Knooppunt Bodegraven-Lago d'Orta-Vendee juli/augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

RikB
verkeersader

Knooppunt Bodegraven-Lago d'Orta-Vendee juli/augustus

Bericht door RikB »

Deze zomer gaan we camperen in noord Italie en west Frankrijk.
We reizen met caravan (~105km/h) en tolkosten zijn niet leidend, maar wegen wel mee bij een keuze zoals bijvoorbeeld Franse N10 vs A10. Maar voor de tolkosten ga ik niet binnendoor rijden. Onderstaand ons reisplan. Ik hoor graag of ik mijn huiswerk goed gedaan heb. 8-)

Knooppunt Bodegraven - Lago d'Orta dinsdag 21 juli (vertrek 0:00)
-via Luxemburg-Straatsburg-Basel-Gotthard-Locarno-Lago d'Orta.
Op deze manier rijden we Duitsland (VMax 80) mis. Is Basel tussen 7:00 en 8:00 druk? En de Gotthard eind van de ochtend?

Lago d'Orta - Vendee (woensdag/donderdag)
-via Geneve-Macon-Montlucon - (overnachting) -
->optie 1: La Sauterraine-Poitiers-Niort (~400km)
->optie 2: Vierzon-Angers-La Roche sur Yon (~500km)
Nadeel van optie 1 is het deel zonder 2x2. Volgens mij gaat dat om 100 km tussen La Sauterraine en Poitiers. Zo'n 10 jaar geleden heb ik Limoges-Saintes gereden, dat vond ik toen toen best tegenvallen (al was dat het laatste stuk van een langere rit).
Is de Mont Blanc tunnel erg druk eind van de woensdagochtend?

Vendee - Knooppunt Bodegraven (donderdag)
-via Angers-Rouen ipv Parijs. Mooie route, dure tol en 50km extra, maar geen file-garantie bij Parijs. Dat zou na 10 jaar voor het eerst een zomer zonder Parijs zijn.

Hoe zit het met betalen onderweg in Zwitserland, kan dat gewoon met een basic NL bankpas?
Ik begreep dat ze in Italie vaak bemande tankstations hebben met hogere prijzen voor de service. Hoe geven ze aan bij welke pompen ik zelf kan tanken? Of hoe kan ik voorkomen dat ze me laten betalen voor een ongewenste service?
Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Knooppunt Bodegraven-Lago d'Orta-Vendee juli/augustus

Bericht door Ds79m »

^^ De N147 Limoges-Poitiers is niet echt lekker, maar ik zou zeggen dat als je je er mentaal op voorbereidt dat het even een uur verstand op nul, blik op de vrachtwagen voor je wordt, dat het dan wel te overzien is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

RikB schreef: ma 08 jun 2026, 12:39 Ik begreep dat ze in Italie vaak bemande tankstations hebben met hogere prijzen voor de service. Hoe geven ze aan bij welke pompen ik zelf kan tanken? Of hoe kan ik voorkomen dat ze me laten betalen voor een ongewenste service?
Over het algemeen staat dat wel duidelijk aangegeven mits je er op let. Hier staat bij de linkerpompen in het blauw 'SERV' en bij de rechterpompen in het rood 'SELF'. En hier is ook duidelijk dat links de servicepompen zijn en je rechts zelf mag tanken. En anders merk je snel genoeg dat je fout staat wanneer er opeens een mannetje op je voertuig af komt lopen die je tank bij wil vullen. :lol:
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Basel heeft een aardige spits, misschien iets minder op 21 juli omdat de locals op vakantie zijn. Gotthard op een dinsdag door de weeks zou ok moeten zijn. Een alternatief is de route via Vevey / Simplon, is maar 18 minuten langer en heeft als potentieel voordeel dat je beter uitkomt bij het Lago d'Orta, zonder langs het Lago Maggiore te moeten.

Mont-Blanc door de weeks is ook geen probleem.

