Spoorlijn 54 Mechelen-Terneuzen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Knientje73
zandpaadje

Spoorlijn 54 Mechelen-Terneuzen

Bericht door Knientje73 »

Hoewel ik begrijp dat dit forum voornamelijk bedoeld is voor wegverkeer, is dit waarschijnlijk wel de plaats waar ik moet zijn.

Omdat ik er via Cartesius, Topomapviewer en Geopunt niet uitkom.

Ik ben van plan om in 2027 8 groepswandelingen te organiseren waarbij ik zoveel mogelijk wil proberen het (voormalig) tracé van Spoorlijn 54 te volgen.
Voor het Nederlandse deel kan ik het tracé dankzij topotijdreis.nl volledig reconstrueren.
In België loop ik vast.

Ik ben dus op zoek naar wegenkaarten of stadsplattegronden van rond 1951 (in dit jaar werd het deel tussen Sint-Niklaas en Terneuzen opgeheven)
waar deze spoorlijn op staat, zodat ik straatnamen als referentie heb en hiervan routes kan samenstellen in Komoot, die zoveel mogelijk het authentieke tracé volgen, zoals dat er in 1951 bij lag.

Het gaat dus om de volgende steden en dorpen:

- Mechelen
- Leest
- Blaasveld
- Willebroek
- Puurs
- Bornem
- Temse
- Sint-Niklaas

Het stuk van Sint-Niklaas naar De Klinge heb ik niet nodig aangezien dit tegenwoordig de Mechelen-Terneuzenwegel is die van SInt-NIklaas naar Hulst gaat..

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen
captain007
Forumbeheerder

Re: Spoorlijn 54 Mechelen-Terneuzen

Bericht door captain007 »

Heb deze draad even naar het OV subforum verplaatst aangezien dat hier beter past.
Xio
zandpaadje

Bericht door Xio »

Het tracé dat je beschrijft tussen Sint-Niklaas en Mechelen is nog in gebruik.
Lijn 54 op OpenStreetMap
Knientje73
zandpaadje

Bericht door Knientje73 »

@Xio

Dat weet ik,
Dat was precies hetgene wat ik dus niet kon vinden op OpenStreetMaps.

Mij gaat het er vooral om dat de bedding op sommige plekken in de afgelopen 74 jaar niet verlegd is in verband met nieuwbouw en/of infrastructerele maatregelen/wijzigingen.
Maar zover ik het nu kan zien, ligt het overal dus nog op exact dezelfde plek tussen Mechelen en Sint-Niklaas ten opzichte van 1951?
Dat maakt het uitzetten van de etappes in Komoot in elk geval een stuk eenvoudiger :worship:

Dat het stuk tussen Sluiskil (waar ik oorspronkelijk vandaan kom) en Terneuzen ook nog steeds sinds 1930 (toen is het iets naar het westen verlegd) op dezelfde plek ligt, heb ik via topotijdreis.nl kunnen achterhalen.
Ook dit spoor is nog steeds in gebruik, zij het als goederenspoorlijn.

Bedankt voor de moeite.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Als je voor Vlaanderen oude kaarten zoekt, die staan mooi bijeen op Geopunt. Rechtsonder bij "lagen", "historische kaarten" selecteren.
Op Cartesius ( de tool van het Nationaal Geografisch Instituut) vind je nog meer kaarten maar die werkt niet zo geweldig.
Xio
zandpaadje

Bericht door Xio »

http://historical.osm.be is ook een nuttig alternatief.