Naar Merano begin juli
Moderator: Moderatoren
-
Harald80
- dorpsstraat
- Berichten: 195
- Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18
Naar Merano begin juli
Buonasera! Na een mislukte poging in 2025 gaan we het dit jaar nogmaals proberen in italïe.
We vertrekken op dinsdag 14 juli vanuit regio Zwolle naar een dorpje onder de rook van Merano. Omdat we de 1100km niet in één dag willen afleggen hebben we (net als vorig jaar) een overnachting geboekt in het Zuid-Duitse Kempten. Voor dag 2 staat de route min of meer vast, voor dag 1 nog niet. Het zou zo mooi zijn om een beetje vlot en filevrij door Baustellenland Duitsland te komen.
Ik had zelf bedacht om te rijden via de bekende route Oberhausen-Köln-Frankfurt-Würzburg-Ulm, dus kortweg via de A3 en de A7. Grootste knelpunt zou zijn Kreuz Kaiserberg met al zijn beperkingen.
Alternatief zou zijn om bij Frankfurt de A5 (of A67/A6) te pakken en dan via Heilbronn-Stuttgart-Albaufstieg-Ulm (A6-A81-A8-A7) te rijden, om zo Pforzheim te vermijden. Zit je helaas wel met de Engelbergtunnel bij Leonberg die tzt waarschijnlijk nog steeds in renovatie is.
Ik zat ook nog te kijken naar de route via de A61, met een mooie koffiepauze onder de beroemde Moseltalbrücke bij Winningen. Maar de A61 is lang niet overal uitgebouwd naar 2x3, plus je zit met die rare omweg bij die bruinkoolmijn.
Of, out-of-the-box, rijden via Osnabrück-Paderborn-Kassel-Würzburg-Ulm, met als grootste knelpunt het Kirchheimer Dreieck....?
Wat zouden jullie doen/adviseren? Ik hoor het graag!
We vertrekken op dinsdag 14 juli vanuit regio Zwolle naar een dorpje onder de rook van Merano. Omdat we de 1100km niet in één dag willen afleggen hebben we (net als vorig jaar) een overnachting geboekt in het Zuid-Duitse Kempten. Voor dag 2 staat de route min of meer vast, voor dag 1 nog niet. Het zou zo mooi zijn om een beetje vlot en filevrij door Baustellenland Duitsland te komen.
Ik had zelf bedacht om te rijden via de bekende route Oberhausen-Köln-Frankfurt-Würzburg-Ulm, dus kortweg via de A3 en de A7. Grootste knelpunt zou zijn Kreuz Kaiserberg met al zijn beperkingen.
Alternatief zou zijn om bij Frankfurt de A5 (of A67/A6) te pakken en dan via Heilbronn-Stuttgart-Albaufstieg-Ulm (A6-A81-A8-A7) te rijden, om zo Pforzheim te vermijden. Zit je helaas wel met de Engelbergtunnel bij Leonberg die tzt waarschijnlijk nog steeds in renovatie is.
Ik zat ook nog te kijken naar de route via de A61, met een mooie koffiepauze onder de beroemde Moseltalbrücke bij Winningen. Maar de A61 is lang niet overal uitgebouwd naar 2x3, plus je zit met die rare omweg bij die bruinkoolmijn.
Of, out-of-the-box, rijden via Osnabrück-Paderborn-Kassel-Würzburg-Ulm, met als grootste knelpunt het Kirchheimer Dreieck....?
Wat zouden jullie doen/adviseren? Ik hoor het graag!
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24907
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Naar Merano begin juli
Wat ik hoe dan ook zou doen is in de gaten houden of er Baustelles ontstaan die forse files opleveren. Met name Bayern, waar de vakantie pas eind juli begint, wil nog wel eens grote werkzaamheden inplannen kort vóór hun vakantie. Daar kan verkeer uit noordelijker gebieden waar de vakantie eerder begint dan vol in terecht komen.
En dat is dan ook meteen het nadeel van de route over Kassel: bij alle andere zijn alternatieven als doorsteken van Linksrheinisch naar Rechtsrheinisch of de verschillende opties om vanaf A3 of A61 naar Ulm te komen feitelijk altijd voorhanden. Dus dan pas je je route aan op de verkeersinformatie. En een beetje eigen voorkeur: zelfs Garzweiler rijd je zo omheen door A3 of A57 over Köln te rijden en pas dan naar de A61 te gaan.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11461
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
- Locatie: Delft
Re: Naar Merano begin juli
Die omweg bij Garzweiler is maar enkele kilometers en stelt verder niet zoveel voor.
Het doet wel wat buitenaards aan. Gelukkig heeft men daar ook aan het milieu gedacht en een aantal windmolens geplaatst.
