Chris schreef: di 05 mei 2026, 18:33
In 2023 ben ik door heel Noorwegen gereisd met booking.com. Ik was maar op één locatie 150 euro kwijt (Kirkenes), de rest was minder, waarvan de helft in de 80 - 100 euro range. Alleen moet je niet per se in een 4-sterrenhotel willen zitten, maar ook vakantiehuizen, chalets of eenvoudiger hotels accepteren.
Uiteraard is het beeld iets genuanceerd dan "het is schreeuwend duur", maar het is wel de essentie - op een reis door Noorwegen ben je constant bezig met het letten op de kosten (uiteraard is dit afhankelijk van je budget...)
Als je een 'middenklasse' restaurant in Noorwegen in loopt, zit je snel aan 350NOK voor een hoofdgerecht. Da's zo'n 35 euro. Voeg je daar nog een voor- en hoofdgerecht aan toe, zit je op zo'n 550 à 600NOK. Dat is pak 'm beet 55 euro. Niet exorbitant, maar wel aan de prijs voor een middenklasse restaurant. Maar bestel je daar naar gewoonte een glaasje huiswijn bij, kun je gelijk 15 à 20 euro extra toevoegen. Per glas. Zo wordt dat etentje met z'n tweeën ineens dik 150 euro. En dan heb je niets bijzonders, en één glas wijn. Wil je een fles, zit je al snel op zo'n 70 euro.
En het is niet dat de mensen om je heen met een glaasje water drinken; de Noren geven het uit alsof het niets is.
Ook een broodje langs de kant van de weg kost al snel een tientje, of meer. Natuurlijk zijn dat wel prijzen waar je overheen kunt komen, maar het tikt allemaal wel aan.
Qua hotels zijn er wel betaalbare opties te vinden, maar als je bijvoorbeeld naar de Preikestolen wilt en dan in het park slapen (ipv om 04h 's nachts de bus uit Stavanger nemen) zit je aan 250 euro voor een basic kamer. Je kunt ook voor 85 euro gaan glampen - maar dan kom je dus weer terug op de essentie van Noorwegen: constant concessies.
Al met al denk ik dat je daarom veel RV's ziet - eigen kookgelegenheid, eigen matrasje. Je ziet er heel veel (!) pensionado's - haast moet je niet hebben in Noorwegen, de afstanden zijn enorm. Ik denk dat je met een camper volgeladen met drank, ingeblikt voedsel en een puzzelboekje echt een prima tijd kunt hebben in Noorwegen. De natuur is er veelal gratis!