Ik sluit me aan bij ds79m dat de N147 een rotweg is, maar er zijn geen goede alternatieven tussen La Souterraine en Niort, dat kost je 2h30 - 3h hoe je ook rijdt. Verstand op 0 en doen.

In Zwitserland kan je met je Nederlandse bankpas of telefoon betalen.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

RikB schreef: ma 08 jun 2026, 12:39
Vendee - Knooppunt Bodegraven (donderdag)
-via Angers-Rouen ipv Parijs. Mooie route, dure tol en 50km extra, maar geen file-garantie bij Parijs. Dat zou na 10 jaar voor het eerst een zomer zonder Parijs zijn.
Eind juni gaat de verbinding N338 > A150 door Rouen open in noordelijke richting (deze was al ruim een jaar open in zuidelijke richting).
Hiermee kun je Rouen zonder verkeerslichten passeren; je rijdt dan A13, N138, N338, A150, A151, A29
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Die A150 had ik op het forum aangekondigd gezien. En dat is een extra reden om voor deze route te kiezen. :top:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

RikB schreef: ma 08 jun 2026, 12:39Lago d'Orta - Vendee (woensdag/donderdag)
-via Geneve-Macon-Montlucon - (overnachting) -
->optie 1: La Sauterraine-Poitiers-Niort (~400km)
->optie 2: Vierzon-Angers-La Roche sur Yon (~500km)
Nadeel van optie 1 is het deel zonder 2x2. Volgens mij gaat dat om 100 km tussen La Sauterraine en Poitiers. Zo'n 10 jaar geleden heb ik Limoges-Saintes gereden, dat vond ik toen toen best tegenvallen (al was dat het laatste stuk van een langere rit).
Even een blik op de kaart en op Streetview geworpen: vanaf Montluçon lijkt de route D943-D927-D951 via Châteaumeillant, Argenton-sur-Creuse en Chauvigny mij ook een optie. Volgens Google Maps is dat maar een kwartiertje langer dan N145-N147 via Bellac, en het lijken allemaal behoorlijk uitgebouwde wegen te zijn.

Poitiers staat vanaf La Châtre al op de borden op deze route: https://www.google.com/maps/@46.5818852 ... FQAw%3D%3D

Mijn ervaring met dit soort D-wegen is dat er vaak een stuk minder vrachtverkeer op zit dan op de N-wegen.

Via Vierzon en Angers is natuurlijk lekker makkelijk over de snelweg - als je dat per se wilt kan dat natuurlijk. Het zijn mooie rustige snelwegen.
Hoe zit het met betalen onderweg in Zwitserland, kan dat gewoon met een basic NL bankpas?
Ja.
Ik begreep dat ze in Italie vaak bemande tankstations hebben met hogere prijzen voor de service. Hoe geven ze aan bij welke pompen ik zelf kan tanken? Of hoe kan ik voorkomen dat ze me laten betalen voor een ongewenste service?
Bij de bemande pompen staat iets als SERVITO (bediend) of SERV. Bij de zelfbedieningspompen staat iets met SELF. Vaak staan er ook borden met prijzen voor de pompen, en zijn de zelfbedieningspompen een stuk goedkoper.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Nog even een aanvulling op de Mt Blanc, op woensdagen in de zomer is het rustig tot 11h, >30 min tussen 11-15h en >60 min tussen 15-19h. Dus als je s'ochtends er niet te laat bent is het ok.

Voorspellingen hier:
https://www.tunnelmb.net/en-US/closures-and-forecasts
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Coen Tunnel schreef: ma 08 jun 2026, 15:10 Even een blik op de kaart en op Streetview geworpen: vanaf Montluçon lijkt de route D943-D927-D951 via Châteaumeillant, Argenton-sur-Creuse en Chauvigny mij ook een optie. Volgens Google Maps is dat maar een kwartiertje langer dan N145-N147 via Bellac, en het lijken allemaal behoorlijk uitgebouwde wegen te zijn.

