Hajo naar Noorwegen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

Dan ga ik niks doen. De factuur of facturen zie ik t.z.t dan wel thuis verschijnen. :top:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door waldo79 »

En vrij veel wegen zijn tolplichtig, ook in 2x1 configuratie.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

^^ Ik ga het bij het "bomstasjon" meemaken. En "een auto" is in het Noors "en bil". :lol:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door MotelMioveni »

Dat ik geen moeite hoef te doen om Hajo het kamperen aan te bevelen, als middel om geld te besparen, dat kon ik wel raden op basis van de credit card waar hij punten mee spaart. ;)

Maar Hajo, luister(t) u (je) graag naar de radio? Let dan even op: In Noorwegen heeft publieke omroep NRK alle FM-zenders uitgeschakeld. Er was een dekkend netwerk van DAB+-zenders beloofd, maar digitale radio vraagt om veel meer zendmasten dan een FM-netwerk en in dunbevolkte gebieden schijnt de ontvangst beroerd of niet bestaand te zijn, heb ik een paar jaar geleden gelezen.

Ik had toen nog geen radio die DAB+ kon afspelen, dus ik heb voor een ooit nog te plannen reis naar Noorwegen alvast alle 53 afleveringen van de podcast "Hvem slukket lyset på FM?" gedownload, om in de auto toch iets van de Noorse taal te kunnen horen. Net als Hajo denk ik dat Noors niet zo moeilijk te leren is. Oh ja, een "vegbom" is geen bermbom, maar een slagboom die een weg afsluit.

Kleine incidenten (rotslawine, brug weggespoeld) kunnen in Noorwegen tot enorme omwegen leiden, zeker op plaatsen waar geen of weinig andere wegen zijn. Fijne reis, straks in september, Hajo! :woop:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

^^ Dank. :D

Dat van die grote afstanden heb ik gemerkt toen ik mijn route in elkaar zette. In kilometers kan het niet ver lijken, maar qua tijd wel. Ik hoop in ieder geval geen wegafsluitingen en dus een enorme omweg tegen te komen.

Door die grote afstanden was het vinden van een geschikt hotel op mijn route soms ook niet eenvoudig. Zo overnacht ik tijdens mijn reis twee keer in hetzelfde hotel: van 30 op 31 augustus én van 1 op 2 september. De nacht van 31 augustus op 1 september overnacht ik in Bergen. Een hotel vinden in het centrum van Kopenhagen, Oslo en Bergen was daarentegen zo geregeld.

En met "je" ben ik tevreden, hoor. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Chris »

In Noorwegen is prima bereik van 4G, ook in tunnels en ook langs afgelegen routes. Daardoor heb je eigenlijk helemaal geen radio meer nodig, DAB kwam te laat om nog relevant te zijn. Het aanbod op FM was vanwege het bergachtige terrein sowieso al beperkt, vaak had je in de bergen maar een stuk of 3 zenders die een beetje goed ontvangst hadden, en als je pech had, geen één.

Voor verkeersinfo (ook in het Engels): https://www.vegvesen.no/trafikk
Google Maps heb je in Noorwegen wat minder aan bij onverwachte afsluitingen. Het komt soms voor dat er een afsluiting is op een wegvak waarvoor geen lokale omleidingsroute is, en je ver (soms uren) om moet rijden. Ik heb dat zelf nog nooit echt meegemaakt op een reis, maar natuurgevaren zijn in Noorwegen meer een risico op wegafsluitingen dan bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk.

Druk verkeer is er alleen rond Oslo en een beetje bij Bergen in de spits.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

^^ Is Waze bruikbaar in Noorwegen en zo ja, hoe is het met de betrouwbaarheid ervan?

Leuk weetje: de koers van de Noorse en Zweedse kroon is bijna 1 op 1. Één Noorse kroon (NOK) = 1,01 Zweedse kroon (SEK). Andersom geldt: 1 SEK = 0,99 NOK.

In euro:
1 NOK = € 0,092
1 SEK = € 0,091

Kortom: beide kronen zijn afgerond € 0,09 waard.