Het doet wel wat buitenaards aan. Gelukkig heeft men daar ook aan het milieu gedacht en een aantal windmolens geplaatst.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85912
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Naar Merano begin juli
14-15 juli is een week dat heel Duitsland behalve Zuid-Duitsland en Nordrhein-Westfalen vakantie heeft, zie ook: https://www.schulferien.org/Schulferien ... _Juli.html
In juli is doordeweeks rijden veel beter dan op vrijdag of zaterdag. Je voornaamste problemen zijn dan inderdaad wegwerkzaamheden. Kreuz Kaiserberg blijft de komende jaren te vermijden vrees ik.
Bij Pforzheim is nu een andere verkeersvoering door de baustelle waarvan ze zeggen dat dit veel minder files geeft dan voorheen.
Op de A7 zijn erg veel werkzaamheden, waaronder ook twee locaties met maar 1 rijstrook richting zuiden.
Je kan ook de werkzaamheden op deze kaart raadplegen: https://verkehr.vz-deutschland.de/?laye ... gen&zoom=5
maar het zijn er verschrikkelijk veel.
In juli is doordeweeks rijden veel beter dan op vrijdag of zaterdag. Je voornaamste problemen zijn dan inderdaad wegwerkzaamheden. Kreuz Kaiserberg blijft de komende jaren te vermijden vrees ik.
Bij Pforzheim is nu een andere verkeersvoering door de baustelle waarvan ze zeggen dat dit veel minder files geeft dan voorheen.
Op de A7 zijn erg veel werkzaamheden, waaronder ook twee locaties met maar 1 rijstrook richting zuiden.
Je kan ook de werkzaamheden op deze kaart raadplegen: https://verkehr.vz-deutschland.de/?laye ... gen&zoom=5
maar het zijn er verschrikkelijk veel.
-
Harald80
- dorpsstraat
- Berichten: 195
- Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18
Re: Naar Merano begin juli
Dat is inderdaad wel een handige kaart! Alleen jammer dat je nog niet zover vooruit kunt kijken wat betreft de kleinere baustellen.Chris schreef: ma 25 mei 2026, 9:49 Je kan ook de werkzaamheden op deze kaart raadplegen: https://verkehr.vz-deutschland.de/?laye ... gen&zoom=5
maar het zijn er verschrikkelijk veel.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22112
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Naar Merano begin juli
Daarom ook het advies de verkeersinformatie te volgen op jouw voorkeursroutes.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24907
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Naar Merano begin juli
Als ik de keuze heb, en er verder geen files zijn, kies ik liever de wat rustiger route met meer werkzaamheden dan een drukke route met minder. Vooral omdat je dan tussen de werkzaamheden in nog redelijk ontspannen rijdt, in plaats van permanent de focus moeten hebben van een drukke weg. Maar goed, denk eerlijk gezegd ook niet dat de A61 of de A3 echt intens druk zullen zijn op deze dagen.
-
exroosje
- verkeersader
- Berichten: 848
- Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49
Re: Naar Merano begin juli
Ik kaap dit topic ook maar even omdat ik ongeveer dezelfde vraag heb als TS (overigens, ik beschouw Merano niet als " echt" Italie aangezien de schlagers uit de radio schallen en de lederhosen en dirndls nooit ver weg zijn... - maar het sfeertje bevalt me wel als combi van italiaanse flair en duitse degelijkheid)
Wij plannen te vertrekken vanuit den Haag naar Merano ook op een doordeweekse dag, woensdag 22 juli.
Als altijd vertrekken wij vroeg, zodat we een late lunch kunnen hebben in Tirol, in het Otztal richting de Timmelsjoch. Het ruhrgebied zal dus geen probleem zijn.
De meest voor de hand liggende route is A3 A7 - Fernpas , dus idd is er enige reden hiervan af te wijken door een stuk A5 te nemen en door te steken op de A6 of zelfs A8 en zo minder A3 en A7 te doen. A3 tot Wurzburg is volgens mij geen enkel probleem (meer) , maar de A7 kennelijk wel?
A6 kan ik mij herinneren is grotendeels 2x3 maar heeft stukjes 2x2 bij nog niet uitgebouwde bruggen en de A8 heeft natuurlijk de Almaufstieg en je krijgt de ellende op de A5 boven Karlsruhe er gratis bij.
De tip die hier gegeven wer is hou je verkeersinfo in de gaten, maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan als je honderden kms eerder een keus moet maken terwijl het dan nog rustig is..
Wij plannen te vertrekken vanuit den Haag naar Merano ook op een doordeweekse dag, woensdag 22 juli.
