Hajo naar Noorwegen
Moderator: Moderatoren
-
mvalkenburg
- autoweg
Re: Hajo naar Noorwegen
Op de BAB1 zijn mijn ervaringen eigenlijk ook bijna altijd beroerd geweest, minus wellicht de grotere incidenten waar de BAB2 bekend om staat. Maar “lekker door kunnen rijden” is nou niet bepaald wat er in mij opkomt als ik aan de Duitse A1 denk.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Op zondag rijden helpt ook, dan is er bijna geen vrachtverkeer. 
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Chris
- Moderator
Opmerkelijk. Op dat stuk A1 met 2x3 rijstroken staat nagenoeg nooit file, behalve bij ongelukken. Het heeft 2x3 rijstroken met intensiteiten zoals je rond Hoogeveen of Drachten vindt. Sterker; in Nederland zijn vrijwel geen snelwegen met dergelijke verkeersintensiteiten die überhaupt 2x3 rijstroken hebben.mvalkenburg schreef: do 30 jul 2026, 22:04 Op de BAB1 zijn mijn ervaringen eigenlijk ook bijna altijd beroerd geweest, minus wellicht de grotere incidenten waar de BAB2 bekend om staat. Maar “lekker door kunnen rijden” is nou niet bepaald wat er in mij opkomt als ik aan de Duitse A1 denk.
De passage van Bremen is wel andere koek. Daar zijn zo vaak werkzaamheden met verkeershinder.
-
mvalkenburg
- autoweg
Gisteren weer het genoegen gehad om dit stuk te mogen rijden. Bij Lübeck de A1 opgekomen. Van wat ik op de verkeersinfo zag was er al het een en ander qua drama op het stuk tussen Puttgarden en Lübeck overigens, waar wij dus geen last van hadden maar Hajo mogelijk wel mee te maken krijgt.Chris schreef: do 30 jul 2026, 22:20 Opmerkelijk. Op dat stuk A1 met 2x3 rijstroken staat nagenoeg nooit file, behalve bij ongelukken. Het heeft 2x3 rijstroken met intensiteiten zoals je rond Hoogeveen of Drachten vindt. Sterker; in Nederland zijn vrijwel geen snelwegen met dergelijke verkeersintensiteiten die überhaupt 2x3 rijstroken hebben.
Vanwege de verwachte vertraging van diverse files a >30 minuten tot aan en langs Hamburg zijn we maar binnendoor gaan klooien via Geesthacht. Niet sneller maar het reed tenminste. Uiteindelijk via de A39 voorbij de files de A1 opgekomen. Van doorrijden (zoals wel verwacht) tot aan Bremen geen sprake. Ja, het is 2x3, en ja, voor enkele tientallen kilometers is dat in theorie onbegrensd, maar ik ben geen seconde boven de 120 uitgekomen. Het gebruikelijke nerveuze geduw-en-getrek op rijstrook 1 van figuren die toch echt 180 moeten. Bremen het gebruikelijke drama, vanwege de "werk"zaamheden iets van 3 kwartier extra kwijt met inderdaad 0 alternatieve mogelijkheden want B6/B75 stond ook ramvast vanwege ongevallen.
Op de A28 Oldenburg uit nog een klein ongevalletje op de rommelige in/uitvoeger richting Leer
De mogelijkheid tot doorrijden ontstond eigenlijk pas op de A28 na Oldenburg.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik rij op 27 augustus vanuit Lübeck naar Puttgarden. Afvaart om 10.00 uur, ik moet er uiterlijk om 09.30 uur zijn. Ik wil om 08.00 uur bij mijn hotel in Lübeck wegrijden, ik heb dus anderhalf uur om de afstand Lübeck - Puttgarden af te leggen.
Volgens Google Maps zou anderhalf uur genoeg moeten zijn. Of ben ik te optimistisch?
Voor het geval dat iemand het exact wil narekenen: ik verblijf in het Hotel IV Jahreszeiten, Bei der Lohmühle 27 in Lübeck.