De Deense kroon is duurder: één Deense kroon = € 0,13

8-)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Wouter N14 »

^^ Ik heb zonder problemen Waze gebruikt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Chris »

Waze is prima bruikbaar in mijn ervaring. Maar als er gewaarschuwd wordt voor een afsluiting (of je staat voor een afsluiting) kan je beter even de verkeersinfo van Vegvesen checken wat er aan de hand is.

Het komt soms ook voor dat de weg een half uur of een uur dicht is vanwege gepland werk en dan kan je beter wachten dan 2 uur omrijden. Ik heb wel eens twee uur op de Fv. 55 voor het Sognefjell gestaan. Terug gaan en omrijden was 5 uur geweest... Omwonenden kwamen koffie uitdelen.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

^^ Goede tip!

En het zijn dus vriendelijke mensen, die Noren. :) Hebben ze ook thee? Ik drink namelijk geen koffie. En gelukkig ook geen alcohol. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24150
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door harry »

^^ Ze schijnen hier en daar zelfs Pepsi te hebben.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33786
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: ma 18 mei 2026, 12:22 ^^ Goede tip!

En het zijn dus vriendelijke mensen, die Noren. :) Hebben ze ook thee? Ik drink namelijk geen koffie. En gelukkig ook geen alcohol. ;)
Thee kun je gewoon krijgen. Frisdrank en water kun je ook overal vinden. Alcohol is toch stervensduur, als het even kan kopen Noren dat in het buitenland - in Zweden is het al een stuk goedkoper. Maar als je het niet drinkt maakt dat niet uit natuurlijk.
Hajo schreef: zo 17 mei 2026, 23:08Door die grote afstanden was het vinden van een geschikt hotel op mijn route soms ook niet eenvoudig. Zo overnacht ik tijdens mijn reis twee keer in hetzelfde hotel: van 30 op 31 augustus én van 1 op 2 september. De nacht van 31 augustus op 1 september overnacht ik in Bergen.
Tja, dat heb je in dunnerbevolkte gebieden, met minder aanbod. Dat heb ik ook wel eens gehad. Soms is het de beste optie.
Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door MotelMioveni »

Hajo schreef: zo 17 mei 2026, 23:08 Door die grote afstanden was het vinden van een geschikt hotel op mijn route soms ook niet eenvoudig.
"Home is where you park it", Hajo! :idea:

Er bestaan ook superdeluxe campers, met vast springverenbed en eigen douche, die je wel met een credit card kunt afrekenen en op de luchthaven mag ophalen en inleveren. Een camper (koop of) huur je niet (meer) om geld te besparen (dure investering, die pas rendement oplevert als je meerdere maanden op reis gaat), maar een camper levert je ook de vrijheid en flexibiliteit van altijd en overal een bed bij je hebben, ook als er voor je neus een partij rotsen op de weg is gevallen en je moet kiezen tussen wachten op de opruimploeg of 5 uur omrijden, maar goed, Hajo's keuze voor dit jaar staat al vast; Die luxe camper (met scooter in de garage, want te groot voor stadscentra) koopt Hajo misschien wel na zijn pensioen, als het Noorwegen-virus hem ècht te pakken krijgt... :duck:

Jeg ønsker deg en godt rejse! 8-)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

^^
Tusen takk, jeg gleder meg. :)

Een camper heeft zeker voordelen, dat zal ik niet ontkennen. Een huis op wielen, zogezegd. Vrijheid, blijheid. :D

Maar als alleenstaande zie ik dat niet zitten. Ik ben tevreden met mijn eigen auto, of een huurauto, waarmee ik van hotel naar hotel trek. Onderweg bezienswaardigheden en zo bezoeken en de volgende dag de volgende etappe.

