We reizen met caravan (~105km/h) en tolkosten zijn niet leidend, maar wegen wel mee bij een keuze zoals bijvoorbeeld Franse N10 vs A10. Maar voor de tolkosten ga ik niet binnendoor rijden. Onderstaand ons reisplan. Ik hoor graag of ik mijn huiswerk goed gedaan heb.
Knooppunt Bodegraven - Lago d'Orta dinsdag 21 juli (vertrek 0:00)
-via Luxemburg-Straatsburg-Basel-Gotthard-Locarno-Lago d'Orta.
Op deze manier rijden we Duitsland (VMax 80) mis. Is Basel tussen 7:00 en 8:00 druk? En de Gotthard eind van de ochtend?
Lago d'Orta - Vendee (woensdag/donderdag)
-via Geneve-Macon-Montlucon - (overnachting) -
->optie 1: La Sauterraine-Poitiers-Niort (~400km)
->optie 2: Vierzon-Angers-La Roche sur Yon (~500km)
Nadeel van optie 1 is het deel zonder 2x2. Volgens mij gaat dat om 100 km tussen La Sauterraine en Poitiers. Zo'n 10 jaar geleden heb ik Limoges-Saintes gereden, dat vond ik toen toen best tegenvallen (al was dat het laatste stuk van een langere rit).
Is de Mont Blanc tunnel erg druk eind van de woensdagochtend?
Vendee - Knooppunt Bodegraven (donderdag)
-via Angers-Rouen ipv Parijs. Mooie route, dure tol en 50km extra, maar geen file-garantie bij Parijs. Dat zou na 10 jaar voor het eerst een zomer zonder Parijs zijn.
Hoe zit het met betalen onderweg in Zwitserland, kan dat gewoon met een basic NL bankpas?
Ik begreep dat ze in Italie vaak bemande tankstations hebben met hogere prijzen voor de service. Hoe geven ze aan bij welke pompen ik zelf kan tanken? Of hoe kan ik voorkomen dat ze me laten betalen voor een ongewenste service?