Hajo naar Noorwegen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

Als volgt aangepast, beginnend vanuit Oslo:

1) tot en met 3 ongewijzigd
4) Oslo - Honefoss - Gol - Eidfjord
5) Eidfjord - {Hardangerbrug} - Bergen (via riksvei 7)
6) Bergen - Vinje - Flam - Aurlandsvangen (via E16)
7) Aurlandsvangen - [Laerdaltunnel] - Fagenes
8) Fagenes - Oslo
10) tot en met Zeist ongewijzigd

Zowaar een dag korter dan mijn oorspronkelijke schema. ik zou dan misschien in Oslo of Bergen twee overnachtingen kunnen doorbrengen. Het wordt me wel een ritje, geloof ik. :woop:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dit wordt een duur reisje.

Ik was wat aan het zoeken naar hotels onderweg, daar in Noorwegen. Goedemorgen, zeg! Overnachtingen onder de € 250 - 300 voor één nacht met ontbijt voor mij alleen zijn vrijwel niet te vinden. Zelfs meer dan € 400 is geen uitzondering. En dan heb ik het over begin september! B(

Ik had een budget in mijn hoofd, maar daar ga ik met dit soort prijzen ruimschoots overheen. Of ik kijk verkeerd, of het is te vroeg om te boeken, of het is hoogseizoen. B(
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Noorwegen is schreeuwend duur. Daarom sukkelt iedereen daar met een RV (camper) over de weg.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: di 05 mei 2026, 17:46 Dit wordt een duur reisje.

Ik was wat aan het zoeken naar hotels onderweg, daar in Noorwegen. Goedemorgen, zeg! Overnachtingen onder de € 250 - 300 voor één nacht met ontbijt voor mij alleen zijn vrijwel niet te vinden. Zelfs meer dan € 400 is geen uitzondering. En dan heb ik het over begin september! B(

Ik had een budget in mijn hoofd, maar daar ga ik met dit soort prijzen ruimschoots overheen. Of ik kijk verkeerd, of het is te vroeg om te boeken, of het is hoogseizoen. B(
Of je stelt te hoge eisen. Een simpele zoekopdracht op booking.com laat mij heus wel wat hotels zien tot ca. € 200 met goede beoordelingen. Maar ja, met € 250-€ 300 per nacht heb je in andere landen soms wel een vijfsterrenhotel. Dat hoef je in Noorwegen voor dat geld niet te verwachten. Hotels zijn er nou eenmaal duur. Eten ook. Het is één van de duurste landen ter wereld.

Als de hotels waar je in zou willen verblijven te duur zijn, dan moet je óf het budget verhogen, of je standaarden qua hotels wat verlagen. Het hangt er een beetje van af van hoeveel ik mijn budget moet verhogen en hoeveel ik bereid ben mijn standaarden te verlagen, maar vaak kies ik dan een wat minder luxe hotel dat wel goede beoordelingen heeft. Goede beoordelingen, vooral als het gaat om hygiëne, vind ik belangrijker: je hebt het meer naar je zin in een goed driesterrenhotel dan een slecht viersterrenhotel.

In Oslo en Bergen kun je voor onder de 200 euro gewoon in ketenhotels met goede beoordelingen verblijven, dat zijn doorgaans moderne kamers.

Op booking.com kun je met de filters een budget instellen, en ook instellen dat je alleen hotels wilt zien (en geen hostels of vakantiewoningen etc.), en ook dat het hotel minimaal een 8 als beoordeling moet hebben (mijn ervaring is dat een 7,5 of hoger eigenlijk altijd wel oké is).

Een paar voorbeelden van hotels met goede beoordelingen in Oslo voor onder de € 200 per nacht, dit viersterrenhotel lijkt mij prima:
https://www.booking.com/hotel/no/radiss ... tal&ucfs=1&

Een aantal andere opties:

https://www.booking.com/hotel/no/comfor ... tal&ucfs=1&

Voorbeeld in Eidfjord:
https://www.booking.com/hotel/no/fossli ... &ucfs=1&#_

Aurlandsvangen is wat lastiger, maar dit lijken me ook twee goede opties:
https://www.booking.com/hotel/no/vangsg ... tal&ucfs=1&
https://www.booking.com/hotel/no/laerda ... &ucfs=1&#_