Poitiers staat vanaf La Châtre al op de borden op deze route: https://www.google.com/maps/@46.5818852 ... FQAw%3D%3D

Mijn ervaring met dit soort D-wegen is dat er vaak een stuk minder vrachtverkeer op zit dan op de N-wegen.
Er hobbelt een caravan achter me, dus vrachtverkeer past redelijk bij mij. De N145 tot La Sauterraine is volgens mij een expressweg. Dat halveert het echte binnendoor rijden tot een uur.
Overigens wilde ik boven Bellac langs via Le Dorat D942.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Het klopt dat het tot La Souterraine een 2x2 expresweg is. Daarna steek je zoals je al aangeeft door bovenlangs Bellac, via de D942. De N147 is vervelend druk en inhalen is bijna onmogelijk. Daarnaast zijn er twee grote kommen (Lussac en Mignaloux) waar je nog wat extra vertraging kan oplopen. De routesuggestie van Coen Tunnel hierboven heeft dat veel minder, en ik deel zijn ervaring dat goed uitgebouwde D-wegen vaak fijner rijden dan drukke N-wegen. Het is niet sneller, maar wel mooier en meer ontspannen. Het is wat je het liefst hebt.
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

hoompey schreef: ma 08 jun 2026, 13:19 Basel heeft een aardige spits, misschien iets minder op 21 juli omdat de locals op vakantie zijn. Gotthard op een dinsdag door de weeks zou ok moeten zijn. Een alternatief is de route via Vevey / Simplon, is maar 18 minuten langer en heeft als potentieel voordeel dat je beter uitkomt bij het Lago d'Orta, zonder langs het Lago Maggiore te moeten.
Vevey is best om, of ik moet al via Frankrijk veel binnendoor gaan rijden. Via Simplon lijkt mij daarom vooral gunstig met de trein vanaf Kandersteg. En dat vind ik best een hobbel door het onbekende. Rijden ze daar af en aan? of is het risico op vertraging en volle treinen groot? Ik denk dat ik voor de zekerheid het stuur in eigen hand houd :woop:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Op dat soot drukke dagen rijden de treinen wel af en aan, en zou ik me daar geen zorgen om maken. Het is ook geen verbinding die bekend staat om zeer lange wachttijden. Ik heb vorig jaar voor het eerst die verbinding gebruikt (weliswaar niet in het hoogseizoen, maar in het Hemelvaartsweekend - het verliep soepeltjes) en ik heb niet de indruk dat het alternatief, via Vevey omrijden, sneller is. De A12 gaat ook nog wel wat op en neer, en de A9 bij Montreux is een punt waar het nog wel eens vast kan lopen.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

hoompey schreef: ma 08 jun 2026, 15:32 Nog even een aanvulling op de Mt Blanc, op woensdagen in de zomer is het rustig tot 11h, >30 min tussen 11-15h en >60 min tussen 15-19h. Dus als je s'ochtends er niet te laat bent is het ok.
Ik onderschrijf dat, maar zou nog toevoegen dat het op deze route vrijwel geen verschil maakt om over Mont Blanc-Genève-Montluçon te rijden of Frejus-Lyon-Clermont-Montluçon. In afstand dan, in tol zal er vermoedelijk een vrij fors verschil zitten doordat je op de eerste over de gratis N79 en de goedkope A79 rijdt. Dus mocht je twijfelen over wachttijden: de Frejus is over het algemeen rustiger. En bij Turijn en Lyon, die je er op deze route natuurlijk wel bij krijgt, verwacht ik op woensdagen in de zomervakantie nou geen grote drukte.