Volgens Google Maps zou anderhalf uur genoeg moeten zijn. Of ben ik te optimistisch?
Voor het geval dat iemand het exact wil narekenen: ik verblijf in het Hotel IV Jahreszeiten, Bei der Lohmühle 27 in Lübeck.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Heb je al een ticket geboekt? Zo ja, niet gekozen voor flexibiliteit dus?
Op zich denk ik dat een half uur wel genoeg marge is.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ik was zo "slim" om dat niet te doen en tikte 149 euro af voor de overtocht.
Maar ja, ik wist ook pas dat ik daar langs zou gaan toen ik ongeveer bij Bremen reed.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
mvalkenburg
- autoweg
Ik zou persoonlijk wat meer tijd inbouwen. Er hoeft maar een Duits incidentje te gebeuren en je redt het niet. In mijn ervaring is men, zelfs met een niet-flexibel ticket, nooit zo heel moeilijk, mocht je toch een ferry eerder halen. Wat overigens misschien ook wel betekent, dat je, mocht je door gedoe je afvaart niet halen en het is niet te druk (wat ik op zo'n dag ook niet verwacht) je ook gewoon op een latere afvaart mee zult mogen (geen garanties hè...)Hajo schreef: ma 03 aug 2026, 22:32 Ik rij op 27 augustus vanuit Lübeck naar Puttgarden. Afvaart om 10.00 uur, ik moet er uiterlijk om 09.30 uur zijn. Ik wil om 08.00 uur bij mijn hotel in Lübeck wegrijden, ik heb dus anderhalf uur om de afstand Lübeck - Puttgarden af te leggen.
Misschien heb ik het mis, maar ik meende dat je Lübeck zelf ook wilde bekijken? Zo ja, dan zit je wel wat ver buiten het centrum?Voor het geval dat iemand het exact wil narekenen: ik verblijf in het Hotel IV Jahreszeiten, Bei der Lohmühle 27 in Lübeck.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Scheelt niet eens heel veel met ticket dat ik geboekt heb voor de terugreis over paar weken. Ik betaal €113,- voor een (semi-) flexibel ticket. Ik had (en heb) geen zin in stressharry schreef: ma 03 aug 2026, 23:04 Ik was zo "slim" om dat niet te doen en tikte 149 euro af voor de overtocht.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik heb een enkele reis geboekt van Puttgarden naar Rødby. Terug rij ik namelijk via Flensburg.
Geboekt voor één voertuig met alleen ik als chauffeur op 11 mei jongstleden voor € 95.
Ik ga in Lübeck inderdaad de stad in. Ik verwacht er rond 15.00 - 16.00 uur aan te komen. Dat geeft mij genoeg tijd om de stad, het oude centrum, wat te bekijken en, na ergens gedineerd te hebben, bij mijn hotel in te checken.
Aankomst in Denemarken om 10.45 uur. Om 14.00 uur moet ik (op uitnodiging) in Faxe zijn, dus dat moet ik met gemak kunnen halen.
Daarna door naar het Hotel Cro, ik bedoel: een hotel in Kopenhagen.
Geboekt voor één voertuig met alleen ik als chauffeur op 11 mei jongstleden voor € 95.
Ik ga in Lübeck inderdaad de stad in. Ik verwacht er rond 15.00 - 16.00 uur aan te komen. Dat geeft mij genoeg tijd om de stad, het oude centrum, wat te bekijken en, na ergens gedineerd te hebben, bij mijn hotel in te checken.
Aankomst in Denemarken om 10.45 uur. Om 14.00 uur moet ik (op uitnodiging) in Faxe zijn, dus dat moet ik met gemak kunnen halen.
Daarna door naar het Hotel Cro, ik bedoel: een hotel in Kopenhagen.
-
MotelMioveni
- stadsweg
Lübeck? Ik kwam daar 's avonds rond 21u30 aan, vlak voor het donker werd. Mij vielen de daklozen op die onder een galerij sliepen. Nadat ik uitgeslapen was, ben ik vroeg opgestaan en wandelend het centrum rondgegaan. Ik trof een mix van herbouwde historische gebouwen (veel Duitse steden zijn in 2e wereldoorlog plat gebombardeerd) en lelijke nieuwbouw. Ik vond ook een Rewe-supermarkt. Ter vergelijking: De oude binnenstad van Boulogne in Frankrijk vond ik op een uitgestorven openluchtmuseum lijken. Lübeck maakte in 2 uur wandelen een levendigere indruk. Ik ben uit Lübeck vertrokken met foto's van mooie oude gebouwen, fietsen, een huis met klimop en rozenstruiken en de Trabant op de voormalige grens van de DDR, bij het museum in Schlutup. De A20 naar Greifswald ging die middag helaas bij lange na niet zo snel als gehoopt.

Dat was zo, maar dat kun je nu ook vergeten. Omdat de rivieren in Duitsland niet meer bevaarbaar zijn door de lage waterstanden, is in een aantal deelstaten het zondagse rijverbod opgeheven. Reken dus maar op méér vrachtwagens! Ik had ook veel vrachtwagens voor mijn neus toen ik zo eigenwijs was om via de B213 van Denekamp via Lingen naar Cloppenburg te rijden; Dat heeft me al 3 uur gekost om de A1 in Duitsland te bereiken en bij Dreieck Ahlhorner Heide stond op een tekstkar de A29 aanbevolen, wegens file op de A1. Ik heb mijn wachttijd voor de A1 gedood door in Ahlhorn mijn maaltijdsalade op te eten. Daarna ben ik naar Bremen gereden, heb ik MotelMioveni voor 1 uur in een parkeergarage gezet (dat kan daar met contant geld) en ben even snel naar de "Bremer Stadtmusikanten" toe gelopen. Dat was mooi.harry schreef: do 30 jul 2026, 22:19 Op zondag rijden helpt ook, dan is er bijna geen vrachtverkeer.![]()
Roemeense koets, rood, met Frans hart (K4M van Renault), op LPG - Hoog 2persoonsbed is vervangen door laag 1persoonsbed; Nu past WC-emmer er wel bij in, maar bagageruimte is 60% minder - Betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
Durashift
- expressweg
-
Raamkozijn31
- woonerf
Lübeck is opzich best aardig, het is een beetje een uitgestrekte versie van Zwolle, maar het was ook niet heel spectaculair.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Het centrum van Lübeck staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco:
Lübeck is de voormalige hoofdstad en koninginnenstad van de Hanze – een samenwerkingsverband van handelaren en steden tijdens de middeleeuwen. De stad werd in 1143 gesticht door Heinrich der Löwe op een klein eiland voor de Baltische kust. De stad bloeide tot de 16e eeuw als het belangrijkste handelscentrum voor Noord-Europa. Het is nog steeds een centrum voor maritieme handel, met name met de Scandinavische landen. Ondanks de schade die de stad heeft geleden tijdens de Tweede Wereldoorlog, is de basisstructuur van de oude stad ongewijzigd gebleven. Het oude deel bestaat voornamelijk uit 15e en 16e-eeuwse patriciërswoningen, openbare monumenten (de beroemde Holstentor bakstenen poort), kerken en zoutpakhuizen.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Toch herken ik dat “Zwolle maar dan groter wel”. Zeker wanneer je praat over een vlugge pauze op reis waar je nou ook niet direct aankomt met een grote behoefte aan (of dikke voorbereiding op het gebied van) cultuurhistorie.
Maar goed, omvang doet ergens wel iets met wie er komt bezoeken. Ik zeg vaak dat er andere Nederlandse steden zijn waarvan ik de grachten mooier vind dan die van Amsterdam. Maar omdat je de grachten van Utrecht (om er maar eens een te noemen) in drie minuten wel gezien hebt en Amsterdam een complete gordel heeft, komt iedereen toch naar 020.