Bergen:
https://www.booking.com/hotel/no/qualit ... rchresults
https://www.booking.com/hotel/no/comfor ... rchresults

Fagernes, het Scandic lijkt me een goede keuze:
https://www.booking.com/hotel/no/scandi ... rchresults
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 05 mei 2026, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autostrada schreef: di 05 mei 2026, 17:54 Noorwegen is schreeuwend duur. Daarom sukkelt iedereen daar met een RV (camper) over de weg.
In 2023 ben ik door heel Noorwegen gereisd met booking.com. Ik was maar op één locatie 150 euro kwijt (Kirkenes), de rest was minder, waarvan de helft in de 80 - 100 euro range. Alleen moet je niet per se in een 4-sterrenhotel willen zitten, maar ook vakantiehuizen, chalets of eenvoudiger hotels accepteren.

Noorwegen is een land dat uitgestrekter is dan veel mensen lijken te denken, en de reistijden zijn groot. Zelfs het zuidelijk deel van Noorwegen (ten zuiden van Trondheim) is niet iets waar je in een paar uur of een dagdeel doorheen reist, vooral niet in het meer toeristische deel. Dus een reis vereist best wel veel overnachtingen, en als je daar hoge eisen aan stelt, is het ook duur. En uit eten gaan is ook duur, tenzij je een imbiss of pizzeria opzoekt. Vandaar dat die lange reizen per camper populair zijn. Met een fly en drive kan je amper wat zien, daar is het land te groot voor tenzij je daar 2 weken gaat rondreizen. En dan nog heb je niet alles gezien. Ik ben er nu 5 keer 2 - 3 weken geweest en heb ook nog niet alle uithoeken gezien.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dank! Dat zijn waardevolle tips! :top:

Ik ga er eens een dag goed voor zitten om het e.e.a. uit te zoeken. Daarbij zal ik mijn budget wel naar omhoog moeten bijstellen. Ook voor eten. Alleen maar pizza e.d. eten is niet gezond. ;)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: di 05 mei 2026, 18:33 En uit eten gaan is ook duur, tenzij je een imbiss of pizzeria opzoekt.
Ik had dat beeld ook: Het leek alsof er onderweg maar 2 keuze waren: dure restaurants, of snackbars. Tussenvormen (zoals een eetcafé in Nederland) kwam ik eigenlijk nooit tegen buiten de grote plaatsen. Ik weet alleen nog dat ik hier in ons overnachtingshotel wel goed en relatief goedkoop kon eten.

In een grote plaats als Tromsø is uiteraard wel meer keuze.
Laatst gewijzigd door Palance op di 05 mei 2026, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Noren zijn dol op hotdogs. Elk tankstation verkoopt die.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: di 05 mei 2026, 18:33
In 2023 ben ik door heel Noorwegen gereisd met booking.com. Ik was maar op één locatie 150 euro kwijt (Kirkenes), de rest was minder, waarvan de helft in de 80 - 100 euro range. Alleen moet je niet per se in een 4-sterrenhotel willen zitten, maar ook vakantiehuizen, chalets of eenvoudiger hotels accepteren.
Uiteraard is het beeld iets genuanceerd dan "het is schreeuwend duur", maar het is wel de essentie - op een reis door Noorwegen ben je constant bezig met het letten op de kosten (uiteraard is dit afhankelijk van je budget...)

Als je een 'middenklasse' restaurant in Noorwegen in loopt, zit je snel aan 350NOK voor een hoofdgerecht. Da's zo'n 35 euro. Voeg je daar nog een voor- en hoofdgerecht aan toe, zit je op zo'n 550 à 600NOK. Dat is pak 'm beet 55 euro. Niet exorbitant, maar wel aan de prijs voor een middenklasse restaurant. Maar bestel je daar naar gewoonte een glaasje huiswijn bij, kun je gelijk 15 à 20 euro extra toevoegen. Per glas. Zo wordt dat etentje met z'n tweeën ineens dik 150 euro. En dan heb je niets bijzonders, en één glas wijn. Wil je een fles, zit je al snel op zo'n 70 euro.
En het is niet dat de mensen om je heen met een glaasje water drinken; de Noren geven het uit alsof het niets is.