Nog over het verschil tussen bediend en self service tanken in Italië: Streetview-beeld laat het mooi zien. In geval van twijfel bevinden de self service-pompen zich meestal het verste van de winkel vandaan. En als er dan toch per ongeluk iemand op je afloopt, stel dan vooral de vraag "Il self-service non è qui? Dov'è?"
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

De Frejus was ik bijna weer vergeten. De Mont Blanc leek net wat gunstiger te liggen, maar op de dag zelf de vertraging checken is wel een goede tip :top:
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Mont Blanc is absoluut gunstiger. Maar het verschil is maar 35 kilometer op 550, dus gaat om een relatief kleine marge wanneer je het af moet zetten tegen een mogelijke langere wachttijd in Courmayeur. Sowieso werkt het niet-autosnelweg-stuk in de Mont Blanc-route al een klein beetje in het voordeel van de Frejus. Zelfs bij regulier verkeer geeft Google Maps maar vier minuten extra voor de Frejus-route.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Zonder het onderwerp (helemaal) te willen kapen, maar ik zit in de zomervakantie een beetje met eenzelfde dilemma m.b.t Mont Blanc tunnel vs Frejus tunnel en in mijn geval op een zondagmiddag rond 12 of 13 uur in de richting Frankrijk --> Italië.

Ik had het voornemen via de Mont Blanctunnel te gaan in de (naïeve) veronderstelling dat het op een zondag in juli niet per se heel druk zou zijn, maar ik ben inmiddels wakker geschud en zie het behoorlijk rood en zwart gekleurd in de forecast pagina van TMB.

Op een normale dag 'buiten het seizoen' zoals vandaag is de route Mâcon - Genua via de Mont Blanctunnel ca 20 minuten sneller dan via de Frejustunnel, maar is het zo dat dit op een relatief drukke zondagmiddag in juli volledig de andere kant omslaat?
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Over die tunnels weet ik niet zoveel, maar op een ochtend in een druk weekend is de A43 Lyon-Chambéry ook een factor om in de gaten te houden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Speelt naar mijn gevoel nog het meeste in de winter. In de zomer ontstaat daar minder snel file.

Uiteindelijk is twintig minuten verrekt weinig wanneer je kijkt naar de wachttijden voor Alpentunnels op drukke reismomenten. Gegeven is dat je bij toenemende drukte 'ineens' van een minuut of tien wachttijd naar een uur kunt gaan. Nu is zondagmiddag niet het moment waar ik me het meeste druk over maak, maar dit is wel de context waarin je opereert. Samen met het ervaringsfeit dat er op de Frejus veel minder snel gedoe ontstaat dan op de Mont Blanc.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Rein schreef: di 09 jun 2026, 14:40 Op een normale dag 'buiten het seizoen' zoals vandaag is de route Mâcon - Genua via de Mont Blanctunnel ca 20 minuten sneller dan via de Frejustunnel, maar is het zo dat dit op een relatief drukke zondagmiddag in juli volledig de andere kant omslaat?
Over het algemeen kent de Frejus kortere wachttijden dan de Mont Blanc, dus als het zo druk is kan het zeker de moeite waard zijn. Helaas is er niet zo'n handige planner als op de MB, maar van verkeersinfo van afgelopen Hemelvaart kan ik me herinneren dat het bij de MB 2 uur + was en bij de Frejus 1 uur. En je hebt de Mont Cenis pas als ultieme optie, iets wat je bij de MB niet hebt.
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Even gebruik maken van de extreem gedetaileerde kennis die op dit forum aanwezig is 8-)
Weet iemand een parkeerplaats met mooi uitzicht langs de Zwitserse A2 richting zuid?
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De file voor de Gotthard bij Wassen? 8-)

Serieuzer: Gotthard Raststätte ten noorden van de tunnel vind ik niet verkeerd. Je kunt daar ook wandelen naar de Reuss. Spectaculairder is de kleine parkeerplaats in de klim van Bellinzona naar de Monte Ceneri. Verder noordelijk heb je parkeerplaats Inseli vlakbij de Sempacher See. Veel begroeing tussen parkeerplaats en meer, maar foto's suggereren wel dat er enig uitzicht is.
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Die file zal wel lukken 8-)
Bij Bellinzona gaan we er af noordelijk langs het Lago Maggiore. Die andere twee schrijf ik op :top: