Maximumsnelheid fietspad

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Maximumsnelheid fietspad

Bericht door mavas »

Het lijkt er langzaam aan van te komen, een maximumsnelheid op fietspaden.
https://www.nu.nl/binnenland/6398041/me ... etest.html

Amsterdam en Houten testen hier nu mee, met 20 als Vmax.
Goed idee, of weg ermee?
paolie
expressweg

Re: Maximumsnelheid fietspad

Bericht door paolie »

En hoe kan ik weten hoe hard ik fiets?
Symboolpolitiek…
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ Er zijn ook nog steeds auto's zonder snelheidsmeter en die krijgen ook een terechte boete, dus dat is wat mij betreft geen argument.

Het laatste woord van jouw post, daar ben ik het volmondig mee eens.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Auto's van voor 1920 ? Er zijn nog steeds geen boetetabellen voor te snel fietsen. Wel kom ik 50 euro tegen op de OM site ( mR544a/b) tot 10 kmh (zonder minimum correctie van 3 kmh te noemen of minimum overschreiding ) en 70 euro daarboven. Voor een fiets (niet een speedpedelec) zijn ze vast nog nooit uitgedeeld.

Sowieso gek dat je met een auto langer onbeboet (+7 kmh) mag dan met een fiets (+ 0 of + 3) . Dat zal een foutje zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Peter schreef: do 11 jun 2026, 6:28 Auto's van voor 1920 ?
Ik ben ooit in Kirgizië vervoerd in een auto waarvan de snelheidsmeter het niet meer deed (en van de kilometerteller met vijf cijfers voor de komma moest je ook maar raden hoe vaak hij rond was geweest). Achterin ook geen driepuntsgordel. Toch zelden met zulk slecht gevoel in een auto gezeten.

Wielrenners en e-bikers (al dan niet fat) weten donders goed wanneer ze boven de 20 rijden. Als de Fietsprofessor in het nu.nl artikel maar weer eens begint over bredere fietspaden, heb ik enerzijds sympathie voor hoge capaciteit daar (omdat het de druk van auto’s, die veel meer ruimte innemen, helpt verminderen), maar het hele idee dat je maar moet verbreden om alle ruimte te laten aan wielrenners en fatbikers die harder willen?!? Is dat niet hetzelfde als Duitse snelwegen naar zo’n breedte brengen dat Freie Fahrt weer uit kan?

Doe dan misschien toch die 20 maar, als streep in het zand die tegen de fiets-jakkeraars zegt “pas jij je hier maar even aan aan de meute, want dan zijn we allemaal beter af”. Dat is dan vooral symboolpolitiek, maar uiteindelijk ook een soort doorstromings-maximumsnelheid. Misschien is 25 dan beter; dat fiets je echt niet per ongeluk met je stadsfiets.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

20 al jakkeren? Nu snap ik waarom niemand doorfietst. Dit is echt weer een wereldvreemd idee.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik zeg niet dat 20 al jakkeren is. Ik denk wel dat het op veel stedelijke fietspaden een goede doorstroomsnelheid is. Op de drukkere tijdstippen in het bijzonder. En dat het niet een redelijke verwachting is dat andere fietsers maar even plaats maken voor iemand die zo graag ruim harder wil. Dat zou noch de doorstroming noch de veiligheid ten goede komen.

Uiteindelijk is dat ook de reden waarom Amsterdam op de meeste plekken binnen de Ring brommers van het fietspad heeft verbannen. Net zoals het overloopt naar vele discussies over wielrenners.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Het is allemaal natuurlijk wat arbitrair en afhankelijk van de plek, maar mijn "natuurlijke" snelheid ligt zo rond de 23. Daarmee ben ik niet perse een jakkeraar, maar eerder een vlotte doorfietser (maar word ik ook nog best vaak gepaseerd door vooral fietsers met assistentie) Alles boven de 25 valt inderdaad al snel buiten de toon. Zeker op wat drukkere fietspaden. Net als met de behoefte om frip te krijgen op fatbikes gaat het vooral om adaptief gedrag. Op drukkere trajecten op piektijden moet je niet perse hard door willen fietsen (of je neemt een andere route) met snelheden die ruim boven de collectieve norm liggen en zullen je gewoon in moeten schikken.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

traveldude schreef: do 11 jun 2026, 9:00Op drukkere trajecten op piektijden moet je niet perse hard door willen fietsen (of je neemt een andere route) met snelheden die ruim boven de collectieve norm liggen en zullen je gewoon in moeten schikken.
Dat is voor sommige bestuurders van fatbikes/speedpedelecs te ingewikkeld.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En dat is dan precies waar een harde norm een bepaald effect heeft, een maximumsnelheid dus. Niet op de meest onverbeterlijken, wel op een redelijk deel van de groep. En diegenen die zich dan buiten de norm stellen kun je tenminste zonder discussie bestempelen als aso’s. Maximumsnelheid op autosnelwegen zie ik net zo (al zijn die er in de praktijk ook vaak met heel andere doelen neergezet).
traveldude schreef: do 11 jun 2026, 9:00 Op drukkere trajecten op piektijden moet je niet perse hard door willen fietsen (of je neemt een andere route) met snelheden die ruim boven de collectieve norm liggen en zullen je gewoon in moeten schikken.
De school van mijn buurmeisje ligt vrij dicht bij mijn werk. Ik heb een gewone fiets, zij een gewone e-bike (en zij fietst elke schooldag, ik haak vaak genoeg af en pak de auto of tram/metro). Mijn route is min of meer de kortste, met alleen een correctie voor wat hinderlijke stoplichten. Zij pakt een omweg waarin ze lange rechte stukken heeft en ruimte. Adaptief rijden in de praktijk…
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Excessen ontstaan wanneer iemand extreme dingen kan doen zonder moeite of consequenties. Ik heb zelf een kruissnelheid van rond de 25-26, maar moet daar wel voor werken. Voor iemand op een elektrische fiets/fatbike is het een fluit van een cent om 25 te blijven rijden. Ik moet daar moeite voor doen op een analoge fiets, moeite die ik er niet in ga steken wanneer het druk is. Kan gaan forceren, maar dat is letterlijk verspilde energie.

Een max van twintig is daarentegen belachelijk, 25 zou ik nog ergens voor kunnen stellen, maar ook dat rijd je ook al gauw op een gewone fiets.

Vergeet ook factoren als de wind niet. Je bent aan het fietsen en krijgt wind mee. Ga je dan bewust stoppen met trappen? Nee, meestal blijf je trappen tegen dezelfde intensiteit om daarmee wat harder te gaan.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Allemaal leuk en aardig, maar hoe handhaaf je een maximum snelheid voor fietsers? Lasergun?

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van dit experiment in Houten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Alles is relatief. Hoewel het met elektrische fietsen minder is dan vroeger, zit je ook als normale (langere afstand) fietser met 15-18 km/h vaak achter groepen scholieren of bejaarden, die 7 km/h weten te rijden zonder om te vallen (en nergens op letten, zeker niet achteropkomende fietsers). In het stadscentrum zijn verkeerslichten vaak de limiterende factor, maar een Vmax van 20 is belachelijk laag, zeker als het ook nog eens bredere fietspaden betreft. Druk of niet.

Sommige fietspaden hebben ook voetgangers (duinpaden, bospaden). Daar is de discussie nog ernstiger. Maar als je 40 kan vanaf een duintop ga je toch niet remmen voor een raar bord, zeker als er hoogstens 1 fietser of wandelaar op de weg is, die je moet passeren.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Gaat evenveel autoriteit hebben als de Antwerpse snelheidsadviesbordjes
https://maps.app.goo.gl/noNjyeafM2EY2VCi6
En snelheid is misschien nog niet eens het grootste probleem, eerder dat er als een kip zonder kop kruispunten oversteekplaatsen worden overgestoken. Zo ben ik nog van de sokken gereden door een bromfietser op een vierkant-groen kruispunt die meende dat het groene voetgangerslicht ook voor hem gold. En een noodstop maken kunnen ze al helemaal niet. Er schort in de basis iets aan hun rijvaardigheden.
🍉
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Hajo schreef: do 11 jun 2026, 13:11 Allemaal leuk en aardig, maar hoe handhaaf je een maximum snelheid voor fietsers? Lasergun?

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van dit experiment in Houten.
Dat is de enige mogelijkheid denk ik (en lees ik), samen met staande houding. Alleen voertuigen met kenteken (dus niet verzekeringsplaatje) kunnen geflitst worden met automatisch boete. Je krijgt wel discussie over of de gun is geijkt voor fietsers (ook lastig in een groep wielrenners) en over het verweer dat je niet kan (en niet hoeft te) weten of je 20 of 25 rijdt. Bewerkelijk en daarom denk ik nooit toegepast, tenzij een gemeente (met BOA/politie) een proefproces wil aanspannen.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Pino schreef: do 11 jun 2026, 8:35
Ik ben ooit in Kirgizië vervoerd in een auto waarvan de snelheidsmeter het niet meer deed (en van de kilometerteller met vijf cijfers voor de komma moest je ook maar raden hoe vaak hij rond was geweest). Achterin ook geen driepuntsgordel. Toch zelden met zulk slecht gevoel in een auto gezeten.
Ik heb een MG gehad waar de draaiende kabel gebroken was (vergelijkbaar met een bromfietsmeter). Geen snelheid en geen draaiende km-teller tot de reparatie een maand later. Dus meerijden met de stroom op de Bubeko weg. Dat is je eigen risico. Formeel mag je de weg niet eens op. Maar westerse auto's die het niet hadden (en nog steeds niet hoeven) zijn allemaal ruim van voor de wereldoorlog. In auto's zonder achtergordel heb ik zelf nog gereden. 80er jaren nog.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

paolie schreef: wo 10 jun 2026, 22:39 En hoe kan ik weten hoe hard ik fiets?
Symboolpolitiek…
De meeste elektrische fietsen hebben tegenwoordig een snelheidsmeter. En het zijn de die die men bij ons in Vlaanderen steeds meer in het vizier begint te krijgen, wat betreft het te snel fietsen.

Speedpedelecs hebben bij ons daarenboven ook gewoon een nummerplaat, dus het flitsen ervan gebeurt nu al, en men past dus dezelfde boetes toe voor voortbewegingstoestellen als voor het gemotoriseerd verkeer.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Hoewel gewone e-bikes ook we gevaarlijk hard kunnen, zit het grootste gevaar in de opgevoerde fatbikes met al dan niet pukkelige scholieren. Een Vmax instellen is symboolpolitiek, leidt tot veel meer juridisch geneuzel en lost op geen enkele wijze het feitelijke probleem op

Wil je daar echt wat aan doen dan lijkt mij het meest geëigende middel af en toe een rollerbankcontrole te doen en als hieruit blijkt dat het ding opgevoerd is, de fatbike linea recta richting schredder te sturen (onder het argument van een niet gekeurde en niet over een kentekenplaat beschikkende bromfiets). Als je dit per regio een paar keer hebt gedaan en hierover duidelijk (al dan niet met flashy berichten via TikTok) over communiceert aan de doelgroep, dan al je zien dat het opgevoerde krengen zienderogen afneemt en daarmee ook het aantal gevaaracties etc.
Laatst gewijzigd door Rein op do 11 jun 2026, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

In 2002 nog met een Volvo 440 met niet werkende snelheidsmeter naar Spanje gereden. Beetje meerijden met de rest van het verkeer en op basis van het motorgeluid ongeveer inschatten hoe hard je reed. Ik maakte me er destijds totaal niet druk om ;)
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Peter schreef: do 11 jun 2026, 13:21 Alleen voertuigen met kenteken (dus niet verzekeringsplaatje) kunnen geflitst worden met automatisch boete. Je krijgt wel discussie over of de gun is geijkt voor fietsers (ook lastig in een groep wielrenners) en over het verweer dat je niet kan (en niet hoeft te) weten of je 20 of 25 rijdt. Bewerkelijk en daarom denk ik nooit toegepast, tenzij een gemeente (met BOA/politie) een proefproces wil aanspannen.
In de basis zou men het denk ik vooral moeten gebruiken als boete voor gevaarlijk rijgedrag. Simpel gezegd gedrag waartegen je artikel 5 WVW zou kunnen inzetten. Maar waar van artikel 5 bekend is dat het moeilijk in te zetten is doordat, als het er op aankomt, een bepaald gevaar moet worden bewezen, zou die bewijslast omlaag gaan wanneer de verbasilant klaar is met de geconstateerde sneheid. En zoals al was gezegd, je zou met de snelheid ook een norm vastleggen waar een redelijk deel van de fietsers zich sowieso wel aan zou houden. Maar mede daarom graag 25 km/h en niet 20.
Peter schreef:In auto's zonder achtergordel heb ik zelf nog gereden. 80er jaren nog.
Ik denk dat ik indertijd in Kirgizië (2013) ook reed in een bak uit de jaren '80. Klassiek gevalletje van een West-Europese auto die bij alle doorverkopen steeds een beetje verder naar het oosten gaat. De armste Centraal-Aziatische landen zijn dan meestal het eindpunt (het geeft daar ook een zeker prestige als enige Duitse historie zichtbaar is aan de auto, bijvoorbeeld aan de print op de deur).
Attietattie
2x5 autosnelweg

Grappig eigenlijk dat nu ineens het halve land het erover heeft, terwijl fietsers zich altijd al aan het verkeersbord A1 (maximumsnelheid) hebben moeten houden. Er is vrijwel niets anders dan bijvoorbeeld een :zone-30:
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

In een woonerf waar tegenwoordig vaak een kleine Vmax 15 symbool opstaat, moet je je daar als fietser ook aan houden. Maar auto's bekeuren is al lastig (als de situatie het niet afdwingt) laat staat fietsers. Daar zal 50% te snel rijden (al is het maar 16 of 17). De vraag is of dat Vmax 15 bordje niet te klein is om te handhaven.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Attietattie schreef: do 11 jun 2026, 14:13 Grappig eigenlijk dat nu ineens het halve land het erover heeft, terwijl fietsers zich altijd al aan het verkeersbord A1 (maximumsnelheid) hebben moeten houden. Er is vrijwel niets anders dan bijvoorbeeld een :zone-30:
De fietsboetes zijn volgens mij nog niet zo oud. En slordig verwerkt. Daarvoor moest een fietser ook aan de Vmax voldoen, maar waren er geen boetes. En dus niet handhaafbaar (net als nu denk ik). Artikel 5 is dan wel heel zwaar en vereist bewijslast en staat open voor rechterlijke toetsing. Zeker als een auto/bromfiets wel wegkomt met dezelfde snelheid met een standaard boete, daar gaat een rechter niet in mee voor een fiets).
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Peter schreef: do 11 jun 2026, 14:42 In een woonerf waar tegenwoordig vaak een kleine Vmax 15 symbool opstaat, moet je je daar als fietser ook aan houden. Maar auto's bekeuren is al lastig (als de situatie het niet afdwingt) laat staat fietsers. Daar zal 50% te snel rijden (al is het maar 16 of 17). De vraag is of dat Vmax 15 bordje niet te klein is om te handhaven.
Dat geldt niet alleen voor die borden met zo'n Vmax 15 bordje. Bestuurders mogen op een erf nooit sneller dan 15 km/u. Dat bordje Vmax 15 op de nieuwere erfborden is puur ter ondersteuning. Op basis van RVV artikel 45 kun je sowieso al handhaven, of de :G5: nou zo'n aanduiding Vmax 15 bevat of niet.
David93
polderweggetje

Bericht door David93 »

Snelheidsduivels worden steeds meer een gevaar op het fietspad. Dit is de afgelopen jaren een grote verandering geweest en het is terecht dat hier aandacht aan wordt besteed. Het gaat bijna nooit om bestuurders op normale fietsen, maar vrijwel altijd om elektrische fietsen, fatbikes of scooters. Een maximumsnelheid gaat niet werken, want is niet handhaafbaar. Wat mij betreft is de oplossing simpel: laat deze voertuigen maar over de weg rijden in plaats van op het fietspad.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Peter schreef: do 11 jun 2026, 14:47 Artikel 5 is dan wel heel zwaar en vereist bewijslast en staat open voor rechterlijke toetsing. Zeker als een auto/bromfiets wel wegkomt met dezelfde snelheid met een standaard boete, daar gaat een rechter niet in mee voor een fiets).
Ik zou denken (niet gehinderd door kennis van de rechtspraak over artikel 5) dat dit zo zal werken op een rijbaan beschikbaar voor auto's, bromfietsen en fietsers - maar dat je nog wel een boom kunt opzetten over de specifieke omgeving van een fietspad. Wat dáár geldt als gevaarlijk laat zich moeilijk kleuren door wat geldt als gevaarlijk op de daarnaast liggende rijbaan voor gemotoriseerd verkeer.
Attietattie
2x5 autosnelweg