Ook een broodje langs de kant van de weg kost al snel een tientje, of meer. Natuurlijk zijn dat wel prijzen waar je overheen kunt komen, maar het tikt allemaal wel aan.

Qua hotels zijn er wel betaalbare opties te vinden, maar als je bijvoorbeeld naar de Preikestolen wilt en dan in het park slapen (ipv om 04h 's nachts de bus uit Stavanger nemen) zit je aan 250 euro voor een basic kamer. Je kunt ook voor 85 euro gaan glampen - maar dan kom je dus weer terug op de essentie van Noorwegen: constant concessies.

Al met al denk ik dat je daarom veel RV's ziet - eigen kookgelegenheid, eigen matrasje. Je ziet er heel veel (!) pensionado's - haast moet je niet hebben in Noorwegen, de afstanden zijn enorm. Ik denk dat je met een camper volgeladen met drank, ingeblikt voedsel en een puzzelboekje echt een prima tijd kunt hebben in Noorwegen. De natuur is er veelal gratis!
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Hajo schreef: di 05 mei 2026, 17:46 Overnachtingen onder de € 250 - 300 voor één nacht met ontbijt voor mij alleen zijn vrijwel niet te vinden.
Ik weet niet welke criteria je hebt gehanteerd, maar zelfs als ik in een megapopulaire plaats als Geiranger zoek, vind ik 4-sterrenhotels met beoordelingen boven een 9.0 voor ongeveer €200 per nacht, inclusief ontbijt.

Maar als jij enkel kijkt naar 5-sterren en/of bekende ketens, kan het inderdaad extreem duur worden. Ik zou zeggen: laat die eisen vallen. Het aantal sterren geeft namelijk helemaal niets aan m.b.t. de kwaliteit van het hotel. Sterren geven de mate van luxe aan. Hotels met alle mogelijke luxe zijn nu eenmaal schaars in Noorwegen en deze hebben dan ook een vaak exorbitante prijs.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Hajo schreef: di 05 mei 2026, 18:58 Ik ga er eens een dag goed voor zitten om het e.e.a. uit te zoeken. Daarbij zal ik mijn budget wel naar omhoog moeten bijstellen. Ook voor eten. Alleen maar pizza e.d. eten is niet gezond. ;)
Ik weet natuurlijk niet hoe diep je je Amex de gleuf in wilt duwen...
Maar een kamer/appartement met keuken of kitchenette, en daar zelf een (lekker en gezond) potje op koken kan ook een optie zijn. Zeker als je wat langer op pad bent.
Ubi volentia est, via est
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dank, allen. :D

Hier zitten waardevolle tips tussen die ik bij het uitzoeken van overnachtingsadressen en restaurants zeker ter harte zal nemen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Coen Tunnel schreef: di 05 mei 2026, 18:25 Goede beoordelingen, vooral als het gaat om hygiëne, vind ik belangrijker: je hebt het meer naar je zin in een goed driesterrenhotel dan een slecht viersterrenhotel.
Ik heb een paar zomervakanties in hotels in Noorwegen doorgebracht en nooit een slecht hotel gehad.
Coen Tunnel schreef: di 05 mei 2026, 18:25 Fagernes, het Scandic lijkt me een goede keuze:
https://www.booking.com/hotel/no/scandi ... rchresults
Zeker! Ik heb daar met veel plezier een nacht doorgebracht.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Scandic is een beetje de Van der Valk. In Helsingborg ooit geslapen. Ruime kamer en goed compleey buffet ontbijt hoor, maar de kamer was best aftands, was allemaal ook niet erg fris. Dat zal vast per uitbater verschillen, maar achteraf wist ik het destijds eigenlijk wel.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik zou je plan uitstellen tot na je pensioenering, Hajo. ;) Dan ben je niet meer gebonden aan het aantal vrije dagen die je te besteden hebt. Je kan er nog een paar jaar voor sparen als je nu het budget voor de helft opzij legt, soort van starkapitaal.
Met het andere deel kan je op reis gaan.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat is eigenlijk niet eens zo'n gek idee. :top:

