Slapen op autodek van veerboot?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door MotelMioveni »

OmeHenk reisde per auto naar Cyprus en ik vraag mij af of het slim is zijn voorbeeld te volgen:
OmeHenk schreef: vr 14 feb 2025, 18:30 Vanaf Taşucu, een klein plaatsje in de buurt van Mersin. Daar gaan elke dag twee veerboten van twee verschillende bedrijven tegelijk <knip> Ik heb in de auto geslapen. <knip>
Wie van jullie heeft er wel eens in zijn auto, camper of vrachtwagen geslapen op het autodek van een veerboot? Vinden jullie dat een kwestie van slim geld besparen, of is het misschien een domme besparing op je veiligheid? Vroeger kon je tussen Italië en Griekenland met je camper op het buitendek staan, maar ik meen gelezen te hebben dat dit niet meer kan, na een felle brand op een veerboot. Is het tegenwoordig bij alle veerboten zo dat het autodek tijdens de overtocht op slot gaat, of zijn er veerbootverbindingen waarbij je na een dutje in de auto wel toegang hebt tot de WC en het buitendek? Hoe kun je ontsnappen vanaf het autodek, als het schip zou kapseizen of zinken?
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8319
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Wesso »

Op de veerboot naar Texel kan je een powernap doen in je auto. Moet je wel door de auto-alarmen heenslapen :mrgreen:
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6738
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Schelpenpaadje »

Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4816
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door paolie »

Er zit een groot verschil tussen de veerboten in Noord Europa en in Zuid Europa. Ik heb weleens de nachtboot naar Corsica en de nachtboot naar Sardinië genomen. Zelf had ik in beide gevallen een hut, maar overal waar maar plek was, in de gangen, op de buitendekken, zelfs op de trappen, liggen mensen te slapen op zelfmeegenomen luchtbedden, matjes en slaapzakken.
Of er in de auto’s ook mensen sliepen weet ik niet, maar het zou me niks verbazen.
Overigens ben je bij kapseizen en zinken ook in een binnenhut echt compleet kansloos.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6777
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Seat Ibiza »

paolie schreef: zo 17 mei 2026, 22:39 Overigens ben je bij kapseizen en zinken ook in een binnenhut echt compleet kansloos.
Ik denk niet dat je in een buitenhut meer kans hebt. De patrijspoort (het kleine ronde raam) kan niet open en het glas daarvan sla je echt niet zomaar even in.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4816
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door paolie »

Seat Ibiza schreef: ma 18 mei 2026, 7:53
paolie schreef: zo 17 mei 2026, 22:39 Overigens ben je bij kapseizen en zinken ook in een binnenhut echt compleet kansloos.
Ik denk niet dat je in een buitenhut meer kans hebt. De patrijspoort (het kleine ronde raam) kan niet open en het glas daarvan sla je echt niet zomaar even in.
Nee, uiteraard niet. Maar de luxere buitenhutten zijn vaak een paar etages hoger gelegen in het schip. De goedkope binnenhutten liggen diep in de buik (maar wel nog boven de autodekken).
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1697
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Autostrada »

paolie schreef: ma 18 mei 2026, 8:14
Nee, uiteraard niet. Maar de luxere buitenhutten zijn vaak een paar etages hoger gelegen in het schip. De goedkope binnenhutten liggen diep in de buik (maar wel nog boven de autodekken).
De kans dat je op weg naar -zeg- Genua van de weg raakt, aangereden wordt door iemand die op zijn telefoon zit te pielen of een noodlottige klapband krijgt, lijkt mij groter dan de kans dat de veerboot zinkt.

Bij een kapseizing heb je al een compleet willekeurige 50% kans dat je aan de 'goede' kant van het schip zit (die boven drijft) of de 'verkeerde' kant, die onder de waterspiegel ligt. Dat zou pleiten voor een accommodatie in de lengte as van het schip.

In het geval van de MS Estonia, de Sewol en Harald of Free Enterprise zijn de meeste overlevenden mensen die het oriëntatievermogen (en de kracht) hadden om uit hun hutten te komen, terwijl hun oriëntatie volledig verstoord was (plafonds worden de muren). Volgens de bronnen op internet, overleefden de mensen die aan dek, of in open ruimtes waren, de ramp ook (in ieder geval bovengemiddeld). Bij de Sewol speelde nog sterk mee dat de mensen opgedragen werden om in hun hutten te blijven, degenen die dat deden waren kansloos. Dat versterkt het beeld dat je zo snel mogelijk open dek moet zien te bereiken (wat ook wel logisch is).

Mocht het zo ver zijn;
- draag schoenen. overal ligt glas en scherven, op blote voeten ben je kansloos
- verlaat direct je hut
- ga naar het hoogste punt van het schip
- draag een reddingsvest
Egbert
expressweg
Berichten: 3360
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Egbert »

Autostrada schreef: ma 18 mei 2026, 9:11
Mocht het zo ver zijn;
- draag schoenen. overal ligt glas en scherven, op blote voeten ben je kansloos
- verlaat direct je hut
- ga naar het hoogste punt van het schip
- draag een reddingsvest
- slaap aan dek ;)
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33786
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Coen Tunnel »

Schelpenpaadje schreef: zo 17 mei 2026, 22:20 Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
Klopt, en bij nachtafvaarten is een hut vaak verplicht. Dat bij elkaar maakt dat het simpelweg geen optie is om in je voertuig te blijven slapen. Nog afgezien van de risico's als er wat gebeurt.

Alleen bij kortere overtochten ben ik in de auto gebleven; denk aan van Malta naar Gozo. Ik ben in 2020 en 2021 ook met de veerboot naar Texel en Ameland gegaan, maar toen was vanwege corona de sterke aanbeveling om in de auto te blijven, dus dat hebben we toen gedaan. Van Puttgarden naar Rødbyhavn ben ik wel telkens de auto uitgeweest, even een sanitaire stop maken en ik heb daar ook wel eens wat gegeten aan boord. Van Göteborg naar Fredrikshavn had ik specifiek ruststoelen geboekt om te relaxen, die overtocht is toch wat langer.

Op alle nachtboten die ik heb genomen (een paar keer Hoek van Holland-Harwich v.v. en Göteborg-Kiel) moesten we verplicht een hut nemen. Ik heb ook tweemaal de dagboot Livorno-Bastia en terug genomen, maar daar hebben we ook altijd een hut geboekt, het kostte maar 30 euro en dan is het wel lekker om even te kunnen liggen en douchen, zeker ook omdat we beide keren dat we 's ochtends uit Livorno vertrokken de nacht daarvoor hadden doorgereden.
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10679
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Peter »

Egbert schreef: ma 18 mei 2026, 10:50
Autostrada schreef: ma 18 mei 2026, 9:11
Mocht het zo ver zijn;
- draag schoenen. overal ligt glas en scherven, op blote voeten ben je kansloos
- verlaat direct je hut
- ga naar het hoogste punt van het schip
- draag een reddingsvest
- slaap aan dek ;)
Aan boord van een reddingssloep. Ben je de eerste ...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4816
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door paolie »

Coen Tunnel schreef: ma 18 mei 2026, 12:06
Schelpenpaadje schreef: zo 17 mei 2026, 22:20 Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
Klopt, en bij nachtafvaarten is een hut vaak verplicht.
In Zuid-Europa is dat niet het geval.
traveldude
dorpsstraat
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 07 sep 2025, 20:47

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door traveldude »

Klopt. Meermaals tussen Griekenland en Italie niet hoeven overnachten in een hut. Wel eens in een zomernacht gewoon buiten op het dek met een slaapzak en matje gelegen.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33786
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Coen Tunnel »

paolie schreef: ma 18 mei 2026, 14:20
Coen Tunnel schreef: ma 18 mei 2026, 12:06
Schelpenpaadje schreef: zo 17 mei 2026, 22:20 Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
Klopt, en bij nachtafvaarten is een hut vaak verplicht.
In Zuid-Europa is dat niet het geval.
Daarom zei ik ook "vaak". Ik reisde vroeger veel per trein en in de Interrail-community is de veerboot van Bari naar Patras een populaire verbinding, al heb ik het idee dat het vroeger meer dan nu was. Daar wordt (werd?) op warme zomeravonden gewoon op het dek geslapen, en anders wel in de gangen. Ook zijn daar gedeelde cabines met stapelbedden, een beetje hetzelfde idee als couchettes in de trein. Ik heb die route zelf nooit genomen (ik ging wel met Interrail naar Griekenland maar vond de reis over de Balkan met de nachttrein Belgrado-Thessaloniki interessanter), maar ik ken mensen die dat wel hebben gedaan. Met Interrail is de dekpassage gratis (uitgezonderd havenbelastingen), voor andere accomodaties betaal je extra en Interrailers reizen vaak op een beperkt budget.

Of zulke dekpassages ook op andere kortere overtochten over de Adriatische (bv. Bari-Durrës of Bari-Bar) of Middellandse Zee (bv. Barcelona-Civitavecchia) gebruikelijk zijn, geen idee. Het klimaat aldaar en de vaak rustiger zee maakt het natuurlijk sowieso al minder een risico. Maar alsnog zul je dan denk ik niet op het autodek overnachten, maar op het gewone buitendek. Ik weet niet of bestuurders van voertuigen tijdens zulke overtochten in hun voertuig mogen blijven.
TOEVOEGING
Edit: net op de website van Anek gekeken en in ieder geval daar kun je op de veerboten van Bari naar Griekenland nog steeds dekpassage boeken.

Er was ooit wel de mogelijkheid om in je camper aan boord te overnachten, maar dat kan tegenwoordig niet meer: https://www.go-ferry.com/trends-and-ins ... ard-greece

Daarmee lijkt overnachten op het autodek uitgesloten.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 18 mei 2026, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4816
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door paolie »

Coen Tunnel schreef: ma 18 mei 2026, 15:06
paolie schreef: ma 18 mei 2026, 14:20
Coen Tunnel schreef: ma 18 mei 2026, 12:06
Schelpenpaadje schreef: zo 17 mei 2026, 22:20 Op de veerboten waar ik mee heb gereisd (o.a. Stena Line en Color Line) is het autodek verboden gebied tijdens de overtocht. Om begrijpelijke redenen.
Klopt, en bij nachtafvaarten is een hut vaak verplicht.
In Zuid-Europa is dat niet het geval.
Daarom zei ik ook "vaak".
Ik spreek je ook niet tegen...
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: ma 18 mei 2026, 9:11 - verlaat direct je hut
- ga naar het hoogste punt van het schip
Dit is in ieder geval wat mij instinct me zegt: ga naar een plek waar je overzicht hebt, en doe het wanneer de tilt nog aan de geringe kant is. Al ging het bij Herald of Free Enterprise natuurlijk extreem snel; daar had je vooral geluk nodig. Maar goed, ik denk ook dat het enigszins kunnen managen van een noodgeval de reden is dat er in een fatsoenlijk veiligheidsprotocol op wordt ingezet dat er niemand achterblijft op de autodekken.
OmeHenk
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 17:03

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door OmeHenk »

Ik snap het probleem niet zo waarom je niet in de auto zou mogen slapen. De auto stond bovenop de boot dus in open lucht. Dus bij zinken o.i.d. kan je er gewoon makkelijk vanaf komen en zwemmen. Op de boot vanuit Turkije waren er wel meer mensen die in de auto sliepen. Het was daar ook gewoon toegestaan. Overigens had die boot ook geen slaapkamers, alleen stoelen in een warme, drukke en fel verlichte zaal. Dus rechtop op je stoel slapen en zweten of in de auto met airco, dan is die keuze snel gemaakt...
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11461
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door Willem »

traveldude schreef: ma 18 mei 2026, 14:28 Klopt. Meermaals tussen Griekenland en Italie niet hoeven overnachten in een hut. Wel eens in een zomernacht gewoon buiten op het dek met een slaapzak en matje gelegen.
Tussen Hirtshals en Kristiansand heb ik ook wel eens gezien dat iedereen in de gangen overnachtte. Maar misschien is dat daar inmiddels verboden.
Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door MotelMioveni »

Ach kijk nou, dit is zowaar een levendige discussie geworden. Dank aan iedereen die gereageerd heeft! De ramp met de Sewol was ik al weer vergeten; Die moest ik op Wikipedia opzoeken. Die andere 2 veerboten herinnerde ik mij nog wel. Gelukkig gaat het zelden zo erg fout. Ik heb trouwens lang genoeg op buitendekken met mijn neus in de wind gestaan om te weten dat je wel naast, maar niet ìn de reddingsboot mag... :lol:
Peter schreef: ma 18 mei 2026, 14:16
Egbert schreef: ma 18 mei 2026, 10:50 <knip> - slaap aan dek ;)
Aan boord van een reddingssloep. Ben je de eerste ...
Door omstandigheden gedwongen heb ik tussen Calais en Dover mijzelf 1 keer verstopt in de vrachtwagen (Er was geen controle en ik was doodmoe), maar achteraf besefte ik dat ik daarmee ook een risico had genomen wat ik voortaan liever zou vermijden.

(verhaaltje in spoiler)
SPOILER: TOON

Toen ik nog met de vrachtwagen reed, is mij eens mijn nachtrust door de neus geboord, waardoor ik bijna slaapwandelend in Calais de veerboot naar Dover was opgereden. Bij het poetsen van de dodehoekspiegel was ik al bijna van mijn treeplank gevallen. Ik vond het gevaarlijk om niet te gaan slapen tijdens de overtocht, want ik moest van Dover nog 4 uren rijden naar het noorden van Engeland, via de drukke ringweg M25 rond London. Na 1½u slaap ging het iets beter met mij, maar ik moest nog wel naar de WC, liefst voordat de hele meute passagiers terug naar hun auto ging. Het was akelig stil en uitgestorven op het autodek en toen ik eindelijk de trap naar boven had gevonden, bleek ik opgesloten te zitten. Ik ben strategisch om een hoekje gaan staan wachten tot die deur open werd gemaakt en ik heb nog 20 mensen het dek op laten lopen, voordat ik mijzelf tegen de stroom mensen in een weg naar de WC kon worstelen. Daarbij moest ik een vraag van een oplettend personeelslid afwimpelen met "Sorry, I am about to pee into my pants, if you will please excuse me now" Bij het verlaten van de WC kon ik achter deze scherp oplettende bewaker langs terug naar mijn vrachtwagen glippen, zodat mijn illegale verblijf op het autodek geen verdere gevolgen had. In de file op het haventerrein, besefte ik wel dat als de veerboot was gekapseisd, zoals bij Zeebrugge in 1986 is gebeurd, ik dan als een rat in de val had gezeten en niemand mij zou zijn komen zoeken bij een eventuele reddingsactie. :!:
Ik hoopte dat je in een hut iets betere overlevingskansen hebt dan wanneer voertuigen gaan schuiven en je auto onder een vrachtwagen belandt die voor vertrek nog naast je stond. Maar goed, in ijskoud zeewater overleeft niemand langer dan een kwartier en verdwalen is dodelijk...
OmeHenk schreef: ma 18 mei 2026, 21:24 Ik snap het probleem niet zo waarom je niet in de auto zou mogen slapen. De auto stond bovenop de boot dus in open lucht. <knip> Dus rechtop op je stoel slapen en zweten of in de auto met airco, dan is die keuze snel gemaakt...
Kijk, ik wist niet dat de auto van Ome Henk op een buitendek stond. Dat maakt nogal een verschil. Ik hoop dat OmeHenk goed geslapen heeft in die auto. Als je niet languit kunt liggen, kan in de auto slapen echt een marteling kan zijn. Maar wacht even, OmeHenk, airco? Heeft u/Heb jij dan een standairco in de auto, of laat je de hele reis lang je motor stationair lopen? Mag dat dan wel? Is dat goed voor je auto? :s
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
OmeHenk
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 17:03

Re: Slapen op autodek van veerboot?

Bericht door OmeHenk »

Stationair laten lopen inderdaad. Moest wel, anders was het veel te benauwd. Bij terugkomst in NL zou ik toch de olie vervangen. Het is niet heel goed maar een keertje een paar uur stationair lopen na al een lange rit op het vasteland zal vast niet heel erg zijn. Auto loopt nog steeds als een zonnetje.