Apeldoorn - Livorno (3&4 aug)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pindaklaas
dorpsstraat

Apeldoorn - Livorno (3&4 aug)

Bericht door Pindaklaas »

Maandag 3 augustus vertrek ik met het gezin voor onze jaarlijkse trip naar het zonnige zuiden. Dit jaar zitten we een kilometer of 20 ten zuiden van Livorno. De heenreis staat gepland om in twee keer te doen. Voor de overnachting hebben wij een B&B geboekt in Casnate con Bernate (Como). Dat is het enige dat al vast ligt voor de route. We reizen met vier kinderen + ouders + caravan. Een jaar of acht geleden zijn wij ook in die regio op vakantie geweest, maar dan zonder caravan en met minder kinderen :-)

Mijn inschatting is dat het op een maandag en dinsdag begin augustus goed te doen moet zijn op de snelwegen naar het zuiden. De route die ik in mijn hoofd heb is: bij Venlo de grens over (A74), verder over de BAB 61, 65 en 5 naar Bazel. Vervolgens over de 3 en de 2, door de Gotthardtunnel, naar Como. Vignet voor auto en caravan moet ik nog even regelen.

Dinsdag 4 augustus is het uitgangspunt om via Milaan en Parma richting La Spezia te rijden en dan verder langs de kust. Bij grote drukte of problemen rond Milaan zou ik nog overwegen om de A26 te nemen om Milaan te rijden en via Genua te rijden.

Zie ik nog zaken over het hoofd of zijn er nog tips en trucs die handig zijn om te weten?
Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Apeldoorn - Livorno (3&4 aug)

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Het Zwitserse vignet kun je ook online regelen. Scheelt het plakken van stickers. En met een overnachting in Casnate con Bernate: hou er rekening mee dat de tol voor de A59 ten zuiden van Como (als je die neemt) alleen elektronisch is. Als je geen tolbadge voor Italië hebt, moet je de tol na afloop online betalen.

De A15 via Parma heeft wat steilere hellingen dan de A7 via Genua, al is die laatste weg weer bochtiger. De A26 zul je in principe niet nodig hebben. De keuzes zijn (vanaf Milaan) mijns inziens A1-A15-A12, of A7-A12.
Pindaklaas schreef: wo 20 mei 2026, 9:41Mijn inschatting is dat het op een maandag en dinsdag begin augustus goed te doen moet zijn op de snelwegen naar het zuiden. De route die ik in mijn hoofd heb is: bij Venlo de grens over (A74), verder over de BAB 61, 65 en 5 naar Bazel.
Bedoel je niet de A61, A6 en A5? Of wil je de A65 nemen om op die manier bij Karlsruhe uit te komen?

Persoonlijk kies ik, komende vanaf de A61, op weg naar Zwitserland eerder de A65 en B9 om naar de Franse A35 te gaan, en aan de westzijde van de Rijn te blijven tot aan Basel. Dat is vaak rustiger en rijdt naar mijn mening relaxter dan de Duitse A5. Je blijft langer uit de drukte. Je hebt alleen een paar euro tol voor de A355 om Straatsburg heen, maar dat is het mijns inziens wel waard. Hou het in ieder geval als alternatief in het achterhoofd; veel mensen denken er niet aan omdat het contra-intuïtief is om naar een ander land uit te wijken. Je kunt er je voordeel mee doen.
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Mijn Franse tolbadge heb ik onlangs ingeruild voor één die ook voor Italië geschikt is. Ik denk dat ik de A59 daar wel neem. Dan hoef je niet helemaal door Casnate heen, maar zitten we heel snel op een hoofdroute.
Steile hellingen zijn met onze auto geen probleem. Bochtig houd ik dan weer niet zo van. De voorkeur gaat daarom naar de A15, die route is ook nog iets korter.
De vorige keer dat we daar zijn geweest, was het zo'n bende rond Milaan dat we daar een uur zijn kwijtgeraakt. In dat geval zou de A26 sneller zijn geweest.
Voor Duitsland bedoel ik zeker de BAB65. Dat is iets korter dan over de BAB6 en een prima weg om te rijden. Geeft bovendien de mogelijkheid om de B9 te pakken en langs de Franse kant van de Rijn te rijden. Die optie wil ik wel graag open houden. De vorige keer zijn we daar ook langs gereden en toen bij Baden-Baden doorgestoken, om Duitse é Franse werkzaamheden te ontlopen.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Coen Tunnel schreef: wo 20 mei 2026, 10:04 Het Zwitserse vignet kun je ook online regelen. Scheelt het plakken van stickers. (...)
Er is ook nog een categorie die ze spaart. :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Dertien jaar terug had ik na een paar roadtrips mijn voorruit ook vol: Umweltplakette, plus vignetten van Zwitserland, Oostenrijk, Slovenië, Tsjechië en Slowakije. Gedurende een paar dagen waren ze ook nog allemaal geldig (ik had al een Zwitsers vignet en een Umweltplakette, en ik combineerde een reis naar Kroatië met een kort bezoek aan Slowakije en Tsjechië). :lol:

Maar de stickervignetten zijn bijna uitgestorven. Zwitserland heeft ze nog, in Oostenrijk is 2026 het laatste jaar dat er stickervignetten worden uitgegeven. Alle andere landen zijn al volledig over naar elektronische vignetten, en in Zwitserland en Oostenrijk kun je de vignetten al elektronisch krijgen.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Coen Tunnel schreef: wo 20 mei 2026, 11:22
Maar de stickervignetten zijn bijna uitgestorven. Zwitserland heeft ze nog, in Oostenrijk is 2026 het laatste jaar dat er stickervignetten worden uitgegeven. Alle andere landen zijn al volledig over naar elektronische vignetten, en in Zwitserland en Oostenrijk kun je de vignetten al elektronisch krijgen.
Ik huurde in januari in Zwitserland een auto, met op de voorruit een sticker waarop stond "deze auto beschikt over een e-vignet".
De ironie.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb zelf bij het afhalen van huurauto's in het buitenland ook wel eens vragen gesteld over hoe het zat met iets als vignetten, tolbadges, weet ik veel wat ook alweer precies de heffingsvorm was. Dus kan deze sticker er juist ook opzitten voor de klant van het verhuurbedrijf, als service/herinnering. Hoe ironisch het ook klinkt, ik vind het in deze eerste jaren niet heel gek.

Naar de oorspronkelijke uitvraag over de route: zou inderdaad denken dat je op een maandag/dinsdag in augustus wel goed zit qua drukte, maar ik zou zo half juli nog eens kijken of er ergens ontregelende werkzaamheden zijn. Juist met de varianten die je zo los kunt laten op de routes naar Basel (Linksrheinisch/Rechtsrheinisch, A5/A35 etc) is dat wel handige kennis. Verder ben je op de Gotthard ook op maandagen en dinsdagen niet gespaard van files. Zeker met een caravan zijn alternatieven al snel weinig aantrekkelijk -het is toch al snel óf klimmen óf een fors aantal extra kilometers wat met lagere rijsnelheid dubbel aantikt- maar bouw dan vooral wat buffer in je planning. Vanaf Karlsruhe over Ulm-Memmingen-San Bernardino rijden is met 60 kilometer extra misschien nog je meest bruikbare alternatief.