Maar eerst ga ik eens een financieel plaatje voor Noorwegen maken. Ik heb mijn budget een stukje verhoogd en volgens mij moet ik het met het bedrag dat ik nu in mijn hoofd heb wel kunnen redden. Ondanks dat wordt het wel een prijzig uitje, maar het is ten slotte vakantie. :)

Na mijn pensionering heb ik het voornemen een aantal flinke intercontinentale reizen te gaan maken. Ik denk daarom aan een rondreis van één tot anderhalve maand door Australië en Nieuw-Zeeland, als een begin. In onze winter = hun lente of zomer 2030 / 2031. En in 2032 organiseert Brisbane de Olympische Spelen, het lijkt mij best gaaf die eens van dichtbij mee te maken. Maar ook een rondreis per vliegtuig door de Pacific (Tahiti, Guadalcanal, Midway, Fiji en zo). En Patagonië. Maar dan allemaal wel, geheel of gedeeltelijk, georganiseerd.

Ik zie wel, ben er nog niet echt mee bezig, maar aan ideeën geen gebrek. ;)
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Hajo schreef: di 05 mei 2026, 18:58 Daarbij zal ik mijn budget wel naar omhoog moeten bijstellen. Ook voor eten. Alleen maar pizza e.d. eten is niet gezond. ;)
Ik heb op mijn Noorwegenreis destijds regelmatig voor een euro of 5 een uitgebreide salade samengesteld in de supermarkt en dat als avondeten gedaan. Vrijwel iedere Noorse supermarkt heeft dat.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: do 07 mei 2026, 0:02Maar ook een rondreis per vliegtuig door de Pacific (Tahiti, Guadalcanal, Midway, Fiji en zo). En Patagonië. Maar dan allemaal wel, geheel of gedeeltelijk, georganiseerd.
Midway kun je vergeten, dat was voor toeristen voor het laatst in 2012 toegankelijk, sindsdien alleen nog maar voor zakenreizigers die er moeten zijn. Ook tours voor de WO2-historie zijn er niet meer. En of Guadalcanal, het belangrijkste eiland van de Solomon Islands, nou de fijnste plek is... het is qua veiligheid in Honiara en omgeving beter dan het eerder was, maar een echt toeristische bestemming zal het wel niet worden.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Op Netflix volg ik momenteel de Noorse serie "Harry Hole", een rechercheur bij de Noorse "politi", dat zich in Oslo afspeelt. Ik ben bij aflevering 7 (van de 9 in totaal) aangeland. Prima serie.

Ik begin te begrijpen hoe Noors in elkaar steekt, het heeft verrassend veel raakvlakken met Engels en Duits. Regelmatig komt er een woord voorbij, weliswaar iets anders uitgesproken dan in het Nederlands, Duits of Engels, dat toch herkenbaar overkomt. Zo is "mandag" Noors voor "maandag" en "fem" is "vijf". In Duits: fünf, Engels: five. Of deze: het Nederlandse "ja" is in Noors... ook "ja". "Nee" is dan weer "nei" (vergelijk dat met het Duitse "nein"). :D

Ik denk dat Noors eenvoudig te leren is.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Klaar. Route staat, nog een paar overnachtingen regelen. Twaalf dagen. Budget was bedrag x, verhoogd naar y en naar verwachting ga ik daar nog eens met ongeveer 10% overheen. Het is een prijzig land, dat Noorwegen. :geenlach:

Langste rit wordt wel die van Kopenhagen naar Oslo, met een lunch in Göteborg. Zeven uur aldus Google Maps. Er zitten ook genoeg kortere ritten tussen, zoals bijvoorbeeld Eidfjord - Bergen wat ongeveer 2h45m duurt. Ik wil ook nog wat van de omgeving en zo zien, niet alleen maar achter het stuur zitten.

Heen via veer Puttgarden (ik waag het erop :ziek: ), overtocht duurt 45 minuten tot een uur en is in tijd en kilometers korter dan via de grote bruggen. Naar Zweden uiteraard over de Öresund verbinding, terug via het veer Helsingbor - Helsingor en via de Störebealtbrug. Zelfs die tolprijzen zijn niet misselijk. Anyway, het aftellen is begonnen. :woop: :D
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Hajo schreef: zo 10 mei 2026, 13:59 Het is een prijzig land, dat Noorwegen. :geenlach:
Vooral door jouw wensen, lijkt me.