Ook in een goed hotel hoeft het je aan niets te ontbreken. Je hoeft geen handdoeken mee te nemen, geen eten, geen huishoudelijke spullen, enzovoort. 'S ochtends staat het ontbijt voor je klaar. Je hoeft het niet zelf te maken, waarbij je er dan misschien ineens achter komt dat je de boter bent vergeten. ;)

"A very good morning to you, sir! Breakfast, sir?"
"Yes, please."
"Please follow me, sir."
En dan word je naar een keurig gedekte tafel geleid, de stoel wordt onder je achterste geschoven. Allemaal voor jou alleen. Je ontvangt de ochtendkrant van de dag, je hebt nauwelijks een zin gelezen en meerdere mensen komen al je ontbijt brengen: diverse soorten brood en beleg, diverse soorten jam, melk, sinasappelsap.
"How would you like your eggs, sir?"
"Tea or coffee, sir?"
"Is there anything else you need, sir?"
"Enjoy your breakfast, sir."

Mooi, toch? :D

Ik hou ervan om tijdens mijn vakantie ontzorgd te worden. Dat ontzorgen kan ver gaan: van valet parking tot een conciërge die iets voor je regelt, bijvoorbeeld een entree kaartje voor een museum of zo. Hoef je bij dat museum niet in de rij te gaan staan, maar kun je gewoon doorlopen. En in veel hotels hoef je een medewerker maar iets te vragen en het wordt geregeld. Dat is voor mij nu echt vakantie. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7845
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door duikgek89 »

^^ Zo overdreven geeft mij het gevoel dat ik in invalide ben. Of te goed om mijn eigen reet af te vegen. En het kost stukken van mensen. Doe mij maar een lekker lokaal bakkertje die een lekker broodje en goede koffie hebben.

Maar, you do you; fijne vakantie Hajo!!
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

^^ Ik snap je punt en dank.

Maar in sommige hotels hoort dat wat ik schreef er nu eenmaal bij. Dienstverlening en service voor de klant. Het is hun werk en dat doen ze met plezier. En ja, soms is het "over the top" oftewel overdreven. Maar ik behandel het personeel altijd beleefd en met respect.

Dat neemt niet weg dat men het nog verder kan overdrijven. Als ik terugkeer naar mijn kamer, dan hoeft de schoonmaakster echt niet met haar rug tegen de muur te gaan staan en een buiging te maken terwijl ze "Good morning, sir" tegen mij zegt. Juist dat is onderdanig gedrag en daar hou ik niet van.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

Dit weekend eens een lijstje gemaakt van bezienswaardigheden die ik op mijn route wil bezoeken. Dit leidde wel tot een kleine aanpassing van mijn roadtrip naar en door Noorwegen.

Op de terugweg rij ik via Drammen en de E134 door de Oslofjordtunnel naar de E6. Dan naar Fredrikstad voor een overnachting en de volgende dag verder zuidwaarts.

Ik zet het hier op een later tijdstip nog wat gedetailleerder neer. :)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo naar Noorwegen

Bericht door Hajo »

Ik heb hier en daar toch nog wat zitten schaven en de definitieve route ziet er nu als volgt uit:

Dag 1: Zeist - Lübeck
Dag 2: Lübeck - Puttgarden - veer - Faxe (op uitnodiging) - Kopenhagen
Dag 3: Kopenhagen - Oslo
Dag 4: Oslo (rustpunt: stad bekijken, winkelen, etc)
Dag 5: Oslo - Honefoss - Gol - Eidfjord
Dag 6: Eidfjord - Granvin - Oystese - Norheimsund - Bergen (rustpunt: stad bekijken en zo)
Dag 7: Bergen - Vossevangen - Aurlandsvangen
Dag 8: Aurlandsvagen - Honefoss
Dag 9: Honefoss - Drammen - Oslofjordtunnel - Fredrikstad
Dag 10: Fredrikstad - Göteborg - Angerholm
Dag 11: Angerholm - Helsingborg - veer - Helsingor - Kopenhagen (dineren) - Odense
Dag 12: Odense - Hamburg
Dag 13: Hamburg - Zeist

Een afwisseling van lange en korte ritten, rustpunten, mooi natuurschoon en bezienswaardigheden. :D

Vanaf dag 9 volg ik dus een wat andere route dan oorspronkelijk gedacht. :woop:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel