Doorsteek Roergebied a.s. zondag

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

David93
polderweggetje

Doorsteek Roergebied a.s. zondag

Bericht door David93 »

Deze zondag rijd ik van Rotterdam-Zuid naar Passau. Ik vertrek rond tienen in de ochtend en was van plan via de Nederlandse A15-A73-A77 naar de grens te rijden en in Duitsland in algemene zin de logische route via de A3 te volgen. Maar ik heb geen goed beeld van de huidige situatie in het Roergebied (werkzaamheden, files enz.). Waar adviseren jullie me om de doorsteek van de Duitse A57 naar de Duitse A3 te maken?
Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Doorsteek Roergebied a.s. zondag

Bericht door Coen Tunnel »

De A40 valt sowieso af, omdat de verbindingswegen in Kreuz Kaiserberg zijn afgesloten. Op de A3 zijn daardoor op die plek ook versmalde rijstroken, waardoor eerder doorsteken via de A42 ook niet per se het beste alternatief is - al verwacht ik dat het komende zondag wel mee zal vallen. De A44 zal wel rustig zijn, maar heeft een tunnel waar je terug moet tot 80 km/u. De A46 kost je een paar km extra doordat je een soort slinger maakt. In principe lijkt mij er niet zoveel verkeerd aan om de A57 gewoon af te rijden tot de A1 bij Keulen, en via de A1 naar de A3 te gaan.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik neig ook naar het laatste. Hoe langer je van de A3 weg blijft, hoe beter. Ikzelf zou vanaf Knooppunt Rijkevoort zelfs over Venlo-Kerpen naar de A3 rijden (bij Heumar). Maar je lijkt al voor de A57 te hebben gekozen…
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Coen Tunnel schreef: vr 01 mei 2026, 18:37 In principe lijkt mij er niet zoveel verkeerd aan om de A57 gewoon af te rijden tot de A1 bij Keulen, en via de A1 naar de A3 te gaan.
Of A57 tot het einde en dan via de Zoobrücke. Die route hoor ik ook wel redelijk vaak als optie en schijnt ook rap te gaan.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Die valt ook buiten de milieuzone van Köln, mocht je die sticker niet hebben.

https://www.stadt-koeln.de/leben-in-koe ... umweltzone
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Als ik zou moeten adviseren zou ik zeggen vermijd die hele A57 en ga via Venlo. Dan ga je over de A73 de grens over en steek je bij Koblenz via de A48 door naar de A3. Dan heb je het Rurgebied volledig links laten liggen en kom je alleen nog door de drukte van Frankfurt en Nürnberg heen. De rest van de A3 rijdt op zich prima door.
David93
polderweggetje

Bericht door David93 »

Dank allen! Ik had inderdaad voor de A57 gekozen, maar ga dat misschien wel heroverwegen als zoveel mensen hier zeggen dat via Venlo rijden beter is. Is de A57 dan zo problematisch, ook op zondag? Ik rijd er zelden, maar heb er ook nooit echt slechte ervaringen gehad, anders dan op de A3, die ik tot Siegburg/Hennef heel onprettig druk vind, ook in het weekend - de suggestie om zolang mogelijk ten westen van de Rijn te blijven kon ik dan ook goed volgen. Maar ten zuiden van dat punt vind ik de A3, met z'n 2x3 rijstroken, wel weer veel prettiger dan de A61, dus helemaal tot aan Koblenz op de A61 zie ik eigenlijk niet zitten. Ik denk dat het A57/A1 wordt of toch A61/A4...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

sven_engelen schreef: vr 01 mei 2026, 21:48 (..) ga via Venlo. Dan ga je over de A73 de grens over en steek je bij Koblenz via de A48 door naar de A3. Dan heb je het Rurgebied volledig links laten liggen (..)
Ja, zou ook 'mijn' tip zijn, al is die eigenlijk van een collega die op deze manier járenlang elke week naar Italië reed, dat was wel eind vorige eeuw, als ik 'm zo begreep. ;)

Op zondag zal je sporadisch vrachtverkeer hebben in Duitsland, dus wat houdt 2x2 je dan tegen?

Als je de 61 zat bent kan je altijd nog ergens t.h.v. Köln eraf en via de Rijnbrug naar de 3 (aansluiting met de 4) rijden. Is wel een redelijke groene zone qua verkeerslichten. (ervaring van december in een ochtendspits op de vrijdag).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

David93 schreef: vr 01 mei 2026, 22:58 Is de A57 dan zo problematisch, ook op zondag? Ik rijd er zelden, maar heb er ook nooit echt slechte ervaringen gehad, anders dan op de A3, die ik tot Siegburg/Hennef heel onprettig druk vind, ook in het weekend - de suggestie om zolang mogelijk ten westen van de Rijn te blijven kon ik dan ook goed volgen.
De A57 is het probleem niet inderdaad. De Venlo-tips worden vooral gedreven door het idee dat langer westelijk van de Rijn blijven zin heeft. Wat over de A61 makkelijker gaat dan over de A57.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Hou vooral ook de verkeers info in de gaten. Zonder files is de variatie tussen de mogelijke routes maar een handvol minuten, dus op zo'n afstand meestal lood om oud-ijzer.

Kijkende naar de werkzaamheden, via Venlo A73 - A74 - A61 de grens over heb je zo uit het hoofd wel veruit de minste. Wil je dat echt minimaliseren, kun je nog via de A48 bij Koblenz naar de A3 steken, is wel iets om natuurlijk.

Via ongeveer je originele plan, de A3 is met de werkzaamheden een beetje irritant, maar zeker geen ramp op zondag. Op de A57 bij Krefeld zijn ze ook putten aan het graven, net als op de A44, A1 en bij de Fleher Brücke (A46). De A57 is op het zuidelijkere stuk wel beter.
Toch maakt dat, dat waar je tussen de twee wisselt niet zo heel veel uitmaakt, al zul je op de A3 meestal ook iets meer klungelaars tegen komen. Ik zou daarom wisselen via de A1 met als backup de Zoo-Brücke.*

Wil je het risico op vertragingen minimaliseren, dan kun je overwegen om niet uit te slapen; hoe eerder je vertrekt, hoe meer volk nog op bed ligt. Ga je om 6 uur dan kom je op een tijdstip door het Rhein - Ruhr gebied dat je daar een kanon kunt afschieten.

*A57 uitrijden, einde links houden richting Köllner Zoo, dan kom je op een grote stadsweg uit, die volgen tot over de Rijnbrug. Na de brug kiezen, makkelijker is rechtdoor en bij Kreuz Köln-Ost de A3 weer op. Alternatief na de brug de eerste afslag langs de Messe en Lanxess Arena naar de A559, dan A4 - A3 of bij eventuele files op de A3 nog mogelijk A559 - A59 - A3.
timaz
woonerf

Bericht door timaz »

Misschien kan het terugreisverkeer na het lange 1 mei weekend wel nog voor extra files zorgen richting en in Duitsland?
Aangezien veel Duitsers morgen waarschijnlijk terug zullen keren van een lang weekend weg.
Maar dat is wellicht pas later in de middag op z'n drukst.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, dat terug rij verkeer zal later op de dag opkomen, ténzij het misschien heel slecht weer wordt met de weersomslag die opgegeven wordt.
Na een verregende nacht stap je immers (lijkt mij) eerder in je auto terug naar huis dan dat je met de ochtendzon heerlijk buiten kan ontbijten en de vrije zondag nog ergens wil besteden.
David93
polderweggetje

Bericht door David93 »

Nogmaals dank allen! Ik zal de verkeersinfo in de gaten houden. Merk dat ik toch een lichte voorkeur heb voor de A57/A1/A3-variant i.v.m. 2x3 op de A3 (ook zonder vrachtverkeer en met beperkte maximumsnelheid vind ik dat prettiger), waarbij de mogelijkheid om eerder in Duitsland te tanken ook meespeelt. Maar als het mis is op de A3, kan ik alsnog voor de Koblenzroute kiezen, ook vanaf de A57 nog.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Goede reis gewenst.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Durashift schreef: za 02 mei 2026, 13:40 ^^ Ja, dat terug rij verkeer zal later op de dag opkomen, ténzij het misschien heel slecht weer wordt met de weersomslag die opgegeven wordt.
Na een verregende nacht stap je immers (lijkt mij) eerder in je auto terug naar huis dan dat je met de ochtendzon heerlijk buiten kan ontbijten en de vrije zondag nog ergens wil besteden.
ADAC verwacht geen uitzonderlijke drukte voor vandaag. Besonders hoch ist die Staugefahr am Donnerstagnachmittag und -abend sowie am Freitagvormittag auf den Routen in Richtung Süden, in die Alpen, zu den Küsten und in andere Ausflugsregionen. Am Sonntagnachmittag ist zudem mit leicht erhöhtem Rückreiseverkehr durch Tagesausflügler zu rechnen.

Als je doel is om zo vroeg mogelijk in Duitsland te tanken kun je gewoon via de A12 rijden, eventueel bij Kreuz Oberhausen doorsteken naar de A2 en dan via de A45 naar Würzburg rijden.
Autostrada
autoweg

De A57 is zo'n beetje de meest suboptimale route door het Ruhrgebied momenteel. Je komt daar in een file voor werkzaamheden bij Kreuz Meerbusch. Ook op de A61 en A3 ook wat file. De beste route was de A45 geweest.

Benieuwd hoe je uiteindelijk gevaren bent; ook wetende dat je vertrek moment een stuk eerder lag dan nu.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

De A45 lijkt mij vanuit Rotterdam niet bepaald logisch.
Autostrada
autoweg

duikgek89 schreef: zo 03 mei 2026, 15:11 De A45 lijkt mij vanuit Rotterdam niet bepaald logisch.
Als ik Rotterdam - Passau ingeef in Google Maps kom ik op:
885km via de A12 en de BAB3
872km via Eindhoven en dan de N260 door Roermond en de BAB57 en daarna door Köln
890km via Eindhoven en Venlo, BAB61, doorsteek via BAB48 naar BAB3
902km via A12 en dan de BAB2 naar de BAB45

Maw, de A45 is 'slechts' 17km om tov de A3, 12km tov de A61.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ah voor mijn gevoel was het meer. Maar ik had nog een reden in gedachte, dat via Babberich de grenscontroles potentieel vervelender zijn dan via Goch of Venlo.

Edit: Via de A15 en Goch is overigens 880km met de doorsteek via de A42; 881km via de A1 bij Kölle. 901km door de Roerpot naar de A45, maar dat gaat natuurlijk niet veel oplossen.