Maar goed, uiteraard veel plezier gewenst. We zien de foto's wel verschijnen :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Snelwegfreak schreef: zo 10 mei 2026, 15:17
Hajo schreef: zo 10 mei 2026, 13:59 Het is een prijzig land, dat Noorwegen. :geenlach:
Vooral door jouw wensen, lijkt me.
:mrgreen: ;)

En dank, reken echter niet op veel wegen gerelateerde foto's. Ik heb geen dashboard camera en Chris heeft daar genoeg filmpjes gemaakt. Mede daarom heb ik besloten deze zomervakantie Noorwegen eens met een bezoek te vereren. :)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb hier en daar toch nog wat zitten schaven en de definitieve route ziet er nu als volgt uit:

Dag 1: Zeist - Lübeck
Dag 2: Lübeck - Puttgarden - veer - Faxe (op uitnodiging) - Kopenhagen
Dag 3: Kopenhagen - Oslo
Dag 4: Oslo (rustpunt: stad bekijken, winkelen, etc)
Dag 5: Oslo - Honefoss - Gol - Eidfjord
Dag 6: Eidfjord - Granvin - Oystese - Norheimsund - Bergen (rustpunt: stad bekijken en zo)
Dag 7: Bergen - Vossevangen - Aurlandsvangen
Dag 8: Aurlandsvagen - Honefoss
Dag 9: Honefoss - Oslo - Göteborg
Dag 10: Göteborg - Helsingborg - veer -Helsingor - Kopenhagen (rustpunt: stad bekijken en zo)
Dag 11: Kopenhagen - Odense
Dag 12: Odense - Hamburg
Dag 13: Hamburg - Zeist

Een afwisseling van lange en korte ritten, rustpunten, mooi natuurschoon en bezienswaardigheden. :D
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een stuk betere route om wat highlights te zien. Ik ben in al die plaatsen wel geweest.

Norheimsund zal je wel niet voor niks uitgezocht hebben, maar Steinsdalsfossen is daar de moeite waard om te bezoeken. Bij de Hardangerbrug is aan de zuidkant een parkeerplaats met uitzichtspunt direct langs de riksvei 7.

Flåm is ook populair om met de trein naar de Hardangervidda te gaan, maar dit schijnt tegenwoordig vaak overlopen te zijn met cruiseschiphordes. Het is wel iets waar je minstens een dagdeel voor uit moet trekken.

Een kritiek dat ik onlangs las over overtoerisme in Noorwegen is: 'mensen rijden uren om ergens 5 minuten te zijn en een foto te nemen van een foto die ze op Instagram gezien hebben'. Al heb je begin september niet zo veel toeristen meer.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Zie je, met een beetje sturing door forumleden komt het allemaal goed ;)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat blijkt. Dank, heren! :D
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Een laatste vraag nog: hoe zit het met het betalen van tol?

De ANWB raadt een tolkastje aan. Optie twee is registreren bij AutoPass. Het duurst is niets doen en thuis op de factuur of facturen te wachten. Dat kan maanden duren.

Tolwegen & tolvignetten in Noorwegen | ANWB https://share.google/9wSxbsJnRa24ygVEN
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Gewoon niets doen en wachten. Komt goed. Vooral geen tolkastje kopen...
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ De rekening komt thuis en ze vergeten niets.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het makkelijkste is om gewoon niks te doen. Dan krijg je gewoon na verloop van tijd de rekening thuis.

Registratie op epass24 is een mogelijkheid, dit geeft geen korting, maar je wordt bij tolcordons van Oslo en Bergen in de juiste tariefklasse gezet. Dit is eigenlijk nauwelijks de moeite waard tenzij je een elektrische auto rijdt. Diesel is een paar kronen duurder dan benzine of hybride in Oslo bijvoorbeeld. Dat scheelt wellicht 1 of 2 euro op je hele vakantie.

Ik kreeg de laatste keer de rekening van epass24 thuisgestuurd. Dat was voor de Zweedse tol, maar bij online betalen zat ook meteen de Noorse tol erbij.

Een tolkastje is echt niet nodig, tenzij je in Noorwegen gaat wonen en een abonnement op de tolwegen gaat nemen voor dagelijks gebruik.