorden van Göteborg zeker even stoppen bij Vitlyckehällen bij Tanumshede, met meerdere plekken met oude runentekens. Je kunt een aantal korte wandelingen maken.

In Oslo heb je o.a. het Nationaal Museum en het Munch-museum. In het Nationaal Museum kun je de originele versie van "De Schreeuw" van Edvard Munch vinden, in het Munch-museum zijn de twee andere versies te vinden die openbaar te zien zijn.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Chris schreef: zo 03 mei 2026, 20:19 (...) Ik zou noordelijker van oost naar west gaan, via de E134 over Filefjell en dan richting Odda, of de riksvei 7 over de Hardangervidda. En de trip plannen op basis van satellietbeelden in plaats van de kaart, dan krijg je beter een indruk van het landschap waar je een route doorheen plant. (...)
Dat is een goede tip. De zuidkust stelt dus niet echt veel voor, vergeleken met het binnenland. Ik ga die route die je voorstelt morgen eens rustig op Google Maps bestuderen. ;)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Seat Ibiza schreef: zo 03 mei 2026, 15:27 (..)

Edit: kijk eens naar accommodatie in kleine plaatsen. Ik denk even snel aan plaatsen als Gålå, Geiranger, Flåm. Midden in de ruige Noorse natuur. Daar zie en voel je het 'echte' Noorwegen! :idea:
Zijn die wel AMX proof? ;)
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Hajo schreef: zo 03 mei 2026, 12:26 Deze ochtend eens bezig geweest met een rondreis Noorwegen. Dit is wat ik heb bedacht:

1) Zeist - Lübeck
2) Lübeck - Kopenhagen (2 overnachtingen; stad bekijken en zo)
3) Kopenhagen - Göteborg (lunch) - Oslo (2 overnachtingen; stad bekijken, musea bezoeken, winkelen)
4) Oslo - Kristiansand
5) Krisitiansand - Stavanger
6) Stavanger - Bergen
7) Bergen - Aurlandsvangen
8) Aurlandsvangen - [Laerdaltunnel] - Fagenes (rustpunt, lunch, wandelen)
9) Fagenes - Oslo
10) Oslo - Helsingborg
11) Helsingborg - Hamburg
12) Hamburg - Zeist

Er zitten enkele lange ritten tussen, zoals bijvoorbeeld Kopenhagen - Oslo of Helsingborg - Hamburg, maar voor de rest kortere ritten zodat ik ook van het natuurschoon, de omgeving, musea en zo kan genieten. Ik denk dat ik hier wel een aardige rit in elkaar heb gezet. :woop: :D

Tips zijn welkom. ;)
- Hoe zit het met tol? Welke maatschappij kiezen?
Veel korte etappes terwijl je eigenlijk alsnog niet veel tijd hebt om dingen te zien. Tenzij je graag nog (kort) wat Duitse steden wil bekijken had ik NL - Kopenhagen en Helsingborg - NL sowieso al in één dag gedaan en niet in twee en dan wat meer tijd in Noorwegen spenderen. Ik zou het advies van Chris hierboven ter harte nemen.

De Noorse tol komt bij mijn weten achteraf gewoon thuis op kenteken binnen en op de route die je voor ogen hebt heb je niet echt keuze in meerdere aanbieders in veerboten. Ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt met maatschappijen.