Maar goed, omvang doet ergens wel iets met wie er komt bezoeken. Ik zeg vaak dat er andere Nederlandse steden zijn waarvan ik de grachten mooier vind dan die van Amsterdam. Maar omdat je de grachten van Utrecht (om er maar eens een te noemen) in drie minuten wel gezien hebt en Amsterdam een complete gordel heeft, komt iedereen toch naar 020.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Lubeck is de enige grotere Duitse plaats die in de oorlog gespaard is gebleven. Dat geeft de stad een bepaalde status.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Een (wat kleinere) stad die echt de hele oorlog is gespaard, is Heidelberg. Dat blijft een heerlijke stad om rond te lopen. De Geallieerden bombardeerden Mannheim en Ludwigshafen om hun industrie, en wierpen daar flyers af “ga naar Heidelberg, dat sparen we”. De stad had een streepje voor bij Eisenhower, die het al had geselecteerd als hoofdkwartier voor ná de oorlog. De reden daarvoor is bij mijn weten nooit echt duidelijk geworden.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Ook Görlitz (erg ver voor bombardementen) en Wiesbaden (ook voorzien als hoofdkwartier na de oorlog) doorstonden de oorlog zonder noemenswaardige schade.
Maar we geraken wat off topic
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Heidelberg werd aangewezen als hoofdkwartier van de 12th US Army Group onder bevel van generaal Omar Bradley. Deze enorme legermacht was weer onderverdeeld in vier "armies" met in totaal 48 divisies. Voor je beeldvorming: dat is ruim 500.000 man. De bekendste "Army" van die vier was wel de "US Third Army" onder generaal George S. Patton.Pino schreef: zo 09 aug 2026, 11:34 (...) De Geallieerden bombardeerden Mannheim en Ludwigshafen om hun industrie, en wierpen daar flyers af “ga naar Heidelberg, dat sparen we”. De stad had een streepje voor bij Eisenhower, die het al had geselecteerd als hoofdkwartier voor ná de oorlog. De reden daarvoor is bij mijn weten nooit echt duidelijk geworden.
Als hoofdkwartier van de 12th US Army Group kwam vooral daar, in Heidelberg, heel veel informatie over al die Amerikaanse militaire eenheden bij elkaar. Dat hield in dat de verbindingen met al die eenheden uiteraard zo veel mogelijk intact moesten blijven, en ook de verbindingen tussen de diverse staven moesten goed blijven functioneren. Daarvoor was destijds ook een goed functionerend telefoonnet van belang. De stad in puin gooien zou het telefoonnet vernietigen of in ieder geval zwaar beschadigen. Ook andere nutsvoorzieningen moesten zo veel mogelijk intact blijven. Denk aan water, riolering, elektriciteit.
Kortom: de Amerikanen zochten een stad, niet al te groot en het liefst licht of onbeschadigd, met zo veel mogelijk intacte infrastructuur om daar hun militaire hoofdkwartier te kunnen vestigen. Na wat onderzoek bleek Heidelberg daarvoor het meest geschikt.
En Heidelberg is inderdaad een hele mooie stad. Als je weet dat veel Duitse steden er voor de oorlog zo uitzagen, wordt je erg verdrietig en somber als je je realiseert wat tijdens de oorlog allemaal is vernietigd...
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Maar ook hoe die ruïne is ontstaan, heeft de stad wel gemaakt tot wat hij nu is. Toen na 1600 de oorlogsvoering veranderde, waren kasteel en Altstadt een sitting duck voor wie vanuit de heuvels wilde aanvallen en zo verplaatste het machtscentrum naar Mannheim. De stad werd na de verovering (ik meen door de Fransen) herbouwd in de stijl van de barok. Dat werd echter gedaan op het historische stratenpatroon. De combinatie van barokke architectuur en knusse middeleeuwse straatjes is redelijk uniek.
Anyway, dat maakte Heidelberg dus tot de middelgrote stad zonder strategische industrie die het ideaal maakte voor de Amerikanen. Maar daaromheen zoemden ook wel wat verhalen dat Eisenhower nog verre familie had in Heidelberg, wat hem had geholpen. Andere variant was dat hij “A tramp abroad” van Mark Twain had gelezen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Overigens: redelijk vlakbij, bij (toen buiten de stad) Mannheim, (hier: https://maps.app.goo.gl/f5Cfyrx2oUQj3Ahw9?g_st=ac) was generaal Patton betrokken bij een verkeersongeval. Verlamd vanaf de nek, werd hij met spoed naar het US militaire ziekenhuis in Heidelberg vervoerd, waar hij op 9 december 1945 overleed. Als de auto (een Cadillac uit 1938) van veiligheidsgordels was voorzien en als hij die had gedragen, dan was hij ongedeerd gebleven...
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Dat de afkomst er iets mee te maken had (of kon hebben) is wel echt een broodje aap, zoals er veel waren rond de oorlog en de periode erna. Eisenhower's voorvader kwam uit Karlsbrunn, naast Saarbrücken, niet uit Heidelberg wat 180 km verderop ligt.
Wat ook niet onvermeld moet blijven is dat de keuze ook voor de hand lag door de beschikbaarheid van het enorme Großdeutschland-Kaserne complex, door de Amerikanen de Campbell Barracks genoemd.
Wat ook niet onvermeld moet blijven is dat de keuze ook voor de hand lag door de beschikbaarheid van het enorme Großdeutschland-Kaserne complex, door de Amerikanen de Campbell Barracks genoemd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Is dit vertaald Engels? Of heet de Oostzeekust (van de Baltic Sea) hier ook Baltische kust?Seat Ibiza schreef: zo 09 aug 2026, 8:17Lübeck ... werd in 1143 gesticht door Heinrich der Löwe op een klein eiland voor de Baltische kust.
Ik dacht dat in het Nederlands het woord Baltisch alleen sloeg op Estland, Letland, Litouwen.
Lübeck is een must voor wie houdt van Gotische baksteenarchitectuur.
In de spoiler een paar foto's van mijn bezoek in 2022:
- SPOILER: TOON
--Harry.
--Harry.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Waarschijnlijk. Ik heb gekopieerd uit Wikipedia, maar geen check gedaan op de inhoud. Baltisch lijkt mij ook raar in deze context inderdaad.
-
Chris
- Moderator
Baltische Zee kan in het Nederlands ook, is wel minder gebruikelijk omdat wij het Duitse / Scandinavische perspectief hebben overgenomen. Maar bijvoorbeeld vanuit de context van Polen is 'Oostzeekust' niet gebruikelijk.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Mijn reis naar Noorwegen heb ik nu helemaal vastgelegd. Maar ik laat mij ook graag verrassen, dus wat ik met het diner doe bijvoorbeeld, beslis ik als ik ter plaatse ben. Of ik sla een bezienswaardigheid over en ga juist naar een andere plek.
Ondertussen heb ik zelfs al zitten nadenken over mijn vakantie voor volgend jaar. Europa ken ik wel zo'n beetje. Dus is het voornemen om in 2027 weer eens naar een verre bestemming af te reizen. Het ideale idee is een rondreis langs alle Nederlandse Caribische eilanden. Dat zou wel gaaf zijn. Of anders een combinatie van Curaçao en Aruba. Het is nog maar een vaag idee in mijn hoofd en niets staat nog vast. Maar alvast een beetje dromen kan geen kwaad.
Ondertussen heb ik zelfs al zitten nadenken over mijn vakantie voor volgend jaar. Europa ken ik wel zo'n beetje. Dus is het voornemen om in 2027 weer eens naar een verre bestemming af te reizen. Het ideale idee is een rondreis langs alle Nederlandse Caribische eilanden. Dat zou wel gaaf zijn. Of anders een combinatie van Curaçao en Aruba. Het is nog maar een vaag idee in mijn hoofd en niets staat nog vast. Maar alvast een beetje dromen kan geen kwaad.