David93 schreef: do 11 jun 2026, 17:15 Snelheidsduivels worden steeds meer een gevaar op het fietspad. Dit is de afgelopen jaren een grote verandering geweest en het is terecht dat hier aandacht aan wordt besteed.
Er heeft afgelopen jaren inderdaad een grote verandering plaatsgevonden en dat is dat brommers tegenwoordig op de rijbaan moeten.
David93 schreef: do 11 jun 2026, 17:15Wat mij betreft is de oplossing simpel: laat deze voertuigen maar over de weg rijden in plaats van op het fietspad.
Dat is inderdaad veel te simpel. Alles wat jou niet bevalt maar gewoon weg van jouw baan? Je bent toch niet serieus dat het realistisch is om iemand die 25 rijdt te mengen met auto's en vrachtwagens?
David93
polderweggetje

Bericht door David93 »

Attietattie schreef: do 11 jun 2026, 18:05
David93 schreef: do 11 jun 2026, 17:15 Snelheidsduivels worden steeds meer een gevaar op het fietspad. Dit is de afgelopen jaren een grote verandering geweest en het is terecht dat hier aandacht aan wordt besteed.
Er heeft afgelopen jaren inderdaad een grote verandering plaatsgevonden en dat is dat brommers tegenwoordig op de rijbaan moeten.
David93 schreef: do 11 jun 2026, 17:15Wat mij betreft is de oplossing simpel: laat deze voertuigen maar over de weg rijden in plaats van op het fietspad.
Dat is inderdaad veel te simpel. Alles wat jou niet bevalt maar gewoon weg van jouw baan? Je bent toch niet serieus dat het realistisch is om iemand die 25 rijdt te mengen met auto's en vrachtwagens?
Het is niet per se 'mijn' baan, want ik ben net zo goed automobilist als fietser. Ik constateer wel dat ik als fietser veel vaker in gevaarlijke situaties terechtkom sinds de doorbraak van de fatbike, en dat dat niet aan mijn fietsgedrag ligt. Een groot deel van de stad is een 30-zone en ik durf te stellen dat veel elektrische fietsen, fatbikes en scooters die mij op het fietspad passeren - ongetwijfeld meestal opgevoerd - harder rijden dan het verkeer op de weg. Ook op mijn ongemotoriseerde fiets rijd ik het verkeer op de weg al vaak voorbij (want drukte). In dat licht vind ik het helemaal geen vreemd voorstel om gemotoriseerde voertuigen maar op de weg te laten rijden. Wellicht brengt dat wat ongemak teweeg bij de notoire snelheidsduivels. So be it. Het alternatief is dat de gewone fietser onder hun weggedrag lijdt.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Het feitelijke probleem is niets anders dan een mentaliteitskwestie, mede aangemoedigd door tientallen jaren niet tot nauwelijks handhaven. En de enige manier om dat te keren is door wél een keertje stevig te gaan handhaven. Bij bijvoorbeeld fietsverlichting heeft dat voor mijn gevoel aardig gewerkt, al zijn er nog teveel fietsers die geen lampje aan hebben.

Het hele spul de rijbaan opsturen heeft weinig zin, want dat verandert nog steeds niet aan het mentaliteitsprobleem. Zie ook de talloze bromfietsen die zich echt helemaal niets van een :G11: aantrekken en 'gewoon' via het fietspad voor de kortste/snelste/prettigste route gaan. Ze doen het bij bosjes en niemand houdt ze tegen of doet er wat aan. Motorrijders zie je zoiets zelden tot nooit doen, maar (veel) bromfietsers vinden het geen probleem om over een fietspad te rijden. Met elektrische fietsen of fatbikes zal dat echt niet anders zijn en het enige dat de mentaliteit een beetje zou kunnen beïnvloeden is een flink stuk meer handhaving.
kees
expressweg

Bericht door kees »

Een flink stuk meer handhaving, dus.
Maar waarop dan als het niet op de snelheid kan zijn?
Op wat voor grond moet oom agent dan gaan handhaven?