Als altijd vertrekken wij vroeg, zodat we een late lunch kunnen hebben in Tirol, in het Otztal richting de Timmelsjoch. Het ruhrgebied zal dus geen probleem zijn.
De meest voor de hand liggende route is A3 A7 - Fernpas , dus idd is er enige reden hiervan af te wijken door een stuk A5 te nemen en door te steken op de A6 of zelfs A8 en zo minder A3 en A7 te doen. A3 tot Wurzburg is volgens mij geen enkel probleem (meer) , maar de A7 kennelijk wel?
A6 kan ik mij herinneren is grotendeels 2x3 maar heeft stukjes 2x2 bij nog niet uitgebouwde bruggen en de A8 heeft natuurlijk de Almaufstieg en je krijgt de ellende op de A5 boven Karlsruhe er gratis bij.
De tip die hier gegeven wer is hou je verkeersinfo in de gaten, maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan als je honderden kms eerder een keus moet maken terwijl het dan nog rustig is..
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22112
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24907
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Naar Merano begin juli
Je praat over een paar routes met marginaal verschil.exroosje schreef: do 04 jun 2026, 9:28De meest voor de hand liggende route is A3 A7 - Fernpas , dus idd is er enige reden hiervan af te wijken door een stuk A5 te nemen en door te steken op de A6 of zelfs A8 en zo minder A3 en A7 te doen. A3 tot Wurzburg is volgens mij geen enkel probleem (meer) , maar de A7 kennelijk wel?
- Kortste route die Google Maps aangeeft richting Fernpass is Linksrheinisch en dan over Karlsruhe-Ulm
- Ga je in plaats van Linksrheinisch naar Rechtsrheinisch, maar dan nog wel verder richting Karlsruhe-Ulm, dan komen daar twee hele kilometers bij
- Ga je vanaf Kreuz Walldorf niet over Karlsruhe, maar over Heilbronn-Stuttgart: tel er 13 bij op
- Ga je vanaf Kreuz Walldorf niet over Karlsruhe, maar over A6-A7: tel er 28 bij op
- Dat laatste brengt je dan ongeveer in de range van een route over Würzburg-Ulm.
Mocht je neigen naar een route over Stuttgart, dan zou ik A5-A8 langs Karlsruhe en Pforzheim in beginsel vermijden, en in plaats daarvan over Heilbronn rijden. Dat is vrijwel volledig 2x3 rijstroken. Rond Mannheim check je dan of er geen vreemde files staan op de Heilbronn-route, en dat check je rond Heillbronn nog eens voor A81-A8 om eventueel uit te wijken naar de A6-A7. Dat zijn keuzes op een dusdanig korte afstand van een knelpunt dat je niet praat over "honderden kilometers van tevoren kiezen wanneer het nog rustig is". Met een route over Würzburg heb je eigenlijk geen ontspannings-mogelijkheden. Of je moet al rond Wiesbaden ontdekken dat er zoveel gedoe is op de route over Würzburg dat je alsnog kunt uitwijken naar routes via Stuttgart.
-
poller1
- stadsweg
- Berichten: 339
- Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22
Re: Naar Merano begin juli
Ik vertrek ook begin juli naar daar (vrijdag 3), vanuit Antwerpen, en ik ga vermoedelijk gewoon Luxemburg-Straatsburg-Basel-Zürich-Landquart-Davos-Flüela-Schlanders doen ipv Duitsland-Oostenrijk.
-
exroosje
- verkeersader
- Berichten: 848
- Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49
Re: Naar Merano begin juli
OK ik bedoelde met straight forward de eenvoudigste route, A3 A7 hoef je alleen bij Würzburg na te denken... En de A3 kom je automatisch op als je bij den Haag de snelweg oprijdt (utrechtse baan) en vervolgens niet meer afslaat.Pino schreef: do 04 jun 2026, 15:07
Je praat over een paar routes met marginaal verschil.I
- Kortste route die Google Maps aangeeft richting Fernpass is Linksrheinisch en dan over Karlsruhe-Ulm
- Ga je in plaats van Linksrheinisch naar Rechtsrheinisch, maar dan nog wel verder richting Karlsruhe-Ulm, dan komen daar twee hele kilometers bij
- Ga je vanaf Kreuz Walldorf niet over Karlsruhe, maar over Heilbronn-Stuttgart: tel er 13 bij op
- Ga je vanaf Kreuz Walldorf niet over Karlsruhe, maar over A6-A7: tel er 28 bij op
- Dat laatste brengt je dan ongeveer in de range van een route over Würzburg-Ulm.
(Ik weet dat dat voor de A3 niet helemaal waar is, zo moet je bij Oberhausen altijd opletten...)
