Buiten kom parkeren in berm van IM-weg?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

H_BD
dorpsstraat

Buiten kom parkeren in berm van IM-weg?

Bericht door H_BD »

Op een voorrangsweg buiten de bebouwde kom mag je niet op de rijbaan parkeren. Parkeren in de berm is niet verboden. Als je dat doet in de berm van een IM-weg kun je je auto naar alle waarschijnlijkheid bij de gecontracteerde berger op gaan halen.

Toch lijkt er in de wet niets beschreven over een verbod op parkeren in de berm van een IM-weg. Wat zie ik over het hoofd?
Chris
Moderator

Re: Buiten kom parkeren in berm van IM-weg?

Bericht door Chris »

Volgens mij zijn er twee situaties;

* gevaarlijke situaties. Hiervoor mag bestuursdwang worden toegepast, en dan kan een voertuig afgesleept worden. Ik heb begrepen dat bestuursdwang alleen kan als er direct gehandeld wordt, als een auto er al 2 dagen staat maar er niet wordt ingegrepen, kan het niet achteraf alsnog.

* geen gevaarlijke situaties. Hierin moet een eigenaar worden aangeschreven (al dan niet met een flyer op de auto), en de mogelijkheid hebben om het voertuig weg te halen.

Volgens mij maakt het in beginsel niet uit of een route een IM-weg is of een gewone voorrangsweg. Voor weggebruikers is een IM-weg niet te herkennen.

In de praktijk is het nog vrij lastig om gedumpte voertuigen weg te halen. Gemeenten hebben hier vaak ook last van. Als het niet op de doorgang blokkeert zijn de mogelijkheden beperkt. Stapels boetes voor foutparkeren helpen dan niet meer.

Dit zijn bijvoorbeeld IM-wegen:
Afbeelding
Peter
2x4 autosnelweg

Re: Buiten kom parkeren in berm van IM-weg?

Bericht door Peter »

Een IM weg is toch niets in het verkeers(straf) recht ?
Op een auto(snel)weg mag je niet in de berm parkeren of zelfs stoppen, maar ook niet op de weg bij pechhavens. Ik weet alleen niet of je op wegen, die met borden zijn verboden voor voetgangers (en waar je ook niet de parallelbaan/fietspad kan bereiken) je mag bermparkeren. Ik denk dat het wel mag, hoewel wellicht niet gewenst. Je kan immers door een ander zijn opgepikt (carpoolen).

Hier op de N340 (ooit de bedoeling dat het een autoweg werd) mag je denk ik gewoon in de berm staan (alleen zal niemand er de behoefte toe voelen).
https://www.google.nl/maps/@52.5264586, ... FQAw%3D%3D

Lastiger zijn Bibekogevallen. Berm of plantsoen/groenstrook ?. Zoals op de voormalige N44 (nu S101). Een opstaande stoeprand kan nog een criterium zijn, maar die ligt hier ook niet.
https://www.google.nl/maps/@52.101198,4 ... FQAw%3D%3D
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...