Wie van jullie heeft er wel eens in zijn auto, camper of vrachtwagen geslapen op het autodek van een veerboot? Vinden jullie dat een kwestie van slim geld besparen, of is het misschien een domme besparing op je veiligheid? Vroeger kon je tussen Italië en Griekenland met je camper op het buitendek staan, maar ik meen gelezen te hebben dat dit niet meer kan, na een felle brand op een veerboot. Is het tegenwoordig bij alle veerboten zo dat het autodek tijdens de overtocht op slot gaat, of zijn er veerbootverbindingen waarbij je na een dutje in de auto wel toegang hebt tot de WC en het buitendek? Hoe kun je ontsnappen vanaf het autodek, als het schip zou kapseizen of zinken?OmeHenk schreef: vr 14 feb 2025, 18:30 Vanaf Taşucu, een klein plaatsje in de buurt van Mersin. Daar gaan elke dag twee veerboten van twee verschillende bedrijven tegelijk <knip> Ik heb in de auto geslapen. <knip>
Slapen op autodek van veerboot?
Moderator: Moderatoren
-
MotelMioveni
- stadsweg
Slapen op autodek van veerboot?
OmeHenk reisde per auto naar Cyprus en ik vraag mij af of het slim is zijn voorbeeld te volgen:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Re: Slapen op autodek van veerboot?
Op de veerboot naar Texel kan je een powernap doen in je auto. Moet je wel door de auto-alarmen heenslapen 
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
-
paolie
- expressweg
Er zit een groot verschil tussen de veerboten in Noord Europa en in Zuid Europa. Ik heb weleens de nachtboot naar Corsica en de nachtboot naar Sardinië genomen. Zelf had ik in beide gevallen een hut, maar overal waar maar plek was, in de gangen, op de buitendekken, zelfs op de trappen, liggen mensen te slapen op zelfmeegenomen luchtbedden, matjes en slaapzakken.
Of er in de auto’s ook mensen sliepen weet ik niet, maar het zou me niks verbazen.
Overigens ben je bij kapseizen en zinken ook in een binnenhut echt compleet kansloos.
Of er in de auto’s ook mensen sliepen weet ik niet, maar het zou me niks verbazen.
Overigens ben je bij kapseizen en zinken ook in een binnenhut echt compleet kansloos.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Ik denk niet dat je in een buitenhut meer kans hebt. De patrijspoort (het kleine ronde raam) kan niet open en het glas daarvan sla je echt niet zomaar even in.paolie schreef: zo 17 mei 2026, 22:39 Overigens ben je bij kapseizen en zinken ook in een binnenhut echt compleet kansloos.
-
paolie
- expressweg
Nee, uiteraard niet. Maar de luxere buitenhutten zijn vaak een paar etages hoger gelegen in het schip. De goedkope binnenhutten liggen diep in de buik (maar wel nog boven de autodekken).Seat Ibiza schreef: ma 18 mei 2026, 7:53Ik denk niet dat je in een buitenhut meer kans hebt. De patrijspoort (het kleine ronde raam) kan niet open en het glas daarvan sla je echt niet zomaar even in.paolie schreef: zo 17 mei 2026, 22:39 Overigens ben je bij kapseizen en zinken ook in een binnenhut echt compleet kansloos.
-
Autostrada
- autoweg
De kans dat je op weg naar -zeg- Genua van de weg raakt, aangereden wordt door iemand die op zijn telefoon zit te pielen of een noodlottige klapband krijgt, lijkt mij groter dan de kans dat de veerboot zinkt.paolie schreef: ma 18 mei 2026, 8:14
Nee, uiteraard niet. Maar de luxere buitenhutten zijn vaak een paar etages hoger gelegen in het schip. De goedkope binnenhutten liggen diep in de buik (maar wel nog boven de autodekken).
Bij een kapseizing heb je al een compleet willekeurige 50% kans dat je aan de 'goede' kant van het schip zit (die boven drijft) of de 'verkeerde' kant, die onder de waterspiegel ligt. Dat zou pleiten voor een accommodatie in de lengte as van het schip.
In het geval van de MS Estonia, de Sewol en Harald of Free Enterprise zijn de meeste overlevenden mensen die het oriëntatievermogen (en de kracht) hadden om uit hun hutten te komen, terwijl hun oriëntatie volledig verstoord was (plafonds worden de muren). Volgens de bronnen op internet, overleefden de mensen die aan dek, of in open ruimtes waren, de ramp ook (in ieder geval bovengemiddeld). Bij de Sewol speelde nog sterk mee dat de mensen opgedragen werden om in hun hutten te blijven, degenen die dat deden waren kansloos. Dat versterkt het beeld dat je zo snel mogelijk open dek moet zien te bereiken (wat ook wel logisch is).
Mocht het zo ver zijn;
- draag schoenen. overal ligt glas en scherven, op blote voeten ben je kansloos
- verlaat direct je hut
- ga naar het hoogste punt van het schip
- draag een reddingsvest
-
Egbert
- expressweg
- slaap aan dekAutostrada schreef: ma 18 mei 2026, 9:11
Mocht het zo ver zijn;
- verlaat direct je hut
- draag een reddingsvest
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Klopt, en bij nachtafvaarten is een hut vaak verplicht. Dat bij elkaar maakt dat het simpelweg geen optie is om in je voertuig te blijven slapen. Nog afgezien van de risico's als er wat gebeurt.Schelpenpaadje schreef: zo 17 mei 2026, 22:20 Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
Alleen bij kortere overtochten ben ik in de auto gebleven; denk aan van Malta naar Gozo. Ik ben in 2020 en 2021 ook met de veerboot naar Texel en Ameland gegaan, maar toen was vanwege corona de sterke aanbeveling om in de auto te blijven, dus dat hebben we toen gedaan. Van Puttgarden naar Rødbyhavn ben ik wel telkens de auto uitgeweest, even een sanitaire stop maken en ik heb daar ook wel eens wat gegeten aan boord. Van Göteborg naar Fredrikshavn had ik specifiek ruststoelen geboekt om te relaxen, die overtocht is toch wat langer.
Op alle nachtboten die ik heb genomen (een paar keer Hoek van Holland-Harwich v.v. en Göteborg-Kiel) moesten we verplicht een hut nemen. Ik heb ook tweemaal de dagboot Livorno-Bastia en terug genomen, maar daar hebben we ook altijd een hut geboekt, het kostte maar 30 euro en dan is het wel lekker om even te kunnen liggen en douchen, zeker ook omdat we beide keren dat we 's ochtends uit Livorno vertrokken de nacht daarvoor hadden doorgereden.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Aan boord van een reddingssloep. Ben je de eerste ...Egbert schreef: ma 18 mei 2026, 10:50- slaap aan dekAutostrada schreef: ma 18 mei 2026, 9:11
Mocht het zo ver zijn;
- verlaat direct je hut
- draag een reddingsvest![]()
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
paolie
- expressweg
In Zuid-Europa is dat niet het geval.Coen Tunnel schreef: ma 18 mei 2026, 12:06Klopt, en bij nachtafvaarten is een hut vaak verplicht.Schelpenpaadje schreef: zo 17 mei 2026, 22:20 Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
-
traveldude
- dorpsstraat
Klopt. Meermaals tussen Griekenland en Italie niet hoeven overnachten in een hut. Wel eens in een zomernacht gewoon buiten op het dek met een slaapzak en matje gelegen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Daarom zei ik ook "vaak". Ik reisde vroeger veel per trein en in de Interrail-community is de veerboot van Bari naar Patras een populaire verbinding, al heb ik het idee dat het vroeger meer dan nu was. Daar wordt (werd?) op warme zomeravonden gewoon op het dek geslapen, en anders wel in de gangen. Ook zijn daar gedeelde cabines met stapelbedden, een beetje hetzelfde idee als couchettes in de trein. Ik heb die route zelf nooit genomen (ik ging wel met Interrail naar Griekenland maar vond de reis over de Balkan met de nachttrein Belgrado-Thessaloniki interessanter), maar ik ken mensen die dat wel hebben gedaan. Met Interrail is de dekpassage gratis (uitgezonderd havenbelastingen), voor andere accomodaties betaal je extra en Interrailers reizen vaak op een beperkt budget.paolie schreef: ma 18 mei 2026, 14:20In Zuid-Europa is dat niet het geval.Coen Tunnel schreef: ma 18 mei 2026, 12:06Klopt, en bij nachtafvaarten is een hut vaak verplicht.Schelpenpaadje schreef: zo 17 mei 2026, 22:20 Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
Of zulke dekpassages ook op andere kortere overtochten over de Adriatische (bv. Bari-Durrës of Bari-Bar) of Middellandse Zee (bv. Barcelona-Civitavecchia) gebruikelijk zijn, geen idee. Het klimaat aldaar en de vaak rustiger zee maakt het natuurlijk sowieso al minder een risico. Maar alsnog zul je dan denk ik niet op het autodek overnachten, maar op het gewone buitendek. Ik weet niet of bestuurders van voertuigen tijdens zulke overtochten in hun voertuig mogen blijven.
- TOEVOEGING
- Edit: net op de website van Anek gekeken en in ieder geval daar kun je op de veerboten van Bari naar Griekenland nog steeds dekpassage boeken.
Er was ooit wel de mogelijkheid om in je camper aan boord te overnachten, maar dat kan tegenwoordig niet meer: https://www.go-ferry.com/trends-and-ins ... ard-greece
Daarmee lijkt overnachten op het autodek uitgesloten.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 18 mei 2026, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
paolie
- expressweg
Ik spreek je ook niet tegen...Coen Tunnel schreef: ma 18 mei 2026, 15:06Daarom zei ik ook "vaak".paolie schreef: ma 18 mei 2026, 14:20In Zuid-Europa is dat niet het geval.Coen Tunnel schreef: ma 18 mei 2026, 12:06Klopt, en bij nachtafvaarten is een hut vaak verplicht.Schelpenpaadje schreef: zo 17 mei 2026, 22:20 Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dit is in ieder geval wat mij instinct me zegt: ga naar een plek waar je overzicht hebt, en doe het wanneer de tilt nog aan de geringe kant is. Al ging het bij Herald of Free Enterprise natuurlijk extreem snel; daar had je vooral geluk nodig. Maar goed, ik denk ook dat het enigszins kunnen managen van een noodgeval de reden is dat er in een fatsoenlijk veiligheidsprotocol op wordt ingezet dat er niemand achterblijft op de autodekken.Autostrada schreef: ma 18 mei 2026, 9:11 - verlaat direct je hut
-
OmeHenk
- polderweggetje
Ik snap het probleem niet zo waarom je niet in de auto zou mogen slapen. De auto stond bovenop de boot dus in open lucht. Dus bij zinken o.i.d. kan je er gewoon makkelijk vanaf komen en zwemmen. Op de boot vanuit Turkije waren er wel meer mensen die in de auto sliepen. Het was daar ook gewoon toegestaan. Overigens had die boot ook geen slaapkamers, alleen stoelen in een warme, drukke en fel verlichte zaal. Dus rechtop op je stoel slapen en zweten of in de auto met airco, dan is die keuze snel gemaakt...
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Tussen Hirtshals en Kristiansand heb ik ook wel eens gezien dat iedereen in de gangen overnachtte. Maar misschien is dat daar inmiddels verboden.traveldude schreef: ma 18 mei 2026, 14:28 Klopt. Meermaals tussen Griekenland en Italie niet hoeven overnachten in een hut. Wel eens in een zomernacht gewoon buiten op het dek met een slaapzak en matje gelegen.
-
MotelMioveni
- stadsweg
Ach kijk nou, dit is zowaar een levendige discussie geworden. Dank aan iedereen die gereageerd heeft! De ramp met de Sewol was ik al weer vergeten; Die moest ik op Wikipedia opzoeken. Die andere 2 veerboten herinnerde ik mij nog wel. Gelukkig gaat het zelden zo erg fout. Ik heb trouwens lang genoeg op buitendekken met mijn neus in de wind gestaan om te weten dat je wel naast, maar niet ìn de reddingsboot mag...
(verhaaltje in spoiler)

Door omstandigheden gedwongen heb ik tussen Calais en Dover mijzelf 1 keer verstopt in de vrachtwagen (Er was geen controle en ik was doodmoe), maar achteraf besefte ik dat ik daarmee ook een risico had genomen wat ik voortaan liever zou vermijden.
(verhaaltje in spoiler)
- SPOILER: TOON
Kijk, ik wist niet dat de auto van Ome Henk op een buitendek stond. Dat maakt nogal een verschil. Ik hoop dat OmeHenk goed geslapen heeft in die auto. Als je niet languit kunt liggen, kan in de auto slapen echt een marteling kan zijn. Maar wacht even, OmeHenk, airco? Heeft u/Heb jij dan een standairco in de auto, of laat je de hele reis lang je motor stationair lopen? Mag dat dan wel? Is dat goed voor je auto?OmeHenk schreef: ma 18 mei 2026, 21:24 Ik snap het probleem niet zo waarom je niet in de auto zou mogen slapen. De auto stond bovenop de boot dus in open lucht. <knip> Dus rechtop op je stoel slapen en zweten of in de auto met airco, dan is die keuze snel gemaakt...
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
OmeHenk
- polderweggetje
Stationair laten lopen inderdaad. Moest wel, anders was het veel te benauwd. Bij terugkomst in NL zou ik toch de olie vervangen. Het is niet heel goed maar een keertje een paar uur stationair lopen na al een lange rit op het vasteland zal vast niet heel erg zijn. Auto loopt nog steeds als een zonnetje.