Idd is de kortste route anders. Al geeft Maps bij mij aan dat rechtsrheinisch via Karlsruhe Ulm het kortst is met 887km vs Linksrheinish 894. A3 A7 via Wurzburg is 908.
Persoonlijk vind ik de A3 beter rijden als de A61. Maar dat is zonder baustelles , die lijken er op de A3 altijd in zeer grote mate te zijn.
Voordeel van via A3 rijden tov A61 is ook dat je de keuze maximaal open houdt natuurlijk tot aan Wiesbaden. Als je A61 neemt ga je logischerwijs alleen nog A6 of A8 nemen.
Geveolsmatig had ik de A6 onderaan het lijstje staan, maar de route via A6 A81 is " maar" 900km, terwijl de route A6 A7 915 km is
Ik hoor / zie nog weinig echte Knock Out criteria. Als ik in nu in de avondspits kijk zie ik alleen files bij Pforzheim op de A8 . Maar goed, ik moet waarschijnlijk in de week ervoor in de ochtendspits maar eens kijken hoe het dan is.... Bij Stuttgart en Karlsruhe wil het ook nog wel eens vastlopen
Via Belgie / Frankrijk / Basel /Davos rijden , dat lijkt me toch wel erg ver om . Maps komt wel met een ander Belgisch alternatief, via Luik en Trier . Maar daar zit een stuk B10 in
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22112
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Naar Merano begin juli
Hoezo wijs je routes via België en Frankrijk bij voorbaat af? Hoe westelijker je beginpunt, des te groter de kans dat je door de westelijke Ardennen gaat in plaats van langs de Duitse A3 of A61.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24907
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Naar Merano begin juli
Vanuit Antwerpen een stuk logischer dan vanuit Den Haag. Hoewel ik me ook dan nog afvraag of een route over Basel de snelste zal zijn zoals Google Maps suggereert. Wel landschappelijk leuk en geen filerisico. Dus wat dat je aan extra tijd kost, daar zou ik me niet druk om maken dan.
Misschien wel vrij intensief rijden met de laatste 180 kilometer over niet-autosnelwegen. Wellicht interessant om dat in stukken te hakken om het ontspannen te houden in de auto.
Misschien wel vrij intensief rijden met de laatste 180 kilometer over niet-autosnelwegen. Wellicht interessant om dat in stukken te hakken om het ontspannen te houden in de auto.
Ik had Google Maps uitgevraagd vanaf “Den Haag”. Dat wordt dan geplaatst op een specifiek punt in de stad. Het Vaillantplein. Omdat de Linksrheinische route vanaf daar gaat over Rotterdam-Venlo via de Victory Boogie Woogietunnel en de Rechtsrheinische de A12 volgt via de Utrechtsebaan, kan je vertrekpunt in de stad je dus net over het omslagpunt tussen de twee brengen. Kijkend naar jouw afstanden gok ik dat jouw vertrekpunt nabij of ten noorden van de Utrechtsebaan / Koningskade is?exroosje schreef: vr 05 jun 2026, 18:11Al geeft Maps bij mij aan dat rechtsrheinisch via Karlsruhe Ulm het kortst is met 887km vs Linksrheinish 894. A3 A7 via Wurzburg is 908.
-
poller1
- stadsweg
- Berichten: 339
- Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22
Re: Naar Merano begin juli
Ik moet toegeven dat toen ik boekte, ik sowieso van plan was om ineens mijn Oostenrijkse vignet in orde te brengen.
Maar omdat ik al zeker een Zwitsers vignet heb, dacht ik om toch nog eens google maps te checken en wonder boven wonder bleek de route Antwerpen-Zwitserland-Meran (eigenlijk Val Senales waar ik moet zijn) letterlijk 3 km langer dan via Duitsland, en qua tijd via Duitsland meestal iets sneller*.... Maar ik kan me inbeelden dat vanuit de meeste plekken in Nederland de Duitslandroute wel merkelijk sneller is.
* eerlijke extra toegeving: ik rij elektrisch, dus ook in Duitsland doorgaans max 120-130...... het max. snelheidsvoordeel valt voor een stuk weg.
Maar omdat ik al zeker een Zwitsers vignet heb, dacht ik om toch nog eens google maps te checken en wonder boven wonder bleek de route Antwerpen-Zwitserland-Meran (eigenlijk Val Senales waar ik moet zijn) letterlijk 3 km langer dan via Duitsland, en qua tijd via Duitsland meestal iets sneller*.... Maar ik kan me inbeelden dat vanuit de meeste plekken in Nederland de Duitslandroute wel merkelijk sneller is.
* eerlijke extra toegeving: ik rij elektrisch, dus ook in Duitsland doorgaans max 120-130...... het max. snelheidsvoordeel valt voor een stuk weg.